Brenne dvd plater...?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når vi først er inne på temaet:

Noen som veit om det er mulig å brenne dvdformat på cd-plater? Altså om man konverterer en videofil til dvd(altså audio_ts og video_ts), går det da ann å brenne de mappene på en cd slik at det fungerer i dvdspillern? har prøvd litt men uten resultat...

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Princo Data 4X dvd-r plater, og aldri hatt problemer med de. Noen som har prøvd de?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pastrom
    Når vi først er inne på temaet:

Noen som veit om det er mulig å brenne dvdformat på cd-plater? Altså om man konverterer en videofil til dvd(altså audio_ts og video_ts), går det da ann å brenne de mappene på en cd slik at det fungerer i dvdspillern? har prøvd litt men uten resultat...
    Er ikke sikker på om det lar seg gjøre med det jeg forbinder med TS filer uten å nermest ødelegge bånbredden og bilde og lyd kvalitet osv, men for korte avspillinger fra DVD kan det la seg gjøre. Ellers det er ikke sikkert alle stasjonære avspillere støtter dette, og kan lese av cd-r med riktig antal bit/sek osv. Dataene ligger tettere og mer sammlet på en DVD enn en CD-R, så avlesnings hastigheten kan bli for lav på CD-R, og det setter krav til DVD avspillerens CD-R lesings egenskaper.

Nero har forøvrig et valg for miniDVD under kompilerings metoder for CD-R brenning. og blir materialet som skal brennes kompilert riktig og får plass innenfor de 700Mb som er til rådighet, skal det i enkelte tilfeller la seg gjøre.

Hvor vidt stasjonære DVD spillere vil gjenkjenne og spille av slike plater er en annen sak. Har selv blandt annet en eldre Sony DVP325 (tror jeg den heter) som ikke spiller av eller genkjenner cd-r plater generellt, men andre og nyere spillere støtter dette.

Har selv brukt DVDshrink til å velge ut korte DVD filmsnutter og fått det til å lage produsere de riktige tileggs informasjons filene, og brennt dette på en CD-R som miniDVD, men i disse tider hvor skrivbare DVD medier er blitt såpass gangbare og billige, er det etter min mening litt som å gå over over bekken etter vann å bruke CD-R plater til dette... :wink:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shark
    Kan vel kanskje si det sånn at de er ferdig rippet....
    Ellers bruker jeg dvdshrink til å brenne de.

Kvaliteten på platene kan nok diskuteres ja, Lumatron fra Obs....
    Brenneren tror jeg ikke skal være så værst, pioneer dvr-108.
    Det jeg syns er litt rart er at pc`n klarer å spille av hele filmen, men får prøve å handle inn litt bedre plater imorgen.
    Har du prøvd andre stasjonære DVD spillere? Hva slags spiller bruker du nå? Kan jo være den som ikke er helt med.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest sannsynelig brenneren som er greia. Liteon har f.eks veldig dårlig kvalitet utover mot platene (eldre versioner iallefall, 4x og 8x versionen). Men det er også litt opp til dvdspilleren som skal lese plata. Platas kvalitet har lite å si, men kan være at plata tåler mindre over tid!

Selv har jeg hatt Philips 963SA dvdspiller, den sleit grusomt med plater som ble brent med LiteOn brennere. NEC, plextor og BenQ (som kanskje lager verdens beste dvd brenner, min mening ) fungerte utmerket. Har hørt litt avvært om Aopen også, men aldri testa selv. MEN, jeg har også brent filmer til andre med Sony DVDspillere etc med min LiteOn brenner, og der fungerte den bra.. Så har nok noe med driverket som brenner, og det som skal lese det..

Men LiteOn har dårlig brennekvalitet, og det er sikkert fler som har det..

Gode erfaringer med:
    BenQ(min favoritt), NEC(litt lesevansker), Plextor (for dyr, og ikke noe bedre enn de andre 2)..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    askformetoo:

Okei. høres bra ut. Har hk dvd506. skal teste om det funker. må bare skaffe meg nyere versjon av nero først. Kunne vel invistert i en dvdbrenner til et par lapper også da:P er ikke så veldig dyrt...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har du prøvd andre stasjonære DVD spillere? Hva slags spiller bruker du nå? Kan jo være den som ikke er helt med.
    Jepp har prøvd 2 andre spillere med helt likt resultat, så regner ikke med at det er den.

Brenneren jeg bruker er en pioneer dvr-108, kjenner ikke til kvaliteten på denne, men den er ikke så gammel.

Hvilket brenner programm jeg bruker er jeg ikke sikker på, kjørere det bare gjennom dvdshrink og vips så kommer de ferdige ut

dvd spillern er en luxor dv705, den skal spille av det meste, vet at den ikke er så veldig topp kvalitet, men dvd spiller med Hdmi til 895.- måtte jo bare..... :smile:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp har prøvd 2 andre spillere med helt likt resultat, så regner ikke med at det er den.

Hvilket brenner programm jeg bruker er jeg ikke sikker på, kjørere det bare gjennom dvdshrink og vips så kommer de ferdige ut
    For å finne ut hvilket brenneprogram DVDshrink benytter, kan du gå inn i oppsette for DVDshrink og finne det ut. Har du ikke innstallert noe eget brenneprogram på pcen, er det muligens det brenneprogrammet som er integrert i XP som DVDshrink benytter, (vet ikke om det støtter slik brenning til DVD..) men har intrykk av at dette interne "programmet" ikke er like godt som f.eks Nero til å styre og gjennomføre brenningen.

Installerer man f.eks Nero, og så DVDshrink, får man automatisk nero sine brenne komponenter som blir brukt under skrivingen, uten at DVDshrink viser dette så veldig tydelig, annet enn i valget for hvordan man vil ha ut kompileringen.

At det er stor forskjell på mediene det lagres på, og problemer med avlesning, er ikke noe ukjent problem som man trenger å være no serlig i tvil om. På jobb kjøpte vi for en stund siden inn forskjellige medier for å teste dette litt, og noen merker gikk igjen som ubrukelige sammen med de Plextor brennerene som ble benyttet. Var borti noen Basf plater som delaminerte og kom ut som to tynne plater etter misslykkede brenninger, og noen andre billige plater kom ca 2/3 ut i brenningen før de begynnte å "fuske".

Det er en del fysiske størrelser som skal stemme med slik lagring, og det er et sammspill mellom hardware og firmware i DVD skriveren, Hardware og software i Pcen, og nøyaktighet og fysiske egenskaper i selve det skrivbare DVD mediet som spiller inn for hvor lett plata er å lese, og hvor stabilt og holdbart dataene er lagret osv. Så kommer til slutt selfølgelig også egenskapene til hardwaren og softwaren som skal lese og behandle dataene for visning av innholdet fra plata.

Det bør vel sies at det bare er en håndfull produsenter der ute som produserer skrivbare medier, og merkene som står på, av og til ikke har så mye med medie kvaliteten, etterom samme merke kan velge forskjellig medie produsenter og kvaliteten kan være forskjellig fra tid til annen fra de samme produsentene. Det er vel her man betaler litt ekstra for kvalitets medier som Verbatim der kvalitets sikkringen er prioritert litt høyere, og man derfor ikke får så mye avvik og feil mediene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe du kan prøve for å se om det hjelper er å oppgradere firmwaren på dvdbrennen din.. I nyere firmware pleier de å legge inn støtte for flere forskjellige DVD plater.. Jeg hadde litt problemer før med min NEC brenner, så oppgraderte jeg firmwaren på den og vips så kunne den brenne perfekt igjen

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlizzWave
    Noe du kan prøve for å se om det hjelper er å oppgradere firmwaren på dvdbrennen din.. I nyere firmware pleier de å legge inn støtte for flere forskjellige DVD plater.. Jeg hadde litt problemer før med min NEC brenner, så oppgraderte jeg firmwaren på den og vips så kunne den brenne perfekt igjen
    Støtter det forslaget der. Jeg hadde en Plextor 708 brenner. Etterhvert var det umulig å surfe/høre på mp3 samtidig som jeg brant. Oppgradering av firmware gjorde susen. Nå bruker jeg NEC 16x. Brenner på 8x Thats Write DVD-R.. Brent mange hundre og aldri noe feil. Bruker enten dvdshrink og brenner i nero eller dvddecrypter.

Om du ikke har forsøkt DVDdecrypter kan du gjøre det. Rippe til en .iso fil DVD5 og brenne ut med samme program.. Ellers kan du jo prøvd DVD X-copy...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut at dvdshrink bruker nero til å brenne med.

Det er Nero 6 jeg har på maskinen min.

Firmaware har jeg ikke prøvd å oppgradere, er ikke sikker på hvordan jeg gjør det heller ops:

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orker ikke lese hele tråden igjen, men mener å huske at du har Lite On brenner?
    Sjekk isåfall her:
    http://www.liteon.com/prod/getDriver.do?xml_id=4_4

Firmware finner man alltid på de ulike produsenters hjemmeside

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brenneren jeg bruker er en pioneer dvr-108, kjenner ikke til kvaliteten på denne

:
    Lastet ned driver fra pioneer, men fikk ikke oppgradert.
    Prøvde også å gå manuelt inn på maskinen gjennom egenskaper på brenneren, valgte her oppdater driver, men da ville maskinen ha windows cd`n min, så da la jeg det litt på is.

Maskinen min er ca 9 mnd. gammel, tror dere det er nødvendig å oppgradere driveren??
    Hvor ofte bør man egentlig gjøre det da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en kjent sak at de forskjellige brennere har kompabilitets problemer med noen merker media. Du burde sjekke med leverandøren av din DVD brenner på hvilke media de anbefaler for brenneren. De fleste sverger også til å bruke -R plater istedet for +R på film.
    Jeg selv brenner helst på DVD-R med tanke på film

Når det gjelder størrelser på platene og filer på Pcèn er dette et godt tips :
    Computer terms: 1GB = 1 gigabyte = 1,073,741,824 bytes
    DVD terms: 1GB = 1 gigabyte = 1,000,000,000 bytes

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset ifra cdfreaks :

06 November 2004

The main negative point in our opinion is the media compatibility, give us a break Pioneer! Some well known 8x media types that have been available for about a year still only works at 4x, and 16x media that has been available since long time before this drive became available is still not supported at 16x? Very disappointing! Beside this we were unable to write at 16x with the “16x qualified” media we tried. 16x? Yeah – but only on the paper. And the drive is slow at 16x due to the Z-CLV writing technology, most other drives are faster than the Pioneer DVR-A08XLA when writing at 12x! And it’s far from the best CD-Writer we have had, there are some other negative points too as you may see above but these are not as important as these we have mentioned here.

Det viktigste her er at Pioneer ikke legger til media i firmware oppdateringene. De vil heller at du skal kjøpe ny brenner ser det ut som.

Hadde vurdert ny brenner som du slipper feilbrenning og trege brenninger med.
    http://prisguide.hardware.no/vis_pro...oduct_id=31430

Mvh
    Meg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liten oppdatering.

Har fått oppdatert brennerprogrammet mitt å gått over til kvalitetsplater plater (Verbatim).

Nå fungerer ting endelig som det skal, tror nok det meste av problemet lå i billig platene mine.

Takk til alle som kom med innspill og meninger

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •