Tankevekker ved valg av høyttalere til hjemmekinoen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tankevekker ved valg av høyttalere til hjemmekinoen

Fant denne på sidene til patos:

http://www.patos.no/hjemmekino%20h%F8yttaler.htm

Meget interessant lesning.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, dette var interessant lesning. Dette er et problem jeg aldri har sett diskutert før. Jeg har aldri tenkt på det heller, jeg har alltid trodd at alt av høyttalere hadde lik fase. Så feil kan man visst ta.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Jepp, dette var interessant lesning. Dette er et problem jeg aldri har sett diskutert før. Jeg har aldri tenkt på det heller, jeg har alltid trodd at alt av høyttalere hadde lik fase. Så feil kan man visst ta.
    Jeg og... Men tydeligvis er det ikke sånn... Skal vel kanskje være glad for at høyttalerne mine har linkwitz-riley-delefilter
    da, høyttalerne funker hvertfall ganske bra i hjemmekinooppsett

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, dette var overraskende for meg også :?
    trodde ikke det normal praksis å fasevende noe som helst i en høyttaler?

men det er kanskje de billige variantene han sikter til? eltax, dantax, genexxa og andre dårlige merker :-) merkelig det der med x'ene assa hehe

nå er jeg virkelig glad for at jeg har fem kliss like 2veis høyttalere i surround oppsettet. jeg er ihvertfall meget godt fornøyd med resultatet. så godt fornøyd at jeg kommer nok heller til å kjøpe 6 stk stativhøyttalere enn ett surround-sett. og det blir nok fra tannoy denne gangen også.
    mine kjære reveal monitorer må nok hvile seg på loftet til junior har blitt snill gutt.... om noen år ;-)

Are

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som Are e sier... Konklusjonen blir at alle høyttalerne bør være like...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en perfekt verden ville alle høyttalerne være like og spille i fase. De bør også ha lik avstand til lytteren. I praksis er det ikke så viktig som Patos skal ha det til, selv om det er riktig at det beste ville vært en perfekt verden. Øret er svært følsomt i et område mellom 1000Hz og 5000Hz, så la oss ta 3kHz som et utgangspunkt for litt teori. Ved denne frekvensen er bølgelengden i luft på omtrent 11cm. Det vil si at ved motfase er bølgen 5.5cm forskjøvet mellom to høyttalere. Dette er mindre enn stegene som benyttes for å stille inn forsinkelsen til bakhøyttalerne i forhold til fronthøyttalerne. Sånn sett kan man si at over en viss frekvens (la oss si 1kHz) så skal det jobbes hardt SELV OM HØYTTALERNE ER LIKE for å få front- og bakhøyttalere til å spille i perfekt fase i forhold til ørene. Selv ørenes avstand i forhold til hverandre er større enn dette.

Så det man har kontroll over blir noe lavere frekvenser, med andre ord mellomtone under 1kHz og bass. Og i det området er fasedreininger i høyttaleren og mellom høyttalerne mer vesentlig. Det vanskeligste skjer egentlig i den laveste mellomtonen og bassen, der høyttalere som er satt til small skal spille sammen med subwooferen og høyttalere som er satt til Large. Sånn sett er anbefalingene fra enkelte om å sette alle høyttalerne til Small en måte å minimere denne utfordringen i bassen på.

Det er interessante ting Patos peker på, men jeg tror ikke jeg vil miste søvn av det. Det bare viser at det faktisk er ganske vanskelig å sette opp et surroundoppsett skikkelig. Den som har forsøkt å sette opp stereo skikkelig vet at bare få cm forskjell i avstand til de to høyttalerne skaper problemer. Utfordringen er ikke noe mindre i 5 kanaler, med ulike høyttalere og ulike avstander. Det jeg synes dette viser godt er hvor gode ørene er til å sy sammen ting som er langt fra perfekte til et lydbilde. Å ha full sammenheng i 360 grader rundt lytteposisjon er nesten umulig ved alle frekvenser, spesielt ikke andre steder enn i sweet spot. Så det er nesten bedre å innse at det er nesten umulig og konsentrere seg om det som er mulig, nemlig å få de tre fronthøyttalerne til å spille bra sammen. Det kan være utfordrende nok...

Når det gjelder det Patos sier om fasevending av høyttalerelementene, så er det bare en halv sannhet. Delefilterne har nemlig ofte en fasedreiende effekt, slik at en fasevending av elementene er nødvendig for å gjenopprette korrekt fase i forhold til resten av høyttaleren.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Det er som Are e sier... Konklusjonen blir at alle høyttalerne bør være like...
    Like, og to-veis

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Som roffe snakker om: Dette med avstand og bølgelengder.. Tror det er en annen faktor med i bildet her også:
    Hvis man har to mellomtoner, en i front og en i en bakkanal som spiller i motfase og som begge er rettet mot lytteren vil jo "oppheve" mye av lyden fra hverandre.
    Det resulteter i at noen frekvensområder vil få en dupp i lydstyrken...
    Flere som er enige i tankegangen min her?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemstillingen her er jo grunnen til at autusettup er så genialt. Måles det feil fase/polaritet fra en eller fler høyttalere, får man tilbakemelding om dette. Jeg hjalp akkurat en kompis å sette opp en hjemmekino der Denon 3806 fungerer som "nervesenter". Vi fant ut at Infinity hadde snudd om på pluss og minus på fronthøyttalernes innvendige kabling. Dette hadde det tatt tid å finne ut av på gamlemåten, spesielt når en ikke er kjent med rommet på forhånd.

Jeg lurer på hvor mange prosent av "hjemmekinoene" her i landet som er koblet 100 prosent riktig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Problemstillingen her er jo grunnen til at autusettup er så genialt. Måles det feil fase/polaritet fra en eller fler høyttalere, får man tilbakemelding om dette. Jeg hjalp akkurat en kompis å sette opp en hjemmekino der Denon 3806 fungerer som "nervesenter". Vi fant ut at Infinity hadde snudd om på pluss og minus på fronthøyttalernes innvendige kabling. Dette hadde det tatt tid å finne ut av på gamlemåten, spesielt når en ikke er kjent med rommet på forhånd.

Jeg lurer på hvor mange prosent av "hjemmekinoene" her i landet som er koblet 100 prosent riktig.
    Jeg klarte iallefall å bomme HELT på kablinga :P

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Auto-setup er nok ikke det eneste saliggjørende her. Problemet er jo når to ulike høyttalere har forskjellig fasegang gjennom frekvensspekteret... Da kan de være i fase i mellomtonen og i motfase i bassen. Det er ikke lett, det der.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Når det gjelder det Patos sier om fasevending av høyttalerelementene, så er det bare en halv sannhet. Delefilterne har nemlig ofte en fasedreiende effekt, slik at en fasevending av elementene er nødvendig for å gjenopprette korrekt fase i forhold til resten av høyttaleren.
    Helt korrekt, men ikke så mange vet om dette vel.
    Selv mine IMF fra 1980 har fasen vendt på mellomtone og diskant. Heldigvis har jeg 6 stk IMF i min kino.....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så lett å sjekke fasen på de forskjellige delefrekvensene nei, en annen ting er vel at vinklingen og avstanden mellom høytalelrene hele tiden vil jobbe i forhold til hverandre ved ulike frekvenser og bølgelengder osv, sånn sett blir det vel mest riktig å bruke en fulltone høytaler i et mono oppsett, men da går man glipp av mye annet i en hjemmekino også...
    Selv med 5 like to-veis konstruerte høytalere med riktig fase og "løpetid" i hele frekvens området, blir ikke tingene riktig opp i frekvens, ettersom man vel neppe bare har ett øre og kan plasere det 100% i hotspott hele tiden og man jo ofte har andre lyd reflekterende flater osv. Tror man bare må leve med slike avvik, og heller ha denne fase problematikken litt i bakhodet, og ellers sette tingene opp til å spille best mulig i forhold til hverandre, både med hjelp fra Surround recivere som har målemic og romkorrigering, kalibrerings plater og testsignaler med bruk samen med en DB måler og ut i fra rommet og plassen man har til rådighet, og det utstyret man har eller skal anskaffe seg. Skal man sette opp et hjemmekino oppsett med tanke på alle de parameterene og mulige feilkildene man kommer borti, tror jeg man bare må vifte med ett hvitt flagg og overgi seg med en gang.

Har et par middels gode tre veis selvbygger høytalere som jeg kjøpte billig brukt, fordi de lød heller spesiellt dårlig. Her var fasen i mellomtonen satt 180 grader feil, så man fikk nermest fjerning av vokalen i enkelte musikk stykker.
    og det var heller vanskelig til tider å kjenne igjen sangen(sikkert greit til karaoke... ;-) )
    Dette har sikkert noe med en litt flat db deling mellom de tre elementene, men at ikke feil fase internt i en treveis høytaler selv med brattere deling skal være hørbart for andre høytaler konstuksjoner før de settes sammen i et 5.1 opsett stiller jeg meg egentlig ganske tvilende til.

I enkelte tilfeller med mellomtone kan man bruke et 1.5 volt batteri og sjekke hvilken vei bassen går i forhold til merkingen på terminalene, og har eventuelle kondensatorer i mellomtonen ladet seg ut på forhånd, vil man kunne få en indikasjon helt i starten når man kobbler på batteriet, hvilken vei mellomtone elemetet går også.

Newcomer Zero sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm

er det bare ikke å koble til høytalerne (samme hvilken polaritet) og koble de samme polaritetene som du koblet til på høytalerene som på forsterkeren??

er dette feil? er det noe jeg kan gjøre?? :/

mens jeg er her, høytalerne mine lyder litt spisst i diskantområdet, veldig irriterende...skjer for det meste på mp3 sanger...går det ann å gjøre noe med dette?? Ny cd spiller kanskje? se link http://avforum.no/forum/generelt-audio-og-hifi/28059-hk-hd-970-vs-panasonic-dvd-75-a.html

takker
    ps, se på hjemmekinoen min ! :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •