effekt : Høyttaler ~ forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer krs sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

effekt : Høyttaler ~ forsterker?

Et kjapt spm her.. Har fått tak i en "center" høyttaler som jeg kan bruke enn så lenge inntil jeg får meg en skikkelig en. Problemet med denne er bare det at det ikke er oppgitt noen max effekt på den, kun 8Ohm. Forsterkeren er en Marantz SR6300, skal vel yte 6x100W.

Dersom denne høyttaleren ikke er beregnet på denne effekten, vil da utgangene på forsterkeren ryke, eller vil bare høyttaleren ta kvelden? Om så er at bare høyttaleren risikerer å ta kvelden tar jeg sjansen, men om jeg risikerer å ta utgangen på forsterkeren drøyer jeg det.. Som sagt, aner ikke hvor mye høyttaleren tåler, om det er 12W eller 120W

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt på høyttalere er ikke så veldig viktig... Husk det er svært mange forskjellige måter å måle watt på.. Forsterkeren vil gi maks effekt ved volum satt til 00dB, og deretter halvere effekten for hver -3dB. Slik at din center høyttaleren får da 50w ved -3dB, 25w ved -6 db, 12,5w ved -9dB osv... (Dette er strengt teoretisk)
    Så ved normalt lyttevolum brukes (som regel) kun noen få watt... (hvis ikke jeg er helt feilinformert da)

Så tror ikke du skal være redd for å bruke centeren. Men hadde jo vært greit å fått litt info om den da.. (selv små satelitter tåler en del juling)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Watt på høyttalere er ikke så veldig viktig... Husk det er svært mange forskjellige måter å måle watt på.. Forsterkeren vil gi maks effekt ved volum satt til 00dB, og deretter halvere effekten for hver -3dB. Slik at din center høyttaleren får da 50w ved -3dB, 25w ved -6 db, 12,5w ved -9dB osv... (Dette er strengt teoretisk)
    Så ved normalt lyttevolum brukes (som regel) kun noen få watt... (hvis ikke jeg er helt feilinformert da)

Så tror ikke du skal være redd for å bruke centeren. Men hadde jo vært greit å fått litt info om den da.. (selv små satelitter tåler en del juling)
    Dette var intresangt
    Jeg har et lyttevolum på -36db, så da er det ikke mange watt som "forbrukes" ?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved normal lytting på et volum som tillater snakking, brukes veldig lite av strømreservene i forsterkeren.
    Ofte mellom 1 og 5 watt. Men det er selvfølgelig avhengig av høyttalernes følsomhet, og forsterkerkonstruksjonen.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ikke være noe problem å bruke den selv om det ikke er oppgitt noen effekt, ørene dine hører jo veldig fort om det er noe galt på gang, som i at lyden skurrer, kan jo prøve å finne ut hvor mye senteren tåler ved å teste litt forsiktig? så vet du hva du har å holde deg til

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Forsterkeren vil gi maks effekt ved volum satt til 00dB
    Ikke nødvendigvis, siden mange forsterkere også klarer å forsterke signalet. (så rart med det...)

0dB vil si at signalet har samme amplitude ut av forsterkeren som det hadde inn på den. (Altså en forsterkning lik 1.)

+10dB = forsterkning på 10
    +3dB = forsterkning på 2
    -3dB = forsterkning på 0,5 (1/2)
    -10dB = forsterkning på 0,1 (1/10)

Newcomer krs sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for svar! Som sagt gjør det meg egentlig ikke noe om denne ryker med i testing av effekt, er bare noe jeg har liggende likevel, men vil helst slippe å ta forsterkeren i samme slengen. Da prøver jeg og ser an resultatet.. Hører jo fort om den ikke tåler det

edit : og det gikk dritt hehe... På moderat volum fungerer det greit, men når man guffer på litt som man gjerne gjør til film, kutter forsterkeren og slår seg av.. Jaja, får vel rusle tilbake til HFK og få meg en skikkelig center da..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oisann.. Høres merkelig ut... Åssen senter var det snakk om egentlig??

Newcomer krs sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen senter, men en høyttaler jeg hadde liggende som jeg håpet kunne fungere midlertidig, men den var tydelig mer håpløs enn jeg trodde .. Bruker tv som senter så lenge, hvor kjipt det enn er..

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å droppe (tv-)senter og heller bare bruke frontene dine enn så lenge? (til du får skaffa en sikkelig en) Tv-lyd kan jo umulig være noe serlig...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte (les:alltid) bedre å bruke frontene, enn tven, som senter...

Newcomer krs sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden fra TV er tvers igjennom råtten ja, men ved å bruke frontene må jeg jo kjøre stereo og det er jeg såå lei og litt til. Får vel se om ikke det havner en forundringspakke til meg selv under treet om 24 dager

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •