Lys? Mørk? Varm? Hæh? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 100
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    veldimensjonert strømforsyning? et par hodetelefoner går på 20-100mW, og mange fhøyttalere spiller 90% av tiden på 2-3watt. strøm er oppskrutt. kvalitet derimot...
    Det som skiller klinten fra hveten er hva som skjer i de resterende 10% av tiden, når musikerene kliner til. Det er da man trenger strømreservene. Har man ikke de blir dynamikken lidende. Jeg er på ingen måte noen erfaren hifi-kjenner, men av de forsterkerene jeg har hørt på så har de virkelig gode forsterkerene alltid hatt solide strømforsyninger.

Med veldimensjonert strømforsyning mener jeg en strømforsyning som klarer å levere en jevn og fin dc-spenning uten store spenningsfall selv ved store strømuttak. Med en dårlig strømforsyning prøver utgangstrinnene å sparke ifra i en saccosekk kontra å satse fra berggrunn(for å sette tingene på spissen).

Jeg utfordrer deg forøvrig til å definere ordet kvalitet....

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Det som skiller klinten fra hveten er hva som skjer i de resterende 10% av tiden, når musikerene kliner til. Det er da man trenger strømreservene. Har man ikke de blir dynamikken lidende. Jeg er på ingen måte noen erfaren hifi-kjenner, men av de forsterkerene jeg har hørt på så har de virkelig gode forsterkerene alltid hatt solide strømforsyninger.

Med veldimensjonert strømforsyning mener jeg en strømforsyning som klarer å levere en jevn og fin dc-spenning uten store spenningsfall selv ved store strømuttak. Med en dårlig strømforsyning prøver utgangstrinnene å sparke ifra i en saccosekk kontra å satse fra berggrunn(for å sette tingene på spissen).

Jeg utfordrer deg forøvrig til å definere ordet kvalitet....
    Må si meg enig der. Jeg har eid både gode og dårlige forsterkere, og de med en god strømforsyning og en solid kondis-bank, spiller alltid bedre. Når musikken krever det, er det viktig at forsterkeren har nok pulver til å reagere.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn jeg har tenkt meg dette litt snodige fargnings temaet er det er vel ofte andelene av første , andre og tredje osv ordens forvrengning i elektronikken som står for fargeleggingen av denne, fordi aviket i frekvensen ikke pleier å være like femtredende og kraftig som man gjerne får i høytaler konstruksjoner lytterom osv.

Rørforsterkere har ofte en mer ørevennlig og varm forvrengning, som man gjerne finner i akustiske instrumenter osv mens transistorer ofte har lavere prosentvis andel med forvrengnings topper, men en mer kunstig og avslørende måte og andeler med første andre og tredje ordens forvrengnings karakteristikker. Dette var vel noe som man kunne høre mye til i transistorens barndom, men i nyere konstruksjoner er vel disse forholdene blitt bedre, men så har man belastningen fra høytalerene som skal drives og stabiliteten til stømforsyningen osv, og man kan få forsterkere som oppleves som varme med en type høytaldere med en belastning, men bli mer kalde på andre høytaler konstruksoner selv om disse igjen kan oppføre seg anderledes sammen med andre forsterkere. Det er vel her Matching av utstyr kommer inn, og det er med ørene man kan avsløre dette, ikke med å lese tekniske spesifikkasjoner og vekt og watt angivelser osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha fulgt denne tråden er det ganske åpenbart at et internettforum har sine klare begrensninger når det gjelder diskusjon om lyd. Det vi trenger er en HIFI-versjon av dette: http://www.winecellarsonline.com/escop.html :grin: :grin: Kunne bli den perfekte 40-årsgaven til mannen som har alt....

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mojo
    Etter å ha fulgt denne tråden er det ganske åpenbart at et internettforum har sine klare begrensninger når det gjelder diskusjon om lyd. Det vi trenger er en HIFI-versjon av dette: http://www.winecellarsonline.com/escop.html :grin: :grin: Kunne bli den perfekte 40-årsgaven til mannen som har alt....

lol

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    En viktig forskjell på vinsmakere og folk med "gullører" er at vinsmakere med stor grad av treffsikkerhet kan kjenne igjen viner i blindtester. En god vinsmaker kan si at vin er "rund", har god "boquet", stram ettersmak etc, og så senere kjenne igjen den samme vinen i en blindtest, nettopp pga. disse egenskapene.

Tenk deg det samme med Hi-Fi-komponenter. Finnes det noen som kan høre på et tilfeldig oppsett, og med stor presisjon fastslå at han nå hører den og den komponenten fra den og den produsenten?
    Nei, sånn sett er jo en hifikomponent et tvers gjennom kunstig produkt, og her svikter nok parallellen til den organiske vinverdenen en del. Når det er sagt tviler jeg ikke på at de mest erfarne rør-tweakerne kan høre forskjell på ulike rør, for eksempel.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Sånn jeg har tenkt meg dette litt snodige fargnings temaet er det er vel ofte andelene av første , andre og tredje osv ordens forvrengning i elektronikken som står for fargeleggingen av denne, fordi aviket i frekvensen ikke pleier å være like femtredende og kraftig som man gjerne får i høytaler konstruksjoner lytterom osv.

Rørforsterkere har ofte en mer ørevennlig og varm forvrengning, som man gjerne finner i akustiske instrumenter osv mens transistorer ofte har lavere prosentvis andel med forvrengnings topper, men en mer kunstig og avslørende måte og andeler med første andre og tredje ordens forvrengnings karakteristikker. Dette var vel noe som man kunne høre mye til i transistorens barndom, men i nyere konstruksjoner er vel disse forholdene blitt bedre, men så har man belastningen fra høytalerene som skal drives og stabiliteten til stømforsyningen osv, og man kan få forsterkere som oppleves som varme med en type høytaldere med en belastning, men bli mer kalde på andre høytaler konstruksoner selv om disse igjen kan oppføre seg anderledes sammen med andre forsterkere. Det er vel her Matching av utstyr kommer inn, og det er med ørene man kan avsløre dette, ikke med å lese tekniske spesifikkasjoner og vekt og watt angivelser osv.

Slik jeg oppfatter det, er de største forskjellene på forsterkere i området 100-400 Hz. Noen forsterkere kan ha et veldig trykk her, særlig noen gode vintage-typer (inkl. rør), mens mye moderne elektronikk har en dynamisk svak region her, selv om frekvensgangen er linjalrett. Hvis vi ser på audio-elektronikk generelt: Radiostemmer hører jeg f.eks. mye tydeligere gjengitt på min gamle Huldra-radio enn på de 5-6 hypermoderne digitale tunere jeg har hjemme. Bedre artikulering i lyden fra Huldraen (for ikke å snakke om en del gamle rør-radioer).

Ved denne sammenligningen er power amp og høyttaler den samme. Og alle systemer kjører med samme frekvensgang i det hørbare området. Men også når Huldraen kjører som full forsterker blir konklusjonen den samme i forhold til en moderne forsterker.

Det er derfor vanskelig å klassifisere denne effekten som lys eller mørk, siden vi snakker om et frekvensområde nesten "midt på".
    Og store strømforsyninger har heller ikke noe å si for dette området.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Overdrivelser er ordet. Det er i praksis ikke noe særlig forskjell på lyden fra en surroundreceiver til 10 000,- og en high-end integrert forsterker til 100 000,-.

Det er snakk om nyanser mannen i gata ikke oppfatter i alle fall. Det viktigste for meg er at det låter bra, at utstyret har den funskjonaliteten jeg er på jakt etter, og at utstyret passer til mine preferanser for design og kvalitetsfølelse.

Ørsmå nyanseforskjeller i lyden som skal være verdt titusenvis av kroner er bare sprøyt i mine øyne (og ører)!
    lurer på hvilken receiver og high end stereoamp du har hørt. jeg oppfatter rimelig dramatisk forskjell fra en stereo til 10k og en surroundreceiver til 10k.
    10k surround mot 100k stereo blir som natt og dag på et system med over snittet høyttalere og signalkilde.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er iallefall som natt og dag det på mitt oppsett.. Men fint at a|ex har veldig god tro på forstekrern min... syns ikke den låter noe spessielt bra iforhold til de til 20k eller jeg men . Er som med Cayin 252B og Cayin S200, hvor prisforkjellen "kunn" er 10000kr. S200 knuser 252B i alt til pinneved.

Men smaken er som baken. noen er fornøyd med lyden i 10k forsterkere. Jeg har ikke funnet noen som tilfredsstiller med noe spessielt til den prisen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Slik jeg oppfatter det, er de største forskjellene på forsterkere i området 100-400 Hz. Noen forsterkere kan ha et veldig trykk her, særlig noen gode vintage-typer (inkl. rør), mens mye moderne elektronikk har en dynamisk svak region her, selv om frekvensgangen er linjalrett. Hvis vi ser på audio-elektronikk generelt: Radiostemmer hører jeg f.eks. mye tydeligere gjengitt på min gamle Huldra-radio enn på de 5-6 hypermoderne digitale tunere jeg har hjemme. Bedre artikulering i lyden fra Huldraen (for ikke å snakke om en del gamle rør-radioer).

Ved denne sammenligningen er power amp og høyttaler den samme. Og alle systemer kjører med samme frekvensgang i det hørbare området. Men også når Huldraen kjører som full forsterker blir konklusjonen den samme i forhold til en moderne forsterker.

Det er derfor vanskelig å klassifisere denne effekten som lys eller mørk, siden vi snakker om et frekvensområde nesten "midt på".

Sikkert mye i det du sier med heving i dynamikken i 100-400 hz for noe eldre vintage utstyr, ettersom mange av de høytalerene man brukte sammen med disse, ofte hadde et litt stivt oppheng og frekvens messig vel ofte ikke spillte så mye lenger ned enn 100 hz. (snakker ikke om High-end høytalere fra den tids perioden...)Ellers har litt problemer med å se hva du mener når du angir at en moderne effekt forsterker kan være svak i dette området og samtidig kan ha en linjalrett frekvensgang. Dynamikken i de forskjellige frekvensene, vil vel også til en viss grad påvirke den målbare frekvens responsen dvs. frekvensgangen.

Vil heller tro at Huldra-radioen brukt som forforsterker eller som interert forsterker, er litt overivrig i dette frekvens området, og at det er en ørevennlig måte å fremføre f.eks tale på.

Hadde effekt forsterkeren vært dynamisk svak i dette området, vil jeg tro den ville motvirket dette området når den var i serie med Tanberg radioen, og man ville mistet mye av den "oppvarmede" og behagelige lune klangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ellers har litt problemer med å se hva du mener når du angir at en moderne effekt forsterker kan være svak i dette området og samtidig kan ha en linjalrett frekvensgang.

Dynamikken i de forskjellige frekvensene, vil vel også til en viss grad påvirke den målbare frekvens responsen dvs. frekvensgangen.

Nei - de fenomener jeg diskuterer både her og andre steder har ikke noe å gjøre med frekvensgang. Både rent logisk og fordi jeg flittig har brukt en god equalizer med høy oppløsning for å teste slike muligheter.

Og dynamikk, hvor kvikt og villig man subjektivt oppfatter impulsene kommer er også pr. definisjon noe annet enn frekvensgang.

Så ja, en moderne forsterker synes jeg generelt er litt impulssvak i området 100-400 Hz - og en equalizer som hever 1-2 dB i dette området (er jo såre enkelt å teste) har ingen særlig forbedrende effekt. Fordi frekvensgangen allerede er optimal. Det er noe annet som ikke er optimalt.

Under 100 Hz er jo noe annet - der får vi full fres med den moderne forsterkeren, særlig helt i bunnen.

En ting man må ha kontroll over i slike sammenligninger er det knutinh skriver i en annen tråd: Et høypassfilter/en derivator satt inn i et system vil også gi mer "markert impuls-gjengivelse" (direkte sitat). Altså at en gammel radio med begrenset båndbredde nedover i bassregionen vil rent fysisk gi mere trykk litt lengre opp i frekvensområdet. Så det jeg skriver tar utgangspunkt i at utstyret ikke har frekvensmessige begrensninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hadde effekt forsterkeren vært dynamisk svak i dette området, vil jeg tro den ville motvirket dette området når den var i serie med Tanberg radioen, og man ville mistet mye av den "oppvarmede" og behagelige lune klangen.

Når jeg sammenligner Huldra med en moderne digital-tuner, begge på en moderne power amp, så blir kombinasjonen mye mer vellykket med Huldraen - får tilbake noe av trykket ved 100-400 Hz.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..
    Og dynamikk, hvor kvikt og villig man subjektivt oppfatter impulsene kommer er også pr. definisjon noe annet enn frekvensgang.
    vet ikke om jeg forstår deg hel riktig her Kjell.B, vil man kunne forklare det med at hvis man viser en sinus kurve i de frekvensene du beskriver, vil man få litt mer firkant puls opptegning, eller litt brattere vinkel rundt 0 linja på en mer dynamisk forsterker, men fordi ikke frekvens responsen skal bli forandret, flater kurva og blir flatere mot maks utslagene. f.eks slik:

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørforsterkeres 2nd harmoniske forvrengning påvirker bassområdet først da det er her det er mest energi. Overtonene fører til en ILLUSJON om mer bass.

Når det er sagt skal en god rørforsterker ikke ha noe mer forvrengning enn en transistor amp under normal operasjon. Så (den uomtvistelige) forskjellen mellom rør og transistor amper ligger nok et helt annet sted:

f.eks:
    -Trafoene i rør amper?
    -Fraværet av negativ feedback?
    -den enklere signalgangen?
    -At rør er raskere?
    -Et eller annet hittil ikke påvist(gjennom målemetoder) fenomen.
    -Rett og slett mye smart design i en viss tidsperiode som baserte seg på rør.

Ikke vet jeg.

Men sammenligningen rør/transistor bringer definitivt noen ikke kvantifiserbare forskjeller på banen, og har lite med frekvensrespons å gjøre.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er godt mulig - en solid strømforsyning er ikke løsningen, den er bare en viktig forutsetning. Jeg er enig i at om en forsterker låter "varmt" eller "sterilt" ikke avgjøres av strømforsyningen alene Her går det nok mer på kretstekniske og komponentmessige valg (konstruktørens lydfilosofi), men jeg har fremdeles mye å lære på dette området så jeg skal ikke begi meg ut på noen grundigere diskusjoner.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rør får mye ufortjent tullpåstander om grøtete sirumpa lyd som skyldes billige trafoer.
    mange som ikke har hatt noe rør hjemme sier også at rør er farget. defintivt stikk imot mine erfaringer. alt jeg har hørt av rør har udiskutabelt mer naturlig fokus, etterklang og mindre farving enn transistor.
    er det rart folk snakker om "hk lyd" "marantz lyd" osv.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Nei det er godt mulig - en solid strømforsyning er ikke løsningen, den er bare en viktig forutsetning. Jeg er enig i at om en forsterker låter "varmt" eller "sterilt" ikke avgjøres av strømforsyningen alene Her går det nok mer på kretstekniske og komponentmessige valg (konstruktørens lydfilosofi), men jeg har fremdeles mye å lære på dette området så jeg skal ikke begi meg ut på noen grundigere diskusjoner.
    hørte nylig noen gnistrende bra høyttalere på +-100db med en 5watt klasse d til 200kr. låt sjokkerende bra det
    skal man hive på noen digre beist ala dali ms5 blir strømforsyningen en faktor. alt har med matching å gjør

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant einis - hva slags høyttalere og hva slags forsterker var det ? Jeg gjetter meg til at høyttalerene kostet vesentlig mer enn 200kr

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke om jeg forstår deg hel riktig her Kjell.B, vil man kunne forklare det med at hvis man viser en sinus kurve i de frekvensene du beskriver, vil man få litt mer firkant puls opptegning, eller litt brattere vinkel rundt 0 linja på en mer dynamisk forsterker, men fordi ikke frekvens responsen skal bli forandret, flater kurva og blir flatere mot maks utslagene. f.eks slik:

Kanskje bedre å tegne en sinus som plutselig blir høyere, dvs. større utslag på kurven. Der kan man tenke seg at noen kretsløp er raskere med å få med den hurtige stigningen i nivå. En slik stigning kalles en transient.

Motstander har vanligvis positiv temp.koeff. Hvis man kjører et signal gjennom motstander med NEGATIV temp. koeff, vil pulsen kunne virke sterkere fordi temperaturstigningen (pga pulsen) øker nivået til transienten - altså kan elektroniske komponenter ha en svak (men av og til hørbar) kompresjons- eller ekspansjons-effekt på transienter. Mange andre forklaringer er også mulig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nei, sånn sett er jo en hifikomponent et tvers gjennom kunstig produkt, og her svikter nok parallellen til den organiske vinverdenen en del. Når det er sagt tviler jeg ikke på at de mest erfarne rør-tweakerne kan høre forskjell på ulike rør, for eksempel.
    Vinanalogien er for så vidt interessant. Men jeg tror fokuset er litt feil hos mange audiofile. For det er vel musikken som er vinen, og ikke hi-fi-utstyret? Hi-fi-komponentene er vel heller det som vinen (musikken) presenteres i og med. Eksempler på paralleller til innspillingsprosessen, CD-spiller, forsterker, kabler, høyttalere, lytterommet etc, vil i vinanalogien være lagring, tapping, flasken som vinen oppbevares i, glasset den serveres i, maten den serveres med, kelneren den serveres av, lokalet den nytes i, etc. Mye av dette kan variere og påvirke hvordan det oppleves, men det er fortsatt vinen (musikken) som spiller hovedrollen her.

(PS! Merk at jeg ikke snakket om å kun høre forskjell på komponenter, men å kunne kjenne igjen en produsent/merke i en blindtest, slik vinsmakere kan. Det lar seg veldig godt gjøre når vi ser på musikken som vinen. Jeg trenger ikke høre mange sekundene av en låt jeg kjenner før jeg kan identifisere den.)

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •