DTS eller Dolby Digital?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DTS eller Dolby Digital?

Hei!

Hva velger du hvis du har valget mellom å velge mellom DTS eller Dolby Digital?

Newcomer litø sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dts

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har best erfaring med DTS der jeg har mulighet til å velge. Synes lydbildet er mer dynamisk enn DD.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører på begge og velger det jeg liker best. Synes det varier en god del fra film til film/musikk DVD til musikk DVD. Men ganske stor forskjell det er det definitivt ofte.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen tvil om at DTS er best. På master and commandor i åpningsscenen så er ikke DD like kult. Bass slagene blir mye hardere og hele opplevelsen. Hvertfall med 5x15" som jobber for harde livet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foretrekker faktisk DD sporet på en del DVD-plater, siden DTS-sporet enkelte ganger virker som om forforsterkeren plutselig er utstyrt med en diger loudness-knapp. Lydgjengivelsen blir ikke nødvendigvis bedre av at bassinformasjonen er overdrevet til det ugjenkjennelige.
    Når et menneske snubler/faller, så skapes det ikke lydtrykk som får hele rommet til å riste i den virkelige verden. Men på de fleste DTS-lyspor al alt mulig.
    Dersom målet er mest mulig fysisk lyd er nok DTS å foretrekke, men ønsker en realisme i lydgjengivelsen er DTS-sporet stort sett en vits.

DTS-sporet er likevel førstevalget ved demo, for hvem blir vel ikke imponert over lydtrykk som er på et slikt nivå at det blir fysisk ubehagelig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oilar
    Jeg hører på begge og velger det jeg liker best. Synes det varier en god del fra film til film/musikk DVD til musikk DVD. Men ganske stor forskjell det er det definitivt ofte.
    Helt enig. Det varierer fra film til film. Som oftest synes jeg DTS er best, men det er helt klart unntak. Som f.eks LOTR 1 og 2 utvidete versjoner, der er DD best.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også dette er veldig varierende....... Iblant kan et virkelig forseggjort DD spor være bedre en et DTS spor. Er også enig med Gorm om at det ofte er noe som ikke stemmer i noen av DTS sporene. Min erfaring er iallfall at kvaliteten er veldig varierende, og at å teste begge lydspor før man ser filmen ut kan lønne seg for opplevelsen. Det er ikke ALLTID slik at DTS er bedre enn DD, det er også tilfeller det er omvendt....

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, som alle sier, det kommer an på, en av mine favoritt musikk dvd'er.
    U2 - go home - live at slane castle, har et dts spor som langt overgår DD sporet, det føles rett og slett mer virkelig, har mange venner som har samme dvd'en, men bare har spilt den på DD, når vi har satt den på med dts, blir kommentarene noe sånt som " wow, trodde ikke den platen var SÅ bra" hehe

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at man leser gjennom denne artikkelen, som på en måte belyser både fordeler og ulemper med begge formatene:

http://www.cinemasource.com/articles/ht_audio.pdf

Så kan hver enkelt vite litt mer om hva man egentlig velger eller fjerner i forhold til sitt prefererte lydbilde.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende artikkel!

Den ble utgitt i 2002, men bør jo fortsatt være høyst relevant. Stusset bare litt på at de omtalte DVD som Digital Video Disc, og ikke Digital Versatile Disc, som er det korrekte navnet...

Jeg foretrekker DTS, men jeg har dessverre ikke testet dette så nøye, har bare konkludert med at DTS låter mer spennende enn DD, og slått meg til ro med det. Må legge til at jeg sjeldent blir skuffet over DTS lyden, og jeg foretrekker en fysisk filmopplevelse fremfor en som er "politisk korrekt"

Fortsatt er dog film best hjemme

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS er faktisk mindre komprimert en DD. Det sier jo litt om hva man kan vente av kvaliteten. Det er riktig at det låter forskjellig, og at smak har mye med det å gjøre. Til syvende og sist må nok DTS gå av med seieren rent teknisk.Mulig man ikke liker lyden, men den er faktisk mye mere fylldig. 8-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS er faktisk mindre komprimert en DD
    Fire ganger mindre faktisk.

Selv kjører jeg DTS-sporet når jeg har mulighet. Mulig det ikke er "korrekt" riktig i absolutt alle tilfeller, men filmopplevelsen er hvertfall mer korrekt for meg 8-)

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt tungvint å teste begge lydsporene før man skal se filmen. Velger stort sett DTS da det teoretisk skal være bedre...

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DTS her

Enig med forrige innlegg. Jeg gidder normalt ikke å teste lydsporene før jeg ser en film. Velger DTS dersom det er tilgjengelig.
    Jeg har ingen problemer med å godta påstanden om at DD-sporene ofte er bedre enn DTS, men de (få) tilfellene jeg har gjort sammenligninger har DTS-sporet "vunnet".
    Jeg har mange DVD'er med dårlige DD-spor, men få med dårlige DTS-spor. Og så er jo som nevnt DTS teoretisk bedre (les: mindre komprimert).

At DTS-sporene er mindre realistiske som Gorm sier, kan jeg nok være enig i. Men det er ikke vanlig at filmlyd er realistisk i dag. De fleste nye filmene har nærmest en liten lydmessig eksplosjon når noen deler ut et slag, eller smekker igjen en bildør.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også enig. Det hender riktignok jeg bytter om lydsporet er merkbart dårlig, men i de fleste tilfellene er de da begge tilnærmet like elendige.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde at DD og DTS brukte forskjellige komprimerings algoritmer, slik at man egentlig ikke kan se så mye på filstørrelsen av hva som gir den minst komprimerte lydgjengivelsen og best resultat. Mulig jeg tar feil.:roll:

Jeg foretrekker også å kjøre DTS sporet når man har valget på DVD plata, men har sjeldent testet DD og DTS mot hverandre så jeg vet ikke helt hvilke filmer der DD er å foretrekke foran DTS og omvendt. Synes forøvrig at jeg har merket meg at volumkontollen oftere settes noe høyer på DTS spor for å få med dialogen osv, og at når lyd effektene først kommer, blir det fort litt i volsomste laget.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker som regel dts der d er mulig!
    Eneste plassen j har satt dts mot dd er på Lion King
    Der må j si dts har ett mye bedre lydspor enn dd!
    Dts kan kanskje iblant bli litt for ekstremt!
    Men nok nok holde en knapp på dts!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde at DD og DTS brukte forskjellige komprimerings algoritmer, slik at man egentlig ikke kan se så mye på filstørrelsen av hva som gir den minst komprimerte lydgjengivelsen og best resultat. Mulig jeg tar feil
    Da tar du nok feil. Hvertfall mtp. filstørrelsen. Vanligvis ligger DD-sporet på +/- 200MB, mens DTS-sporet tilsvarende tar rundt 800MB.

Hva komprimeringsalgoritmer angår så vet jeg ikke.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DD compresses a 5.1 channel surround track to 384 kbps to 448 kbps (DVD Standard limited, DD has the potential of up to 640 kbps) while DTS uses much higher bit rates up to 1.4 Mbps for CD's / LD's and 1.5 Mbps for DVD.

forskjellen er nok mindre i praksis, tror dts normal låg på rundt 800-900kbps

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •