Signalkabler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 70

Tråd: Signalkabler

Newcomer Bortne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla

Så jeg vil gå tilbake til min originale påstand om at det ikke er kabelen som endrer egenskaper, men ørene dine som blir vant til de nye kablene
    Jeg er faktisk ganske enig i dette.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Helt uenig, jeg merker at lyden forbedrer seg etterhvert som jeg spiller på dem. Kan ikke bevises med tall og fysikk, men hører det klart og tydelig..
    Da er nok den endringen du hører bare i hodet ditt

Men at det er en forbedring ved å gå fra dårlig signalkabel til bedre, er jo udiskutabel, og lyden vil jo være annerledes, og kanskje ikke høres så "bra" ut for ørene dine i begynnelsen, når du er vant til de gamle kablene, da er det jo bare naturlig at lyden vil oppfattes som bedre ettersom du blir vant til de nye kablene. Jeg prøver ikke å disse kablene dine, jeg disser kun din holdning til hvorfor du oppfatter at lyden endrer seg

Sitat Opprinnelig postet av Bortne
    Jeg er faktisk ganske enig i dette.
    Fint å lese at noen er enige

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det, ettersom lyden faktisk forandrer seg når de spilles inn...

;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det jo klart at ingen blir enige, det er alltid morsomt å lese tråder om kabler, da dette er den delen av anlegget som de aller fleste har forskjellige meninger om.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det jo klart at ingen blir enige, det er alltid morsomt å lese tråder om kabler, da dette er den delen av anlegget som de aller fleste har forskjellige meninger om.
    Enig, jeg gidder ikke prøve å forklare det noe mer enn jeg har allerede, han får tro hva han vil

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :razz: he he..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo et fritt land så man kan jo tro hva man vil

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo et fritt land så man kan jo tro hva man vil
    Ja.. selv om
    Helt uenig, jeg merker at lyden forbedrer seg etterhvert som jeg spiller på dem. Kan ikke bevises med tall og fysikk, men hører det klart og tydelig..
    helt tydelig impliserer at det er noe som er psykisk, i og med at det ikke er målbart, og mer har jeg ikke å si om den saken

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff!! jeg gir opp, kjøp signalkabler som trenger å spilles inn, å hør forskjell...!!

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viking: Jeg er ikke ute etter å drite ut noen som helst, jeg har gjentatte ganger på det andre forumet påpekt at folk må få bruke pengene sine på akkurat hva de vil, det legger jeg meg ikke borti i det hele. Det jeg, og de andre som gjerne blir referert til som "rasjonalistleiren" er det at man på død og liv skal fornuftsforklare alle sine AV-innkjøp, evenen til å si "Jeg kjøpte det fordi det ser tøft ut" eller "har neppe særlig effekt, men det føles bra" osv er nesten totalt fraværende i disse kretser. Videre blir markedsføringen av ting som kabler, innbrenning osv forklart med tilsynelatende teknologiske forklaringer som stort sett er bambus fra ende til annen.

Jeg er også ganske oppgitt over de som mener å høre de mest utrolige ting, det er ikke måte på hva enkelte i HiFi-leiren er i stand til å høre. Du utmerker jo deg som en av disse, med alt fra kabler til kobberfyllte mus som man setter oppå høyttalerene (om jeg husker riktig). Jeg liker å referere til den mye omtalte blindtesten som Ivar Løkken på HiFi-sentralen gjorde, den burde være en grei pekepinn på hvor vanskelig det faktisk er å høre forskjeller, som rent kvantitativt er ENORME sammenlignet med hva som skjer om man bytter en ledningsstump, putter noen demagetiserende stener her og der osv. Men likevel fortsetter de fleste i samme tralten (meg selv inkludert).

Det har flere ganger blitt påpekt at dersom de observasjonene og testene du har gjort hjemme hos deg selv hadde revolusjonert audioelektronikkverdenen om de hadde vist seg etterprøvbare. Dette har du imidertid ikke gjort særlig for å vise. Du kan selvsagt hevde at du vet det og ikke har noen intersse av å bevise noe som helst, greit nok for deg personlig, men det holder ikke som dokumentasjon på noesomhelst, og det antar jeg du skjønner selv.

Fascinasjonen for all mulig voodoo innen lyd er stort sett omvendt proprosjonal med graden av teknisk innsikt, men noen unntak finnes selvsagt. Siden det er en ganske utbredt oppfatning blant HiFi-folk, selgere og journalister at alt mulig dilldall har enorm innvirkning på lyden, så synes jeg det er greit at det finnes noen som hevder det motsatte. Jeg har ingen intensjon om å starte en ny kabeldebatt, de finnes det nok av har og andre steder og det meste er vel sagt mange ganger.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En eller annen boks, hakke peil jeg...

se link..
    http://www.audioreview.com/Channels/...uct_324370.jpg
    det der er magneter som sitter rundt kabelen for å motvirker elektriske felt rundt kablene, ferrit-ringer kalles det. disse har ingenting å si på "innspilling" av kabler.

Du ser ofte slike på videokabler i pc-verden, og på diverse strømledninger til ømfintlig utstyr. ofte er de støpt fast i kablene og dekket med plast seff.

Man får kjøpt slike løse også, jeg bruker de på strømkabelene til flere av komponentene mine. Har ikke merket noe forskjell, men jeg tenkte at det er bedre å ha dem der enn at de ligger og slenger i en skuff :wink:

Are

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg synes at lyden blir bedre etterhvert som jeg spiller, nå har kablene snart stått på i 48t, har ikke innspilling noe å si??
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, dette, som alt annet med kabler kommer an på hvem du spør. Noen mener kabler trenger innspilling, andre mener det bare er tull. Selv tilhører jeg nok sistnevnte kategori, uten at jeg tror at jeg sitter inne med fasiten på alt. Om du synes det blir bedre, så er det jo det som er det viktigste for deg. Rent teknisk er det neppe noen grunn til at lyden i en signalkabel skal endre seg (eller at den skal ha noen egenlyd for den del), men som sagt så er det en del som mener å oppleve dette. I hvilken grad slike endringer er reelle eller inbillte blir man nok aldri enige om...

Men: Nyt musikken du, og ikke tenk så mye på teknikken!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kabler

Av erfaring kan jeg bekrefte at kabler må spilles inn. Dersom du bruker "lampettledning" så hører du sikkert ikke forskjell. Kvalitetskabler blir imidlertid bedre og bedre jo mer de brukes. Forbedringen er størst den første tiden.

Jeg har blitt "frelst" på wireworld sine kabler. De har kabler i alle prisklasser. Klangen er fyldig, varm og ganske detaljert. I forhold til nordost blue heaven som jeg hadde tidligere, er det varmere og mer behagelig lyd, om en kanskje noe mindre detaljer.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruce
    Av erfaring kan jeg bekrefte at kabler må spilles inn. Dersom du bruker "lampettledning" så hører du sikkert ikke forskjell. Kvalitetskabler blir imidlertid bedre og bedre jo mer de brukes. Forbedringen er størst den første tiden.

Jeg har blitt "frelst" på wireworld sine kabler. De har kabler i alle prisklasser. Klangen er fyldig, varm og ganske detaljert. I forhold til nordost blue heaven som jeg hadde tidligere, er det varmere og mer behagelig lyd, om en kanskje noe mindre detaljer.

Hvor lang tid tok det å spille inn kablene, mine har spilt i 48t snart, men likevell er ikke like bra lyd i disse som kimberkabler som jeg har prøvd til halve prisen (650,-)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hatt stor tro på den fantastiske forskjellen fra kabel til kabel.
    Men etter at jeg fikk kimber select ks1020, merket jeg en stor forskjell.
    Lyden ble bedre, kort sagt Kabler som koster litt MÅ prøves på eget utstyr før kjøp. Selv om noen kjøper kabler bare for at de ser fete ut

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Jeg har aldri hatt stor tro på den fantastiske forskjellen fra kabel til kabel.
    Men etter at jeg fikk kimber select ks1020, merket jeg en stor forskjell.
    Lyden ble bedre, kort sagt Kabler som koster litt MÅ prøves på eget utstyr før kjøp. Selv om noen kjøper kabler bare for at de ser fete ut
    Mm, signalkabler varierer jo i kvalitet, det jeg reagerte på var påstanden om at lyden forbedret seg for hver dag som gikk, og mulige årsaker til at vedkommende oppfattet det slik

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei ikke for hver dag som går, men de trenger å spilles inn..

det er ikke slik at jeg regner med at de blir bedre for hver dag de neste 20 årene.. :grin:

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg synes at lyden blir bedre etterhvert som jeg spiller, nå har kablene snart stått på i 48t, har ikke innspilling noe å si??
    Er du sikker på at det ikke er du som vener deg til lyden da Hoj? Jeg hører personelig stor forskjell på kabelbytte og er en av de som har tro på at kabler kan ha mye å si for sluttresultatet i et anlegg. Men at kabler må spilles inn sliter jeg litt med og tro. Beklager men det er min mening, syntes det bare er veldig rart. Det er jo så mye hokus pokus innenfor Hi-Fi industrien at man begynner å lure hva man skal tro.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er utrolig spennende å se at bare man gjentar en løgn ofte nok så blir det sant...
    Faktum er følgende: Det finnes ingen vitenskapelige bevis for at kabler, være seg signal, video eller høyttalerkabler blir bedre etter et gitt antall timer. Du vil selvfølgelig finne mange som hevder dette, sjekk f.eks diskusjonene på hifisentralen... men det er og blir et faktum at denne "innspillingen" ikke lar seg bevise på noen som helst vitenskapelig måte. Konklusjonen må derfor være at dette fenomenet befinner seg i lytterens hode.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •