denon link eller analog rca, ekstrem forskjell, hvorfor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

denon link eller analog rca, ekstrem forskjell, hvorfor?

Har Denon DVD-3910 DVD spiller og Denon AVR-3805 receiver.

Har brukt Denon Link en stund, og idag kjøpte jeg analoge RCA kabler for å teste ut hva som gir meg best lyd, analogt ut fra 3910 eller ved å bruke Denon link digitalt inn i 3805 å bruke dekoderne i receiveren.

Til min forundring når jeg switcher mellom analogt og denon link digitalt, hører jeg at det er VIDT FORSKJELLIGE lydbilder, stereoperspektiv, tonalitet i toppen og tyngden i bassen, alt er helt forskjellig.

Forskjellen er så stor at man skulle tro en slags DSP effekt var på når jeg kjørte Denon Link, men det er kun stereo og Pure Direct i begge tilfeller, akkurat samme innstillinger på alt.

Testet i stueanlegget mitt hvor jeg også har en Denon AVR-3805 sammen med en Pioneer DV-668, sammenliknet coaks og analogt og det var nesten 100% likt ved en rask sjekk.

Så er det noen som har erfaringer med Denon link og eventuelt hva det er jeg opplever her?

Dag :-)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første er det kanskje store forskjeller på DAC'ene som sitter i DVD-spilleren og de som sitter i recieveren. Det vil kunne gi forholdsvis store utslag i lyden.

Såfremt DAC'ene og resten av analogdelen i recieveren er av bedre kvalitet en dem som sitter i DVD-spilleren vil denon-link (firewire) være en overlegen måte å overføre lyd digitalt...

Hva synes du gav best resultater da?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    For det første er det kanskje store forskjeller på DAC'ene som sitter i DVD-spilleren og de som sitter i recieveren. Det vil kunne gi forholdsvis store utslag i lyden.

Såfremt DAC'ene og resten av analogdelen i recieveren er av bedre kvalitet en dem som sitter i DVD-spilleren vil denon-link (firewire) være en overlegen måte å overføre lyd digitalt...

Hva synes du gav best resultater da?

Jeg tror faktisk det er omvendt, i 3910 sitter det Burr Brown DSD1796 som jeg er ganske sikker på er dyrere enn pcm1791 som sitter i 3805.
    Analogdelen vet jeg ikke mye om, men 3910 er et mer high end produkt enn 3805 i mine øyne, og bør være mer påkostet her også.

Best? Det er så vidt forskjellig at jeg sannelig ikke vet enda, må teste litt forskjellig musikk....er skikkelig forvirret :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet litt med Bremnes "over en by", og funnet ut følgende:

Med Denon Link blir breddeperspektivet bedre, stemmen kommer mer frem og nærmere i lydbildet og også høyere plassert.

Med analog overføring blir stemmen plassert lenger bak og mer tydelig i senter, instrumentene er ikke så bredt plassert i lydbildet, bassen blir kraftigere med mer kropp og mellomtonen noe mer laid back, detaljer er ikke så tydelige.

Skikkelig overaskende at det er så stor forskjell her.

Noen som har opplevd noe liknende ved sammenlikning av digital og analog overføring av signaler?

Dag

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen erfaring med Denon-link (eller i-link for den saks skyld) men har testet litt forskjellige produkter og switchet mellom analog og digital tilkobling.

For det meste har jeg foretrukket analog tilkobling. Dette fordi jeg oppfatter stereoperspektivet som bedre og bredere ved bruk av analog kobling. Oppfatter digital tilkobling som "snevrere" og mulig noe lysere? Stemmene har ofte kommet endel mer frem ved digitalt, mens en oppfatter det mindre stressende analogt. Dette kan selvfølgelig ha mye med at konverterene i selve kilden (spilleren) er endel bedre enn den i receiveren. Ihvertfall merker jeg stor forskjell når jeg lar min Jungson Moon Harbour styre analogt fremfor å la receiverene bestemme.

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har også denon 3910 og 3805. spilte en stund med analoge kabler taralabs til 1800kr (husker ikke helt hva de heter) og DL kabelen fikk ligge en stund til jeg vart vant med den analoge kabelen. det låt selvsagt meget bra trodde jeg helt til jeg prøvde denon link. var mye bedre oppløst og instrumenter satt mer på plass, det hele vart mer gjennomsiktlig og mer framtredene.
    bruker kun DL i dag da jeg syns det virker best mellom 3805 og 3910. men med en annen reciver kan 3910 virke best med analog kabel. men det er jo opptil hver enkelt og mene hva som er best, analog kabel gir noe "rundere" lyd og digital mer kantete og direkte.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man kan iallefall ikke sammenligne typen kobling uten å ta hensyn til kvaliteten på dekoderdelen. det er vel ingen problem å få high end lyd fra en rimispiller til 200kr viss mottakeren er god.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer testing gir flere erfaringer og det åpner øynene Dag :-) Har hørt slike fenomener flere ganger og det viser hvor uforutsigbart denne hobbyen er :-)
    PS: Nå spiller statene godt nå, har fått de på Cerabase fra finite elemente og justert bassen samt plassering :-) F...RAKKERN:-) Har også bestilt meg ny spiller til fordel for Meridian settet :-) APL Hifi NWO-1 http://www.aplhifi.com/phpBB/viewtopic.php?t=253
    Spilleren er frei feb/mars og depositum er innbetalt, prisen steg i dag til 20.000 dollar (det var annonsert også da :-))

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Har ingen erfaring med Denon-link (eller i-link for den saks skyld) men har testet litt forskjellige produkter og switchet mellom analog og digital tilkobling.

For det meste har jeg foretrukket analog tilkobling. Dette fordi jeg oppfatter stereoperspektivet som bedre og bredere ved bruk av analog kobling. Oppfatter digital tilkobling som "snevrere" og mulig noe lysere? Stemmene har ofte kommet endel mer frem ved digitalt, mens en oppfatter det mindre stressende analogt. Dette kan selvfølgelig ha mye med at konverterene i selve kilden (spilleren) er endel bedre enn den i receiveren. Ihvertfall merker jeg stor forskjell når jeg lar min Jungson Moon Harbour styre analogt fremfor å la receiverene bestemme.
    Anfield, det med noe lysere med digitalt og mindre stressende med analogt kjenner jeg igjen!
    Men jeg får bredere lydbilde med Denon Link enn analogt.

God jul!

mvh
    DAg

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Mer testing gir flere erfaringer og det åpner øynene Dag :-) Har hørt slike fenomener flere ganger og det viser hvor uforutsigbart denne hobbyen er :-)
    PS: Nå spiller statene godt nå, har fått de på Cerabase fra finite elemente og justert bassen samt plassering :-) F...RAKKERN:-) Har også bestilt meg ny spiller til fordel for Meridian settet :-) APL Hifi NWO-1 http://www.aplhifi.com/phpBB/viewtopic.php?t=253
    Spilleren er frei feb/mars og depositum er innbetalt, prisen steg i dag til 20.000 dollar (det var annonsert også da :-))
    Hei Viking og takk for sist :-)

Var meget imponert etter besøket hos deg og har derfor kjøpt meg ML Aeon i som du kanskje har sett. MEGET fornøyd, de mangler dypbass men det står tilfeldigvis en PB12plus/2 i det samme rommet :-) Og det rommet er som skapt for sub med leca vegger og steingulv, integreringen er fabelaktig.

Ja, testing er lurt, og du har så rett. Det jeg synes er rart er at jeg har foretatt slike tester MANGE ganger før mellom CD og DVD spillere og modifiserte ting med XO clock samt receivere mot CD eller DVD spillere.
    Og har aldri hørt slike forskjeller før, kun SMÅ SMÅ tonale forskjeller som jeg har funnet ubetydelige.
    Så nå har jeg noe å bakse med :-)

Det neste blir vel kabler, jeg gruer meg!

God jul!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klodrik
    jeg har også denon 3910 og 3805. spilte en stund med analoge kabler taralabs til 1800kr (husker ikke helt hva de heter) og DL kabelen fikk ligge en stund til jeg vart vant med den analoge kabelen. det låt selvsagt meget bra trodde jeg helt til jeg prøvde denon link. var mye bedre oppløst og instrumenter satt mer på plass, det hele vart mer gjennomsiktlig og mer framtredene.
    bruker kun DL i dag da jeg syns det virker best mellom 3805 og 3910. men med en annen reciver kan 3910 virke best med analog kabel. men det er jo opptil hver enkelt og mene hva som er best, analog kabel gir noe "rundere" lyd og digital mer kantete og direkte.
    Hei Klodrik og takk for inspill!

Det du sier er AKKURAT det jeg opplever. Skremmende men da er vi to :-)
    Så da er nok ikke det jeg hører helt på jordet.
    Får du litt mindre bass med Denon LInk?

Slik det låter nå vil jeg bruke Denon LInk stort sett, men på rock ville jeg kanskje foretrekke analogt.

mvh
    Dag

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Hei Klodrik og takk for inspill!

Det du sier er AKKURAT det jeg opplever. Skremmende men da er vi to :-)
    Så da er nok ikke det jeg hører helt på jordet.
    Får du litt mindre bass med Denon LInk?

Slik det låter nå vil jeg bruke Denon LInk stort sett, men på rock ville jeg kanskje foretrekke analogt.

mvh
    Dag
    du er nok ikke på jordet nei er flere som mener det samme som vi. jeg får nok ikke mindre bass nei selv om det kan høres sånn ut, det som skjer er at bassen blir en tanke stramere og kantete ikke en sånn rund etterslep som det er på analog.
    på rock er det nok best med analog det skal jeg være enig i.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •