Lydbilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Lydbilde

Newcomer shaunv sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydbilde

Jeg vet ikke om det er sagt noe om det her på forumet før, men hva vil egentlig være det optimale når det gjelder avstanden mellom høytalerne. Etter egen erfaring vil jeg påstå at en "større" avstand mellom høytalerne gir et bedre lydbilde enn å ha høytalerne stående nærme hverandre. Ser fler som nesten ikke har noe særlig avstand mellom høytalerne, men alikevel bruker masse penger på å forbedre lydbildet for å kunne plassere de forskjellige lydene fra hverandre. Selv med en "dårligere" forsterker kan det være lett å gjøre nettopp det om man bare har en større avstand mellom høytalerne. Selvfølgelig er man avhengig av et større rom. Finnes det noe optimalt? Siden det ikke finnes en standard bredde på et "band" går det kanskje ikke ann å lage noe "tilnærmet" optimalt?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her finnes det mange meninger. I et dedikert lytterom har man stor frihet til å plassere slik man vil. Den første tommelfingerregelen jeg lærte var at man skal sitte like langt fra midtpunktet mellom høyttalerne som avstanden mellom høyttalerne. Denne regelen finnes det mange mindre variasjoner over, men man kan si at desto lenger fra hverandre høyttalerne er (i forhold til avstanden til lytteposisjonen), desto bredere blir lydbildet, og motsatt. Men er de for langt fra hverandre, så vil det kunne føles tomt og glissent mellom høyttalerne. Er de for nær hverandre, så vil ganske riktig lydbildet føles smalere.

Men dette er ikke det eneste som bestemmer hvor godt lydbildet er. Refleksjoner fra sidevegger vil kunne diffusere presisjonen i lydbildet, så avstanden til disse veggene vil også være begrensende.

Jeg vil anbefale å starte med et "tommelfingerutgangspunkt", og deretter finjustere seg fram til hva som fungerer best i eget rom med eksperimentering.

Her er et greit utgangspunkt:
    http://www.cardas.com/content.php?ar...ing=Room+Setup
    som fortsetter her:
    http://www.cardas.com/content.php?ar...ing=Room+Setup

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •