Aldri å skru av Forsterker/Spillere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Newcomer plumbtek sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En ting er sikkert

er at når jeg setter meg inn i bilen å det er 10 minus ute eller mer å kjører igang en cd eller radio så er lyden klart merkbart dårligere enn når bilspilleren er varm.
    Men hvor ofte er det man sitter å ser på hjemmekinoen i 10 minus.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mitt var til xxxx spørsmål .ett stk. oppvarmet komponent,er alltid klart for oppdrag.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et veldig greit svare på dette, for meg har strømforbruket ingenting å si siden jeg ikke betaler strømregninga der jeg bor, og for det andre slipper jeg da å slå av og på ting hele tida om jeg bare lar det stå på!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk høre av en HiFi reparatør at min Primare SPA21 trekker en del strøm i standby, slik at lyden (p.g.a varmen) skal være nokså bra med en gang man skrur på forsterkeren. Min forsterker blir ca 50 grader i standby (og for varm til å ta på under drift), dette høres veldig mye ut så jeg skal sende den inn for å sjekke om det er noe galt.

Det virker som mange er enige om at temperaturen påvirker lyden. Hvor lenge elektronikken holder før den går i stykker er en annen sak. Jeg tviler på det har MYE å si, vil tippe maksimalt 5-10%, hvis noe i det hele tatt. Hadde det vært mye (50-100% eller mer) ville det vært noe "alle" visste om.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av plumbtek
    er at når jeg setter meg inn i bilen å det er 10 minus ute eller mer å kjører igang en cd eller radio så er lyden klart merkbart dårligere enn når bilspilleren er varm.
    Men hvor ofte er det man sitter å ser på hjemmekinoen i 10 minus.
    Tror også at det er de 'frosne' høyttalerelementene som mykner opp og låter bedre... Bil utstyr i Norge får jo maks juling fra naturens side, skjønner ikke at noen bruker titusener på bilstereo når det fryses og tines nesten daglig om vinteren ass...
    Da bruker jeg heller pengene hjemme og har et helt greit anlegg i bil ;-)

A

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Fikk høre av en HiFi reparatør at min Primare SPA21 trekker en del strøm i standby, slik at lyden (p.g.a varmen) skal være nokså bra med en gang man skrur på forsterkeren. Min forsterker blir ca 50 grader i standby (og for varm til å ta på under drift), dette høres veldig mye ut så jeg skal sende den inn for å sjekke om det er noe galt.

Det virker som mange er enige om at temperaturen påvirker lyden. Hvor lenge elektronikken holder før den går i stykker er en annen sak. Jeg tviler på det har MYE å si, vil tippe maksimalt 5-10%, hvis noe i det hele tatt. Hadde det vært mye (50-100% eller mer) ville det vært noe "alle" visste om.
    50 grader!? Virkelig? De aller fleste mennesker sin smerteterskel for varme er rundt 45grader, noen litt over og noen litt under. Regner med at du kan ta på forsterkeren din når den står i standby?
    Mine forsterkere har tempregulert kjøling, den starter ikke før kjøleribbene er 60grader, og da er de jævli varme ;-) litt rart hvis din er bare ti grader under dette ved standby syns jeg..

A

Newcomer Kniffen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når eg ikke bruker reciveren, tv eller spillere, står de i standby.
    veit dette ikke e bra men det e enkelt...
    kommer sikkert til å få svi får det ein dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    50 grader!? Virkelig? De aller fleste mennesker sin smerteterskel for varme er rundt 45grader, noen litt over og noen litt under. Regner med at du kan ta på forsterkeren din når den står i standby?
    Mine forsterkere har tempregulert kjøling, den starter ikke før kjøleribbene er 60grader, og da er de jævli varme ;-) litt rart hvis din er bare ti grader under dette ved standby syns jeg..

A
    Smertegrense på 45 grader? Det var vel drøyt lavt. Jeg brukte en digital inne-/utetemperaturmåler, den stoppet på like under 50 grader i standby, og da er det godt og varmt å ta på den. I drift kan jeg bare holde hånda der i et par sekunder før jeg ikke klarer mer. Jeg har hørt at "smertegrensa" ligger på rundt 70 grader. Tempmåleren min stopper på 51-52 grader, så jeg får ikke målt nøyaktig. Det er umulig å høre viftene siden de er montert midt i forsterkeren her.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Smertegrense på 45 grader? Det var vel drøyt lavt. Jeg brukte en digital inne-/utetemperaturmåler, den stoppet på like under 50 grader i standby, og da er det godt og varmt å ta på den. I drift kan jeg bare holde hånda der i et par sekunder før jeg ikke klarer mer. Jeg har hørt at "smertegrensa" ligger på rundt 70 grader. Tempmåleren min stopper på 51-52 grader, så jeg får ikke målt nøyaktig. Det er umulig å høre viftene siden de er montert midt i forsterkeren her.
    Ved 70 grader får du brannsår, det er helt sikkert, jeg snakker om smertegrense ikke der man får skader, du får ikke sår av 45grader akkurat, men det gjør vondt ;-) Får ikke brannskade av å ta på kjøleribbene som er litt over 60grader, men hadde jeg hatt fingern der lenge så kanskje.. Har også tatt på prosessorer som har kjørt på rundt 60grader, det var enda mer au så det kan godt være at termometeret i maskinen bare stoppa på 60 hehe

Men en standby temp på 50grader høres veldig drøyt at, hadde den vært min hadde jeg fått den sjekka med en gang, og den må trekke endel strøm i standby for å holde på denne temperaturen..

A

Newcomer theom sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Kortere levetid!

Ja, rikelig oppvarmet utstyr låter bedre, men å la utstyret stå på kontinuerlig reduserer levetiden med opptil 30%! Skru heller på utstyret litt før du faktisk skal ta det i bruk, så blir det tilstrekkelig oppvarmet til at alle orker å høre på det!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis produsenten oppgir at man skal la forsterkern stå på konstant eller at den den gir maks lyd kvalitet etter x antall timer etter at den har blitt slått på, så er det ikke noen grunn til å tro noe annet!! Produsenten har ikke noe å vinne på det, bortsett fra at de ønsker at kunden skal ha best lydkvalitet til en hver tid...... og det stemmer nok!!

Men om det forringer levetiden, vet jeg ikke helt! Ville tro at all elektronikk har behove for en "pause" av og til.... hvis den blir slått av en eller to ganger i døgnet tror jeg ikke det er bra pga av ofte tempratur svingninger i elektronikken, men som sakt så er det min personlig mening.... (og noen andres )

Når jeg ikke skal bruke utstyret på noen dager så slår jeg det helt av..... og det er nok ikke så ofte....en gang eller to i måneden!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrur av min effektforsterker etter hver gang jeg har brukt den. Skrur heller på den litt i forveien før jeg skal bruke den.

Ganske greit å gjøre det da forbruket ligger på rundt 400W på tomgang Se bilde på målt strøm hehe.

Skulle jeg hatt denne stående på året rundt ville det lett ha kostet kr 3-4000,-.

Må inrømme at jeg har hatt bra behov for den ekstra varmen i min kalde stue når jeg har spilt musikk.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg skrur av min effektforsterker etter hver gang jeg har brukt den. Skrur heller på den litt i forveien før jeg skal bruke den.

Ganske greit å gjøre det da forbruket ligger på rundt 400W på tomgang Se bilde på målt strøm hehe.

Skulle jeg hatt denne stående på året rundt ville det lett ha kostet kr 3-4000,-.

Må inrømme at jeg har hatt bra behov for den ekstra varmen i min kalde stue når jeg har spilt musikk.
    For en stund tilbake fikk jeg en lite hyggelig overraskelse fra Hafslund, strømregningen min steg med over 1000 prosent, hadde vært sløv med å lese av så de benyttet selvfølgelig anledningen til å sette alt overforbruket som ikke hadde blitt rapportert inn i den perioden hvor prisen var skyhøy.
    Jeg hadde anlegget med mange store forsterkere og diverse servere og pc'er stående på 24/7.
    Regningen var i overkant av 12 000,- Etter det skiftet jeg selvfølgelig til en annen leverandør, men siden man ikke kan bytte nett-eier så måtte jeg betale mer pr kWh i leveranse enn det strømmen faktisk kostet, heia Hafslund!
    De kan gjøre som de vil tydeligvis, og en dobling av nett-leie over natta trenger ikke begrunnes med annet enn slitasje på nettet, helt sjukt at det er lov å gjøre slikt når det er snakk om en monopol situasjon, hadde man kunnet valgt nett-leverandør så ville hafslund mista enormt mange kunder veit jeg.

Are

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    For en stund tilbake fikk jeg en lite hyggelig overraskelse fra Hafslund, strømregningen min steg med over 1000 prosent, hadde vært sløv med å lese av så de benyttet selvfølgelig anledningen til å sette alt overforbruket som ikke hadde blitt rapportert inn i den perioden hvor prisen var skyhøy.
    Jeg hadde anlegget med mange store forsterkere og diverse servere og pc'er stående på 24/7.
    Regningen var i overkant av 12 000,- Etter det skiftet jeg selvfølgelig til en annen leverandør, men siden man ikke kan bytte nett-eier så måtte jeg betale mer pr kWh i leveranse enn det strømmen faktisk kostet, heia Hafslund!
    De kan gjøre som de vil tydeligvis, og en dobling av nett-leie over natta trenger ikke begrunnes med annet enn slitasje på nettet, helt sjukt at det er lov å gjøre slikt når det er snakk om en monopol situasjon, hadde man kunnet valgt nett-leverandør så ville hafslund mista enormt mange kunder veit jeg.

Are
    Hehe - jeg jobber selv hos en Nettleverandør - ikke Hafslund da

Betaler også klart mer i nettleie enn strøm.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hehe - jeg jobber selv hos en Nettleverandør - ikke Hafslund da

Betaler også klart mer i nettleie enn strøm.
    Og er ikke det helt vanvittig irriterende? hehe...
    Jeg betalte 25øre pr kWh for strømmen og nesten 40øre pr kWh i levering.

Her jeg bor nå så er det også hafslund som er nett-eier men strømmen kommer fra et annet sted, felles greier for hele borettslaget :grin:

For meg så er det beste argumentet for å skru av anlegget strømprisene, varmen i komponentene kommer fort så lenge det ikke er iskaldt i stua uansett...

Are

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •