Receiveren Nad T742 - kun for høyttalere med 8 ohm + ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiveren Nad T742 - kun for høyttalere med 8 ohm + ?

For ordens skyld: dette inlegget gjelder et teknisk spørsmål ang. bruk av 4 ohms høyttalere til en receiver av typen Nad T742.

Bakgrunn:

Jeg kjøpte for to år siden følgende hifi-komponenter:
    Receiver Nad T742
    dvd/cd-spiller Nad T512
    Front: Dali Blue 2002 (4 ohm)
    Senter: Dali Blue C1000 (4 ohm)
    (som en "pakke")
    Supplerte for noen måneder siden anlegget med to stk. Dali Suite 2.8 (4 ohm) som fronter, plasserte da Blue 2002 bak

Spørsmål:

Har aldri vært fornøyd med anlegget i forhold til lyd. Leste i bruksanvisningen til receiveren for kort tid siden, og her står det at receiveren er beregnet for høyttalere med minimum 8 Ohm. Tok dette opp med forhandler, men fikk ikke noe godt svar på om dette i forhold til det jeg opplever som "for dårlig lyd". Flyttet receiveren til nytt sted i dag, og ser da at det står "Caution: Speaker impedance: 8 ohm min/speaker" for alle høyttalerutgangene (front, center, surr). Vil ikke dette da bety at jeg aldri skulle ha benyttet verken blue 2002, c 1000 eller Suite 2.8 sammen med receiveren? Når jeg leser "Caution" så tenker jeg med en gang at det kan medføre feil dersom man bryter regelen som oppgis. Lurer på hva det betyr i praksis å benytte 4-ohms høyttalere til denne receiveren, hva kan skje galt? Regner med at det er dette som er årsaken til at jeg opplever både dårlig trøkk og dårlig lydbilde for både musikk og film (også før innføring av suite'ene). Ønsker å gå videre med saken ovenfor forhandler, men trenger noe mer å gå på her, er derfor takknemlig for alle relevante svar.

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det man burde tenke er impedanskurven til høyttalerne...men hvis man ikke kunne brukt noe under 8 ohm hadde man stådd med skjegget i postkassa :-?

Beveger meg litt ut på "ukjente områder" nå, men tror det med at du har 4 ohm's høyttalere kan ha litt å si på lydkvaliteten fordi recieveren lir "lurt" til å gi mer strøm og det skaper litt mere forvrengning(tror jeg), men hvis du bi-amper høyttalerne blir hver av forsterkerne å ha 8 ohm's last;-) (tror jeg også:-? )

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en NAD, "o store strømsterke", i praksis så vil forsterkern klemme ut litt mer effekt ved 4 ohm enn ved 8 ohm, det som kan gå galt er at du brenner noe nedi forsterkeren når du belaster den med for lav motstand.. ryker den ikke så tåler den det..

Tror ikke problemet ditt er at du har feil motstand på høytalerne..

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man dytter ut ca dobbelt så mye effekt i 4ohm kontra 8ohm hvis strømforsyningen holder følge. Dette fordi man justerer spenningen når man skrur på volumbryteren. Derfor har sikkert NAD dimensjonert forsterkeren slik at man kan kjøre den opp helt opp på maks (klokken 5 på NAD?). Ved 4ohm så spytter forsterkeren ut dobbelt så mye effekt og dermed må man være forsiktig med volumet. Jeg tror nok det er derfor NAD har sagt at det står 8ohm min.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •