Hjelp til og få Riktig Ohm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til og få Riktig Ohm

Heisann folksens, jeg sitter her og skal ha 3x 4ohms høytalere til og få på 1 kanal, dvs jeg trenger ett koblings skjerma så jeg får dette i 4-8 ohm, vet det er mulig men ikke hvordan så om noen kunne laget en tegning eller noe til meg hadde dette vært supert.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ideelt det er vet jeg ikke, men med to i paralell (gir 2 ohm) og en i serie (+4ohm) gir 6ohm totalt.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Hvor ideelt det er vet jeg ikke, men med to i paralell (gir 2 ohm) og en i serie (+4ohm) gir 6ohm totalt.
    Den ene høyttaleren i serie vil spille høyere enn de to i parallelll, siden det går dobbelt så mye strøm gjennom den som gjennom hver av de parallellkoblede grenene.

Til trådstarter: Hva slags oppsett er dette egentlig ?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarex
    Heisann folksens, jeg sitter her og skal ha 3x 4ohms høytalere til og få på 1 kanal, dvs jeg trenger ett koblings skjerma så jeg får dette i 4-8 ohm, vet det er mulig men ikke hvordan så om noen kunne laget en tegning eller noe til meg hadde dette vært supert.
    Kjør dem i serie og få 12ohm. Dette er sjelden noe problem å drive for et effekttrinn, men man utnytter vel ikke strømreservene så godt. Alternativet er alle i parallell og få 1.3ohm, noe de færreste effekttrinn takler særlig godt.

Jeg er er også nysgjerrig på hvordan dette skal brukes.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Dette er en dårlig ide. Som noen allerede påpekte, så går det dobbelt så mye strøm gjennom den som ikke er parallellkoblet. I tillegg er spenningen over den dobbelt så stor også (det må den være for å gi den doble strømmen).
    Dette betyr at dette elementet må håndtere 4 ganger så mye effekt som hvert av de to parallellkoblede.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

vel, skal være 3 center kanaler i og med jeg ikke er særlig fornøyd med den jeg har, så tenkte jg att jeg skulle mekek sammen noe greier, men går det ikke så går det ikke

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vel teoretisk paralellkoble alle 3 og så bruke en motstand i serie på + siden før første element men hvordan det vil funke er jeg litt usikker på ..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •