Hvordan plassere sorround høytalerene mine?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer maartn sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan plassere sorround høytalerene mine?

Hei.
    Har 2stk bakhøytalere på stativ bak sofaen. Jeg lurer på om jeg eventuelt skal kjøpe takstativ å sette dem bakerst i rommet (ca. 2 meter bak lytteposisjon) for å få en bedre sorround følelse. Skal selfølgelig vinkles ned mot lytteposisjon. Sånn som dem står nå er dem rett i øret omtrent. Jeg kan ikke feste dem på vegg siden det er vinduer på veggen. Noen som har en mening om at dette kan bli bedre? eventuelt hvor jeg kan få tak i takfeste som jeg kan vinkle ned mot lytteposisjon? Håper på noen kjekke svar!

- Martin

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Det enkleste er ofte det beste

Dine 2 bakhøyttalere bør helt klart vinkles mot lytteposisjonen. Det ideelle er at diskantmembranet plasseres i ørehøyde ved en stående plassering slik du har nå. Anbefaler deg en avstand på minst 1,5 meter til bakhøyttalerne (jeg går ut fra at du snakker om surround back-høyttalerne).

Den interne avstanden mellom bakhøyttalerne er et vidløftig tema, som man rett og slett må prøve seg fram på selv for å finne ut av. Lucasfilm anbefaler en plassering internt for disse 2 meget nær hverandre, spesielt for musikk. Mener å huske at THX Ultra2-standarden kompenserer for byttet mellom film/musikk med egne innstillinger, men det er altså kun de aller dyreste hjemmekinoforsterkere som har denne sertifiseringsstandarden.

Hvorfor må du kjøpe takoppheng, forresten? Kan du ikke bruke de stativene du allerede har lenger bak i rommet? Det siste er i hvert fall den beste og billigste løsningen.

En optimal plassering av alle høyttalerne er en identisk avstand til lytteposisjonen, men dette går sjelden an i praksis.

Hvis du har 7.1, så tipper jeg at du vegrer deg for å gå tilbake til ordinært 5.1-oppsett igjen, eller hva?

Mvh 777

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at dette diskuteres heftig, men tror flertallet av "eksperter" mener at bakhøyttalere skal plasseres borti 50 cm over ørehøyde.. Dette gjør at surround lyden blir mer spredt og slik at det ikke føles som om lyden kommer fra et bestemt punkt.

MEN det får vel være opp til hver enkelt å avgjøre, hvis du har 7.1 er det jo bedre lydspredning pga flere høyttalere. Personlig har jeg vel bakhøyttalerne ca 30cm over ørehøyde og syns det er perfekt..

Newcomer Digi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei på deg.
    Sjekk ut Dolby's websider.

http://www.dolby.com/consumer/home_e...oomlayout.html

Newcomer maartn sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar.
    Det er 5.1 jeg har.

Grunnen til at jeg vil ha takfeste er at det er vinduer bak, og det står et skap på ene siden av veggen, så høytaleren blir bak skapet om den skal stå plassert riktig, altså på lik linje med fronthøytaleren. Alternativet er å flytte skapet men jeg er veldig fornøyd med plasseringen av det. Og jeg må nesten ha det til glass osv. Jeg kan vise et bilde når jeg kommer hjem eventuelt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •