Den ultimate løsningen på hele problemet med CD avlesning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1. Ta en grei pc (så stille som mulig, helst satt i et annet rom)
    2. Stapp inn et lydkort med best mulig kvalitet (lommeboka avgjør)
    3. Ripp CD'ene dine med EAC og sørg for at alle tracks blir rippet 100% korrekt (ved å lese av sluttstatus). CD'ene må da selvfølgelig rippes med et lossless format som FLAC
    4. Spill av den rippede musikken.

Nå har du et tilnærmet perfekt drivverk (bitfeil på harddisken er ekstremt sjelden, så lenge du kjører et moderne filsystem og ikke har feil på hardware). Musikken er garantert feilfri (hvis du fikk rippet sangene 100% feilfritt) og man har kun lydkortet man trenger å tenke på, og her finnes det mange alternativer som holder for alle untatt de som kun velger fra aller øverste ekstremhylle (og som ikke godtar at det er noe som heter placebo). For å gjøre det hele enda bedre kobler man lydkortet rett på main in på effekttrinnet, og slik har man jammen meg eliminert forforsterkeren og den i alle tilfeller negative påvirkningen den vil ha også. (må bruke PC'en som volumkontroll..)
    Dvs at signalkjeden blir slik:

Perfekt CD-lyd fra PC -> lydkortets DAC -> effekttrinn -> høytaler

I stedet for slik:

CD'er med ymse slitasje -> Leses av på mer eller mindre stabile drev -> forforsterker -> effekttrinn -> høytaler

Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det øverste alternativet er et bedre lydmessig alternativ (i så godt som alle tilfeller) og at man da i tillegg ved å benytte en PC oppnår ufattelige prosesseringsmuligheter i f.eks surround.

Jeg kjører selv den øverste løsningen og lydkvaliteten er relativt mange hakk over den andre standardløsningen som jeg kjørte først. (Kun snakk om et mid end system)

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det ikke da vært en like god løsning, å legge inn musikken i "lossless", og brukt Ipod som avspiller?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aaargh! Ipod'en har da ikke akkurat "audiofile" utganger... Minijack? Nei takk...

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det øverste alternativet er et bedre lydmessig alternativ (i så godt som alle tilfeller)
    Nei,man må være fra en annen planet :wink:

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Lossless = mist mindre

Kan vell ikke bruke lossless program og kalle det perfekt.
    Om du bruker et lossless program så daler bitraten for ned til 800kbps istedenfor 1411kbps fra EAC som er orginal bitrate på cd. Blir det perfekt da???

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste du ikke svaret mitt i den andre tråden du stilte omtrent det samme spørsmålet, Gøffo?

FLAC som er lossless gir IKKE kvalitetstap selv om bitstrømmen blir lavere. Til sammenligning er MP3 "lossy".

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du lese litt: http://en.wikipedia.org/wiki/Lossless_data_compression

Et utdrag: "Lossless data compression is a class of data compression algorithms that allows the exact original data to be reconstructed from the compressed data"

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Dvs at signalkjeden blir slik:

Perfekt CD-lyd fra PC -> lydkortets DAC -> effekttrinn -> høytaler
    Jeg er nesten enig, men ikke helt. Lydkortets DAC er ikke noen god løsning, men mindre du er villig til å legge veldig mye penger i det. Det beste vil være å sende et digitalt signal fra PC til en ekstern DAC og deretter til forforsterker, forsterker og høytalere.

Det er flere grunner til dette:
    1. DAC'ene på rimelige lydkort er ikke så gode som i eksterne DAC'er (f.esk. EC sin).
    2. Det er mye forskjellig støy i en PC.
    3. Strømforsyning og skjerming holder ikke samme nivå som i en ekstern DAC.
    4. Volumkontrollen i Windows er ikke god nok. Det er en grunn til at dedikerte forforsterkere har en meget kostbar og gjennomtenkt volumkontroll. Dette har nemlig ganske stor påvirkning på resultatet.
    5. Mange lydkort har ikke godt nok utgangsnivå for å kunne kobles rett i effekt. Her kan noe gjøres med matching.
    6. Rimelige lydkort har ikke gode nok tilkoblinger (minijack).

Jeg er enig i at PC'en er et meget godt drivverk, men dersom en bruker PC'en til hele signalkjeden vil ikke det gi samme resultet som det eksterne bokser (DAC, forforsterker) kan gi (med mindre en legger mye penger i det). Det er i hvert fall min mening.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med LL.

Jeg hadde ALDRI latt Bill Gates kontrollere linjenivået til effektforsterkerne mine. Så mye bugs som Windows gjør... ikke f... Man kan angre den dagen membranene ligger å ryker forran deg på gulvet...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fult mulig å få studio "perfekt" analog lyd ut fra en pc. Hoved stikkordene er skikkelig lydkort med balanserte lydutganger og ASIO lyddrivere som omgår den innebygde lydkontrollen i windows.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. PC- Den ultimate løsningen på hele problemet med CD avlesning?

2. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det øverste alternativet er et bedre lydmessig alternativ..............

3. Jeg kjører selv den øverste løsningen og lydkvaliteten er relativt mange hakk over den andre standardløsningen som jeg kjørte først.
    Ikke f........., eller for å bruke et mer passende og kjent uttrykk: "...........When Hell Freezes Over!" ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ikke f........., eller for å bruke et mer passende og kjent uttrykk: "...........When Hell Freezes Over!" ;-)
    Og den mannen kan ALT om datamaskiner! :-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Det er fult mulig å få studio "perfekt" analog lyd ut fra en pc. Hoved stikkordene er skikkelig lydkort med balanserte lydutganger og ASIO lyddrivere som omgår den innebygde lydkontrollen i windows.
    [mulig_brannfakkel]Vil vi ha studio perfekt klinisk ufarget lyd?[/mulig_brannfakkel]

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://lynxstudio.com/lynxtwo.html
    tviler ikke på at dette knuser cd spillere til langt høyere pris.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenden går mot digitalt signal (PWM) helt til høyttaleren. Dersom man skal konvertere til analogt vil jeg ihvertfall ikke gjøre det i PC'n. Som andre har sagt - det er ikke noe koselig miljø for de sarte signalene.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle dere som klager på støy inni pcen...
    Har dere faktisk tatt dere tid til å høre på et bra lydkort i en pc?
    Jeg mistenker at mange henger igjen i lydkort integrert på hovedkort og eldre lydkort hvor man kunne høre bakgrunnstøy som f.eks konstant susing, knitring når harddisken leser data, når usb-portene brukes osv.

Til og med på mitt gamle audigy 2 ZS er bakgrunnstøy ikke eksisterende, selv om man booster volumet på maks. Det er betraktelig mer enn man kan si om low- mid-end receivere hvor det er klar susing dersom man skrur opp volumet.
    Jeg er fullstendig klar over at PC'en ikke er et vennlig miljø med tanke på støy, men det er jo nettopp noe av det som de bedre lydkortene takler glimrende. Og dessuten tør jeg påstå at en 600W kvalitetsstrømforsyning som kan levere f.eks 30-40A på en rail bør greie et lydsignal på noen usle mW.... Disse strømforsyningene er forøvrig mekanisk isolert i et eget metallchassi, noe man ikke kan si om en del hi-fi utstyr. I tillegg er gode pc-strømforsyninger ekstremt spenningsstabile ved strømvariasjoner. Husk at det er utrolig mye mer som skal til for å forkludre lydsignaler opp mot 20 000khz enn f.eks en cpu med klokkehastighet på 3ghz. DER må man ha nøyaktighet.

Og for å ta det som i bunn og grunn avgjør det hele:
    En lyttetest avslører at lydkvaliteten er utrolig bra ved bruk av en riktig oppsatt pc, faktisk så bra at man skal fryktelig langt opp i pris for å finne noe som er bedre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .............f.eks en cpu med klokkehastighet på 3ghz. DER må man ha nøyaktighet.
    Der traff du spikeren på hodet !

Finnes det noe MER UNØYAKTIG enn klokka i pc'n ??? Ikke en gang TIMEX har vært i nærheten av slik lavmåls presisjon................;-)

På den andre siden...............for et LØFT det ble i lyden på cd-spilleren etter at den fikk "ny klokke" - LClock XO

Her kan dere lese mer fakta:
    http://www.lcaudio.com/index.php?page=4

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hva du mener med unøyaktighet da..
    Hvis du mener unøyaktighet som i at når man skal ha f.eks 3ghz men klokkegeneratoren på hovedkortet genererer f.eks 3020 mhz i stedet for nøyaktig 3000 så er dette rett. Denne formen for unøyaktighet er ikke så farlig siden alle brukbare lydkort genererer riktig klokke selv, og dermed er klokken avhengig av kvaliteten på lydkortet. Men selvfølgelig vil nok en spesiallaget klokke kunne produsere bedre resultater, men det er uansett det man hører som bestemmer.

Det jeg mente med unøyaktighet er utilsiktede variasjoner i klokkehastighet, samt spenningsnivåer slik at 0 blir 1 osv.. Dette er så godt som ikke eksisterende i en PC.

EDIT:
    Jeg leste den siden du foreslo, og det jeg nettopp synes ble mye bedre når jeg gikk over til pc'en som signalkilde/prosessor/forforsterker var nettopp detaljgraden og stereobildet, faktisk stemte det omtrent på en prikk med beskrivelsen av hvordan jitter høres ut den forbedringen jeg fikk.
    Men nå har jeg selvfølgelig ikke hørt hvordan ting høres ut med spesialdesignede klokkegeneratorer

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En enkel utfordring:

Jeg tviler på at noen har en PC-basert CD-spiller som leverer bedre lyd enn det jeg allerede har i min "nesten-standard" CD-spiller.

Men, jeg er "åpen" for nye opplevelser..................og erfaringer.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare en noen år gammel marantz cd'spiller å sammenligne med i litt høyere prisklasse og den ligger tynt an lydmessig i forhold.

Cd spilleren det er snakk om er Marantz CD17 mkII.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •