Er det forskjell?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det forskjell?

Er det forskjell på dedikerte stereo phono, coaxiale og subwoofer kabler??

Går det f.eks greit å bruke en dedikert subwooferkabel, eller èn av phonokablene i en rød/hvit stereokabel som digitalkabel mellom dvd og forsterker??

Butikkene selger jo subwooferkabler, stereo phonokabler og coaxiale kabler hver for seg???!!!???

Alle er jo RCA til RCA koblinger, eller er jeg helt på jordet her kanskje?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Er det forskjell på dedikerte stereo phono, coaxiale og subwoofer kabler??

Går det f.eks greit å bruke en dedikert subwooferkabel, eller èn av phonokablene i en rød/hvit stereokabel som digitalkabel mellom dvd og forsterker??

Butikkene selger jo subwooferkabler, stereo phonokabler og coaxiale kabler hver for seg???!!!???

Alle er jo RCA til RCA koblinger, eller er jeg helt på jordet her kanskje?
    sub og phonokabler er i utgangspunktet det samme, men å bruke noen av disse som digitalkabel tror jeg går veldig dårlig, det skal jo være 75ohms kabel på digitalsignaler, eller var det 50ohm?
    Men jeg har brukt 75ohms kabler som vanlige phonokabler i et desperat øyeblikk uten tilgang til noe annet, det var to stk videokabler på drøye metern; og det ble da lyd, selv om kanskje en vanlig kabel ville gitt bedre resultat :grin:

A

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sub kabel har ikke gjennomgått så mye styr og stel som en GOD phono kabel. Er phonokablene som lager god mellomtone og diskant som koster for det meste. En sub kabel "krever" mye mindre... Du kan godt si at en Phonokabel ofte er det samme som en subkabel+mye mer liksom . Men en subkabel skal iallefall ikke kunne måle seg med en vanlig phonokabel (da betaler du iallefall mye for noe du ikke treng, imange tilfeller).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    En sub kabel har ikke gjennomgått så mye styr og stel som en GOD phono kabel. Er phonokablene som lager god mellomtone og diskant som koster for det meste. En sub kabel "krever" mye mindre... Du kan godt si at en Phonokabel ofte er det samme som en subkabel+mye mer liksom . Men en subkabel skal iallefall ikke kunne måle seg med en vanlig phonokabel (da betaler du iallefall mye for noe du ikke treng, imange tilfeller).
    Korfor er sub kablene som oftes dyrere enn phono kablene i samme serie då?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dyrere? ofte er de billigre har jeg erfart. Men grunnen til at noen er dyrere er helt sikkert pga lengda. Noen leveres også med Yledd etc også..

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Dette er jo rein og skjær bullshit!
    Kan du forsøksvis kvantifisere så mye som et av utsagnene dine?
    Kan du peke/linke til omtaler av noen kabler av disse typene, gjerne med spsifikasjoner etc.?

Skorob, jeg vet ikke hvem som har lurt deg til å tro at en phonokabel "lager god mellomtone og diskant".... feil er det ihvertfall!

At en feilkonstruert kabel kan ødelegge god mellomtone og diskant er en annen sak.

Som du kan se i en tråd over på hifi sentralen, så inebefatter følgende faktisk å høre forskjell på "audiofile signalkabler":
    I, James Randi, through the JREF, will pay US$1,000,000 to any person who can demonstrate any psychic, supernatural or paranormal ability under satisfactory observing conditions. Such demonstration must take place under these rules and limitations.

http://www.randi.org/research/challenge.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Det er flere som har brukt vanlig phono kabel som digitalkabel. Ingen jeg har snakket med har hørt forskjell av betydning!!
    Tidligere brukte jeg den ene ledningen i et phono-sett som sub-kabel og det fungerte utmerket. Har vel og merke i dag en dedikert sub-kabel. Men jeg kan ikke påstå at det er noen forskjell. Det eneste som jeg kan tenke meg er at en sub-kabel vil kunne være bedre skjermet mot støy i det frekvensområdet som subben jobber i, enn hva tilfellet er med en vanlig phono kabel

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ved et par anledninger brukt phonokabel av heller ymse kvalitet som digitalkabel mellom DVD og reciever. Det fungerte bra, og jeg merket ingen forskjell ved å bytte til en kabel som kostet 1000% mer.
    Kanskje ørene mine det er noe galt med, men jeg hører forskjell på visse phonokabler på mitt oppsett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •