Aldri å skru av Forsterker/Spillere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aldri å skru av Forsterker/Spillere

Har hørt fra flere kilder att å la forsterkeren stå på permanent bedrer lyden samt forlenger livet på forsterkeren. Noen som har noen erfaring med dette?
    Selv skrur jeg bare av forsterkerene jeg har hatt når jeg vet jeg ikke skal bruke den/dem på flere dager. DVD & CD spillere står alltid på, med mindre jeg skal på ferie..

Noen erfaring / tanker om dette ?

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med at lyden blir bedre skal jeg ikke svare for, men at det forlenger livet har jeg svært liten tro på!

Trafoer og mye annet snacks har godt av pause i ny og ne!

Dessuten trekker de bra med strøm samlet sett! Ikke miljømessig bra! :-P

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I veiledningen til forsterkeren min, Thule IA150B, står det at hvis den blir avslått bruker den 2-4 timer før den oppnår optimal lydkvalitet. Står den i standby derimot, bruker den bare 15-30 minutter før den spiller optimalt.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare innbildning dette..

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det varierer fra produkt til produkt hvor mye du merker av dette. På min nåværende forsterker så merker jeg noe forskjell i lyden. Da jeg hadde Thule IA150B så merket jeg enda større forskjell i lyden etter at den hadde stått på en stund. Lyden ble varmere,mer naturlig.

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur det var på Norsk Lyd og Bilde at en av de som jobba der sa at man aldri burde slå av forsterkeren sin, fordi det kan skade den. Han sa det gjelder først og fremst rør-forsterkere. Kretsene og komponentene har ikke godt av å bli slått av og på. De blir oppvarmet og avkjølt og det er ikke bra for dem. Når man først har skrudd en forsterker på burde man ikke skru den av, ihvartval ikke med en gang, påstår han.

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørene i en rørforsterker har begrenset med levetid,så jeg ville tro at det kom til å bli litt dyrt etterhvert!...
    ;-)

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel også slik at strømforsyningen i en vanlig receiver/forsterker blir slitt ved av og på-slag og får lengre levetid hvis den står på hele tiden--tror jeg da..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen komponenter i utstyret vil få lengre levetid, mens andre vil få redusert levetiden. Summa surrum er nok likt -> betyr lite eller ingenting.

Newcomer MaRe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Det med at lyden blir bedre skal jeg ikke svare for, men at det forlenger livet har jeg svært liten tro på!

Trafoer og mye annet snacks har godt av pause i ny og ne!

Dessuten trekker de bra med strøm samlet sett! Ikke miljømessig bra! :-P
    De trekker ikke mange watt i idle så det er ikke noe å være redd for.
    Recieveren min + subb står konstant på hos meg i hvertfall,bassen blir litt "snillere/mykere" hos meg når det er varmt kontra kaldt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ikke bare lyttene som slites da,ca 100.000 timer normalt sett. skulle holde til 10år det .... at trafoen bestående av tykke kopperviklinger skulle slites syns jeg høres merkelig ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaRe
    Recieveren min + subb står konstant på hos meg i hvertfall,bassen blir litt "snillere/mykere" hos meg når det er varmt kontra kaldt.
    Med mindre du kjører klasse A som drar mer strøm i idle enn når man spiller musikk.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grunnen til at klasse a blir kaldere når man spiller er da fordi energien også går til høyttaleren. tror ikke klasse a bruker mer strøm når den ikke spiller

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av Cary forsterkerne trekker over 100w i stand-by modus! Den er sikkert ikke den eneste! Rør forsterkere trekker ofte mer støm enn vanlige transistor forsterkere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at enkelte komponenter tåler dårligere å bli slått av/på enn å stå på konstant, men som det blir sagt tidligere finnes det sikkert komponenter som er motsatt. På rimeligere utstyr ville jeg slått av. På dyrere utstyr ville jeg evt. latt hørselen avgjøre.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehehe... Jeg må nok innrømme at jeg er ikke så veldig redd for de watta!
    Men det er en kjennsgjerning at alt som ligner trafoer til ladere etc tv i standby (Og stereoanlegg) står for VELDIG mye av overforbruket i normale husholdninger!

Ikke for å være kjip, men jeg trekker ut slike ting når jeg ikke bruker de... Lar ikke laderen til PC stå koblet i stikk. når den ikke brukes i dataen...
    Da blir jeg varm inni meg og lyden blir så god og varm fra forsterkeren!

Hehe

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørforsterkere blir vel slitt internt i rørene, selv mens de står på uten å spille på høytalerene, og forandrer karakteristikk etter slitasje. Transistor forsterkere har ikke denne samme svakheten, men man har komponenter som eles raskere hvis de er oppvarmet, så det kankje også noe å tenke på. Den største grunnen til at jeg ikke vil anbefale transistor forsterkere å stå på konstant, er at en forsterker som hele tiden varmer opp luft og får en luftgjennomstrømning, vil får samlet opp mer støv og vil kunne bli mer oppvarmet og kan ta skade eller kan utgjøre en større brannfare etter hvert. Om trafoer tar skade av mange tusen timmer innkobblet kan vel diskuteres, med det er vekslende krefter mellom viklingene, og man vil ha små vibrasjoner og litt høyere temperaturer som over tid kan svekke loddepunkter og kan føre til brudd i vilingene osv. Mye elektronikk liker dårlig stadige av og på med veklsende temperaturer og store startstømmer osv, og trenger en del tid før de yter sitt beste, så hva som er best, kommer vel mye ann på hvor ofte og hvordan forsterkerene er konstruert og benyttes.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Donald
    Rørene i en rørforsterker har begrenset med levetid,så jeg ville tro at det kom til å bli litt dyrt etterhvert!...
    ;-)
    Ja, det er sant, men når de først ryker, så er trur jeg det lettere å skifte dem ut enn f.eks. en kondensator.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det bare er tull at det er best for forsterkern å stå på 24/7.
    Men en varm forsterker låter bedre enn en kald. det gjør hvertfall de forsterkerne jeg har testa det på. Hegel og hk bla.
    Hvis man skal spare ampen litt og få den fort varm før du skal spelle musikk kan man jo alltids bruke hårfønern på den samtidig

Newcomer litø sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Jeg vet at enkelte komponenter tåler dårligere å bli slått av/på enn å stå på konstant, men som det blir sagt tidligere finnes det sikkert komponenter som er motsatt. På rimeligere utstyr ville jeg slått av. På dyrere utstyr ville jeg evt. latt hørselen avgjøre.
    Når jeg kjøpte en Meridian effektforsterker sa selgeren at den skal stå på konstant, da jeg spurte han hvorfor, sa han bare at det blir bedere lyd med en gang du skal bruke anlegget.
    Enig med "baretull" la hørselen avgjøre.
    Forøverig, min står på konstant.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •