DTS eller Dolby Digital? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 53 av 53
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for mange og flotte svar! De fleste går for DTS, skjønner jeg. Men noen her nevnte at i noen receivere er det lagt mer penger i DD enn i DTS dekoderen. Selv har jeg en Pioneer vsx-515. Noen som har erfaringer med DD/DTS med denne eller i Pioneer serien?

eriksg.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John
    sikker på at den ikke forsøker å sende ut dette analogt?
    Hvis den har analoge utganger i tillegg til coax?
    sørg for at den står på "digital out only" og så pleier det å være noen innstillinger for å bare sende alt ut "rått" fra spilleren.

Sist jeg sjekka sto den på SPDIF/RAW, og Digital Out. Skal myse en gang til når jeg kommer hjem.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til den artikkelen som tidligere nar nevnt. Det var opplistet et audiosystem som heter SDDS. Dette var ikke nevnt noe spesifikt vidre i art (som jeg kunne se) med unntak av noe med to sett fronter eller noe slikt (?).

Hva er dette(SDDS)??

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Wikipedia:

"SDDS stands for Sony Dynamic Digital Sound, which is a cinema sound system developed by Sony. Digital sound information is recorded on both outer edges of the 35mm film release print. The system supports up to 8 independent channels of sound: 5 front channels, 2 surround channels and a sub-bass channel. This arrangement is similar to 70 mm magnetic sound formats - and is useful mainly for very cinema large screens. Smaller cinemas normally only have 3 screen channels - in which case the soundtrack is downmixed.

SDDS is not currently available on any home format."

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dette brukes/kan brukes i kinosaler i dag?? Når jeg leste very large cinema screens tenkte jeg på IMAX, men..??

Tviler på at dette ar noe vi har bruk for hjemme...

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Så dette brukes/kan brukes i kinosaler i dag?? Når jeg leste very large cinema screens tenkte jeg på IMAX, men..??

Tviler på at dette ar noe vi har bruk for hjemme...
    Man har "alltid" :grin: bruk for nye lydformater, hehe..

Når det gjelder DD vs DTS, så prøv Jarre In China, på flere av sporene der har DTS der mye dypere bass og et klarere lydbilde enn DD, men jeg har også sett filmer der det har vært omvendt..så kommer nok veldig ann på miksen den som mikser lydsporet.

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett "SDDS" logoen i rulletekster på diverse filmer, men vet ikke i hvilken grad det brukes i kinosaler i Norge.

Jeg hørt at japanske NHK (tilsvarer NRK i Japan) utvikler et nytt videoformat som heter "UHDV" (=Ultra High Definition Video). Det har en oppløsning på 7680 × 4320 pixels (HDTV: gå og legg deg!)
    Det tilhørende lydsystemet er på 22.2 kanaler og er spesifisert med 9 kanaler over ørehøyde, 10 på linje med øret, 3 kanaler plassert under øret og 2 sub-kanaler.

De på forumet som er riktig fantasifulle, kan jo tenke på ny stueinnredning! (for ikke å snakke om den pelskåpa som den bedre halvpart skal ha for å gå med på et slikt system i stua) :grin:

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Den rimelige Toshiba spilleren med HDMI som har fått knall skryt i alle tester har f.eks ikke DTS dekoding.
    DTS dekoder er ikke interesant så lenge man benytter digitalt signal mellom spiller og forsterker. Da foregår dekodingen i forsterkeren. Dekoder innebygget i DVD-spillere benytes kun når man kobler analogt 5.1 mellom spiller og forsterker. Dette var mest aktuelt før AV-forsterkere kom standard med både DD- og DTS dekodere. Analog 5.1 kobling benyttes også hvis man har DVD-Audio eller SACD spiller (I noen tilfeller kan digital tilkobling også formidle SACD).

.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det et DTS spor på plata bruker jeg oftest det, men det er og plater hvor DD sporet er bedre. Bl.a i lyd&bilde har de påpekt dette på flere titler.

Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Så DTS er altså bedere en DD? Har ikke fått testet dette selv, forforsterkeren min støtter ikke DTS format.. .
    Men jeg syns no at DD gir bra trøkk selv, og mye lyd i bakkanalene på alle filmene jeg selv har..

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien er det bedre. I praksis finnes det plater med dårlige dts-spor og.

Jeg har brukt Pearl Harbor som demo til etpar av mine kompiser som påsto de ikke kunne høre forskjell. Skrudde opp til samme nivå på amp'en og det var da mye lettere å høre hvert enkelt skudd og ikke minst rikosjettene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy Nilsemn
    Hmm. Så DTS er altså bedere en DD? Har ikke fått testet dette selv, forforsterkeren min støtter ikke DTS format.. .
    Men jeg syns no at DD gir bra trøkk selv, og mye lyd i bakkanalene på alle filmene jeg selv har..
    Det er mye snakk om bass når vi diskuterer lyd-formater. I de fleste tilfeller så synes jeg DTS er overlegen på "omkring-lyden" og kvalitet på lydeffekter mellom høyttalerene! Jeg får ikke noe spesielt mer lydtrykk i bassen, selv har jeg justert bassen noe ned hos meg... synes at jeg får en bedre kurve på dts bassen...

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Turist
    Jeg har sett "SDDS" logoen i rulletekster på diverse filmer, men vet ikke i hvilken grad det brukes i kinosaler i Norge.

Det tilhørende lydsystemet er på 22.2 kanaler og er spesifisert med 9 kanaler over ørehøyde, 10 på linje med øret, 3 kanaler plassert under øret og 2 sub-kanaler.

nå begynte jeg å sikle noe villt her noe sånt som det dere har jeg drømt om leeenge!!!

det med at det står sdds i rulleteksten har lite å gjøre med saken det betyr bare at men kan bruke det er en eller annen versjon av filmen. det er som at det nesten alltid står både DTS og DD i rulleteksten selv om man f.eks bare kunne velge DD på dvden. betyr bare at den også er mikset i det en eller annen gang.

bergen kino har 1 sal med SDDS det er kp 5. forum hadde det og men den er jo desverre nedlagt...
    forum har jo en veldig stor skjerm så det er det god plass til 5 kanaler men kp 5 er egentlig ikke så stor... (fremdeles stor men ikke SÅ stor )

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •