Suroundanlegg for nybegynner!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer nlhenrik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Suroundanlegg for nybegynner!

Hei
    Jeg er en gutt på 16 år som har tenkt å investere i mitt første suroundanlegg.
    Siden jeg sånn generelt enda ikke har så veldig mye peiling på akkuratt dette emnet, hadde det vert veldig kjekt å fått litt hjelp

Siden jeg som sagt ikke er i jobb, har jeg ikke råd til til å bruke mer enn ca 20000 kr, helst mindre Har kikket endel på Hifiklubben sine sider og har komt fram til et forslag. NAD T753v2 Hjemmekinoreceiver ( http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=5347 ) og B&W DM300 Høyttalersystem ( http://www.hifiklubben.com/no/produk...em.htm?id=4762 ) . Er disse verdt pengene og er det mulig å få dem billigere? Er det noen som har andre forslag til komplette systemer og bør forsterkeren oppgraderes? (f.eks NAD T763v2: http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=5346 )

Rommet jeg skal bruke det i måler ca 4*6 m og de vil bli ståendes på langs slik det er 4 m ca fra front til bak høytaler. Anlegget vil først og fremst brukes til musikk og til film/tv som en god andre.

Jeg ville sett stor pris på om det var mulig å få noe hjelp. Alle innlegg vil bli sett på som svært hyggelige og interessante

Mvh Henrik N. L

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktisk hvis jeg hadde vært 16 år og hadde hatt 20 lapper til rådighet så villle jeg sett på denne komboen fra Teac og JBL som et flott start anlegg

http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=62&id=1250

De resterende 10 lappene hadde jeg brukt på projektor og lerret...

http://www.hi-fi-center.no/shop_item...ath=35&id=1396

Dette skulle bli en knall kombo for en 16 åring... ;-)

Evt. kan du bytte ut Infocus 4805 med en Panasonic AE700 hvis du vil ha LCD i stedet for en DLP projektor

Newcomer Zero sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

b&w

sats på B&W du...

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nad og b&w er en fin start, er det jeg begynte med :smile:

faktisk sitter jeg med det igjen - foreløpig hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Nytt surround-anlegg til 20 "lapper"

Hei, og velkommen til multikanaltider!

Du gjør nok et klokt valg i B&W DM300-serien, men ville vært litt mer avventende til forsterker. NAD har fått mye pepper for driftsikkerheten i en del leserinnlegg i det siste, og designet er jo veldig særegent, da.

Tror personlig at Onkyo ville ha vært en fin match til B&W-høyttalerne. Har selv modellen TX-SR702, som er i ferd med å gå ut av sortimentet. Dette er et kanonbra produkt!. Oslo HifiCenter solgte denne under årets hifi-messe for 7495,-. Med tanke på den veiledende prisen (9995,-) hadde dette kanskje vært noe å tenke på. Onkyo har et renommé som svært god musikkformidler, og den nevnte modellen håndterer også film så det griner. Fantastisk kanalseparasjon, bl.a.

Et annet alternativ er Yamaha RX-V757, som er en påkostet modell blant Yamahas billigere recieverprodukter. Denne kan du få for under 6000 kr., og modellen har allerede fått mye rosende omtale. Helt garantert et godt kjøp, også. På byggekvalitet og driftsikkerhet er Yamaha og Onkyo de ledende.

Hvis budsjettet ditt er begrenset, kjøper du Yamahaen. Har du råd til litt mer kjøper du Onkyoen.

Uansett: Anbefaler ikke kjøp av en hjemmekinoforsterker til under ca. 6000 kr., da disse i praksis har for mange kompromisser i oppbygningen. Siden du verdsetter musikk høyt bør du spesielt vurdere dette aspektet nøye.

Du bør absolutt velge gulvstående høyttalere i front. I ditt tilfelle vil det si DM309 fra den aktuelle serien. Med velvoksne fronthøyttalere kan du i første omgang vurdere å droppe en subwoofer (til du får bedre råd), selv om dette selvfølgelig kan være kjekt å ha på en del filmer. Prioriter heller en god forsterker, og husk å sette av de siste 1000-1500 kronene til kabler.

Mvh 777

Active mr.Fahrenheit sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha deg hjemmekino til 20 000 og helst litt mindre så kikk på klipsch tilbudet de har hos oslo hifi center:

Bestående av:
    RF-10 - fronthøyttaler
    RC-10 - center høyttaler
    RS-10 - surround høyttaler

Koster 8 000Kr (før 12 000Kr)

Kombiner dette med kurrant elektronikk og du har skaffet deg god hjemmekino for en billig peng. Ta gjerne med en av subene de har på tilbud og. så får du det ekstra kjekt

KSW-10 Veil. kr: 4.000,- NÅ kr: 2.995,-
    KSW-12 Veil. kr: 5.600,- NÅ kr: 3.995,-

se www.oslohifi.no for bilder og detaljer.

Det er vanskelig å finne frem i hjemmekino jungelen, så lykke til!!

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville helt klart gått for B&W har selv 300 serien og er kjempe fornøyd. bruker en denon reciver selv, er veldig fornøyd med den selv om det kan bli litt lyst til tider. jeg bruker 2105 men jeg anbefaller deg og se på 3805 som er på tilbud nå: http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=5091
    litt overkill men da har du masse watt og den kan du ha en stund.

B&W 309 5000
    B&W LCR3 2000 (du kan eventuellt kjøpe dm lcr 60/600 eller en enkel 309 (noe jeg angrer på atr jeg ikke gjorde bare 500 i forskjell))
    B&W dm 303 2500
    denon avr 3805 7500
    totalt 17000 ++ kabler ca 18000
    ville senere spart til en svs pb 10 noe jeg gjør nå.
    denon har også automatisk rom eq og det kommer jo veldig godt med

lykke till tror du blir velidg fornøyd om du går B&W 8-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W har gode høyttalere, som spiller stereo meget bra. Men skal du ha kino også, så ville jeg kjøpt klipsh pakka som var nevnt lenger opp. Knallbra pakke til prisen!
    Dessuten er Onkyo, som nevnt kjempe til stereobruk. Tror jeg ville gått for det også.
    Ev. en rimelig denon eller pioneer reciver (kjekt med romkoreksjon) pluss en brukt 5-kanals eff. forsterker. Da ville du fått enda bedre lyd!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Takk for mange fine svar. For det er ikke helt enkelt å handle lydutstyr for første gang :|

Var i dag innom Hifi klubben og fikk testet endel oppsett. Jeg syntes høytalerpakken som jeg allerede har nemt, virket veldig lovende (B&W 300 serien) Jeg testet den sammen med Denon AVR -2106, og syntes den spilte helt ok. Når jeg først kjøper så tenkte jeg kanskje at det er like greitt å kjøpe Denon AVR - 3805 modellen, siden det "bare" er opp ca 3500 kr i pris. Som jeg da kan forstå så får jeg en mye bedre reciver for en forholdsvis liten økning? Vil også ha muligheten til å bygge videre om jeg måtte ønske det. Er dette en smart tanke?

Byggetrinn 2 på prosjektet mitt er en prosjektor. Er det noen som har et forslag til en kurrant prosjektor til en grei pris?

PS: syntes servicen på Hifiklubben i Ålesund var upåklagelig. Er faktisk ikke mange som tar en 16 åring på alvor :-o

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja ville helt klart gått for 3805. hvis du har plass ville jeg også lagt på 500 på centeren og kjøpt en enkel 309. angrer på at jeg ikke gjorde dette selv for lcr3 er litt pinglete men ellers er det et strålende surruond!

projektor:
    hva er grei pris?
    jeg fikk anbefalt panasonic pt 700ae og tror det er ganske brei enighet om at det er det beste PJ kjøpet rundt 10k klassen.

ängående service så syntes jeg hi fi klubben her i bergen er velidig flinke til å ta oss "mindreårige" på alvår (er 17 selv) og var veldig fornøyd da jeg kjøpte mitt annlegg for noen månder siden... men tror det varierer ekstremt fra butikk til butikk...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du ville brukt en vanlig 309 som senterhøytaler? Vil dette bli "synkront" med resten av anlegget når den ikke har samme oppbygning som en spesialisert senterhøytaler?

Fikk anbefalt Denon DVD spiller 1920, siden den har mulighet for dvi uttak. Spør igjen jeg, er den god ti lmitt bruk, eller kunne jeg klart meg med en billigere spiller uten denne muligheten? det er jo tross alt et stykke fram i tid med HD-tv og alt det der. Kunne jo heller spart pengene og kjøpt en ny spiller når jeg trenger den muligheten?

Vil egentlig bruke minst mulig på prosjektor, siden jeg bruker så mye på lydanlegg. Men det er jo ikke noe vits å ha skikklig lyd, når bildet ikke står i stil

En 16 åring får alle ulempene med å vere vokesen (som betale fullpris på transport f.eks) samtidig som du ikke får de samme rettene. Litt kjipern sånn egentlig :|

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nlhenrik
    En 16 åring får alle ulempene med å vere vokesen (som betale fullpris på transport f.eks) samtidig som du ikke får de samme rettene. Litt kjipern sånn egentlig :|
    helt enig..

309 vill da matche 100% klangmessig så det er egentlig bedre og alle lydspor er jo faktisk miksett med et slikt oppset (bortsett fra at da er alle 5 høyalerene like ikke bare de i front) THX standar går og ut på det samme da skal de tre ht forran være identiske. så lyd messig er det bare fordeler. minuset er at det kansje ikke ser så fint ut? tar større plass og den vill ikke være magnetisk skjemet så hvis du bruker tv så vill ikke denne løsningen gå. men går du for pj vill jeg abselutt anbefalle deg det...
    du har vell infocus 4805. tror den er litt billigere. men ville eventuellt startet en ny tråd angående PJ på digitale projektorer...

dvd spiller:
    har og tenkt å kjøpe denne spilleren men det går også på at jeg har lyst å kunne spille av sa-cd og dvd-audio... hvis du kun kjøper den pga dvi så er det mange andre merker som kan gi deg dvd spillere med det for mye mindre. men denonen vill nok ha bedre lyd osv...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal kjøre dvi til projektor, og digitalt til reciver kan du like godt kjøpe det billigste som er å få tak i
    Det er nemlig svært liten forskjell mellom spillere så lenge lyd og bilde kjøres ut digitalt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •