Kombinert hjemmekino/stereoanlegg - teknisk løsning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kombinert hjemmekino/stereoanlegg - teknisk løsning?

Jeg har i dag et 5.1 hjemmekinoanlegg (HK DVD10, HK505, KEF KHT2005.2). Dette funker glimrende for meg, men jeg savner noe bedre stereo musikk-ytelse. Jeg funderer på å bytte ut fronthøyttalerne (eggene :-)) med to gulvstående, f.eks.

DALI Ikon 6 (maaange godord om disse og Concept 6 her på forumet, gitt)
    KEF iQ5/7/9 (ikke så mange godord ennå, men jeg venter...)

Noen som har synspunkter på hvordan dette vil låte som kino sammen med subben, center og bakht fre KHT-settet?

Dette var trinn 1, neste trinn går ut på å øke kvaliteten på signalkilden for stereo, samt muligens forsterkerenheten, også for stereo:

Kjøper en dedikert CD-spiller i prisklassen 3-6k (evt. 2-kanals SACD), f.eks.

Cambridge Azur 640 v.2
    HK CD970
    Jungson Magic Boat

Dersom jeg kobler CD-spilleren til en egen, integrert stereoforsterker, som kun skal drive de to nye fronthøyttalerne, samt sende signal til subben - hvordan gjør jeg det rent praktisk? En slik løsning vil jo kreve at frontene og subben er koblet til to stk forsterkere samtidig. Finnes det elegante tekniske løsninger som kan hjelpe meg her? F.eks. slik at jeg unngår risikoen med at begge forsterkerne belaster frontene samtidig...
    I det hele tatt, er dette et oppsett som er liv laga?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du må aldri koble en høyttalerterminal til to forsterkere samtidig. Det vil kunne skade begge forsterkerne og høyttaleren.

Den eneste måten jeg kan tenke meg at du får til kombinasjonen du ønsker uten å måtte kable om hver gang du skal skifte mellom stereo og flerkanal er om du får tak i en stereoforsterker med prosessorinngang eller et effekttrinn med to innganger (valgbare). Da vil du bruke stereodelen i begge oppsettene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •