Embla audio!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Embla audio!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Embla audio!

Er det noen som har erfaringer med disse produktene? De har nå kommet med en ny digitalforsterker i mono utgave til 3600 krone med en utganseffekt på ca. 210W/8ohm og ca. 420W/4ohm, men med en THD på 1%, er det så bra da?? se www.emblaaudio.no/oem-home.htm Har snakket med han fyren som lager dem og han skrøyt så sinnsyk. Jeg har ikke testet dem selv. lurte derfor på om det er noen som har testet noen av disse produktene tidligere.

Mvh

Anders

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke testet dem, men kjenner en del som har PRE-ONE. Hvis du søker på hifisentralen så finner du ut en del.

At THD er på 1% er ikke så nøye. Dette betyr bare at maks effekt er 210 watt i 8 ohm ved 1% THD. 1% THD er oppgitt fordi forsterkeren begynner å klippe straks THD er over 1%, dermed får man en pekepinn på hvordan effekten er målt. Ved 200 watt i 8 ohm er sannsynligvis THD godt under 0,01%.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen erfaring med dem selv, men jeg vet at bl.a. folk på hifisentralen sitt forum har bra erfaringer med ting fra Embla.

Effektforsterkerne bruker jo ICE-modulene fra B&O, og utvikler som kjent veldig lite varme.. tror jeg ikke hatt noen baktanker med å kjøpe en.. Embla har også hatt aktive delefiltre, bass-optimeringskontroll ++
    Vet ikke om de har det enda..

Mvh epifant

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har personlig litt erfaring med embla, har både hatt de nye "cool forsterkerne" og det aktive delefilteret.
    delefilteret som man før kjøpte løst kan nå fåes som en integrert del i forst.
    Lyden: de lyder ganske bra, dog litt digitale i lyden så de må i allefall matches med litt mørkere kabler.
    Det sagt så spiller de veldig lyst og luftig og veldig uanstrengt.
    Bassen kan dog virke litt følelsesløs ettersom man ikke har strømreserver på samme måten som i en konvensjonell forsterker.
    Så med mindre du har et killer anlegg så tør jeg ta påstanden om at dette mest sansynlig vil bli et steg i påositiv retning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan låter "digitalt" lurer jeg på? Har sett mange som hevder at ting låter digitalt, men ingen som kan forklare det nærmere. Aldri hørt det selv heller.

Det man skal være litt obs på når det gjelder klasse d forsterkere er at de er ekstremt nøytrale og transparente, de skjuler stort sett ingenting. Dempefaktoren er også noe lav. Noe som gjør at man ikke får den jernkontrollen som andre forsterkere kan varte opp med. Men det hjelper mye på bassen å velge noen gode kondensatorer, feks er det noen fra RIFA som har gunstige egenskaper.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Det man skal være litt obs på når det gjelder klasse d forsterkere er at de er ekstremt nøytrale og transparente, de skjuler stort sett ingenting"

Du sa det nesten selv...
    Om ordene: kaldt, hardt, uengasjerende og tomt sier deg noe så kan du tenke deg til hvordan det høres ut....

Det sagt så har jeg ikke på noen måte påstått at digitale forsterkere eller digital-lydende forsterkere ikke kan låte bra.
    De nevnte ordene er mer for å illustrere hva mange mener kan være bakdelen med digitale forsterker etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den perfekte forsterker er jo nettopp nøytral og transparent. Derfor liker jeg klasse D. Det finnes selvsagt noen andre forsterkere som har samme egenskaper, men de koster 5-10 ganger så mye.

Kaldt og hardt er jo ihvertfall ikke nøytralt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men om man prater om at det blir for mye av det gode på den nøytrale og transparente delen så ender den jo opp med å bli kald, hard og uengasjerende.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av High-End
    men om man prater om at det blir for mye av det gode på den nøytrale og transparente delen så ender den jo opp med å bli kald, hard og uengasjerende.
    Nei, nei! Er forsterkeren nøytral og transparent så er den så og si perfekt. Låter det kald, hard og uengasjerende så er det resten av utstyret som er dårlig/ikke passer. En forsterker som farger lyden vil dekke over en del av problemene i resten av utstyret, men det blir som kjent ikke rent av å feie møkka under teppet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med Whoppass Cheese her, nøytral og transparent er det vi alle trakter etter. Et produkt som gjengir det opprinnlige signalet uten å "farge" det.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ICE 500, som det sannsynligvis er snakk om her, har en utrolig nøytral og oppløst lyd. Med musikalske høyttalere låter det helt himmelsk. Det å si at de spiller uengasjert eller umusikalsk er så totalt på jordet som det går an å komme. Da er det utvilsomt en graverende feil i anlegget med hensyn til signalkilde, høyttalere, kabler, plasering eller alle disse på en og samme tid. Du er ikke den første som har blitt skuffet når man endrer "balansen" i anlegget. Men det er ikke dermed sagt at ICE-n gjør feil. Den har bare løftet opp teppet slik at du får se all dritten som ligger under.

Når det gjelder dempningsfaktoren i denne forsterkeren så betyr det ikke dermed at den er slapp i bassen. Den er rett og slett helt rå her også, og den kan levere enormt med strøm. Det er imidlertid ikke dermed sagt at strømforsyningen er god, og dette kan gå utover bassen og resten av frekvensområdet. Du bør ha 5-600VA, og minst 60-70 000 uF. Det bør videre være noen små (10 000uF eller noe) kondensatorer med lav utladningsmotstand og noen små polypropylenkondiser som jevner ut strømtrekket for smådetaljene i musikken.

Jeg har ikke hørt EMBLA-produktene, men ICE-power kan trygt anbefales. De benyttes jo i effekttrinn til 220 000. Vi snakker da om de samme modulene. Etter å ha studert bildene av innmaten ser det ut til at de har laget en grei Gate-driver uten at bildet gir noe sikkert svar på dette. De har i hvertfall kostet på seg en polypropylenkondis nesten rett på benene til spenningsregulatoren. Det som derimot ikke er bra er at det ser jo mildt sagt rotete ut inni kabinettene. Det kunne vært løst på en langt mer elegant måte, og man skal ikke se bort fra at det går ut over lyden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •