DVD og stereolyd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Jeg kjører bare stereo med meg, jeg har valgt det i setupen på min Pioneer DVD spiller... kjører digital overføring til forforsterker, (optisk) -ikke surroundforsterker.
    Kan ikke si jeg mangler noe bass altså..... i forhold til surroundoppsett jeg har hørt.
    OK. Forsterkeren min er rent analog, og jeg har dermed ikke den muligheten. Pr. nå har jeg fire alternativer:

1. Bytte DVD-spiller til en som kan sende alle frekvenser til den analoge forsterkeren. Tror f.eks. Cambridge Azur 540D har den muligheten. Alternativt en DVD-receiver.

2. Bytte forsterkeren med en surroundreceiver. Er vel det som er mest aktuelt nå, men er litt usikker på hvor høyt jeg må opp i pris for å få samme kvalitet på musikk.

3. Kjøpe billig surroundreceiver med pre-outs, og bruke denne som forforsterker for stereoen.

4. Kjøpe surroundprosessor/-dekoder som kan fungere som forforsterker. Det er det jeg helst ønsker, men de fleste nye modellene er enten veldig dyre eller veldig store. Det finnes en del eldre alternativer som jeg tror kan brukes, f.eks.

Denon AVD-1000 (DTS)
    Denon AVD-2000 (DD)
    Millenium 2.4.6 (DTS)
    Technics SH-AC500 (DD+DTS)
    Yamaha DDP-2 (DD)

men jeg ønsker meg noe nytt...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Tror vi prater litt forbi hverandre. Jeg vet utmerket godt at stereo kan gjøre seg veldig bra på film, spesielt supplert med en subwoofer. Har vurdert det lenge selv, og man vil få mye mer lydkvalitet per krone.

Poenget var det at hvis man tar ut signalene fra den analoge 5.1-utgangen på DVD-spilleren og ikke benytter seg av downmix via coax eller bruker stereoutgangen, vil man jo kun få gjengitt informasjonen fra de utgangene man tar signal fra. Tar man signalene fra kun front og LFE vil man ikke få med mye dialog, for å si det sånn, og heller ikke noe fra bakkanalene. Derfor er downmix via coax eller den separate stereoutgangen på DVD-spilleren det beste å bruke til stereo ettersom det ihvertfall tar med alle signalene i lydsporten bortsett fra LFE.
    Ser hva du mente, og da er jeg 100% enig...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget var det at hvis man tar ut signalene fra den analoge 5.1-utgangen på DVD-spilleren og ikke benytter seg av downmix via coax eller bruker stereoutgangen, vil man jo kun få gjengitt informasjonen fra de utgangene man tar signal fra. Tar man signalene fra kun front og LFE vil man ikke få med mye dialog, for å si det sånn, og heller ikke noe fra bakkanalene. Derfor er downmix via coax eller den separate stereoutgangen på DVD-spilleren det beste å bruke til stereo ettersom det ihvertfall tar med alle signalene i lydsporten bortsett fra LFE.
    Det jeg mente var at man skulle bruke oppsettmenyen i DVD-spilleren til å skru av senter og bakkanaler. Da vil disse signalene bli mixet til frontene i 5.1 utgangen. Så kobler man fronter og sub i 5.1 utgangen, og får da med alle signaler, inkl. LFE-sporet. :wink:

Jeg er imidlertid usikker på om spillerene lar deg skru av BÅDE senter og bakkanaler samtidig. Jeg har en Pioneer DV-626 og kan skru av både senter og bakkanaler hver for seg i oppsettmenyen slik at signalene sendes til frontene, men jeg har aldri forsøkt å skru av begge samtidig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom akkurat på et annet alternativ. Både Cambridge Azur 540D og Harman/Kardon DVD31 har innebygde surrounddekodere og bass managment. Vil det ikke være mulig å sette disse opp til å sende LFE-sporet til min HK970 forsterker?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paradigm_SEmk3
    Det jeg mente var at man skulle bruke oppsettmenyen i DVD-spilleren til å skru av senter og bakkanaler. Da vil disse signalene bli mixet til frontene i 5.1 utgangen.
    Er du helt sikker på det, og at man får med LFE sporet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du helt sikker på det, og at man får med LFE sporet?
    Alt du gjør er jo å gi beskjed i menyen at du ikke har senter eller bakhøyttalere. Disse mikses da til frontene i 5.1 pre-out. Subwoofer har du ikke skrudd av i menyen, og LFE-sporet vil da naturligvis ligge i sub pre-out som vanlig.

Petter

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Kom akkurat på et annet alternativ. Både Cambridge Azur 540D og Harman/Kardon DVD31 har innebygde surrounddekodere og bass managment. Vil det ikke være mulig å sette disse opp til å sende LFE-sporet til min HK970 forsterker?
    Har du sub kan du hente signalet i sub-utgangen. Dersom du ikke har sub må du mikse sub-signalet inn til forsterkeren på et vis. En ekstern mixer vil vel klare dette?

Alternativt kan man jo koble signalkablene sammen (med Y-ledd) og dermed blande front- og sub-signalene og la dette gå sammen inn til stereoen. Jeg er imidlertid usikker på om dette vil funke... :???:

Noen som vet om man kan blande signalene sammen mekanisk med Y-ledd uten at det bare blir tull?

Petter

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt du gjør er jo å gi beskjed i menyen at du ikke har senter eller bakhøyttalere. Disse mikses da til frontene i 5.1 pre-out. Subwoofer har du ikke skrudd av i menyen, og LFE-sporet vil da naturligvis ligge i sub pre-out som vanlig.

Petter
    Hva om du skrur av suben også? Vil ikke LFE-sporet gå til frontene da, dersom de settes til Large?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg faktisk litt usikker på... Tidligere i tråden har jeg jo sagt at DVD-spillere som downmixer til stereo utelater LFE-sporet på stereoutgangen.

Men saken er kanskje en annen om downmixingen skjer gjennom å sette alle høyttalere til "No" i setup-menyen, og bruke 5.1 pre-out på frontene.

Noen som vet? Her må man nok finlese noen bruksanvisninger.

Petter

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, håper å finne svar på dette snart. Poenget er vel at det ikke foregår noen downmiksing, men bare omdirigering av signalene. Det er i allefall mulig. Her er blant annet et utdrag fra manualen til Harman/Kardon ADP 303 (litt eldre surrounddekoder):

"When the Subwoofer Speaker Mode switch is in the “ON” position, LFE surround audio will be routed to the subwoofer. When the Subwoofer Speaker Mode Switch is in the “OFF” position, LFE surround audio will be routed to the front left/right speakers."

Derimot sier manualen til Harman/Kardon DVD31 følgende:

"Remember, that Dolby Digital or DTS will only
    play 5.1-channel sound if you’ve connected the
    optical or coaxial output of the DVD player to a
    DTS or Dolby Digital receiver or decoder and if
    the disc was recorded in the Dolby Digital or DTS
    format."

og

"When the audio signal is to be fed to a stereo
    or Pro Logic amplifier/decoder or receiver
    rather than to the TV, connect the Audio Out
    jacks to any normal audio input on your
    amplifier/decoder/receiver. The DVD will
    ”downmix” Dolby Digital recordings to Pro
    Logic, available on these connectors, all analog
    surround or stereo signals will be fed to
    them directly."

Det er vel forskjellig fra spiller til spiller da...

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sub kan du hente signalet i sub-utgangen.
    Hva med volumregulering, om jeg tør spørre? Litt tungvint å drive å styre med gain på subben mens man regulerer resten av volumet via forsterkeren med fjernkontrollen

Forøvrig ville vel en DVD-spiller med innebygd forforsterker og dekodere for DD/DTS vært det idelle - vet Linn har noen slike.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=a|ex]Hva med volumregulering, om jeg tør spørre? Litt tungvint å drive å styre med gain på subben mens man regulerer resten av volumet via forsterkeren med fjernkontrollen QUOTE]

Godt poeng, hehe... ops:
    Men dersom det er mulig å mikse LFE-signalet mekanisk inn i front-signalet med Y-ledd så vil det jo dette virke. Men det vil da ikke være mulig å justere styrken på LFE-sporet i forhold til resten - alt justeres samtidig med volumkontrollen på stereoforsterkeren.

Jeg har forresten sjekket manualen på min Pioneer DV-626D spiller. Her står det følgende:
    • When the sub woofer is “On”, the low range components of
    the center and surround signals will be mixed in the LFE signal
    and output from the SUB WOOFER jack.
    • When the sub woofer is “Off”, the low range components of
    the center and surround signals will be mixed in the L and R
    signals and output from the front speakers.

Ser ut som man ved å sette subwoofer "Off" vil miste LFE-sporet, dessverre... men andre spillere kan jo virke annerledes.

PS: Min spiller setter automatisk subwoofer til "Off" når både senter og bakkanaler settes til "Off". Da sitter man altså igjen med vanlig stereo downmix...

Petter

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •