Signalkabler - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 70

Tråd: Signalkabler

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg husker jeg merket selv stor forskjell da jeg testet Wireworld etellerannet på anlegget, etter å ha brukt lakrislisser i et års tid. Det at jeg i utgangspunktet var ganske skeptisk til kabler forsterket nok inntrykket. Når jeg nå kjører testen på nytt, etter å ha hatt skikkelige signalkabler en stund, vil jeg faktisk påstå det er vanskeligere å merke noe forskjell. Forskjellen er der, men den er ærlig talt neglisjérbar, man legger ikke merke til den ikke før man leter etter den. Jeg kjenner en fyr som sverger til grisedyre kabler, frister egentlig litt å bytte dem ut med lakris uten at han vet det, og se om han merker noe forskjell.

Psykoakustikken er nok ganske viktig, og husk at hørselen varierer med dagsformen, og det er vanskelig å huske lyd. Jeg stiller meg ganske skeptisk til folk som påstår de husker hvordan kabelen hørtes ut for en måned siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dobbeltblindtester må man gjerne ned på 20 sekunder svitsjehastighet for å få mest mulig konsistente resultater. Med andre ord, når vi objektivt tester hørselen så "yter den best" når vi får alternativene veldig nært i tid. Ikke så rart egentlig.

Dette står i sterk kontrast til enkelte hifi-entusiaster som mener at man må ha flere måneder med hvert alternativ.

mvh
    Knut Inge

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikkert bare tempen på elektronikken din.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    I dobbeltblindtester må man gjerne ned på 20 sekunder svitsjehastighet for å få mest mulig konsistente resultater. Med andre ord, når vi objektivt tester hørselen så "yter den best" når vi får alternativene veldig nært i tid. Ikke så rart egentlig.

Dette står i sterk kontrast til enkelte hifi-entusiaster som mener at man må ha flere måneder med hvert alternativ.

mvh
    Knut Inge
    Er enig med det med tidsaspektet ned i 20 sek. osv i blindtester, men jeg tror også at det å bruke flere måneder med hvert alternativ har noe for seg, fordi man lærer opp hørselen/hjernen til alternativet, og legger merke til forskjellige særegenheter og etter hvert kan man lytte etter disse og enten like eller mislike disse spesifikke egenskapene.

Blir nesten som i projektor sammenheng der man f.eks har en projektor med en død eller låst pixcel, som man i begynnelsen ikke legger merke til, men etter man først har oppdaget feilen, oftere legger merke til og ergrer seg over den.

Ellers har jeg ingen tro på retning og inspilling av høytaler kabler, etterom disse spiller musikk signalet på begge sider av 0v og skifter polaritet hele tiden. Signal kabler derimot spiller fra 0v og opp og skifter ikke polaritet, så her vil man ha samme retning på elektronene hele tiden, samt at man gjerne også benytter seg av "kvasi-balansert" skjerming, av kabelen som bare har en galvanisk kontakt i den ene enden og da får man litt forskjellige egenskaper om skjermen er på motaker eller avsender siden. De som ikke tror polaritet har noe med saken å gjøre, kan ta en liten titt på polene på et bilbatteri, og se at det iirer og gror på + polen og ikke gjør det på -. (Dette er ikke et eksempel på hva som skjer med hifi kabler, bare et eksempel på at metaller og metalliske overflater får forskjellig "belastning" avhengi av polaritet, dette brukes bland annet aktivt i f.eks elektrostat høytalere for ikke å få uheldig irring på enkelte overflater og kontakt punkter .)

Ellers finnes det metaller og legeringer som rekrystalliserer seg og fjerner invendige krefter og deformasjons spenninger i romtemperatur, enkelte Aluminiums legeringer har blant annet slike egenskaper at de blir sterkere og seigere en stund etter deformasjoner i forbindelse med produksjon. Man hører vel egentlig ikke så mye til en metallisk leders egenskaper på korn nivå, men så har man jo i tilegg den psykologiske effekten, så bare man vet pila står "feil" på kabelen, stiller man inn sanseapparatet inn på at noe er galt... ;-)

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel slik at signal ikke har noe bias fra ut-enhet som gjør at man bare spiller fra 0V og opp, så da må de jo naturlig nok spille "rundt" 0V de og?

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som vil spille inn kablene deres. Jeg foreslår heller at dere sender disse til meg sammen med 3000,- i kontanter.

Det jeg gjør når jeg mottar kablene deres er at jeg healer dem! Jeg driver også ut satansverk fra kablene,tegner på en pil dersom det allerede ikke er på kabelen slik at dere vet hvilken vei strømmen skal gå! Og til slutt signerer jeg kablene med min eksklusive autograf!

Jeg garanterer at lyden igjennom kabelene etter at jeg har gjort dette blir utrolig mere oppløst, mere nyansert,slike mykt, flytende, definert, naturtro, virkelighetstro, føltemykt. diplomatisk, aromaisk osv..

Jeg kan nevne at jeg det er mange rike velutdannede og vellykkete personer som allerde har gjort dette hos meg, blant annet Røkke!

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deepc0re
    Dere som vil spille inn kablene deres. Jeg foreslår heller at dere sender disse til meg sammen med 3000,- i kontanter.

Det jeg gjør når jeg mottar kablene deres er at jeg healer dem! Jeg driver også ut satansverk fra kablene,tegner på en pil dersom det allerede ikke er på kabelen slik at dere vet hvilken vei strømmen skal gå! Og til slutt signerer jeg kablene med min eksklusive autograf!

Jeg garanterer at lyden igjennom kabelene etter at jeg har gjort dette blir utrolig mere oppløst, mere nyansert,slike mykt, flytende, definert, naturtro, virkelighetstro, føltemykt. diplomatisk, aromaisk osv..

Jeg kan nevne at jeg det er mange rike velutdannede og vellykkete personer som allerde har gjort dette hos meg, blant annet Røkke!

Får jeg en sortere bakgrunn også ?
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Regner med at det er du som betaler portoen da?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Nå er det vel slik at signal ikke har noe bias fra ut-enhet som gjør at man bare spiller fra 0V og opp, så da må de jo naturlig nok spille "rundt" 0V de og?
    Poenget mitt er at man ikke skifter fase eller strømretning på vanlige RCA plugg sinalkabler hvor man hele tiden har samme polaritet i forhold til aparat jord og skjermingen.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forstår ikke at dere mener at hjernen\ørene "godtar" lyden fordi en hører på dem og dermed blir vant til lyden, det er ikke slik at jeg har hørt på lyden i 70t mens jeg spiller dem inn!!. Jeg var det når jeg kobblet dem på anlegget, var en tur innom etter spilte 40t og en tur innom i dag (ca. 65t) Det er stor veldig stor forskjell på lyden.. så det så... :wink:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    image6t klarer ikke skille en slik forskjell. har hatt de selv :P

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    image6t klarer ikke skille en slik forskjell. har hatt de selv :P

Hmm, merklig for det klarer jeg, spørs om ikke du må ta en tur å få skjekket ørene dine... :smile:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt resonering
    1. alt fra humør, sinnsro, forhåpninger osv er en stor faktor i dette tema.
    2. elektronikken forandrer temperatur over tid som forandrer ledningsevnen.
    3. strømnettet varierer fra tid til tid.

en hel gjeng på hifisentralen klarte ikke skille ut låtene på en plate full av modifiserte lydfiler fra original til f.eks "fæle" mp3er, selv på anlegg opptil 100.000.

at du skulle høre lydforskjeller på en måte ikke dekket av den vitenskapelige verden såvitt jeg vet, på et anlegg med 1000 skavanker på alle mulige plan.........

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    forstår ikke at dere mener at hjernen\ørene "godtar" lyden fordi en hører på dem og dermed blir vant til lyden, det er ikke slik at jeg har hørt på lyden i 70t mens jeg spiller dem inn!!. Jeg var det når jeg kobblet dem på anlegget, var en tur innom etter spilte 40t og en tur innom i dag (ca. 65t) Det er stor veldig stor forskjell på lyden.. så det så... :wink:
    Går ut i fra at du til slutt har tenkt å høre på anlegget ditt også, og ikke bare bruke det til å spille inn kabler. Det er når du bruker anlegget slik det er tiltenkt at du spiller inn "deg selv" og blir vant med lyden ;-) . Ellers med tanke på alle de andre parameterene som kan skifte mellom hver gang du er inne å lytter til innspillingen (både psykiske og termiske for elektronikken ellers) så er det vel ikke sikkert den forskjellen du eventuellt måtte høre, bare kan være kabel relatert......

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er underlig at en i løpet av over 30 år med debatt om kabler ennå ikke har klart å dokumentere påstander om at innspilling av kabler har noe for seg.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er at de er pene å se på synes jeg. :?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Går ut i fra at du til slutt har tenkt å høre på anlegget ditt også, og ikke bare bruke det til å spille inn kabler. Det er når du bruker anlegget slik det er tiltenkt at du spiller inn "deg selv" og blir vant med lyden ;-) . Ellers med tanke på alle de andre parameterene som kan skifte mellom hver gang du er inne å lytter til innspillingen (både psykiske og termiske for elektronikken ellers) så er det vel ikke sikkert den forskjellen du eventuellt måtte høre, bare kan være kabel relatert......
    Vell, jeg har tro på at en kabel kan forandre seg iløpet av en viss tid, har ikke peil på hvordan, men at jeg hører det, ja det er sikkert.

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Vell, jeg har tro på at en kabel kan forandre seg iløpet av en viss tid, har ikke peil på hvordan, men at jeg hører det, ja det er sikkert.
    Jeg ber til Gud hver dag. Jeg kan ikke bevise at han finnes, men jeg bare vet det!

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

mvh
    Knut Inge
    Hei Knut,

Er ikke det litt slapt opplegg da?

Vi opererer med 0,0sekunder switchetid og volummatching innenfor 0,1dB.(noe vanskelig og oppnå med høyttalere.)
    En variabel av gangen.
    Hører alt fra 2 til 180 sekunder på hvert komponent før det blir switchet til alternativet.
    De siste ti årene har alt utstyr vi har kjøpt blitt plukket ut via blindtester med disse kravene.

Resulateter fra tester med mindre strikte krav enn dette tar jeg rett og slett ikke hensyn til, hva kritiske avgjørelser angår.

Blindtester som strekker seg over måneder??
    Når kommer avhandlingen om hvilken innvirkning vintermørket har på hørselen?

Nåja, mørket om vinteren kan vel ikke påvirke resultatet av en blindtest ;-)

Mener å ha funnet forklaringen på hvorfor noen mener at enkelte kabler er mørkere eller lysere enn andre :razz: :razz:

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ber til Gud hver dag. Jeg kan ikke bevise at han finnes, men jeg bare vet det!
    Og jeg vet at han ikke finnes. Sånn er det, bare.

Den eventuelle fortsettelsen på DEN debatten er vel et godt argument for å bruke litt annen metodikk til å vurdere verden rundt oss.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •