Provosert av dårlige selgere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Provosert av dårlige selgere.

Jeg vet ikke om dette er riktig sted å legge denne tråden, men nå har jeg blitt så provosert at jeg må. Jeg har en kompis som fortsatt bor hjemme hos familien, De har pusset opp et rom og skal ha seg en hjemmekino. Men de blir rundlurt av selgere rundt om. Nå i dag ble de fortalt at sub er ikke nødvendig i en hjemmekino. Og det var på hifiklubben i grensen. Grunnen til dette var at selgeren mente at høyttalerne fikk produsert den bassen som var nødvendig. Men de hlyttalerne går ikke dypere enn ca 40hz, det er noen billige 2 veis høyttalere fra jamo med 2x8" i hver høyttaler.

De har kjøpt deg den nye Sony V40 LCD tv. Den koster vel ca 25-30 000,- Og de kjøper ny dvd spiller som jeg forteller dem, for kompositt er ingen bra video overførsel. De ender opp med en sony dvd opptaker, den nest største, eller hx910 eller hva den heter. Men selgeren på elkjøp mente at de ville nok ikke merke forskjellen mellom Component og scart så de endte opp med en scart... HVA F**** sier jeg.. hvorfor skal man ha flatskjerm og ikke bruke komponent når man har muligheten..? og minimal forsjell som man nesten ikke ser er bare tull.. Det er større forskjell en det. Dette er sånne småting som irriterer meg grundig. Dette er vanlige folk som er ute etter å ha en skikkelig hjemmekino, men de vet jo ikke hva de trenger og blir lurt til å velge dårligere løsninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Rolig fabian Det er nok av de selgerne som ikke vet noe om produktene de fører, lyger om dem, oppgir feile data, har overhodet ingen kunnskaper om grunnleggende lyd & bilde etc her i bergen. Det myldrer av dem. Det jeg har ledd mest av så langt er bmh, de sa en rx-v1400 var overkill på et system med alpha 50/30/center, og at man med disse ikke trengte subwooffer. Det første man la merke til var jo hvor dårlig denne forsterkeren dro dem, og hadde overhodet ikke de strømressursene som krevdes for å få dem til å yte slik de skulle. I tillegg var det ikke mye dypbass fra dem. Han anbefalte til og med rx-v750 til dette settet uten sub................gud hjelpe meg!! Det er da man begynner å lure på om de er riktig navle de som jobber der, og om de i det hele tatt kan noe/eller vet noe om det de snakker om......

Det er nok av dem overalt, på Musik Magazinet også. Hifi centeret og hifiklubben er ikke så verst, men de gjør noen saftige blemmer av og til de også. Det er da er gøy å strø litt salt i såret.......

Neida. Men det er som du sier veldig irriterende, for når man går i en slik "proff" lyd&bilde forretning, så har man å kunne forvente at personalet har kunnskap om (i iallfall) de produktene de fører selv.......

Men det skal også sies at det er unntak hvor det er dem som virkelig kan mye om hifi og hjemmekino og er veldig service innstilt, og det er da det er gøy å slå av en prat og utveksle meninger og diskutere og lære mer

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så veldig riktig at selgere i hifi verden ikke holder mål. Det finnes veldig mye personlige meninger. Hifiklubben topper lista, hvorpå en selger en gang skrøt en høyttaler opp i skyene en dag, og forkasta den en annen dag. Har også fått høre av en hifiklubbenselger at "sub ikke er nødvendig" og "sub er en hjemmekinoting" og "hører ikke hjemme i et stereooppsett".

Hva hvis man liker bass?

Jeg får ærlige meninger i mindre forhandlere( blant annet på jar). Noen som opplever det samme?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis deinterlacinga i tv'en er god så er ikke RGB via scart noen dum måte å overføre bildet på.

Når det gjelder høyttalere og hva som er nødvendig eller ikke så er det vel opp til ørene som hører. Er mange som er strålende fornøyd med å bruke et par store fronthøyttalere istedet for mindre høyttalere + sub (regner med at Flageborg kommer til å falle av stolen hvis han leser dette).

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner meg til en viss grad igjen i Fabians erfaringer, men vil påpeke at det er DU som kunde som bestemmer. Så hvis du ikke er fornøyd, gå et annet sted. Viktigheten av å sette seg inn i teknologien/terminologien i produktet du skal kjøpe, være seg sykkel, oppvaskmaskin eller dvd spiller er essensiell.
    Det er mange butikker som benytter seg av diverse bonusordninger, disse ordningene favoriserer ikke de som er flinke, men de som selger mest, eller er sleipest om du vil. At mange butikker i stor grad benytter seg hovedsakelig av deltidsansatte har selvfølgelig også følger for deg som forbruker. De dedikerte hi-fi butikkene sliter i tillegg med noe lav bemanning ( hi-fi klubben = minimum 10min ventetid) dette vil jeg tro setter selgerene under press til å "skynde" salget litt.
    Det er selvfølgelig synd at folk blir "lurt" på den måten du sier Fabian, men husk at du har alltids bytterett.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noe det finnes mye av rundtom så er det inkompetente selgere ja, er jo mange plasser man kommer på ettermiddagen og det er bare uvitende deltidsansatte som står der mest for å få råd til ei ny kasse pils lørdagskvelden, og gir faan i hva de selger etc....det er jo ganske enkelt, kjøp ett annet sted eller ta kontrollen selv!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lal hadde jeg vært selgern ville jeg selvfølgelig anbefalt en sub. mer salg
    Elkjøp er ikke stedet å handle uansett. Beundrer de selgerne som av og til sier dem ikke kan svare på spørsmålet men sier de skal sjekke det ut og tar kontakt senere, istedefor å finne på noe drit.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman
    lal hadde jeg vært selgern ville jeg selvfølgelig anbefalt en sub. mer salg
    Elkjøp er ikke stedet å handle uansett. Beundrer de selgerne som av og til sier dem ikke kan svare på spørsmålet men sier de skal sjekke det ut og tar kontakt senere, istedefor å finne på noe drit.

helt enig med det, om man ikke vet noe så er det som regel ikke ens egen feil.. Og hadde jeg vært selgeren hadde jeg selvfølgelig sagt at man fikk et mye bedre resultat med en subb, han hadde ikke trengt å prøve å få kunden til å kjøpe subben, men bare fortalt at sub er morrsomt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det som ble nevnt tidligere om bonussystem er nok mye av problemet.. er ikke alltid det beste produktet som har den høyeste avansen...
    og en litt "sleazy" selger vil jo selge det han får mest igjen for selv....
    sånn sett ødelegger jo markedskreftene litt, da de beste produktene ofte stuper i pris pga positiv omtale og program som TV2 hjelper deg osv ofte har en tendens til å oppgi ganske lave priser på sine testvinnere...

håper selv jeg er en selger som er ærlig og selger det kunden har behov for og et produkt som han blir fornøyd med.. når det er sagt så er det JÆVLIG mange kunder som blir fornerma når jeg prøver å selge dem en skikkelig kabel eller dvd spiller, men får slengt tilbake at jeg prøver å selge det fordi jeg tjener mer penger på det, ikke fordi at de trenger det...

anyways.. kjipt at du traff på en røten selger.. hater å treffe på dårligere selgere når jeg er å handler i andre butikker... de kan begynne i kassa på rimi istedet :P

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selger hfk jamo?

Men uansett. Ikke alltid komponent har så mye å tilby. Et eksempel der er philips 9830 og 9986. Begge disse tv'ene har så god elektronikk at bildet ofte har bedre fargegjengivelse og bevegelse enn HDMI og komponent. Eneste som var bedre på hdmi/dvi på disse var kant utjevning og noe detaljer. Men fikk man riktig avstand til tv'en la man omtrent ikke merke til det uansett. Vet ikke så mye om samsung sin lcd men har vært borti panelet dems i en annen tv og den sugde møkk. Men der også kan mye ligge i dårlig elektronikk rundt panelet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som deltidsselger selv ved siden av studiene prøver jeg iallefall å holde meg noenlunde oppdatert. Siden jeg jobber på en elektrokjede forretning er det desverre dårligere utvalg enn hva jeg kanskje hadde ønsket men det virker da også som klientellet er ute etter det vi har og ikke hva vi evt kan skaffe.

Problemet slik jeg ser det ofte er at kundene har følgende prioritering: 1, billig 2, minst mulig komponenter.

Med andre ord om jeg begynner å prate om bedre bildeoverføring, skikkelige kabler (snakker her ikke om no annet enn bedre kabler enn det som følger med enkelte ganger) og komponenter som passer overens ser mange blankt på meg og er nesten på vei ut døra. Så da må man nesten anbefale det kunden vil ha selv om jeg selv ikke synes no særlig om det, og om kunden sier til meg "ja men scart er jo bedre/like godt som den derre kabeln der" så må jeg til slutt si no sånt som "joda den er god den også" og bare jatte med for ikke at kunden skal gå sin vei.

Det mest gøyale jeg vet er når kunden nærmest takker og bukker ut døra og takker for kjempeservice evt at de med et stort smil går ut med ett produkt de kanskje ikke hadde sett for seg engang men som var akkurat det de var ute etter ubevisst. Da føler jeg at jeg har tjent lønna mi i dobbelt betydning, også er det så mye mer morsomt å vite at du ikke prater ljug og at kunden lytter på deg.

De stedene jeg har jobbet har vi heldigvis ikke hatt no bonusordninger så det har gjort det rimelig greit. Sjapper som fokuserer veldig på budsjett og hver enkelt selger kan jeg nok forstå kan være problematisk. Har jobbet med folk i korte perioder som kunne solgt bestemora si om nødvendig.

Newcomer Zero sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up blæ

triste greier det deren med dårlige og inkompetente selgere....:/

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke ulovlig å hjelpe selgere som dere overhører prater tull. Mange er usikkre på dette, og det kan hende de setter pris på det. De skal jo være "eksperter" på lyd, bilde, kjøleskap, komfyrer, microer, elektriske tannbørster, AAA-batterier, juletrebelysning, mp3 spillere, pizzaovner, nesehårsfjernere etc...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt mine perioder på hifiklubben hvor jeg har vært der rimelig lenge, det har skjedd at jeg har stått å ventet og 2 folk kommer og snakker og stiller spørsmål til seg selv, da er det veldig morsomt å vite svar. Samme er det når jeg har vært på elkjøp og andre steder. Veldig morsomt er det også å høre på selgeren prøver så godt han kan og overbivise andre kunder, og det selgeren sier er liksom bare skikkelig old news for deg, da synes jeg det er morsomt å ha litt peiling.

samme gjelder det i matbutikk. Jeg jobber på meny, som er den beste butikken.. hehe etter centra. Og når jeg er andre steder er det morsomt å hjelpe til noen ganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som mange her ikke forstår er at selger på elektrokjeder veldig ofte gjør jobben sin når de selger ting som ikke er topp kvalitet. 99% av kundene som handler hos store elektrokjeder kan veldig lite om det de skal kjøpe. Derfor har kjedene ansatte som kan litt mer en lite til å hjelpe kundene med å ta gode/ok valg. Veldig få av kundene er ute etter "best kvalitet" på noe som helst. Og selvfølgelig skal selgerene selge ting de tjener penger på, det kalles buisness det. Om det er galt at et firma lærer opp sine ansatte til å selge det de tjenere penger på, det kan selvfølgelig diskuteres. Ett Jamo anlegg kan være ekstremt bra for en person som ikke har hørt mye på gode høytalere før, og gi han super lydkvalitet. Er kunde missfornøyd er det hans rett og hans plikt å stikke tilbake til elkjøp og klage/bytte. Velger man og ikke gjøre dette innen de 30 dagene kan man takke seg sjæl for at man sitter igjen med drittprodukter. Det er kunden som avgjør å kjøpe selv, føler man at man ikke får annbefalt det man trenger er det bare å sette seg inn i ALT man skal kjøpe.......... lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et knapt år siden tok jeg turen til Hifiklubben i Grensen for å sjekke ut nytt stereoanlegg i klassen 10-15tusen. Selgeren spurte noen spørsmål om størrelse på rommet og min musikksmak før han konkluderte med at det var en NAD-forsterker og noen B&W stativhøyttalere jeg skulle ha. Det var ikke snakk om at noe annet kunne være aktuellt, dette var nemlig den beste kombinasjonen, noe alle de andre som jobbet der selvfølgelig ville kunne bekrefte. Da jeg spurte litt etter andre merker som Denon og Dali ble jeg blankt avvist. Ikke var det mulig å lytte til anlegget han anbefalte heller, men det var selvfølgelig ikke noe vits i følge selgeren. Anlegget var jo så bra uansett...

Jeg kom meg lettere forfjamset ut og endte isteden opp med å handle på Hifihuset i Bærum. Der var servicen upåklagelig! Jeg er helt enig i at selgere som ikke tar kundens ønsker og behov på alvor er en uting!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde akkurat det samme som deg. Hifihuset er enestående på service og ikke minst ærlighet. Hifiklubben er ikke helt bra på kundebehandling ... selgerne har litt for mye bedrevitertakter.

Det står så mye rart på websidene deres også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •