Frekvensrespons

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frekvensrespons

Hvorfor lager produsenter hifiprodukter som genererer lyd over 20 khz? Mennesket kan ikke høre over det frekvensområdet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel påvist i flere tester at disse høye tonene påvirker lytteopplevelsen, selv om vi ikke "hører" tonene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey... interessant. Takk for svar.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lett febrilsk etter linker noen minutter, men etter PC-havari og nybyggd PC, er mine gamle favoritter borte. :?

Skal lete litt mer når jeg får tid. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Jeg fikk ideen til tråden da jeg var innom en tinnitusside, for å vite litt mer om sykdommen. Der var det en frekvensbasert hørselstest, hovedsaklig ment som en "hvor ligger din tinnitusfrekvens-test". Det var også linker til andre sider som hadde frekvenstester. Jeg kunne ikke unngå å sette spørsmålstegn ved høyttalerprodusenters skryt om at deres diskanter går helt opp til 40- eller 50 khz. Jeg må innrømme at det er litt rart hvis lyd over menneskets hørselsbegrensinger kan påvirke vår oppfattelse av musikken. Jeg aner ingenting om dette så jeg sier ikke at det ikke er mulig, men i så fall rart.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes meg bekjent ikke seriøs dokumentasjon som entydig bekrefter at vi kan høre frekvenser på 40 kHz. De aller fleste hører ikke 20kHz, og kun et fåtall hører over 17kHz.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel noe med harmoniske frekvenser å gjøre, ifølge de som er forkjempere for 20Hz - 50kHz båndbredde på ting, uten at jeg husker noen sites eller slikt som kan gi mer kjøtt på beinet

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi hørte alle best da vi var bitte små tror jeg.. over 20 khz og det som bedre er... nå er går det nok kun nedover. Jeg hadde selv problemer med å høre 17khz. Så jeg har vanskelig for å forstå grunnen til å lage lydkomponenter som strekker seg til astronomisk høye frekvenser. (For så å reklamere med det)

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig der.. jeg hører ikke noe særlig over 15-16kHz Går vel glipp av mye vellyd, menmen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Enig der.. jeg hører ikke noe særlig over 15-16kHz Går vel glipp av mye vellyd, menmen
    Det er ikke sikkert det... jeg tenker mest på hodepine hvis jeg ser for meg hvordan livet med superhørsel hadde vært. Velger å tro at vi ikke går glipp av noe. Ingen grunn til å gråte over spilt melk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at grunnen til at vi hadde en "bedre opplevelse" med disse høye frekvensene, var hvordan disse påvirket lavere frekvensområde (det hørbare). Lyd er bare luft i bevegelse, der de raskeste pulsene vil påvirke pulser med lavere tempo. Testen jeg tenker på ble gjort i en kirke, der folk ble "blindtestet" med og uten høyfrekvente toner. Den entydige positive responsen for musikken som ble gjengitt, med "de høye frekvensene", overrasket de som sto for testingen. Testen ble etter hva jeg husker utført på vanlig folk i alle aldersgrupper, og dette var folk uten "audiofil legning".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trygve L
    Vi hørte alle best da vi var bitte små tror jeg.. over 20 khz og det som bedre er... nå er går det nok kun nedover. Jeg hadde selv problemer med å høre 17khz.
    Butikkeiere i England har jo utnyttet nettopp dette, og hengt opp høyttalere som avgir høyfrekvente toner utenfor butikkene. På denne måten ble de kvitt ungdommen som "hang" utenfor butikken. De litt eldre kundene hører jo ikke denne irriterende støyen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer det! Genialt...

Uansett.. du har godt et poeng med at høyfrekvente lyder kan påvirke lydbildet... og blindtesten virker som en solid undersøkelse...

Jeg har selv et oppsett som strekker seg til rundt 30 hz, så det lover jo bra hvis det faktisk gjør noe med lydbildet.

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en trad som jeg startet for en stund siden om samme emne, star mye her:

http://avforum.no/forum/generelt-audio-og-hifi/21438-un-dvendig-frekvens.html

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Har lett febrilsk etter linker noen minutter, men etter PC-havari og nybyggd PC, er mine gamle favoritter borte. :?

Skal lete litt mer når jeg får tid. :wink:
    Hørte jeg ordet "backup"...?
    Hehe... God Jul! ;-)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Mener å huske at grunnen til at vi hadde en "bedre opplevelse" med disse høye frekvensene, var hvordan disse påvirket lavere frekvensområde (det hørbare). Lyd er bare luft i bevegelse, der de raskeste pulsene vil påvirke pulser med lavere tempo. Testen jeg tenker på ble gjort i en kirke, der folk ble "blindtestet" med og uten høyfrekvente toner. Den entydige positive responsen for musikken som ble gjengitt, med "de høye frekvensene", overrasket de som sto for testingen. Testen ble etter hva jeg husker utført på vanlig folk i alle aldersgrupper, og dette var folk uten "audiofil legning".
    Jo høyere frekvenser man sender ut jo større tilbøyelighet har de til å demodulere til lavere frekvenser. Ta for eksempel en tone på 40kHz som er modulert med 10kHz. Dette vil i luft gå over til å bli 10kHz og kun det. Dette prinsippet brukes i tåkelurer da dette også medfører at lyden sendes ut i en ganske rett linje og lydtrykket opprettholdet over svært lange avstander.

Når man gjør en innspilling vil slike tone demoduleres før mikrofonene. Heller ikke vil normale mikrofoner få med seg så veldig mye over 20kHz. Svært mange micer har båndbredde på 18kHz. Så med andre ord må ting legges veldig til rette for at man skal kunne gjennomføre en blindtest med et slikt resultat. Man kan ikke ta en normal innspilling og gjennomføre det på en rettferdig måte.

Et annet vesentlig poeng er hvordan man fjerner de supersoniske lydene. Man må jo nødvendig vis ha en innspilling der disse finnes, og man må fjerne dem uten å påvirke det hørbare området. Det er som regel et problem at man skal kanskje bare fjerne og legge til en oktav (20-40kHz) uten at det skal påvirke området under 20kHz.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •