Bassfeller, en annen vri....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bassfeller, en annen vri....

God kveld folkens,

Jeg har lest mye om akustisk behandling. Spesielt om bassfeller da bassområdet er det som blir mest påvirket av rommet. Ethan Winer med andre har skrevet og publisert mange gode artikler om dette.

I sammenheng med husbygging har vi bestemt oss for å ha loftstue som hjemmekino. Dette gir jo en glimrende mulighet for å få et rom med gode akustiske egenskaper.

Det jeg ikke er helt sikker på er hvor mye er for mye når det gjelder bassfeller. Er det i det hele tatt mulig?

Jeg har til nå sett for meg å lage bassfeller i hvert hjørne. Disse vil være rundt 60cm i front og formet som en trekant. Veggene skal kles med panel og denne vil gå frem til bassfellen men ikke bak så isolasjonen i veggene vil være en del av hjørne bassfellene.

I tillegg til dette vil det være en skråvegg bak i rommet, i sammenheng med taket, her vil jeg sette opp en vegg men la den nederste meteren kun være kledd med filt. Bak veggen, og helt inn til ytterveggen vil jeg stappe full av rockwool.

Dette blir en enorm mengde totalt men samtidig vil jeg ha reflekterende overflater slik at rommet ikke blir for dødt for mid og high frekvenser. Disse kan temmes i ettertid ved å eksperimentere med annen akustisk behandling.

Hvordan tror dere dette vil fungere?
    Hvis noen vet om et program jeg kan bruke for å tegne en 3d modell av rommet så hadde det vært kjært mottatt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant et glimrende program som heter Sketchup. Skal lage en 3dmodell av rommet slik at jeg bedre kan få illustrert hva jeg mener.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting du bør tenke på allerede nå er hvordan veggene er/skal bli konstruert. Det er stor forskjell på en vegg som har et stenderverk i 2"x4" og dobbel gips i forhold til en vegg med 1,5"x3" og ett lag gips. En Lecavegg igjen vil oppføre seg helt annerledes osv.

Det som skjer er at når vegge blir utsatt for lydbølger vil den absorbere en del frekvenser og kaste en del av dem tilbake mer eller mindre forsterket. For stive vegger vil gjøre rommet akkustisk veldig lite mens for myke vegger vil gjøre resultatet veldig slapt. Vegger med ulike dimmensjoner vil ha vidt forsjellige resonanser og derfor utfylle hverandres egenskaper.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra å se at slike tråder får svar, ikke bare de om kabler etc

-Ytterst tre/fire lag gips da får man en stiv underlying boundary
    -Mellom stendere 15/20cm rockwool usikker på om jeg skal ha 6 eller 8" vegg i ht rommet.
    -Innerst trepanel. Profilen på trepanelen burde gjøre en god jobb på spredning av lydbølger.

Myke vegger inn mot veggen gjør rommet større og reduserer stående bølger etc.

Kjenner dere til hvilke frekvenser gipsplater absorberer og reflekter?

Hvor mye demper egentlig 20cm rockwool? Jeg husker at du Snickers sa at ved å ha rockwool i BEL kabinettet ville det bli akustisk større. Målet med mye rockwool i veggene er vel å få rommet akustisk stort slik at det blir mindre room modes?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen grunn til å la denne tråden hvile! Det er nok flere her på forumet som trenger å temme bassen. Jeg sliter litt med stående bølger i rommet mitt, og særlig mellom 30 og 40hz. Det gjør ingenting om jeg får mere kontroll i et MYE større område enn dette, og jeg har vurdert å bygge bassfeller.

Jeg har relativt god plass i hjørnene, men bak i kinoen min kommer vinduene litt i veien for en hjørnefelle. Derfor har jeg mere tro på en sylinderfelle.

Etter å ha lest litt i linken til Phonar (http://www.ethanwiner.com/acoustics.html) har jeg fått forståelse for at jeg bare kan kjøpe store baller med glava og bare dytte dette inn i hjørnene. Jeg behøver ikke en gang pakke dem ut av plastikken påstås det, men hvor mye glava bør jeg bruke, hvor fluffy bør det være, og er det bedre uten plastikken?

Min foreløpige plan ser nå ut til å være å lage 4 sylindriske bassfeller. Disse har jeg tenkt å lage etter følgende mål (h/b):
    - bak: 220 x 60 cm
    - foran: 170 x 60 cm (skal stå oppå subbene mine)

Jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre dette, men hva om jeg lager en gigantisk skipssekk av scenemolton som jeg stapper sammenrullet glava i? Denne kan stå på gulvet, men være festet til taket for å stå stødig. Omkretsen blir nesten 190cm så dette bør vel ta frekvenser ganske langt ned? Langt nok?

Som Phonar er jeg også interessert i hvordan en kan regne ut hvordan feller absorberer frekvenser. Noen som vet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •