Platespiller? Er det noe tess?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Platespiller? Er det noe tess?

Er i en oppgraderingsfase og kikker flittig rundt på anlegg her på avforum. En ting jeg legger merke til er at mange har platespillere. Jeg er såpass ung at jeg aldri har hatt platespiller, bortsett fra en på hytta til besteforeldrene mine. (Gode minner, akk ja)

Hvordan er lydkvaliteten på LP'er og hvor mye koster en grei platespiller?
    For å oppsummere, hvorfor platespiller?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert mange meninger om dette i denne Windows Media tid, men med en platespiller får du meget musikalsk levende lyd, ganske ulik cd egentlig.
    Der er mange ulemper med platespiller, og variabler, så har du ikke lyst å fikle for mye, kjøbe skiver der kan få riper, vende plater, irritere dig over støy osv må du holde dig til cd.
    Har du lyst til stor levende lyd må du se på platespillere. Disse kan fås i mange varianter fra en B&O tangential med B&O MMC 1 pickup over brukte Technics, Kenwood, JVC mellomklasse modeller fra 80 tallet til nye Rega, Project, Nad, Nottingham osv.
    Men du siger du er i oppgraderingsfasen, får du platespiller, da kommer du først i den fasen tror jeg for der er et par ting der alltid kan forbedres med en platespiller, såsom pickup og riaa.
    Med en god platespiller hører du for alvor hvor stor forskjell der er på forskjellige plater.

Skulle jeg starte idag ville jeg se nermere på Nottingham Horizon. Denne koster litt men er en spiller du kan få utrolig mye glede av.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også kikke på Denon 29f ett eller annet hos hifi-klubben. Under 1000 lappen med alt du trenger. Jeg har den selv. Morsommere å lytte til enn den langt dyrere vincent cd-spilleren min. Det er noe med å høre Pink Floyd - The Wall på vinyl. Det er mye som har gått tapt i den digitale rense- og remixprosessen på vei til cd. Det er mer liv i vinylinnspillingen synes jeg. Begynner å bli et par uker siden jeg hørte på cd sist.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god input, får ta å tenke litt til. Utrolig greit med folk som har peil egentlig

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt der blev nevnt The Wall, denne er helt kanon på vinyl ! Masse detaljer overalt, perspektiv, dybde, en helt anderledes organisk opplevelse enn på cd.
    Jo, platespiller er meget morsomt, med en god platespiller, pickup og riaa er det som å høre på musikk, ikke på teknikk.
    En anden mulighet er å få en Dual 701 eller 1219 platespiller fra E-bay. Dette kan blive ganske billigt og kvalitet/prisforhold blir helt hinsides. Micro Seiki BL serien er også god, har en selv, disse holder dog stive priser på E-Bay.
    Kenwood sin marmor serie er også populær.
    Disse finder du også brukte av : http://www.vinylengine.com/phpBB2/al...hp?pic_id=1567 og disse giver også veldig god lyd. Disse selges faktisk også under Audio Note navnet.

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan er det med forsterkergreier til platespiller. må man ha forforsterker, eller kan man koble rett i phonoinngangen på receiveren?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren må i så fall være utstyrt med platespillerforsterker, ikke bare inngangene. Er den ikke det, kan en separat forsterker kjøpes utenom og kobles mellom platespilleren og platespillerinngangen på receiveren.

Newcomer shaunv sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan er det egentlig med kjøp av lp plater? er det noen gode nettbutikker?finnes ikke en plate å få kjøpt her jeg bor i alle fall... Hvordan er det med Riaa, er det dyrt for en grei riaa?
    mvh: "enda en lurende uten erfaring med lp" og med behovet for noe med mindre "digital lyd"

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shaunv
    hvordan er det egentlig med kjøp av lp plater? er det noen gode nettbutikker?
    http://www.rekylvinyl.no/
    http://www.bigdipper.no/
    http://www.headlight.no/
    http://www.recordworld.no/

Er iallefall noen...

Mvh.

Andreas

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shaunv
    hvordan er det egentlig med kjøp av lp plater? er det noen gode nettbutikker?finnes ikke en plate å få kjøpt her jeg bor i alle fall... Hvordan er det med Riaa, er det dyrt for en grei riaa?
    mvh: "enda en lurende uten erfaring med lp" og med behovet for noe med mindre "digital lyd"
    Riaa får du for en snau tusenlapp og oppover.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For dere som elsker Vinyl med fin lyd....
    Hør på Tracy Chapman sitt første album på vinyl. Det låter helt fantastisk.
    Blir nesten litt ør i blikket når jeg tenker på de gode gamle Vinyl Platene. :smile:

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vinyl er bare konge for å si det enkelt. har lp spiller en denon med clear audio basic riaa trinn.. Konge lyd. Enkelt å få tak i nye plater også. for et halvt år siden kjøpte jeg bla. siste plate til turboneger på lp. morsomt. kjøp gjerne en brukt platespiller sjekk qxl. det var der jeg fant min.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billige brukte fine plater fås fra Record World her i Norge. Alle brukte skiver er rengjort med platevasker og jeg har endnu ikke set (hørt) en dårlig plate fra dette firma. Se nettsiden for det store utvalg......

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Billige brukte fine plater fås fra Record World her i Norge. Alle brukte skiver er rengjort med platevasker og jeg har endnu ikke set (hørt) en dårlig plate fra dette firma. Se nettsiden for det store utvalg......
    Helt enig med Nielsen der, har kjøpt en del plater på Record World og aldri blitt misfornøyd, ei plate fra 1970 kan jo selvsagt ikke høres ut som ei ny ei men generelt er dem veldig bra, seriøst firma.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •