Krevende musikk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Krevende musikk?

Jeg veit ikke om dette har blitt tatt opp før, men jeg fant ikke noe når jeg søkte.

Er det noen musikktyper som er mer krevende for anlegget enn andre? Burde man kjøpe anlegg etter hvilken musikk man hører på?

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereofreak-MODEL 2330B
    Jeg veit ikke om dette har blitt tatt opp før, men jeg fant ikke noe når jeg søkte.

Er det noen musikktyper som er mer krevende for anlegget enn andre? Burde man kjøpe anlegg etter hvilken musikk man hører på?
    Klassisk, tung klassisk musikk er vel kanskje det mest krevende du kan prakke på et anlegg, i motsetning til for eksempel Peaches og Vengaboys. Men om du burde velge ditt utstyr utifra din musikksmak, det din egen avgjørelse

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring tilsir at hvis du får et anlegg til å låte bra på klassisk, så låter det bra i alle andre genre også.

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med musikk med raske rytmer, dung, dyp bass og skarpe diskanter?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjøper ikke Sonus faber høyttalere om du kun hører på VGlista og Heavy metall nei.
    De fleste høyttaler merker finner sin gruppe (det finnes pr dags dato ingen høyttaler som spiller ALT like bra). Cerwin Vega har slått seg til ro med rock og pop, generelt mestselgende musikk hvor innspillinga selv lider litt av dårlig kvalitet og mye komprimering. Og dette er et merke som passer MANGE!

Men det finnes også merker som lager høyttalere som greier å gjengi det meste på en fornuftig måte. Eksempelvis Infinity sin Beta serie, PSB sin Image siere etc. Disse gjengir musikk på en meget akseptabel måte, spessielt med tanke på pris..

Spiller du f.eks mye klassisk, blues eller jazz, som generelt har veldig mye "sjel" i seg. Så koster ofte produktene endel mer. Også endel rock "krever" mer av anlegget (Eks. Pink Floyd, Roger Waters..).

Også må du spørre deg selv, trenger du virkelig anlegg som kan gjengi musikk som om musikantene står i stua di.. Er du så kresen. De fleste er fornøyd bare de får lyden og melodien inn i huset.

Prøv musikk med flygel og kirkeorgel, så skal du se at mange anlegg kneler ganske fort (men da må du også vite hvor flott f.eks et flygel kan låte). Kirkeorgel kan gå kjellerdypt i bassen!

Selv bruker jeg Diana Krall, Norah Jones, Mills Davis, Roger Waters (spessielt Ca Ira nå) og Pink floyd som referanse musikk... Også tar jeg en runde med Metallica, Korn, Marilyn Manson og Depeche mode for å sjekke om de takler det også (dette er min musikktype da)... Valget ble da BW 703 og NAD Silverline for min del, cdspilleren har jeg planer om å oppgradere ifra Arcam cd73T til cd192.

Det jeg vil frem til , er at det meste av musikksjangere er krevende. Prøv Rock på et godt klipsch anlegg også går du over til f.eks BW, så hører du rimelig grei forskjell. For meg er nok Klipsch aning bedre på live følelse, men BW ga MEG mer.. (men BW låter veldig studio opptak da..)

EDIT: sitter på jobb.. så kan være litt dårlig skrevet

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring tilsir at hvis du får et anlegg til å låte bra på klassisk, så låter det ikke nødvendigvis bra i alle andre genre også. ;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel langt på vei en definisjons sak om hvor bra et anlegg fremfører klassisk musikk også, for ikke å snakke om at det er viktig å ha hørt klassisk musikk live også først, for å vite hvordan det høres ut.

Er egentlig enig med Zyon her, og min erfaring er at man må gjerne ha et ganske voksent og godt dimensjonert anlegg for å gjengi mye av den lyden man finner i en konsertsal og klassisk musikk, og det er meget krevende å få riktig gjengitt de mer "ekte" lydene og klangene man har i klassisk musikk, enn mer digitalisert elektonisk musikk man gjerne finner i andre musikk former, og man mange ganger ikke har noe klar lydrefferangse til hvordan de egentlig skal låte.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at klassisk musikk er et like vidtspennende begrep som populærmusikk, det kan være like stor forskjell innen klassiske sjangre som det er mellom loungejazz og black metal. Et anlegg som er knall på å spille russisk orkestermusikk fra romantikken grisehøyt er ikke nødvendigvis like egnet til barokk kammermusikk med cembalo, og omvendt.

Når det er sagt er del vel en idé å først å fremst teste med den musikken du selv hører på. Greit nok om du har en super Telarc-plate der man kan høre hvorvidt fiolinistene har press i buksene, men det hjelper lite om du ikke er godt kjent med den selv. Test med mye forskjellig, men test mest med det du hører mye på.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er letter å få kari bremnes til å låte fett en et klassisk stykke fra naxos..
    Ellers så synes jeg med mine psb, at det som er mest krevende å få til å låte "frempå" er klassisk musikk..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser overhodet ikke vitsen med å lytte klassisk musikk ved høyttalerkjøp,hvis man ikke hører på det ellers.Bruk heller dine favorittplater,som flere andre her også har foreslått.Var innom noen demorom på Hortenmessa hvor klassisk ble spillt,flere besøkende var meget imponert over lydbilde.Jeg ba om et spor med Pink Floyd,det var et sørgelig resultat.Det låt pågående,slankt og lite engasjerende.Det var på ustyr godt over 100K.Sonus Faber med noen rørforsterkere tror jeg det var.

Det at det er krevende å få en høyttaler til å spille klassisk musikk er jeg med på,men at den da er automatisk bra på all slags musikk,stemmer ikke.En høyttaler som spiller perfekt i alle sjangre,har jeg ennå tilgode å høre.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del har aldri hørt en høyttaler som spiller perfekt i en eneste sjanger.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke heavy-metal o.l. være mer krevende enn klassisk musikk. Dette er jo selvsagt relativt i seg selv, men heavy-metal er jo en meget kompleks sjanger som dekker hele spekteret så og si.

Ville kanskje Dimmu Borgir med "Hybride Stigmata The Apostasy" som både er veldig komplisert heavy-metall med litt "klassisk" musikk inni bilde være ypperlig ?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Jeg for min del har aldri hørt en høyttaler som spiller perfekt i en eneste sjanger.
    Ikke jeg heller,men har hørt noen oppsett som er rimelig nære.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GeCcO
    Vil ikke heavy-metal o.l. være mer krevende enn klassisk musikk. Dette er jo selvsagt relativt i seg selv, men heavy-metal er jo en meget kompleks sjanger som dekker hele spekteret så og si.

Ville kanskje Dimmu Borgir med "Hybride Stigmata The Apostasy" som både er veldig komplisert heavy-metall med litt "klassisk" musikk inni bilde være ypperlig ?
    Tja, både og. Metal, og kanskje særlig black metal, bruker mye griseforvrengt gitar, om det er liksom ikke like lett å vite hvordan det egentlig skal høres ut. Nå har jeg ikke hørt nevnte plate, men Dumme Birger bruker vel mye synth-orkestre? De har iallefall gjort det. Blir liksom ikke helt the real thing.

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Tja, både og. Metal, og kanskje særlig black metal, bruker mye griseforvrengt gitar, om det er liksom ikke like lett å vite hvordan det egentlig skal høres ut. Nå har jeg ikke hørt nevnte plate, men Dumme Birger bruker vel mye synth-orkestre? De har iallefall gjort det. Blir liksom ikke helt the real thing.
    De har brukt ekte orkester også i den senere tid.

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Prodigy? det er jo Krevende med tanke på alle de bass typene du er igjenom i nesten alle sangene deres.

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prodigy har jo et temmlig skittent lydbilde med ofte masse forvregning...Ikke akkurat "hi-fi" eller "high-end" vil jeg si..

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kommer an på hva du liker det

Newcomer nightspirit sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg leita etter høytaler i sommer hadde jeg med meg endel metal, siden det er det jeg hører på (alt fra rolig "popmetal" til black og death metal)! di platene jeg hadde med da var:

Megadeth "countdown to extingtion" og "blackmail the univers" utrolig mange høyalere som virkelig slet med å holde tempoet på bass trommen oppe på sist nevnte...
    Nightingale "invisible"
    Haggard "awakening the centurise" som er mye klassisk musikk blandet med litt hard metal!
    Finntroll "visor om slutet" som er en akustisk plate hvor man viskelig før hørt hvor dypt høtalerene kan gå! og hvor klare di kan være på akustiske lyder...
    og til slutt hadde jeg med opeth "damnation" som er en plate med fantastisk god lyd...

det veldig mange høtalere som ikke klarte å levere her... enten manglet trøkk eller klarhet. Hørte på på noe dali, usher, audiovektor Mi3, patos, bosten, dynaudio, B&W 703 og noen andre jeg ikke helt husker hva var...

di eneste som klarte å levere noe var disse: Usher, B&W, Mi3, og bosten! endte opp med usherene! :-P

at forskjellige høytalere passer til forskjellig musikk er det vel egentilg ikke tvil om, men det man må gjøre er å finne noen som passer dine øre og di tingene du er på ut jakt etter. og ikke minst helst finne en høytaler som takler di fleste sjangre... alt fra klassisk til tekno til pop til jazz til blackmetal osv...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bosten?