Krell - hele veien - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 74
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile

Hei og velkommen til forumet Jackx_krell,

Hvis man først har penger og økonomi til å lage drømme oppsettet, hvorfor ikke gå linja helt ut, og bygg og sett av et stort lydisolert og riktig akustikk tilpasset rom til egen hjemmekino med et godt stort rammelerret lusuriøse kino stoler osv, et eget rom der ikke WAF faktoren på det gode utstyret betyr så veldig mye lenger (ettersom det nermest bygges inn i rommet) Projektor valg da blir en Barco 909, Cine9 , eller en Sony G90 eller lignende som nå stå for bildeformidlingen.

I en skikkelig hjemmekino, trenger man ofte å beslaglegge både vegger og tak for å få optimale lyd og bildeløsninger, og sikkre god lyskontoll, skikkelig bunndrag i bassområdet skikkelig sitteplasser hvor man får direktelyd fra alle høytalerene osv, dette ser jeg for meg man ikke får til så lett dersom WAF skal bestemme stue/kino oppsettet.

Det er helt klart drømme projektorer du ser på allerede, men anbefaler at du får deg en demo av en skikkelig oppsatt og frisk 9" CRT projektor, så tenker jeg du ser på de andre lampe baserte projektorene med litt andre øyne på filmbasert kildemateriale etter hvert. CRT projektorer trenger egne eksterne scalere eller bildeprosessorer for å få gode nok signaler og trenger dyktige folk som setter opp projektoren så den yter maksimalt, så her får tusenlappene virkelig fart på seg, men så ser du resultater av dem også.

Det virker litt på det første innlegget ditt at du liker å kjøpe dyrt utstyr som de fleste andndre her i forumet bare kan drømme om, det er sikkert greit å ha det sånn økonomisk, men tror det er letter å få god respons og gode svar fra oss andre mer "fattige" forum medlemmer hvis du ikke rasler sånn med tusenlappene rett foran oss andre som jobber og sliter og sparer i lange tider før vi tar oss råd til en drømme Krell eller en mer eller mindre uoppnålog 1080p projektor i 100k+ klassen...;-)

Du heter ikke tilfeldigvis Krell inge Røkke eller noe sånn? ;-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder lerret vil jeg anbefale deg å kikke på Adeo Greyvision. Det er like godt som Stewarts' Greyhawk, men koster en femtedel. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Jackx_krell sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hei og velkommen til forumet Jackx_krell,
    <snip>
    Det virker litt på det første innlegget ditt at du liker å kjøpe dyrt utstyr som de fleste andndre her i forumet bare kan drømme om, det er sikkert greit å ha det sånn økonomisk, men tror det er letter å få god respons og gode svar fra oss andre mer "fattige" forum medlemmer hvis du ikke rasler sånn med tusenlappene rett foran oss andre som jobber og sliter og sparer i lange tider før vi tar oss råd til en drømme Krell eller en mer eller mindre uoppnålog 1080p projektor i 100k+ klassen...;-)

Du heter ikke tilfeldigvis Krell inge Røkke eller noe sånn? ;-)
    Hei ask4me2 !

Tro meg når jeg jobber og sliter for mine penger, jeg og. Røkke ? Nope. Fjernt fra dèt også.

Det er slett ikke min intensjon å "rasle" med verken kroner eller demonstrere manglende innsikt i hva som er gangbar kultur på dette forumet. Det er først for nylig at interessen for hjemmekino ble valgt - og da var det egentlig kort veg - via Google - til dette forumet. Jeg har lest stikkordmessig den mere tekniske delen her - og innsikt i og forståelsen av den underliggende kulturen som dette forumet har oppnås kan hende først etter flere hundre innlegg på samtlige av sidene i forumet ? My bad - if any.

For øvrig ser jeg meg ikke om etter en 1080p projector i +100k klassen Barco's siste - eller MKIII var utgangspunktet.

Takk for ditt innspill

mvh

JackX_Krell

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Når det gjelder lerret vil jeg anbefale deg å kikke på Adeo Greyvision. Det er like godt som Stewarts' Greyhawk, men koster en femtedel. :wink:
    En meget god feedback, moderator ! Takker for reminderen

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valg av lerret er noe man må gjøre ut i fra hvor god lyskontroll man kan få i rommet og hvor god projektorens sortnivå er. Når man er oppe i de kvalitetene på utstyr det er snakk om her, er vel testing og valg av lerret noe man børr foreta etter at projektoren er i hus, så man får sett fordelen og ulempen med hvitt vs gått lerret og forskjellige gain og maskerings rammer osv.

Projektorer med kontrast opp i 15.000:1 kan vel begynne å bruke hvitt lerret med godt resultat for å få skikkelig smell i fargene og kontrasten, grått lerret anser jeg mest til bruk hvor man har dårlig lyskontroll i rommet eller projektoren (dårlig sortnivå.)

Vær i alle fall nøye med å velge et lerret som strekker lerres duken helt flat når det skal vises film. Må du gå for et nedtrekks lerret, velg en tab tension modell som sikkrer flat duk, men aller helst er jo rammelerret med gode sorte lysabsorberende ytter rammer å anbefale.

Det finnes også lerret med justerbare bildeformat, som mar eller mindre automatisk justerer blendinger så selve bildet treffer lerretet, og eventuelle lys forurensinger utenfor bilde blir projisert på den sorte blendingen og blir nermest usynlig.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et godt innspill, ask4me2 !

Valg av lerret er noe man må gjøre ut i fra hvor god lyskontroll man kan få i rommet og hvor god projektorens sortnivå er. Når man er oppe i de kvalitetene på utstyr det er snakk om her, er vel testing og valg av lerret noe man børr foreta etter at projektoren er i hus, så man får sett fordelen og ulempen med hvitt vs gått lerret og forskjellige gain og maskerings rammer osv.
    Det vil bli mørke (blå ? sorte ? grå ? ) fløyels-gardiner på veggene: disse kan trekkes tilbake når det ikke vises film etc.

Vær i alle fall nøye med å velge et lerret som strekker lerres duken helt flat når det skal vises film. Må du gå for et nedtrekks lerret, velg en tab tension modell som sikkrer flat duk, men aller helst er jo rammelerret med gode sorte lysabsorberende ytter rammer å anbefale.
    Fast oppsatt lerret, omlag 100" eller så.

Projektorer med kontrast opp i 15.000:1 kan vel begynne å bruke hvitt lerret med godt resultat for å få skikkelig smell i fargene og kontrasten, grått lerret anser jeg mest til bruk hvor man har dårlig lyskontroll i rommet eller projektoren (dårlig sortnivå.)
    Jeg tror at jeg vil komme til å ha god lyskontroll på rommet: mørke gardiner når det er snakk om film, samt en god projector som slipper minimalt med strølys. Spørsmålet er da - og som du er inne på - hva slags farge (og gain) skal man da velge, samt hvor langt ut til siden for skjermen vil den (ytterste person) sitte. Dette er vel parametre som er viktige både mht projector og lerret.

Mvh

JackX_Krell

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å se bilder.. og din mening om høyttalerene. Ah. skulle likt å hørt de asså... You lucky bastard . Krell subben har jeg lest skal være helt værst! Men til prisen burde den også være det vistnok..

Du er nok i en klasse godt over meg her.. og hehe, tror ikke jeg kan komme med noe innspill som kan hjelpe deg så godt.. Greit nok har hørt "mange" anlegg til 100.000-600.000kr klassen, men dette tror jeg blir helt VÆRST!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn utifra egen erfaring med et rom som har bra lyskontroll mtp. at det er en vanlig stue og DLP projektor, så er grått lerret helt klart å foretrekke.
    Dette blir selvfølgelig et akademisk problem hvis du går for sony`n med 15.000:1 i kontrast...
    Forresten, har dvd spilleren din blitt oppgradert med hdmi utgang?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Forresten, har dvd spilleren din blitt oppgradert med hdmi utgang?
    Nope

Men vil bli det ganske så snart

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Skorob !

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Gleder meg til å se bilder.. og din mening om høyttalerene.
    Bilder skal det bli ! Samt min mening om høyttalere, TAS ... "the works"
    Jeg vil prøve å legge ut noen bilder av mitt nåværende anlegg over helgen. Men er ikke helt sikkert hvor ? I denne tråden kanskje ?

Takk for dine hyggelige ord.

mvh

JackX_Krell

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jackx_krell
    Bilder skal det bli ! Samt min mening om høyttalere, TAS ... "the works"
    Jeg vil prøve å legge ut noen bilder av mitt nåværende anlegg over helgen. Men er ikke helt sikkert hvor ? I denne tråden kanskje ?
    www.minhjemmekino.no eller www.minhifi.no

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva koster de tingene du allerede har bestilt?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koster ?

Alt er relativt !

Noe er (for) dyrt for noen - annet er passende.

Hva det jeg har i emning vil koste deg, er det vel egentlig bare for deg å ta kontakt med importøren/forhandleren for å få vite ?

Min regning vil være utgjort av

- innbytte
    - brukt- og/eller demokjøp

Hva dèt utgjør tilslutt er en sak som angår kun meg og selger.

------------

På den annen side: har et slikt spørsmål blitt stilt andre medlemmer av dette forumet ? Er ikke helt sikker på hvor du vil med det sprøsmålet: er du interessert i noe lignende, PM meg - tror du at prisen er av allmenngyldig interesse [mao flere her er i 'kjøymda' og skal til å handle] - la de som er interessert stå frem selv.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det høres ut som om du syntes spørsmålet var utidig, men det var ikke meningen.

Poenget var egentlig ikke hva du har betalt men hva det koster veiledende. Selv om riktignok Krell er høyt priset gir det allikevel en indikasjon om ambisjonene til utstyret, samt hva det er naturlig å sammenlikne det med.

Krell sine høyttalere har jeg forresten null kjennskap til, har du noe info om dem?

Edit: Ja, det er ikke uvanlig at folk spør hva man har gitt for ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koster ?

Alt er relativt !

Noe er (for) dyrt for noen - annet er passende.

Hva det jeg har i emning vil koste deg, er det vel egentlig bare for deg å ta kontakt med importøren/forhandleren for å få vite ?

Min regning vil være utgjort av

- innbytte
    - brukt- og/eller demokjøp

Hva dèt utgjør tilslutt er en sak som angår kun meg og selger.

------------

På den annen side: har et slikt spørsmål blitt stilt andre medlemmer av dette forumet ? Er ikke helt sikker på hvor du vil med det sprøsmålet: er du interessert i noe lignende, PM meg - tror du at prisen er av allmenngyldig interesse [mao flere her er i 'kjøymda' og skal til å handle] - la de som er interessert stå frem selv.
    Åpenhet er en del av dette forumet her, og selv om du selvfølgelig har kompetanse til å holde kontant- og/eller kjøpekortlånet for deg selv og likeså med avtalt innbyttepris for bla en relativt rufset-lydende KAV300iL, så bør det vel ikke være en hemmelighet hva utstyret koster uten innbytteprodukter?
    Selv fikk jeg tilbud på Krell TAS og HTS(forforsterker/dekoder og 5 kanal-utg av effektforst) pålydende kr 129.000,- av Tømmervik og Co. Veiledende pris var kr 205.000,-
    Spørsmålet fra -isen var IKKE ubetimelig. Ikke her inne. Her er snobberi uønsket.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snicers jeg har ikke så peiling på høyttaler elementer, men vet at krell bruker Norske og Danske elementer Prøvde å finne ut mer på www.krellonline.com, men det står bare "custom drivers" Det ser ut som om diskanten er samme ringkjerne diskant som gamut og sonusfaber bruker (vifa XT25TG30-04??) bassene ser mistenkelig ut som scan-speak elementer (18W/8531G00??)
    Igjen samme element som gamut bruker.
    LAT1 kabinettene er solid aluminum, uten å kunne noe som helst om delefilter så ser det ihvertfall imponerende ut... Det er forøvrig ikke mulig å bi-ampe disse høyttalerene da det kun er ett sett med terminaler. Hvis du lurer på hvorfor grillene minner om sonusfaber så er det fordi krell benytter seg av sonusfaber sin patent.
    Litt teknisk sakset fra krell:
    Separate crossover network
    assemblies are used for each
    driver complement (low,
    mid, and high). All circuitry
    is on 1/8-inch thick glass
    epoxy circuit boards with
    4 oz. copper traces, ensuring
    low microphonics, low resistance,
    low inductance, and
    high current handling.
    1st-order network at 300 Hz
    preserves transient response;
    3rd-order Butterworth network
    at 2.9 kHz optimizes
    power response.
    Network inductors are all
    air-core pure copper
    designs, the largest of which
    is formed of 10-gauge wire,
    measuring 5 inches in diameter.
    Individually potted
    polypropylene WIMA capacitors
    are used in parallel to
    minimize inductance and
    resistance, and improve
    current handling.
    System impedance curve is
    extremely smooth, and sensitivity
    is a high 91 dB SPL at
    1 meter with 1 W input

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at jeg vil komme til å ha god lyskontroll på rommet: mørke gardiner når det er snakk om film, samt en god projector som slipper minimalt med strølys. Spørsmålet er da - og som du er inne på - hva slags farge (og gain) skal man da velge, samt hvor langt ut til siden for skjermen vil den (ytterste person) sitte. Dette er vel parametre som er viktige både mht projector og lerret.
    Valg av lerret gjøres mer ut i fra rom, enn valg av projektor. Et hvitt lerret er ubrukelig i et rom med lyse vegger og tak. Dette fordi lyset fra lerretet vil reflekteres tilbake til lerretet fra disse lyse flatene, og dermed "vaske vekk" alt som kunne minne om godt sortnivå. Når du skriver at du vil maskere vegger (og forhåpentligvis taket), vil jeg revurdere anbefalningen av grått lerret. Dersom du har full kontroll på strølyset, er hvitt lerret å anbefale. Men for all del, IKKE velg høyere gain enn 0.8 (med mindre du kjøper CRT-projektor), siden det virker som om du har tilnærmet full lyskontroll. Høyere gain enn 1 vil også medføre at lysrefleksjonen fra lerretet konsentreres tilbake til senterposisjon. Altså en degradering for de/den som ikke sitter sentrert i forhold til lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krell høyttalerne er testet i Stereophile, testen bør finnes på www.stereophile.com i archives seksjonen. Forstod jeg trådstarter dithen at CRT projektor var utelukket? Det ville i så fall være synd, fordi i denne prisklassen kan du få kremen av 9tommere, som i symbiose med en high end scaler f.eks Crystalio vil kunne gi bildekvalitet som er utilgjengelig med andre teknologier med det mener jeg et fantastisk sortnivå og enorm dybde i bildet/3d følelse. Har du ikke opplevd en high end 9tommer, bør du prøve å få en demo av en slik før du bestemmer deg. Ellers ser jo det bestilte utstyret vanvittig bra ut, har siklet på noe av det utsyret selv..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Snicers jeg har ikke så peiling på høyttaler elementer, men vet at krell bruker Norske og Danske elementer Prøvde å finne ut mer på www.krellonline.com, men det står bare "custom drivers" Det ser ut som om diskanten er samme ringkjerne diskant som gamut og sonusfaber bruker (vifa XT25TG30-04??) bassene ser mistenkelig ut som scan-speak elementer (18W/8531G00??)
    Igjen samme element som gamut bruker.
    LAT1 kabinettene er solid aluminum, uten å kunne noe som helst om delefilter så ser det ihvertfall imponerende ut... Det er forøvrig ikke mulig å bi-ampe disse høyttalerene da det kun er ett sett med terminaler. Hvis du lurer på hvorfor grillene minner om sonusfaber så er det fordi krell benytter seg av sonusfaber sin patent.
    Litt teknisk sakset fra krell:
    Du har nok rett i det med elementvalget bortsett fra at bassene er 8" (21W).

Mener du at SF har patent på trådgrill? De er jo ikke de enste som bruker det.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snickers-is skrev
    Mener du at SF har patent på trådgrill? De er jo ikke de enste som bruker det.
    Jepp jeg leste ett eller annet sted at sonus faber har patent på disse strengegrillene. Om det gjør noe forskjell på lyden aner jeg ikke, men de ser kule ut da

Jeg fant, jeg fant!
    The LAT-1's bar-and-rubber-cord grille was inspired by that of the Sonus Faber Amati Homage. D'Agostino admired the design so much that he wrote to Franco Serblin, president of Sonus Faber, for permission to use a similar approach in the LAT-1. The rubber strings decrease the reflective surface area while matching the ribbed configuration of the loudspeaker's enclosure. To attach the snap-on grille, you anchor the bottom bar, stretch the rubber cords until they're taut, and snap the top bar into place at the top of the front baffle

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •