DTS eller Dolby Digital? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    På papiret er DD til og med dårligere enn en CD plate teknisk sett, mens DTS heller mer mot DVD-Audio og SACD i oppløsning og dynamikk.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4x kompresjon med DD stemmer ikke helt. Normalt er DD 384 eller 448 kbps, mens DTS er 768. I noen tilfeller er DTS 1536 kbps, men det er ytterst sjelden.

At vanlig CD er bedre lydmessig på papiret enn både DTS og DD er det jo ingen tvil om, siden CD er ukomprimert med en bitrate på ca 1200 kbps fordelt på 2 kanaler.

Man må huske at det spiller litt rolle hva slags forsterker man har og hvordan den er kalibrert også. I noen forsterkere har de kanskje lagt mer ressurser i DD-kretsløpet for eksempel. Og når man kalibrerer en forsterker ved hjelp av de innebygde suselydene kalibrerer man stort sett for DD, eller man kan velge å kalibrere optimalt for DTS ved å bruke DVE ellerno.

Selv har jeg kalibrert for DTS med DVE og bruker DD hvis det er sent på kvelden pga dynamikkbegrensningen, som ikke fins for DTS på min Rotel-receiver.

Newcomer Jaune sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS men det blir oftere og oftere DD, synes kanskje at DD har en mer realistisk lyd.
    Men noen filmer må jo bare spilles i DTS (Kill Bill, LOTR)

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    normal bitrate på DD5.1 er 384-448 på 5.1ch, 192 på 2ch, DTS har normalt 768, hender det er 1536... dette er bitrate, og forteller ikke noe om komprimeringsalgoritmen, men såvidt jeg vet så er dts og AC3 ikke så langt unna hverandre på hva slags algoritme de bruker... så noe sier meg at den forskjellen folk gjerne merker, er bitrate og forskjellig mastering av soundtrackene

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe sier meg at DD sine alogritmer er mer effektive siden det er såpass liten forskjell fra DTS med dobbelt så mye kompresjon...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg foretrekker faktisk DD sporet på en del DVD-plater, siden DTS-sporet enkelte ganger virker som om forforsterkeren plutselig er utstyrt med en diger loudness-knapp. Lydgjengivelsen blir ikke nødvendigvis bedre av at bassinformasjonen er overdrevet til det ugjenkjennelige.
    Når et menneske snubler/faller, så skapes det ikke lydtrykk som får hele rommet til å riste i den virkelige verden. Men på de fleste DTS-lyspor al alt mulig.
    Dersom målet er mest mulig fysisk lyd er nok DTS å foretrekke, men ønsker en realisme i lydgjengivelsen er DTS-sporet stort sett en vits.

DTS-sporet er likevel førstevalget ved demo, for hvem blir vel ikke imponert over lydtrykk som er på et slikt nivå at det blir fysisk ubehagelig.
    Nå kan jo dette i stor grad ha noe med å gjøre at lydmikserne og producerne vil ha mest mulig trøkk og overdriver ganske brutalt slik de ofte også gjør på bildesiden med effekter og lignende. Vil nok tro dts sporet er mer likt slik lydmikserne i studio vil ha det men om det er naturlig i forhold til den virkelige verden? det tviler jeg på at de bryr seg om

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS gir mye mer lyd, og på en film er det viktigere enn "korrekt" eller "realistisk" lyd. føler ofte at bakhøytalerene dør vekk på et DD spor mens det er mye mer fart og liv på DTS sporene..
    jeg vil ha trøkk når jeg ser på film, jeg har et annet anlegg der korrekt lydgjengivelse er målet

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vandri
    Eneste plassen j har satt dts mot dd er på Lion King
    Der må j si dts har ett mye bedre lydspor enn dd!
    Dette er et litt spesielt tilfelle, da det for DVD-utgaven av Lion King ble laget et helt nytt lydspor, kalt "5.1 Disney Enhanced Home Theatre Mix".
    Dette er en helt annen lydmiks enn det originale. På sone1-utgaven kom begge disse lydsporene i DD-format, men den norske ble utstyrt med denne nye "hjemmekinomiksen" i DTS-format.
    Det blir derfor feil å sammenligne disse lydporene som DD kontra DTS, fordi det allerede er stor forskjell på "original" og "hjemmekinomix" i samme lydformat (ref. sone 1-utgaven).

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Fire ganger mindre faktisk.
    Tja, 448 kb/s / 758 kb/s = DD er i dette tilfellet 60% mer komprimert...

Det var forøvrig DVD-Forumet som bestemte at 448 kb/s var maks bithastighet for DD på DVD-Video.

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verdens dummeste spørsmål kanskje dette, men hvordan VELGER man DTS? Jeg har NAD forsterker og DVD spiller, og det står DTS på begge 2. Er det noe man gjør på menyen på dvd'en? eller på forsterkeren? Har rota litt inne på innstillingene på forsterkeren, men finner ikke noe sted der det står DTS? Står det kanskje på en annen måte?

Eller velger den automatisk det som er best? Altså ifølge de fleste, DTS.

Hehe, måtte bare spørre, siden jeg ikke direkte finner et svar på det her, men for alt jeg vet kan jeg faktisk ha klart og få det på uansett, jeg bare vet det ikke;O

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjeksen
    Verdens dummeste spørsmål kanskje dette, men hvordan VELGER man DTS?
    Står det DTS på Receiver og DVD-spiller...............så skal det bare være å velge i menyen på filmen:

Audio-Setup eller Languages eller Set-Up eller Options eller noe i den duren. I denne delen av menyen kan det også være at du IKKE har noe valg. Så må du kose deg med DD istedenfor DTS.............

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjeksen
    Verdens dummeste spørsmål kanskje dette, men hvordan VELGER man DTS?
    Det kan være at du må aktivere DTS i DVD-spilleren. Egenopplevd at noen kommer kun med DD som default, og DTS-valget på aktiviseres. De fleste receivere switcher automatisk etter hvilket innsignal de får, men dette ordnes jo greit manuelt.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må velge DTS i menyen på dvd-plata.

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Jeg fant det ut rimelig fort av meg selv i går...når jeg slengte inn Hostige med Brucie. På det coveret står det jo Dts. Så testa jeg en og samme scene med DDigital også med Dts, og du verden for en forskjell!!! Dts tok kaka, ihvertfall på den filmen... :P

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS

Men siden jeg sist presterte å kjøpe en DVDspiller uten DTS-dekoding, så har jeg bare DD å forholde meg til for tida. Så jeg har ikke fått sammenlignet på ganske lenge. Men iflg. mitt(noe rustne?) minne, har i hvert fall DTS langt skarpere bass.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lugburz
    DTS

Men siden jeg sist presterte å kjøpe en DVDspiller uten DTS-dekoding, så har jeg bare DD å forholde meg til for tida.
    Benytter du analog 5.1 kobling mellom spiller og forsterker, altså?

.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Benytter du analog 5.1 kobling mellom spiller og forsterker, altså?
    Nei. Digital coax. Men uansett hvilke innstillinger jeg har kjørt på utsignal, får jeg en on-screen beskjed fra spilleren "Can not decode DTS, choose another sound format" eller noe i den duren.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lugburz: Hvilken DVD-spiller har du? Det virker jo nesten utrolig at det selges DVD-spillere i 2005 som ikke har DTS-støtte...

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikker på at den ikke forsøker å sende ut dette analogt?
    Hvis den har analoge utganger i tillegg til coax?
    sørg for at den står på "digital out only" og så pleier det å være noen innstillinger for å bare sende alt ut "rått" fra spilleren.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Lugburz: Hvilken DVD-spiller har du? Det virker jo nesten utrolig at det selges DVD-spillere i 2005 som ikke har DTS-støtte...
    Den rimelige Toshiba spilleren med HDMI som har fått knall skryt i alle tester har f.eks ikke DTS dekoding.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •