Hva er galt med DAB? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg synes at denne DAB dissingen har tatt litt overhånd. DAB lyder jo helt greit, ikke bedre enn et godt FM signal, men sånn ca. like bra. Fordelene med DAB systemet er jo at man får frigitt plass slik at vi etterhvert får flere radiokanaler. Bakdelen med DAB er jo at selve koprimeringsstandaren er utdatert i forhold til f.eks MP3. Men dere må huske at det tar lang tid å innføre et slikt system, nye sendere må installeres, mye av teknologien i selve radiostudioet må også skiftes ut. Dette vil selvfølgelig ta tid og i løpet av den tiden kommer det selvfølgelig ny teknologi, det vil det sikkert gjøre i lang tid fremmover. Så når selve systemet blir tilgjengelig for store deler av befolkningen er selve grunnteknologien utdatert, synd, men sant.
    Jeg kan dog ikke skjønne at det ikke skal vere mulig å endre komprimeringsteknikk til noe litt mere skånsomt som f.eks MP3 uten at man må bygge opp alt fra grunnen av.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg synes at denne DAB dissingen har tatt litt overhånd. DAB lyder jo helt greit, ikke bedre enn et godt FM signal, men sånn ca. like bra. Fordelene med DAB systemet er jo at man får frigitt plass slik at vi etterhvert får flere radiokanaler. Bakdelen med DAB er jo at selve koprimeringsstandaren er utdatert i forhold til f.eks MP3. Men dere må huske at det tar lang tid å innføre et slikt system, nye sendere må installeres, mye av teknologien i selve radiostudioet må også skiftes ut. Dette vil selvfølgelig ta tid og i løpet av den tiden kommer det selvfølgelig ny teknologi, det vil det sikkert gjøre i lang tid fremmover. Så når selve systemet blir tilgjengelig for store deler av befolkningen er selve grunnteknologien utdatert, synd, men sant.
    Jeg kan dog ikke skjønne at det ikke skal vere mulig å endre komprimeringsteknikk til noe litt mere skånsomt som f.eks MP3 uten at man må bygge opp alt fra grunnen av.
    Enkelt og greit fordi det mottaker utstyret og sende utstyret som finnes idag ikke støtter annet enn DAB standarden som bruker mpeg1. På samme måte som da man gikk fra analog parabol til digital parabol og fra digital parabol til digital hd igjen. Det krever utbytting desverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke også slik at all intern kommunikasjon og lagring til radiokanalene bruker "mp2"?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja. fm er også mp2, konvertert til analog.
    fatter ikke dette dab greierne. ræva dacer. ræva sendeforhold, ræva mottaking. ingen fordeler. der fm har litt sus eller skurring i bakgrunnen er dab helt død...digitalt?. who cares ?? det er radio. og det analoge er det meget gode forhold for.

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bullshit.

En del platearkiver er MP2/MP3/AAC, det meste går fortsatt fra CD.

Noe internlinjer går på 16bit/32kHz.

Noen redigerer sammen i MP3 format.

Det meste er som sagt musikk rett fra CD.

Det ville dessuten vært dobbelt opp et problem da ting som i utgangspunktet er i et datakomprimert format blir spilt av sammen med ukomprimerte formater, ofte igjenom en analogmikser. Og deretter konvertert på nytt.

Alt i alt kan dette føre til opptil 3 etterfølgende konverteringer av samme kildemateriale.

Prøv å gjør dette med en låt du er glad i og vurder resultatet.

1.wav-2.mp3-3.wav 4.16/32-5.16/44-6.MP3-7-16/48-8.analogt-wav 9.16/48-10.Analog master program-11.wav 24/96-prossesering-(komprimering/EQ/phase rotate/stereo prossesering etc.) 12.wav 16/32- 13.Mp2

er da den "worst case"komplette kjeden.

Beste fall er fra punkt 7 og 8.
    Tro meg. Å få bort den siste biten hjelper.

Newcomer onkeljan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Finnes det gode alternativer til DAB? Annet enn å fortsettte med FM-radio, mener jeg?
    http://www.elutstyr.no/product_info....roducts_id=118

internett radio ?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av onkeljan
    Webradio er vel kanskje ikke noe godt alternativ for bilstereoen eller reiseradioen på hytta?

.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som slår meg er at i de situasjonene hvor mobilitet er viktig (og web-radio er upraktisk) så er typisk ikke ultra-hifi så viktig heller. Hvor bra lyd trenger man i bilen, på hytta og på bussen? Kanskje et "middels bra" komprimert radioformat er bra nok der, og så kan man bruke mer effektive IP baserte løsninger i stua?

mvh
    Knut

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ville ha var at man kunne ha en buffer som gjør at man kan kjøre gjennom noen tuneller og fortsatt ha et signal som da er lagret i spilleren. Når man kommer ut så blir bufferen full igjen. Da er det jo ikke live ,men dette ville vært fristende for meg

Jeg bruker ganske mye tid på å høre på FM radio ,men jeg bruker kun en gammel Philips Tuner fra rundt 1980. Det er dog et veldig godt signal ute (senderen står ca 2km unna huset).

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en DAB radio og den fungerer ganske greit. Får selvsagt ikke målt lydkvaliteten siden den innebygde høytaleren ikke er noe særlig ,men av det jeg har hørt er det deilig med DAB. Av det jeg har testet (har den på når jeg lager mat) så er det meget lite støy på den ,men det er det også på FM siden jeg bor ca 2km fra en radio/tv sender.

Men hvis jeg er fornøyd med lydkvaliteten på DAB så er nok ola nordmann det også

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min påstand:

De som vil ha best kvalitet kan skaffe seg en htpc eller en webradio eller noe lignende de kan koble opp mot anleggene sine. Dette er ytterst få

Alle de andre som utgjør en kraftig majoritet og vil ha radio på hytta, bilen, båten, i lomma, på kjøkkenet osv og prioriterer å høre klart og tydelig hva programlederen prater om og driter i hifi.

Dette kombinert med at det kun finnes et ferdig sendesystem og solide merker som støtter opp med produkter gjør at DAB er det eneste alternativet som er fungerende idag og at det mest sannsynlig (desverre kanskje?) blir det endelige system her til lands.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAB er etter alle mine erfaringer praktisk i bil og med bærbart. Fungerer best på tale som nyheter o.l., fordi det er støyfritt. Men fotballkamp-sendinger på DAB fungerer meget dårlig, da publikumsstøy forvandles til digital grøt. Musikk låter flatt. Dette er også fordi mange radiostasjoner faktisk sender en del musikk basert på MP3-filer. Når disse først dekodes, for så å tilbakekodes til MP2, sier det seg selv at resultatet blir elendige saker.

Man kan risikere at DAB funker dårlig i stua, om man ikke har antenna i nærheten av vinduet, og når FM uansett låter bedre, begynner argumentene å bli tynne.

Blant DAB-protokollens fordelen er digital tekstinfo i displayet om musikken, programleder, kanskje telefonnummer til stasjonen, eksklusive nyheter, osv. Man kan også sende levende bilde over DAB, men det ligger eventuelt en stund i fremtiden. Men ikke kjøp DAB på grunn av "den fantastiske lydkvaliteten". Det er nemlig ikke sant.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom jeg har forsått det er DAB støyfritt..
    Ulempen er at signalet er nedskalert i forhold til originalen.
    Så nedskalert at langt under halvparten av signalet er tilbake.
    Vil tro at det har en viss innvirkning på lydkvaliteten..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Bullshit.

En del platearkiver er MP2/MP3/AAC, det meste går fortsatt fra CD.

Noe internlinjer går på 16bit/32kHz.

Noen redigerer sammen i MP3 format.

Det meste er som sagt musikk rett fra CD.

Det ville dessuten vært dobbelt opp et problem da ting som i utgangspunktet er i et datakomprimert format blir spilt av sammen med ukomprimerte formater, ofte igjenom en analogmikser. Og deretter konvertert på nytt.

Alt i alt kan dette føre til opptil 3 etterfølgende konverteringer av samme kildemateriale.

Prøv å gjør dette med en låt du er glad i og vurder resultatet.

1.wav-2.mp3-3.wav 4.16/32-5.16/44-6.MP3-7-16/48-8.analogt-wav 9.16/48-10.Analog master program-11.wav 24/96-prossesering-(komprimering/EQ/phase rotate/stereo prossesering etc.) 12.wav 16/32- 13.Mp2

er da den "worst case"komplette kjeden.

Beste fall er fra punkt 7 og 8.
    Tro meg. Å få bort den siste biten hjelper.
    Iallefall siden jeg var på besøk hos P3 for 10 år siden har alt vært lagret digitalt hos NRK av musikk, cd'er slutta de med forlengst. Sorry for å ødelegge illusjonen din. Lokalradioer er noe annet, da de som er litt små.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Da har du ikke hørt den karakteristiske "boblingen" som DAB gir. Piper gjør de også...

Dette "reiseradioformatet" kunne jeg godt klart meg foruten.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mest realistiske scenarioet for fremtidig radio utvikling er nettradio, jada jeg bruker nettradio allerede jeg... Men det jeg mener er at man vil kunne bruke nettradio uten hele pc`en. dvs. en nettradio med innebygget nettverkskort. Det er ikke sikkert man trenger egen linje heller. F.eks mye av Paris oppgraderes nå med et gratis trådløst nettverk som skal dekke store deler av sentrum.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Det jeg ville ha var at man kunne ha en buffer som gjør at man kan kjøre gjennom noen tuneller og fortsatt ha et signal som da er lagret i spilleren. Når man kommer ut så blir bufferen full igjen. Da er det jo ikke live ,men dette ville vært fristende for meg

Jeg bruker ganske mye tid på å høre på FM radio ,men jeg bruker kun en gammel Philips Tuner fra rundt 1980. Det er dog et veldig godt signal ute (senderen står ca 2km unna huset).
    Podcast?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ulempen er at signalet er nedskalert i forhold til originalen.
    Så nedskalert at langt under halvparten av signalet er tilbake.
    Vil tro at det har en viss innvirkning på lydkvaliteten..
    Dette er desverre feil.

DAB benytter såkalt "lossy" kompresjon. Dette betyr at man innfører støy/forvrengning for å spare bits.

Når du snakker om "nedskalering" så kan man faktisk fjerne halvparten av "signalet" i en vanlig lydsekvens, uten å forandre på lyden. Dette er såkalt "lossless" enkoding. Ifbm DAB snakker vi faktisk om en reduksjon i størrelsesordenen 1:10, og da gir det målbare og som regel hørbare konsekvenser.

Nå skal ingen få fortelle meg at en FM-sendning er transparent heller, for det er den ikke.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Det mest realistiske scenarioet for fremtidig radio utvikling er nettradio, jada jeg bruker nettradio allerede jeg... Men det jeg mener er at man vil kunne bruke nettradio uten hele pc`en. dvs. en nettradio med innebygget nettverkskort. Det er ikke sikkert man trenger egen linje heller. F.eks mye av Paris oppgraderes nå med et gratis trådløst nettverk som skal dekke store deler av sentrum.
    Jeg tør våge å si at 98 % av de som hører på radio når de er ute og går/kjører osv er folk som synes kvaliteten er helt ok. De av oss som er litt mer kresne kan alltids koble opp en webstream til hifi anleggene våre og kose vårs med det, men dette kommer aldri muttern til å gjøre. DAB ligner i så måte mye mer på FM bruksmessig.

Når du nevner trådløs nett radio system. Har du noensinne prøvd å streamet radio på en bærbar pc og vandret rundt? Eller bare å surfe på vanlig vis mens man sitter i en buss eller bil? Sømløs overgang fra sender til sender er utrolig dårlig om ikke-eksisterende. DAB systemet er tross alt tiltenkt bruk i bil og reiseradioer også, og tørr hevde at dette dekker godt over 50 % av radiolyttingen til hverdags.

Selv synes jeg ikke DAB er noe fremskritt kvalitetsmessig. Men kapasitetsmessig gjør den jobben sin (antall kanaler osv) og det er det som først og fremst har vært årsaken til omleggingen, IKKE lydkvaliteten slik tilfellet er med overgang PAL til HDTV.

Så som jeg har sagt tidligere. De av oss som er kvalitetsbevisste kan skaffe oss en webradio stream systemsak, mens alle andre herr og fru hvermansen kan sitte med DAB i bilene sine og på hyttene sine. Case solved. Er jo lite vits i å sutre og klage over noe man personlig ikke liker når man har et bedre alternativ man selv kan benytte seg av. Og om de en dag klarer å lage et trådløs wifi basert system så er jo ikke dette noe problem å ha i tillegg da dette baserer seg på utbygginer som gjøres uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Sutrekoppene" vil ikke gi seg før radio tilbyr minst tapsfri CD-kvalitet, og i dag er dette ikke praktisk gjennomførbart. Da måtte vi godta 5ggr så store terminaler, 1 landsdekkende kanal eller veldig dårlig dekning. Tror dere brukerne ville godta det?

Jeg lytter litt til DVB-T radio (som har DAB-kvalitet) og synes det er helt greit. Når jeg skal høre på fin musikk bruker jeg uansett CD.

mvh
    Knut

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •