Krevende musikk? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bosten???
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NADKRAFT
    det kommer an på hva du liker det
    Det har jo ikke noe med saken å gjøre. Det er jo klart det er vanskeligere å bedømme gjengivelse utifra et forvrengt lydbilde enn f.eks et rent med akustiske instrumenter.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han mente sikkert Posteneller kaaaan det være Boston..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nightspirit
    ... enten manglet trøkk eller klarhet. Hørte på på noe dali, usher, audiovektor Mi3, patos, bosten, dynaudio, B&W 703 og noen andre jeg ikke helt husker hva var...

di eneste som klarte å levere noe var disse: Usher, B&W, Mi3, og bosten! endte opp med usherene! :-P

at forskjellige høytalere passer til forskjellig musikk er det vel egentilg ikke tvil om, men det man må gjøre er å finne noen som passer dine øre og di tingene du er på ut jakt etter. og ikke minst helst finne en høytaler som takler di fleste sjangre... alt fra klassisk til tekno til pop til jazz til blackmetal osv...
    Man kan selfølgelig finne høytalere som takler musikksmaken best mulig og har den fargingen man er ute etter, men så kommer det jo mye ann på hvor god forsterker man forer høytalerene med også. Riktig effekt hvor gode de er til å drive høytalere med vansklige impedanser og store faseforskyvinger osv. er faktorer man kanskje ikke uten videre tenker på når man lytter til forskjellige høytaler parr, men som betyr mye i praksis.

Det er overaskende første gangen man hører noen små høyalere spille virkelig som store høytalere (innen for en viss lydtrykks grense selfølgelig) bare de ble foret med effekt trinn som holder en viss standard, og som får høytaler mebranene til å flytte seg uten for mye forvrengning og bli holdt i den berømte "skruestikka".

Fikk hakeslepp første gangen jeg selv hørte dette fenomenet på Hifi klubben i Grimstad (høsten 91). Der var det kobblet opp et par Monitor Audio Studio 10 (tror jeg det var) med en AW250 fra Electrocompaniet og et klassisk musikk stykke jeg kjennte godt fra før.

Det er derfor etter min mening litt vanskelig å gi høytalere gode musikk spillestil egenskaper, uten å ta med faktorer for hvordan de skal drives.
    CV vil vel ofte mer kunne regnes som rocke høytalere, pga den ganske ekstreme oppbyggningen og den litt "ropende" måten å spille på, men mange andre mindre men godt konstruerte høytalere kan spille meget imponerende på de fleste musikk sjangere, bare de fores riktig....;-)

Et ennet viktig aspekt med valg av høytalere er riktig plasereing og membran areal i forhold til størrelsen på lytterom og rommets akustiske egenskaper osv.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usher lager knallgode høyttalere... oftest iallefall. Selv har jeg BW 703, funker ikke optimalt til black metall, men duger. Hører mest på rock ala Pink Floyd/Roger Waters... Og Korn etc, new metall. Men lite black metall..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig dumt å bruke teknologisk musikk som referanse da dette allerede er perfekt ved innspilling. Prøv deg fram med din favoritt akustiske musikk. Bruk helst en cd/plate du kjenner kjempe bra. Spiller ikke så mye rolle på hvordan innspilling den har bare du selv kjenner til hvordan den låter. Husk at som referanse er du den viktigste personen i lydbildet

Litt moro er det jo å prøve noe mere krevende musikk på gode høytalere. Ta en Frank Zappa innspilling for eks. Eller skal du gå enda lenger test ut Electro med Arne Nordheim. Får du den til å gi deg gåsehud er du sannsyligvis i mål

Personlig synes jeg det er helt på trynet å bruke Kirkelig kulturverksted (Kari Bremmnes) som referanse da dette er helt nedsølt med super dyre Allessis klanger. Mye mere spennende med "flate" innspillinger som gir litt særpreg og ikke minst mere kontakt med innstrumentene.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jeg foreslå denne skiva her:

Morphine-Good

Dette er kompleks musikk, med litt rocka jazzpreg, finnes her:
    http://www.cduniverse.com/search/xx/...450/a/Good.htm

Her kan man lytte ett par sekunder på en av låtene, 20 kb/sec, så det låter ræva, men denne plata har meget god lyd:
    http://mfile3.akamai.com/14123/wm2/m...234&obj=v30821

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og plata er ekstra god som referanse når man vet hvordan disse gutta får lufta til å dirre live.. nedstemt bass og den feiteste barytonsax'n jeg noensinne har hørt i alle fall. :-) Hadde gleden av å oppleve dem på Kongsberg Jazzfestival i 1998. Plata anbefales!

Newcomer Teddy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere vil teste noe med syk produksjon og helt syke gitarer, prøv Ulver - Nattens Madrigal. Hvis noen får diskanten sin til å ikke låte skarp og ubehagelig av denne plata på litt høyere volum, så er jeg interessert i å få vite det :P

En del elektroniske ting kan vel være ganske vanskelig å få til å låte bra også, prøv noe Supersilent, f.eks. Her dominerer elektroniske lyder lydbildet, men trommer og trompet er også veldig tilstede.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sleng på knut reiersrud/iver kleives Himmelskip, potent kirkeorgel sender fort både det ene og andre i knestående ;P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dreampod
    Veldig dumt å bruke teknologisk musikk som referanse da dette allerede er perfekt ved innspilling. Prøv deg fram med din favoritt akustiske musikk. Bruk helst en cd/plate du kjenner kjempe bra. Spiller ikke så mye rolle på hvordan innspilling den har bare du selv kjenner til hvordan den låter. Husk at som referanse er du den viktigste personen i lydbildet

Litt moro er det jo å prøve noe mere krevende musikk på gode høytalere. Ta en Frank Zappa innspilling for eks. Eller skal du gå enda lenger test ut Electro med Arne Nordheim. Får du den til å gi deg gåsehud er du sannsyligvis i mål

Personlig synes jeg det er helt på trynet å bruke Kirkelig kulturverksted (Kari Bremmnes) som referanse da dette er helt nedsølt med super dyre Allessis klanger. Mye mere spennende med "flate" innspillinger som gir litt særpreg og ikke minst mere kontakt med innstrumentene.
    Finnes ikke dyre Alesis klanger!
    Du tenker nok på Lexicon eller tc electronic.

Mitt forslag til test plate: Marcus Miller med Tales.
    Folka på Hifiklubben fikk hake slepp når de hørte den hehe..

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne skal visst være ganske krevende: