Dac på pc`n. Bedre enn en god DVD-spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Dac på pc`n. Bedre enn en god DVD-spiller?

Hei folkens.
    Det jeg i bunn og grunn lurer på er laget som en spørreundersøkelse.
    Tenker på å bygge meg en HTPC, eller en mediecenterpc sak.
    Skal ha vannkjøling, så den blir jo meget stille. Nå blir jo dvd-spilleren til overs.
    Kommer til å selge denne etter hvert. For å unngå å kjøpe inn en cd spiller som opptar plass og koster en del kroner lurer jeg på å kjøpe en god brukt dac for å koble til PCn. Hva tror dere om lyden her?
    Synes nemlig ikke dacen i pre-ampen gjør en enormt god jobb...
    Nå blir det spillt mest mp3 for tiden. Men gocdene får også litt tid i skuffen.
    Uansett vil vel mp3-lyd bli bedre med en god dac vil jeg tro.
    Selv har jeg null erfaring med ekstern dac. Noen gode råd å gi før jeg kikker på bruktmarkedene?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har dumpet borti noen relaterte spørsmål tidligere, og standardsvaret mitt er at du bør prøve ut et "profflydkort" av typen eksternt USB/firewire, av samme type som brukes i lydstudioer. Se f.eks. M-audio osv, og finn et kort som har spesifikasjonene du er ute etter (f.eks. om du skal ha balanserte utganger, hvor mange osv).

Det vil nok hjelpe deg et skritt videre på veien!

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjøper et lydkort som ikke reclocker på utgangen, vil kanskje en god DAC være tingen. Da slipper du ihvertfall å betale ekstra for drivverk, intern styrings- og prosesseringselektronikk og chassis.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ved en optisk utgang f.eks får du galvanisk skille mellom støyen i datamaskinen og signalet ut. er selve dioden i utgangen da god og mottaker dac god bør det ikke være noen grunn til at det ikke skal låte bra. kanskje faktisk bedre enn en standalone cd spiller..hvor man betaler for drivverk og annet ekstra...
    skulle du ha mulighet til å bruke usb ut får du sansynligvis 100% synkronisert og nærmest ikke jitter fra datamaskinen....
    her er f.eks en dyr dac med usb i fokus. sikkert ikke uten grunn.
    http://twindac.com/

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker

Har sjekket litt rundt i dag, og det er visst mange fler muligheter på dette området enn jeg var klar over.
    Men problemet er jo som vanlig at det finnes like mange meninger på hva som er best som det finnes muligheter
    Tror nok det blir enkelt og trygt nå første gang jeg prøver det, med en dac og optisk tilkobling fra vanlig enkelt og billig lydkort. Må jo ha en splitter også, så jeg får digitalsignaler inn på pre-ampen når vi ser på film i heimen

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen tvil om at DACn i en cdspiller utgjør mest lydmessig. men må ikke blandes sammen med dac chippen. alle eksterne dacer inneholder en strømdel, mottakerdel osv.
    har brukt seperat dac nå i noen år, og kommer aldri til å gå tilbake til en standalone cdspiller. pga alle mulighetene en ekstern løsning gir, man kan koble til pc, dvd, cd. alt med spdif ut. sammens med en laptop gir jo dette ubegrensede muligheter, man kan lagre alt man har tapsfritt på en billig harddisk. slutt på å reise seg for å lete etter cdplater, og øyeblikkelig skifte av låt, selv om man har et lager av 100.000.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det du skriver einis er jo en kjempefordel!
    Ikke minst så slipper man metervis med CD-hyller i stua!! Hvor mye mener dere at jeg bør gi for å få en dac som sammen med PCn vil kunne konkurere med en CD-spiller til 10-15k?
    Og hvor mye "dårligere" er en 5år gammel dac kontra en splitter ny en? Går utviklingen egentlig så fort som mange vil ha det til?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke alderen vil utgjøre så mye. DP sin gamle dac selges for rundt 8k brukt tror e. den er gammel men skal være skikkeli high end enno følge fidelity og andre rundtom på nettet. husker ikke betegnelsen, men d finner man vel fort ut av.

se på desse trådene:
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...0;showall=true
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...0;showall=true

den ene der koster 5000+ moms fra prolyd.no
    http://www.rme-audio.com/english/adi/adi2.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er visst en del rimelige dac-er på markedet også. Hehe, trodde egentlig det var et high-end fenomen som ikke fantes til under 15-20k jeg...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •