Signalkabler - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 70 av 70

Tråd: Signalkabler

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Og jeg vet at han ikke finnes. Sånn er det, bare.

Den eventuelle fortsettelsen på DEN debatten er vel et godt argument for å bruke litt annen metodikk til å vurdere verden rundt oss.
    Hehe, for the record så er jeg absolutt ikke kristen, jeg brukte det som et eksempel for mye av argumentasjonen på disse som "tror" på kabler og inspilling av kabler.

Og så lenge de ikke vil la seg overbevise og fortsetter og tror akkurat som kristne så vil man aldri bli enige uansett hvor mye man kan motbevise det vitenskapelig.
    :-P

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deepc0re
    Hehe, for the record så er jeg absolutt ikke kristen, jeg brukte det som et eksempel for mye av argumentasjonen på disse som "tror" på kabler og inspilling av kabler.

Og så lenge de ikke vil la seg overbevise og fortsetter og tror akkurat som kristne så vil man aldri bli enige uansett hvor mye man kan motbevise det vitenskapelig.
    :-P
    De troende får sin rett til slutt... :grin:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nysgjerrig

Skal prøve å være så saklig som mulig her.

Å få en teknisk forklaring av at en kabel spiller best den ene veien ville vært interessant å se. Det eneste fra elektronikkens verden som innehar slike egenskaper er etter min viten kun pn-overganger, altså dioder. Hva en diode har å gjøre i en signalkabel forstår ikke jeg og kan heller skjønne hvordan evt. det skulle fungere. Jeg er ingen ekspert på audio, jeg kjører bare et tankeeksperiment her. Kommenter gjerne hvis noen mener jeg er på bærtur med mitt ressonement.

Jeg er av den typen som liker å vite hvorfor ting er som de er, så hvis noen kan forklare meg vitenskapelig hvorfor disse kablene spiller best den ene veien og ikke minst hva som fysisk skjer ved at man "spiller inn" kabler så ville det vært av interesse. Det må jo finnes noen tekniske argumenter for dette der ute? Har noen av produsentene av disse kablene lagt ut datablad som forklarer disse prinsippene?

Ser at det er mange som påstår at de hører forskjell og hvis det er tilfellet, så må det også være målbart?!? Å HØRE merkbar forskjell på ting som ikke er målbart med instrumenter er etter min mening det samme som å tro på julenissen. Hva er det et menneskelig øre kan plukke opp som ikke kan måles med instrumenter?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mennesker har en sjel, det har ikke måleinstrumenter! Har du ikke hørt om utrykket "ghost in a machine" ? :P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, utrykket er nok ukjent for meg

Man kan vel også si at mennesker er utstyrt med evnen til å tro, mens instrumententer kun baserer seg på fakta ;P

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hans L: Er du sikker på at dagens måleinstrumenter evner å måle absolutt alle parametre? Kan det ikke tenkes at det finnes i dag ukjente parametre i bla en kabel som kan påvirke lyden?
    Hører jeg forskjell på kabler? Ja og nei. Hjemme hos meg selv er forskjellene marginale. For en tid tilbake hadde vi en lyttekveld hos en bekjent, og jeg hadde med oppsettet mitt. Vi prøvde da ut forskjellige kabler på mitt oppsett, og da var det absolutt ingen problem å skille kablene fra hverandre. Stor forskjell (relativt sett).
    Det jeg vil fram til er at kabler har uten tvil en virkning, men min erfaring tilsier at utstyrets gjennomsiktighet og rommets akustikk er faktorer som må ha en viss kvalitet før et kabelbytte har noe for seg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Thomand3.

Jeg tror kanskje at vi prater litt forbi hverandre her. Jeg mener ikke at kabler ikke har noe for seg, for det mener jeg at de absolutt har når det kommer til impedanse/ledeevne og evt. støyskjerming. Hvor godt dette kan høres får være opp til den enkelte, men uansett så er det en logisk teori bak dette og dette er ting som faktisk kan måles. Det jeg setter spørsmålstegn ved er hvorfor retningen på kabelen skal spille noen rolle og også dette med innspilling av kabler. Dette er ting jeg ikke forstår og jeg etterlyser derfor litt dokumentasjon rundt akkurat dette.

Jeg regner med at produsentene bak disse "enveis-kablene" har en teori bak hvorfor lydkvaliteten skulle bli bedre? De må jo ha en tanke bak designet og en grunn til at de oppgir strømretning på kabelen? Såfremt de ikke har tatt dette ut fra luften så vil det vel for troverdighetens skyld være i deres interesse å presentere teorien bak dette konseptet?

Jeg skal inrømme at jeg ikke har gjort noen research etter slik dokumentasjon selv, men etter det jeg har lest tidligere her i tråden virker det ikke som det finnes noen slik dokumentasjon. Hvis det i såfall er det faktiske tilfellet at produsenten ikke kan argumentere for at lydkvaliteten skulle bli bedre med f.eks. innspilling av kabler, så er det vel ikke merkelig at folk finner dette en smule pussig?

Men jeg gjentar, hvis noen har en link til en side som gir litt informasjon rundt akkurat dette med innspilling av kabler og strømretning, så er jeg ivrig på å lese det. Mulig noen på dette forumet som har litt peil på feltet kan presentere noen teorier rundt dette?

Er positiv til flere innspill rundt temaet

mvh Hans L.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klart har retningen noe å si, kobler du mot retningen fungerer ikke skjermen slik den skal.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    klart har retningen noe å si, kobler du mot retningen fungerer ikke skjermen slik den skal.
    kan du utdype dette ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    I dobbeltblindtester må man gjerne ned på 20 sekunder svitsjehastighet for å få mest mulig konsistente resultater. Med andre ord, når vi objektivt tester hørselen så "yter den best" når vi får alternativene veldig nært i tid. Ikke så rart egentlig.

Dette står i sterk kontrast til enkelte hifi-entusiaster som mener at man må ha flere måneder med hvert alternativ.

mvh
    Knut Inge

Tror det er forskjellige ting man hører på 20 sekunder og 2 måneder (eller bare 1 uke).

Som ivrig selvbygger i en lang periode (er ferdig med det meste nå da) fant jeg at etter å ha loddet inn noen nye komponenter i hifi-anlegget, som vi alle skulle tro var bedre, så sniker det seg inn en tvil ganske langsomt, og etter en uke er det klart at den nye komponenten gir et øretrettende, umusikalsk bidrag. Den skal altså ut. Dette har jeg opplevd mange ganger, også etter slike 20 sekunders tester, hvor man skifter mellom f.eks. 5 fabrikater motstander i en krets vha en omskifter.

Den langsiktige konklusjonen kan bli annerledes. Men 2 måneder er alt for langt. Det holder ihvertfall med en uke, som regel 1-2 dager før tingene står helt klart. I denne "lange" perioden har man selvfølgelig pauser og gjør andre ting innimellom lyttingen.

I tillegg kommer dette med innspilling - jeg opplever selv at etter at en krets er loddet ferdig, skal den spilles et par dager før den har stabilisert seg, men dette er stort sett ikke avgjørende for hva man synes er best når flere ting prøves parallelt.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •