nødvendighet av senter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer enemigo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

nødvendighet av senter?

Sist gang jeg eide noe som lignet på et surroundoppsett bestod dette av Yamaha RX-V2090, som kun har dolby pro logic. Den ble brukt sammen med en NAD218 og Infinity 8.2i, PSB Alpha senter og bak.

Jeg fant fort ut at senteren ikke hadde sjans til å henge med frontene, og resultatet ble mye bedre når jeg plukket vekk den og satt forsterkeren til phantom. Jeg prøvde også dette på diverse kammeraters anlegg og fant ut at det ofte fungerte vel så bra uten senteren fordi denne som regel var en "dårligere" komponent enn frontene.

Min oppfatning innen hifi har stort sett vært at færre men dyrere komponenter gir best resultat. Lar dette seg overføre til de nye surroundformatene? Kan det lønne seg å putte 3-4.000kr mer i forsterker, fremfor i senterkanal, eller må senteren rett og slett være med?

Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å putte 3-4000 mer i frontene?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er avhengig av lytteposisjon. Med phantom-center blir det vel bare lytteposisjon i senter som får grei lyd?

Ellers er jeg enig i at center bør være svært god. Den skal tross alt bære det meste av lyden i film. Heller enn å kjøpe billig center ville jeg lagt mere penger i fronter/receiver.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fidelity hadde et par sider om center, og mente at den var som oftest bare å kaste. pga ræva mtm spredning som gjelder alle billige centerhøyttalere.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening er filmopplevelsen bedre med en god senterhøytaler. Og bak-og sidehøytalere. Dersom du kjører phantom-mode er det stort sett idealposisjonen som oppnår det beste lydbilde. Best blir det også dersom du har kort avstand mellom frontene.

I en film med 5.1 lyd skal senterkanalen gjengi det aller meste av informasjon som ligger i lydsporet. Alt fra dialog til effekter. Sier seg selv at den bør være av minst like god kvalitet som frontene da, for ikke å "henge etter".

I det gamle Pro Logic-systemet var det jo en evig mix av lyd, ikke spesifikt lydspor for hver enkelt kanal som i dagens digitale system. Så dersom du i "gamle dager" hadde en høytaler som ikke matchet frontene nok, kunne du nok oppleve problemer med en senterhøytaler som ikke hang med.

Du skriver ikke noe om hva slags receiver du bruker i dag. Dersom du fremdeles bruker den gamle Pro Logic-receiveren ville jeg nok ikke investert i en senterhøytaler. Der vil flaskehalsen bli receiveren. Så dersom du er fornøyd med frontene, ville jeg kjøpt ny digital receiver, dernest konsentrert meg om en god senterhøytaler. Deretter bakhøytalere.

PS! I einis sin stereoverden er nok dette å banne i kjerka, ja. At Fiedelity mente at stereo er best kommer vel heller ikke som noen bombe...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli en meget givende tråd.

Har lest en del artikler i hifi blader som slakter centeren.
    Men dette er vel superperfektsjonistene som taler og der all opplevelse av lyd befinner seg i ena hjørnet av en perfekt trekant.

Hva som er best av:
    ht til 20000kr VS ht til 17000kr +center til 3000
    ht til 20000kr VS ht til 10000kr + center til 10000kr osv
    kan nok diskuteres til vi blir blå :-)
    (vel og merke med den tanken i bakhodet at ting faktisk har ett tilmålt budsjett)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I egen hjemmekino kjører jeg nå en Audiovector AV3Ci Signature. Før den kom i hus hadde jeg andre senterhøyttalere. Kjørte en lang stund uten dedikert senter. Anbefaler at de som har senter i dag kjører noen uker uten. Det funker faktisk bedre enn man skulle tro hvis man er alene om å bruke hjemmekinoen.

Er man to eller flere er phantom-center en håpløs løsning, men for én person er det akseptabel løsning.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT kanskje..

Er en center av samme merke (serie er kanskje bedre å si) noen garanti for at de holder mål iforhold til frontene? Skulle nesten tro det, men tipper det finns ulike meninger om dette.
    Har tenkt å kjøre samme serie hele veien rundt (foruten sub, der finns det bedre alternativer ) Får ikke testet dem, siden de må bestilles inn eller kjøpes i Sverige..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ingen garanti. Det er bare å se på kabinettet. En gulvstående banker en liten senter.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    PS! I einis sin stereoverden er nok dette å banne i kjerka, ja. At Fiedelity mente at stereo er best kommer vel heller ikke som noen bombe...
    tvert imot. i fidelity har det vært mye hjemmekino. og sidene om centerkanal gjalt et surroundsystem. ingenting om stereo altså.

Newcomer shaunv sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Nei, det er ingen garanti. Det er bare å se på kabinettet. En gulvstående banker en liten senter.
    det er da en grunn til at man egentlig bør ha samme type høytaler som centerkanal som man har som fronter? og helst bak også."selv om det koster" og at det ikke fåes kjøpt enkelt høytaler til center(som regel).

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett på forumet her at noen mener membranarealet til center minst bør være lik membranarealet til frontene! :shock: Men det rimer jo egentlig med at ca 70% av all lyd på film blir gjengitt av center.

Jeg synes mange produsenter undervurderer senterkanalen kraftig. Feks syntes jeg Concept 6 er en fantastisk høyttaler for pengene, men Concept CT suger eselmelk! Jeg vurderte faktisk å handle 3 par Concept 6 og legge 1 par som center med et effekttrinn!

Newcomer enemigo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Anfield:
    Jeg skal bytte ut Yamaha-reciveren, de andre nevnte komponentene er solgt for lenge siden. Det nye anlegget blir bestående av mye hifiklubben-produkter ettersom jeg får bra pris der. Frontene blir nok B&W DM603 S3. Jeg har en Rotel 960 effektforsterker liggende, kanskje kjøper jeg en Denon AVR-1906 reciver og en effektfortsterker til bakkanalene. Ellers kjøper jeg Denon AVR-2805, prøver meg frem med Rotelen på frontene og bruker den integrerte forsterkeren på bakkanalene. Sansynligvis begynner jeg uten center, så får jeg evt prøve med en etterhvert.

Spørsmålet til knut1 er interessant:
    ht til 20000kr VS ht til 17000kr +center til 3000
    ht til 20000kr VS ht til 10000kr + center til 10000kr osv
    Håper noen har formeninger om det.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo ut som om mange mener at phantom center er mest for pengene om en er alene. Hvis en er i en slik "uheldig situasjon" som meg (gift m/barn) blir det noe annerledes.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv testet både med og uten senter i mitt system. De gangene jeg kan gå med på å ikke ha en senterhøytaler er dersom en ser mye musikk-DVDer. Da funker det veldig bra med "Phantom-mode". Til action filmer er min mening at 5 (eller 7) gode høytalere riktig innstilt gir det beste lydbilde. Til film kan "Phantom-mode" funke dersom en er alene, som flere andre har påpekt. Men det funket dårlig med å være fire stykker og når en blir sittende litt til den ene siden. Da har en stort sett lyden fra den ene fronten, og "mono" er sjelden suksess. En god senterhøytaler vil hjelpe på dette og gi større og bedre lydspredning av filmlyden, og sikre at flere få akseptabel lyd enn kun karen i midten av sofaen.

Ellers så er dette en tråd der mange meninger kommer opp, og det kommer ikke til å bli enighet blant oss som svarer. Til det er både meninger, erfaringer og økonomi med på å bestemme svarene.

Det viktigste er tross alt å ha to så gode fronter som mulig, og heller vente med(spare opp til) en god senter. I så måte er alternativet med høytalere til 17k og senter til 3k ikke å anbefale.

Einis: Vet at Fidelity har skrevet om hjemmekino og mulitkanal, men at de skulle komme til at stereo er det beste alternativet er jo ikke oppsiktsvekkende. På samme måte som at det ikke er oppsiktsvekkende at DVD&Hjemmekino anbefaler multikanal.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min gamle senter var modellen under den jeg har nå. Begge i samme serie, men den nye er vesentlig større i tillegg er det en 3 veis kontstruksjon.

Forskjellen på disse var stor. Så jeg mener absolutt at kvalitetetn på senter bør være så bra som det er mulighet for

Om en kjøper gode hovedhøytalere, og ikke har råd til den festeste senteren er jo det billigere å oppgradere senteren siden, enn å måtte kjøpe alt nytt. Har jo mye glede av gode fronter og en litt "dårligere" senter.

Jeg hadde ikke mulighet å kjøpe Utopia senteren da jeg handlet hovedhøytalere, men lot ikke være å kjøpe Diva av den grunn. Da har jeg noe å ønkse meg.

Som alt mulig annet i hifi verden er det beste å teste det ut selv.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det jo bare å prøve seg frem. Da jeg holdt på med flerkanal fikk jeg alltid best resultat uten centerkanal(center=0 i oppsettmenyen, slik at centerlyden fordeler seg til frontene). Med best res mener jeg da slik jeg liker det. Og man måtte ikke nødvendigvis sitte i "sweetspot".

mvh

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "multikanal, dropp centern!"
    "en korrekt plassert senterkanal, identisk eller hvertfall svært lik hovedhøyttalerene, kan selfølgelig gi lyttere utenom sweetspot en noe bedre lytteopplevelse av flerkanalslyd. problemet er at 99% av alle senterhøyttalere IKKE er noen lunde identisk med hovedhøyttalere, selv om de bærer samme merkenavn. enda værre, minst 90% av alle senterhøyttalere som lages og langt høyere prosentdel av de som faktisk selges, er fullstendig feilkonstruert for å gjøre en tilfredstillende jobb. den typen jeg snakker om er den sedvanlige konstruksjonen med en liggende høyttaler med to 6.5 bass/mellomtone og diskant i mitten.
    denne konstruksjonen har en svært ujevn spredningskarakteristikk som i betydelig grad reduserer evnen til å holde fokus på lyden i senterkanalen, FØRST OG FREMST FOR DE SOM SITTER UTE PÅ SIDENLINJEN. for deg og andre kritiske lyttere som sitter i mitten fungerer den greit. men i de aller fleste tilfeller vil null senterkanal fungere bedre!
    prøv selv, juster surroundpros. eller dvdspiller slik at du kobler ut senterkanalen. plutselig vil lydbilde for det fleste bli langt bredere og romopplevelsen- helt motsatt av hva de fleste vil tro.mye bedre og med med dypere og vesentlig bedre tredimensjonalitet!"
    tenkte meg det ja. sett centerhøyttaleren med samme elementer som frontene, -på høykant. eller kast den.
    og her stod ingenting om stereo!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi fikk en demo av siste "surrerundt" fra Holfi på Oslo Plaza-messa høsten 2005. Som de fleste sikkert har fått med seg: et system som kalles 4.1. Det ble spilt sammen med Usher front-høytalere til ca. kr. 65.000,- og for MEG som satt i midten...........var dette en opplevelse, egoistisk? - JA!. :grin:

Konklusjonen er fortsatt at man trenger en SKIKKELIG GOD senterhøytaler, da 70%-80% av innholdet i film presenteres fra Senter.

Det finnes BÅDE produkter OG testere som kan kritiseres for lyd-resultatet fra senter, og det "serveres" mye rart av sannheter i "fag-pressen", men sånn vil det være så lenge utvalget er stort og "hifi-jungelen" er som den er.

En senter med 2 x 6,5" + diskant er vanlig, MEN jeg mener fortsatt at 8" er et minimum, for den som virkelig prioriterer.

Dagens løsning her i heimen med en SENTER-KANAL som er bestykket med 2 x 12" i bunn, 4 x 8" i mellomtone og 2 x 1" spalte-tweeter - drevet av 2 separate forsterkere - ANBEFALES :grin:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer ikke som noen bombe at hifi folk mener et senter er tull. de har jo ingen venner og sitter alene i sweetspot :razz: ;-)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg