Lys? Mørk? Varm? Hæh?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 100
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lys? Mørk? Varm? Hæh?

Når man beskriver høyttalere og elektronikk bruker man gjerne denne typen adjektiver, men snakker folk egentlig om det samme? Jeg åpnet et tjuetalls tråder om dette, her er noen sitater:

Gå for H/K 335, har selv H/K 330 og er veldig fornøyd.. NADen er litt mørk etter min mening.

Bra sak [Dynamic Precision 6.4], litt lys i klangen, kan bli slitsom med lyse høyttalere.

Thule n har rimelig varm lyd

Vincenten du nevner har nok nok med strøm, men er kanskje litt lys i toppen til 604?

Selv har jeg blandede følelser med Dali og Denon i tospann. Synes det av og til har litt lett for å bli for mørkt.

Rotel RB-1090 har vanvittig med krefter men er noe smidigere og mer mørk i toppen, mens parasound a21 er mer sprudlende i toppen.

mørk lyd i denne forsteker [Vincent SP-331]

ville ikke valgt nad`en, da denne er litt mørk i klangen

[Klipsch RF-35 er] lys, stram og detaljert

Hvis jeg skal nevne en liten svakhet med H/K-forsterkerne jeg har eid, så er det kanskje det at de er en anelse krass (lys?) i de øverste frekvensene.

Jeg synes at denon blir for lys og lite oppløst i toppen.

Ja, Rotel er ganske lys i klangen

Rent uvitenskaplig ville jeg kort si at liker du bass og mørk lyd så gå for H/K-en.
    For å oppsummere kort:

Thule er lysere enn NAD.
    Dynamic Precision er lys.
    Thule er varm.
    Vincent er lys.
    Vincent er mørk.
    Dali er mørk.
    Denon er mørk.
    Denon er lys.
    Rotel er mørk.
    Rotel er lys.
    Parasound sprudler.
    NAD er mørk.
    Klipsch er lys.
    H/K er lysere enn NAD.
    H/K er mørk.

...ikke sant.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha, veldig bra. :lol:

Dette kommer ikke som ett sjokk på meg (og forhåpentligvis ikke på de fleste andre heller). Alt kommer jo an på personlig smak og behag til slutt uansett.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant å se alle disse beskrivelsene komprimert i en slik setting. Lyd er vanskelig å beskrive, og når det presenteres slik som dette - kommer det tydelig fram at disse adjektivene ofte er totalt verdiløse for andre.

PS: Fint for oss at noen har god tid, Pogwac...;-)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel endel ann på modell til modell, og hva det er snakk om...(reciver, surround, stereo....)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele problemet, eller utfordringen er å finne komponenter som matcher. Derfor blir det hele litt forvirrende, fordi alle uttaler seg om comboer de har hørt, og derfor trekker konklusjoner i alle rettninger. Derfor er prøving og testing det eneste rette, selv om en får en del brukbare indikasjoner ved lytting på relativt ukjent utstyr.

Innlegget ditt setter ting i perspektiv :-D

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt. Jeg er selv skyldig i å bruke disse begrepene uten egentlig å være sikker på om jeg bruker dem riktig. Hovedpoenget er vel egentlig at selv om intensjonen er god, er det ikke alltid så lurt å stole for mye på diverse forumbrukere på områder som dette, da folk rett og slett har forskjellig oppfatning om hva ordene betyr. Det blir litt som ordet fordommer, som er ekstremt negativt på folkemunne, men noe ganske nøytralt, og en absolutt nødvendighet for tilegning av kunnskap, fra et filosofisk standpunkt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mørk, lys, varm, kald. Dette er relative begreper.

En hvit og en sort mann treffes i en bar på Cuba. Den hvite hevder at kubanerne er mørke i huden, mens den sorte mannen hevder kubanerne er lyse i huden. Hvem har rett?

Alt bunner i hva man bruker som referanse når man anvender relative begreper.

Newcomer Oddgeir sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skal forklare hva jeg mener med varm, sammenligner jeg klangen av stål som kald mot klangen av kobber som varm. Kona mi forstår det ..........tror jeg.
    Lys kontra mørk går i midt hode på tyngden i bassområdet avveiet mot intensiteten i diskantområdet. Altså Dal Ikon mener jeg har en typisk "lys" klang i midt hode, og Denon har en "varm" klang.

Noen som har en bedre forklaring?

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konge bra tråd!

Er enig i at sånne begreper blir brukt litt i hytt og gevær!
    Jeg hører på det jeg liker ferdig med det! Lys, mørk, varm, kald....
    Opp til meg å bestemme om det er det vel? Det kommer jo som Roffe sier, an på hva man sammenligner med.

Annet eksempel, jeg har et anlegg, dårlig, jeg sier jeg kunne tenkt meg en sub for å få litt bass, kompis sier jeg må ha mellomtone for d mangler jeg, jeg mener jeg bare har mellomtone! Hvem har da rett? Jeg mener at jeg må da ha rett siden jeg hører på det og d er jeg som skal bruke det......

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men Cuba-eksempelet faller i fisk når man ser at en forsterker beskrives som både lysere og mørkere i forhold til en annen. Arcam er mørkere enn NAD, NAD er mørkere enn Rotel, og Rotel er mørkere enn Arcam. Hadde det vært så enkelt som relativitet hadde man jo fått en fin gråskala.

Rent bortsett fra dårlig definerte begreper, kan det ha noe å gjøre med hvilken høyttaler man tester på? Når for eksempel forsterker 1 og 2 testes på høyttaler A, kan 1 fremstå som mørkere/lysere enn 2, mens det motsatte er tilfelle når man tester på høyttaler B?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere som sliter med noe tilsvarende: http://www.humor911.com/pub/articles/audio/1196.mp3

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jo, men Cuba-eksempelet faller i fisk når man ser at en forsterker beskrives som både lysere og mørkere i forhold til en annen. Arcam er mørkere enn NAD, NAD er mørkere enn Rotel, og Rotel er mørkere enn Arcam. Hadde det vært så enkelt som relativitet hadde man jo fått en fin gråskala.

Rent bortsett fra dårlig definerte begreper, kan det ha noe å gjøre med hvilken høyttaler man tester på? Når for eksempel forsterker 1 og 2 testes på høyttaler A, kan 1 fremstå som mørkere/lysere enn 2, mens det motsatte er tilfelle når man tester på høyttaler B?
    Tenk deg tre fotballkamper og tre lag (A, B og C). A slår B, B slår C og C slår A. Hvilket lag er best?

Poenget er vel at andre faktorer enn merkene spiller inn. Det er forskjellige modeller innenfor hvert merke, hver med sine egenskaper. Den som lytter vil bruke uttrykkene ulikt fra en annen ut fra sine preferanser. Matching med annet utstyr (som nevnt over) kan spille inn, for ikke å snakke om ulike måter å koble opp på. En surroundreceiver kan gi forskjellig lydsignatur ut avhengig av om man kjører digitalt eller analogt inn, og i forhold til om man kjører det analoge signalet med bypass av tonekontroller eller ei, for eksempel.

Jeg vil for øvrig spørre konkret: På hvilket grunnlag har man hevdet at Arcam er mørkere enn NAD? Her tror jeg vi har en kime til en kvalitativ diskusjon. Poenget er at dersom et merke har modeller med varierende lydsignatur, så holder det ikke å sammenligne merker, da må man ned på modeller.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Tenk deg tre fotballkamper og tre lag (A, B og C). A slår B, B slår C og C slår A. Hvilket lag er best?
    Du mener at det kommer an på dagsformen til forsterkeren!? :lol:

Newcomer Oddgeir sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kommer mest an på dommeren, her som ellers.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Du mener at det kommer an på dagsformen til forsterkeren!? :lol:
    Nei.

Det jeg forsøker å si er at det skjuler seg mange ulike modeller innenfor et merke. Parallellen er at akkurat som et fotballag varierer sin sammensetning (og dagsform) fra kamp til kamp, så er ikke en NAD C320BEE det samme som en NAD T762, selv om begge har NAD-merket.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok poenget!

Er helt enig i at det er forskjeller mellom modeller av en produsent, og at kombinasjonen med høyttalere og lydkilder har stor betydning for hvordan lyden oppfattes.

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det går fint ann for et komponent å være både lyst og mørkt samtidig.

se på denne f.eks.

Dette er frekvensresponsen til en av verdens mest brukte kondensator mikrofoner.

En stemme med en peak på 12kHz høres bright ut i denne mikken. En stemme med en peak rundt 9kHz kan høres ganske mellow ut. Jeg kan, etter å ha brukt denne mikken i 25år fortsatt ikke fullstendig forutse om en sanger kommer til å høres bright eller smooth ut i denne mikken, skjønner?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Tja, det går fint ann for et komponent å være både lyst og mørkt samtidig.

se på denne f.eks.

Dette er frekvensresponsen til en av verdens mest brukte kondensator mikrofoner.

En stemme med en peak på 12kHz høres bright ut i denne mikken. En stemme med en peak rundt 9kHz kan høres ganske mellow ut. Jeg kan, etter å ha brukt denne mikken i 25år fortsatt ikke fullstendig forutse om en sanger kommer til å høres bright eller smooth ut i denne mikken, skjønner?
    Godt poeng. For å trekke parallellen til utstyr vi har hjemme, så betyr det at avhengig av musikken vi velger å teste med, så kan utstyret lyde forskjellig. Det er derfor viktig at når man karakteriserer utstyr for generell bruk, så må man teste på varierende typer musikk, slik at man dekker et bredt spekter.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å beskrive akkurat hvordan hifi (og da tenker jeg på selve UTSTYRET) låter er som regel bare synsing og tullball, sludder og pølsevev fra ende til annen. Enten låter det BRA, eller så låter det DÅRLIG. Man har selvfølgelig en gradvis stigende skala fra dårlig til bra.

Forøvrig er det vel gjerne MUSIKKEN som kan ha en mørk eller lys klang spør du meg. Derfor blir jo ekstra vanskelig å avgjøre hvordan den og den forsterkeren høres ut med mindre man har inngående og detaljert kunnskap om akkurat den og den innspillingen.

Spiller man av en lys og lystig sang med litt overvekt i diskantområdet på en forsterker som noen vil ha til å låte litt "mørkt" vil jeg tro forsterkeren allikevel kan bli oppfattet som det motsatte. Og så påstår jo noen at hele klangbalansen blir totalt snudd på hodet igjen dersom man bytter ut noen kabler. Hva så, hvis man bytter om litt på høyttalerne i tillegg? Ikke godt å si hva man ender opp med. Nei, dette er håpløst i og med at det ikke finnes noen referanse-målestokk å sammenligne med.

Enten bra, eller dårlig.

Hva som er bra og hva som er dårlig får bli opp til hver enkelt å avgjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lett å bli forvirret av mange forskjellige meninger om matching av utstyr osv.men hvis man kjøper nytt utstyr i butikkene i dag etter å ha hørt litt på div oppsett.og man bruker feks.30.000 på et rent hifi anlegg.så skal det vel godt gjøres å få Dårlig lyd for pengene

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •