110V til 230V ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

110V til 230V ??

Ved kjøp av elektronikk i USA er det mye å spare, men problemet med strømmen må løses. Det er 2 måter å løse det på:

1.Kjøpe en ektern omformer (step down converter).
    2.Skifte et eller annet inne i forsterkeren/spilleren).

Har ingen erfaring med noen av delene, men ser for meg at det andre alternativet er det beste. Har sett en tråd tidligere, men finner den ikke; hvordan kan dette gjøres, noen som har erfaring med dette.

Hva med ektern omformer? Noen med erfaring? Hvor kan den kjøpes?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Ved kjøp av elektronikk i USA er det mye å spare, men problemet med strømmen må løses. Det er 2 måter å løse det på:

Har ingen erfaring med noen av delene, men ser for meg at det andre alternativet er det beste. Har sett en tråd tidligere, men finner den ikke; hvordan kan dette gjøres, noen som har erfaring med dette.

Jeg har en laserdisk spiller som kun går på 110volt, til denne har jeg en stepdown trafo; dette fungerer utmerket.
    Men hvis du skal kjøpe forsterker så trenger du en mye større trafo da forsterkere trekker mye mer strøm. Og trafoen blir seff mye dyrere.

Det er derfor forskjellig ettersom hva du skal kjøpe. DVD, cd-spillere eller liknende er ikke noe problem siden 110v trafoer for disse ikke er altfor kostbare. Men forsterker ville jeg ikke kjøpt med mindre den har mulighet for å stilles om til 230v.
    Vet ikke priser på stepdown trafoer, men jeg vil tro at en som takler en kvalitetsforsterker koster minst 1000,-

Å bytte strømforsyning inni enheten kan fort bli kostbart. Det er en ganske stor jobb å bytte denne, så med mindre du har tilgang til billige løse trafoer av forskjellig type og er i stand til å bytte denne selv så vil det vel neppe lønne seg noe særlig.

A

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Class Ohlson selger de en slik trafo på 300w for ca 1000kr.

Newcomer hektorhake sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre

det beste er vel bare å glemme det!!! inkke et bra alternativ tor jeg...
    det er ikke bare å kjøpe noe til 1000 lappen på clasern.. å tro at alt er bra...

Et alternativ er å bytte trafoen inne i forsterkeren, men da faller jo alt av garanti etc bort...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativ 1 har blitt diskutert i flere tråder, her er to av dem:
    Kjøp i USA, og strømproblemer?
    110 volt
    Kort-versjon: 3000W (nok til det meste) step up/down omformer med spenningsvern koster $110 + porto og moms.

Alternativ 2 burde heller ikke være noe problem. Man får kjøpt hva man vil av trafoer, og det er vel ikke mange av oss som ville brukt reklamasjonsretten på et relativt rimelig produkt når det skal på andre siden av dammen. På dyrere produkter ville jeg uansett vært skråsikker på hva jeg gjorde før jeg tuklet på innsiden, dvs sjekket dimensjoner og specs på trafo på forhånd. Uansett hva man kjøper med alternativ 2 for øyet er det bare å spørre en elektro-sjappe hva de tar for å bytte trafo, hvis ikke du gjør det selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har bodd i USA og har dratt med meg en god del elektronikk over. Jeg bruker step down step up transformatorer. Dette fungerer veldig greit. Den største jeg har ( 2000) Watt støyer endel. De mindre 750 Watt er bedre for bruk på AV utstyr. Jeg kjøpte mine på nettet is USA. Hvis du søker på step down step up på nettet vil du finne flere forhandlere. Vær oppmerksom på at det er forskjellig frekvens på strømmen i Norge (60 Hertz) og USA (50 Hertz ) dette fører til at utstyr med elektriske motorer ikke vil bli ødelagt ved bruk av transformatorer da de ikke konverterer frekvens. Det samme gjelder f.eks tidsinnstilte strøm brytere, noe jeg smertelig fikk erfare da jeg satte opp mine amerikanske utendørs julelys koblet til en tidsinnstilt strømbryter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sjekk denne "voltage converter"

Hei!

Tar opp denne traaden igjen jeg.

Sjekk ut denne!
    http://store.topdjgear.com/instvoco.html

Billig og bra! Bruker denne konverteren paa noe utstyr.

-kenneth

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg glemte aa si at de alle fleste kommersiele elektroniske artikler fra statene stoetter baade 50 og 60 -hz.
    Det staar forresten alltid i anvisningen av den elektroniske artikkelen om den stoetter 50og60 hz.

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hvard
    Vær oppmerksom på at det er forskjellig frekvens på strømmen i Norge (60 Hertz) og USA (50 Hertz )
    Bare for å rette litt her: Norge = 50Hz, USA = 60Hz;-) sikkert leif..

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Statfjord C 60 Hz..... Har en mistanke om at de nye tredemøllene her ute sliter litt av den grunn...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keneid
    Hei!

Tar opp denne traaden igjen jeg.

Sjekk ut denne!
    http://store.topdjgear.com/instvoco.html

Billig og bra! Bruker denne konverteren paa noe utstyr.

-kenneth
    Den så jo ut som den ikke var større en en litt stor stikk-kontakt? Vil denne kunne drive en receiver, cd-spiller, etc?
    Andre konvertere som driver 1600w veier jo 15 kg+ og koster 50-100 USD ?

Hva driver du med denne konverteren?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hvard
    Hei, jeg har bodd i USA og har dratt med meg en god del elektronikk over. Jeg bruker step down step up transformatorer. Dette fungerer veldig greit. Den største jeg har ( 2000) Watt støyer endel. De mindre 750 Watt er bedre for bruk på AV utstyr. Jeg kjøpte mine på nettet is USA. Hvis du søker på step down step up på nettet vil du finne flere forhandlere. Vær oppmerksom på at det er forskjellig frekvens på strømmen i Norge (60 Hertz) og USA (50 Hertz ) dette fører til at utstyr med elektriske motorer ikke vil bli ødelagt ved bruk av transformatorer da de ikke konverterer frekvens. Det samme gjelder f.eks tidsinnstilte strøm brytere, noe jeg smertelig fikk erfare da jeg satte opp mine amerikanske utendørs julelys koblet til en tidsinnstilt strømbryter.
    Hvordan frakter man med seg elektronikk, som f.eks Receiver? Tør man sende den i bagasjen? har kulda noe å si? 15kg er jo for tungt å ha som håndbagasje...
    Noen med erfaring?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •