Ett par spørsmål..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ett par spørsmål..

Lurte på ett par ting.. :

1: Hørte at man ikke fikk surround ut av en surround forsterker så lenge den ikke fikk ett digitalt signal inn som f.eks ved optisk kabel.. stemmer dette? kan ikke se at jeg har optisk inngang på forsterkeren.

2: Hvor langt må høyttalerene stå fra en plasma skjerm? Mine står nå ca 30-40 cm fra men har hørt at det burde være minst 50 cm...stemmer dette? kan ikke se at høyttalerene har noen innvirkning på tven der de står nå, men kan det komme problemer senere?

Setter pris på svar...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Man må ikke ha optisk (Toslink). Coax (S/PDIF) holder i massevis.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får spilt av Dolby Surround uten digital kabel (optisk eller coax) mellom avspiller og receiver, men du får ikke spilt av Dolby Digital eller DTS
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke hørt om dekoder i dvdspiller? selv pioneer spillere til under 2k har jo dette.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ikke hørt om dekoder i dvdspiller? selv din egen har jo dette
    Hvor mange Dolby Surround receivere (altså før DD tiden) har 5.1 inngang. Det er kun noen ytterst få, så jeg tok en rimelig godt kalkulert risiko her. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eh, han spurte om man kunne få surround uten digitalkabel.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, og jeg svarte med bakgrunn i det faktum at receiveren/forsterkeren hans ikke hadde optisk inngang. Det er ikke mange "DD-receivere" som kun har coax, de fleste har både optisk og coax (eller bare optisk).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonmalmo
    Lurte på ett par ting.. :

2: Hvor langt må høyttalerene stå fra en plasma skjerm? Mine står nå ca 30-40 cm fra men har hørt at det burde være minst 50 cm...stemmer dette? kan ikke se at høyttalerene har noen innvirkning på tven der de står nå, men kan det komme problemer senere?

Setter pris på svar...
    Spørsmål no. 1 ble vel ganske godt besvart, og man kan vel si at for å få utnyttet de digitale lydsporene i Dolby Digital eller DTS, må man enten ha en DVD spiller som kan enkode de digitale DD og DTS surround lydsporene til analoge 5.1 utganger og ha surround forsterker med 5.1 ut og innganger eller volumkontroller og 5 effekt forsterkere, eller en digital kabel av de typene som utstyret takler og la en prosessor i surround forsterkeren fordele og drive 5.1 utganger med hver sine høytalere .

Man kan selfølgelig få et stereo signal oppdelt i det litt eldre dolby prologic og andre mer eller mindre spesielle lyd formater de forskjellige hardware produsentene har vært innom i tidenes løp, men i dag med dagens DVD utstyr blir det vel enklest å si at man bare bør bare benytte de digitale optisk eller elektiske kablings metodene for å få kobblet opp det mest vanlige utstyret i surround oppsett.

Når det gjelder nr 2, vil jeg si at de plasserings problemene med høytalere og skjermer er avhengig av arbidsprinsippet til skjermen, og at både plasma og LCD skjermer ikke har disse følsomhetene for magnetfelt fra høytalere som CRT eller Katode stråle rør tver gjerne har/hadde .

Med plasma skjermer blir plasseringen mer det som er prktisk for oppsettet og også for hvordan lyden blir når man fra lyttepossisjon ser på skjermen som betyr noe for plassering av høytalere, hvis man benytter en plasma eller LCD flatskjerm.

Har Høytalerene innebygde effekt forsterkere, kan de vel i enkelte skjeldene tilfeller forstyrre TV tuneren i TVen med å tilføre støy i bilde osv, men jeg tror ikke det er så store sjangser for å oppleve dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Spørsmål no. 1 ble vel ganske godt besvart, og man kan vel si at for å få utnyttet de digitale lydsporene i Dolby Digital eller DTS, må man enten ha en DVD spiller som kan enkode de digitale DD og DTS surround lydsporene til analoge 5.1 utganger og ha surround forsterker med 5.1 ut og innganger eller volumkontroller og 5 effekt forsterkere, eller en digital kabel av de typene som utstyret takler og la en prosessor i surround forsterkeren fordele og drive 5.1 utganger med hver sine høytalere .

Man kan selfølgelig få et stereo signal oppdelt i det litt eldre dolby prologic og andre mer eller mindre spesielle lyd formater de forskjellige hardware produsentene har vært innom i tidenes løp, men i dag med dagens DVD utstyr blir det vel enklest å si at man bare bør bare benytte de digitale optisk eller elektiske kablings metodene for å få kobblet opp det mest vanlige utstyret i surround oppsett.

Når det gjelder nr 2, vil jeg si at de plasserings problemene med høytalere og skjermer er avhengig av arbidsprinsippet til skjermen, og at både plasma og LCD skjermer ikke har disse følsomhetene for magnetfelt fra høytalere som CRT eller Katode stråle rør tver gjerne har/hadde .

Med plasma skjermer blir plasseringen mer det som er prktisk for oppsettet og også for hvordan lyden blir når man fra lyttepossisjon ser på skjermen som betyr noe for plassering av høytalere, hvis man benytter en plasma eller LCD flatskjerm.

Har Høytalerene innebygde effekt forsterkere, kan de vel i enkelte skjeldene tilfeller forstyrre TV tuneren i TVen med å tilføre støy i bilde osv, men jeg tror ikke det er så store sjangser for å oppleve dette.

For det første... : takk for svar..

Trodde også selv at ved "nyere" tver så var dette ett mindre problem..spesielt v plasma,men vil unødig ødelegge tven ved en "bommert" åltså ikke trekke høyttaleren lengre fra tven, men når ledningen ikke rekker lenger lurte jeg på om det holdt med 30 - 40 cm fra tven... takker på forhånd for svar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •