DVD og stereolyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD og stereolyd

Hei!
    Lurer på om noen her kan si litt om hvordan lyden på en DVD (f.eks. Dolby 5.1) dekodes dersom man bare har et stereooppsett. Bruker nå DVD22 og HK970 fra Harman/Kardon. De færreste DVD-er har eget 2.0-valg for audio. Når jeg velger 5.1, betyr det at DVD-spilleren har Dolby-prosessor som konverterer dette til analog stereo? "Mister" jeg noen elementer da, eller er lyden like fullverdig som dersom den hadde gått gjennom en surroundreceiver og ut til seks høyttalere? Litt info om hvordan dette foregår hadde vært kjekt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Hvorfor kan ingen svare på dette? Er spørsmålet for dumt eller for vanskelig...?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    God link, takk for den!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Dette har ikke så mye med ditt spørsmål og gjøre, men hvordan spiller H/K970? Hørt folk sier den er kjedelig i diskanten. Har du testet ut noen andre forsterkere i samme prisklasse? Ser meg om etter ny stereoforsterker til mine Focal Jm.lab chorus 726s og lurer på om H/K kan være tingen. Ellers vurderer jeg også xtz class-a100 på det sterkeste...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være ærlig, så har jeg ikke testet noen andre forsterkere i oppsettet mitt, så det er lite å sammenlikne med. Spiller bra nok for meg, men kan dessverre ikke gi deg noen andre referanser. Den er i allefall kraftig nok!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare på det opprinnelige spørsmålet, så mener jeg at de aller fleste DVD-spillere fjerner LFE-sporet når 5.1 mikses ned til 2.0, istedet for å fordele dette til frontene som en surround-forsterker vil gjøre (om man da ikke har subwoofer). Dette har noe med maks spenning på utgangssignalet å gjøre (?) om jeg ikke husker helt feil.

Dersom det finnes et 2.0 spor på DVD-platen vil det nok lønne seg å benytte dette istedet for å la spilleren mikse ned 5.1 sporet.

Petter

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Det er jo litt interessant. Jeg mister altså all den gode bassen med en stereoforsterker? Har du noen kilder til dette? Er det evt. noen andre her som kan bekrefte/avkrefte dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en kilde: http://www.uaudio.com/_works/pdf/man...Guidelines.pdf

Sjekk kapittel 4.5.3: “Two-channel Dolby Digital products, or multichannel products operating in a twochannel downmix mode, omit the LFE signal. Therefore, low-frequency content essential to the program should never be mixed exclusively to the LFE channel.”

Alternativt, kapittel 3.5: ”The LFE channel, if present in the encoded audio program, is always omitted during playback from a two-channel product.”

Petter

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.... dette var dårlig nytt. Det betyr altså at jeg mister masse bassinformasjon på de fleste DVD-er, selv om høyttalerne er kapable til å formidle den. Da er spørsmålet om det finnes noen måte å komme rundt dette på. Det er vel neppe mulig å putte en sub direkte på DVD-spilleren? (Kan ikke tenke meg at digital inn er standard på subwoofere...) Er surroundforsterker eneste løsningen?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av DVD-spillerene har jo full 5.1 pre-out bak, i tillegg til vanlig stereoutganger. Ved å benytte oppsettet i spilleren til å skru av både senter og surround (går det?) vil bare fronter og sub være igjen. Da har man reddet LFE-sporet. ;-)

Ellers er vel eneste løsning å skaffe seg en reciever med bass management og redirecte LFE-sporet til frontene... eller en sub! :grin:

Petter

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... ser ikke ut som om jeg har den muligheten på min spiller (her er manualen). Men håper at det kan finnes en surroundprosessor som kan kobles på mellom spilleren og forsterkeren, som en slags forforsterker. Det må vel la seg gjøre?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paradigm_SEmk3
    Noen av DVD-spillerene har jo full 5.1 pre-out bak, i tillegg til vanlig stereoutganger. Ved å benytte oppsettet i spilleren til å skru av både senter og surround (går det?) vil bare fronter og sub være igjen. Da har man reddet LFE-sporet. ;-)
    Jeg vil tro filmopplevelsen ikke blir noe særlig uten informasjonen fra senter og bakkanaler..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ser etter er vel noe sånn som dette, bare i en litt lavere prisklasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er nok å kjøpe en surround-reciever. Kjøper du en med pre-out kan du benytte stereo-forsterkeren din til å drive frontene, dersom det er ønskelig. Så kan du jo spe på med senter og bakkanaler etterhvert.

Petter

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, godt poeng, det er jo et alternativ. Egentlig er vel denne akkurat det jeg ser etter. Men hadde ikke lyst til å bruke så mye penger på dette. Er egentlig fornøyd med lyden, men ville bare ha med bassporet.

Kanskje jeg bare kjøper en vanlig receiver, dersom jeg finner en billig en med pre-out. Men den bør helst være ganske liten (i fysisk størrelse altså) i såfall. HK970 tar plass nok som det er... Hvis du (eller andre) har konkrete tips, er det bare å fyre løs! Ser at NAD har noen, men det føles litt unødvendig å sitte med forsterkerkraft til 8-9 kanaler, når jeg bare har to høyttalere...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg vil tro filmopplevelsen ikke blir noe særlig uten informasjonen fra senter og bakkanaler..
    Er ikke helt enig. Med et skikkelig stereoanlegg kan det ganske så bra. Jeg har prøvd budsjett-surround, og mid-end stereo og forskjellen er ikke så stor som man skulle tro.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Creative har også en slik dekoder som jeg ser etter, men den har ikke de analoge stereoutgangene jeg behøver. Det må da finnes andre tilsvarende produkter i en rimelig prisklasse??

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Er ikke helt enig. Med et skikkelig stereoanlegg kan det ganske så bra. Jeg har prøvd budsjett-surround, og mid-end stereo og forskjellen er ikke så stor som man skulle tro.
    Tror vi prater litt forbi hverandre. Jeg vet utmerket godt at stereo kan gjøre seg veldig bra på film, spesielt supplert med en subwoofer. Har vurdert det lenge selv, og man vil få mye mer lydkvalitet per krone.

Poenget var det at hvis man tar ut signalene fra den analoge 5.1-utgangen på DVD-spilleren og ikke benytter seg av downmix via coax eller bruker stereoutgangen, vil man jo kun få gjengitt informasjonen fra de utgangene man tar signal fra. Tar man signalene fra kun front og LFE vil man ikke få med mye dialog, for å si det sånn, og heller ikke noe fra bakkanalene. Derfor er downmix via coax eller den separate stereoutgangen på DVD-spilleren det beste å bruke til stereo ettersom det ihvertfall tar med alle signalene i lydsporten bortsett fra LFE.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Hmm.... dette var dårlig nytt. Det betyr altså at jeg mister masse bassinformasjon på de fleste DVD-er, selv om høyttalerne er kapable til å formidle den. Da er spørsmålet om det finnes noen måte å komme rundt dette på. Det er vel neppe mulig å putte en sub direkte på DVD-spilleren? (Kan ikke tenke meg at digital inn er standard på subwoofere...) Er surroundforsterker eneste løsningen?
    Jeg kjører bare stereo med meg, jeg har valgt det i setupen på min Pioneer DVD spiller... kjører digital overføring til forforsterker, (optisk) -ikke surroundforsterker.
    Kan ikke si jeg mangler noe bass altså..... i forhold til surroundoppsett jeg har hørt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •