Fronter med aktive basser - Large/small ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fronter med aktive basser - Large/small ?

Har 2 fronthøytalere med aktiv sub. Jeg kjører de som "Large" og det er masser av bass. Men, jeg har nå kjøpt meg 2 RCA kabler til frontene (pga det gir en vesentlig bedre bass). Slik at subbene blir koblet til som.. ja, som subber! Kan stile sub-volumet på forsterkeren nå. - Men ---- Bør jeg sette front-høytalerne mine som "Small" nå - iom. at bassene er koblet til som subber på forsterkeren?

Ja, det er jo bare for meg å prøve meg frem.. Men dersom noen kan gi et "korrekt" svar så hadde det vært flott

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes vel ingen "korrekte" svar på slikt.
    Men jeg antar at resten av høyttaleren (uten sub) ikke er så flink til å spille bass, og dermed er det kanskje en ide å sette de til small.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør stå på small som Zamot sier. Bruker selv et sånt oppsett

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, var det jeg trodde Måtte bare dobbelsjekke

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere er det snakk om?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noen Klipsch SP-1.

Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal koble høytalerne.. Det er LFE IN og LFE OUT på hver av høytalerne. Jeg kjører en kabel ifra sub-utgangen på forsterkeren og har den koblet til LFE IN på den ene høytaleren. Og så har jeg en ledning ifra LFE OUT og inn på LFE IN på høytaler nr.2. Og ifra LFE OUT har jeg en kabel som er koblet til enda en aktiv subwoofer.

Jeg har prøvd å koble omvendt også, med kablene.. men, jeg merker ingen forskjell... Kan noen si meg hvordan de skal korrekt kobles?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte også rykter om at jeg kan koble subbene på front-høytalerne som PRE OUT LEFT og RIGHT (på forsterkeren) - og bare la den 12" aktive subben jeg har stå på subwoofer-utgangen slik den alltid har gjort. - Men skal front-høytalerne da være SMALL eller LARGE?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var og hørte på audio pro bravo, de har aktive basser.
    selgeren på Rolf's mente beste løsning var å sette de til large, la bassen gå gjennom høyttalerkablene, og også sette receiver til sub: no.

dette var visst for å få et bedre resultat til både film og musikk.
    selv tror jeg egentlig bassen er bedre gjennom ekte sub-kabler, men... :roll: fårman ikke bass i musikk om man kobler med sub-kabler da?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lenge kjørt oppsettet med frontene som LARGE - koblet til forsterkeren ved høytaler-kabler. De var aktive da også! Men, grunnen til at jeg har kjøpt sub-kabler til frontene, er pga det gir noe så sinnsykt mye mer bass til film! (En økning på 10dB eller noe slikt). Tror det kun er til film det gir mer bass... Men uansett! Problemet mitt nå er at jeg rett og slett ikke helt vet hvordan det skal kobles.

I manualen står dette:
    LFE IN / SP-1 Only (optional)
    The “LFE IN” input on the SP-1 is a full range input that requires a low pass filtered signal from
    your surround electronics’ subwoofer or LFE output. Do not connect this input to a full range
    (unfiltered) pre-amp output. It is typically used with the newest 5.1 (six channel) surround sound
    systems. The LFE channel contains a different bass signal than the bass frequencies present in the other
    channels. This information can be up to 10 decibels louder than the main channel bass signals, so
    caution should be exercised when connecting to this output and initially adjusting the SP-1’s “BASS
    CONTOUR” control. The LFE IN must not be the only connection to the SP-1. The “SPEAKER IN”
    terminals are the primary connection for the SP-1.

LFE OUT / SP-1 Only (optional)
    This output is provided to feed the LFE signal to the other SP-1 if it is difficult or inconvenient to
    connect it directly to the LFE output on your electronics.
    *
    Om jeg har forstått det rett nå, så bør jeg heller koble front-høytalerne til "5.1 Channel INPUT" på forsterkeren min - for da blir sub-bassen "filtrert" ? Jeg har dem koblet til "Audio Pre Out" nå - Det er en sub-utgang på både "5.1 Channel INPUT" og på "Audio Pre Out".

I manualen så stod det forresten at når jeg har koblet dem til via LFE signalet så skal de være SMALL :roll:

"5.1 channel Input" eller "Audio Pre out" - that's the question!? - Og - Den 3 subben jeg har (vanlig aktiv subwoofer) - Skal den kobles til Subwoofer utgangen på "Audio Pre Out" eller på "5.1 channel input"..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal koble høytalerne.. Det er LFE IN og LFE OUT på hver av høytalerne. Jeg kjører en kabel ifra sub-utgangen på forsterkeren og har den koblet til LFE IN på den ene høytaleren. Og så har jeg en ledning ifra LFE OUT og inn på LFE IN på høytaler nr.2. Og ifra LFE OUT har jeg en kabel som er koblet til enda en aktiv subwoofer.
    Tror dette blir riktig selv om jeg ser for meg litt mye kabler på kryss og tvers. På mine Klipsch KSP 400 er det en LFE-in og en "vanlig" sub in. Jeg har brukt et Y-ledd bak forsterkeren og sendt en signalkabel til hver høyttaler. Så har jeg brukt ett nytt Y-ledd bak hver høyttaler for å få signal på begge inngangene.

Hørte også rykter om at jeg kan koble subbene på front-høytalerne som PRE OUT LEFT og RIGHT (på forsterkeren) - og bare la den 12" aktive subben jeg har stå på subwoofer-utgangen slik den alltid har gjort. - Men skal front-høytalerne da være SMALL eller LARGE?
    Da vil vel lyden til diskant og mellomtone i fronthøyttalerene forsvinne ? Uansett så skjønner jeg ikke vitsen med dette, men uansett så måtte du sette dem til LARGE for å få bass-signalet ut der.

selgeren på Rolf's mente beste løsning var å sette de til large, la bassen gå gjennom høyttalerkablene, og også sette receiver til sub: no.
    Dette blir en smakssak, men du øker bassnivået ved å bruke signalkabler og da vil du også kunne styre bassnivået fra fjernkontrollen som er et must for meg

selv tror jeg egentlig bassen er bedre gjennom ekte sub-kabler, men... fårman ikke bass i musikk om man kobler med sub-kabler da?
    Joda, så mye man bare vil eller har :lol:

Dette er bare min personlige mening, men jeg hadde satt fronthøyttalerene til small og tilkoblet sub'ene via sub-utgangen. Om man gjør det via Y-ledd eller LFE-in/out som du har gjort, tror jeg ikke spiller noen rolle. Det er jo samme sub-signalet som går rundt uansett

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant ut at den ene sub-kabelen ikke virket! (Er kvalitets-kabler jeg har - men de er selv-lagde med sånn skru-RCA - den var visst ikke helt på) - men ja - har koblet alt til nå med LFE signaler. Høytalerne er SMALL.. og.. Yes! Det er nytt liv.. Syns det ble litt penere lyd også jeg.. Hehe.. Er meget fornøyd nå! Mye bedre bass + bedre lyd (bedre lyd.. tror jeg iaf.. hehe.. psyken min som leker litt)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (bedre lyd.. tror jeg iaf.. hehe.. psyken min som leker litt)
    Psyken er viktig. Bare troen er der så .............
    Bra du er fornøyd

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •