Lys? Mørk? Varm? Hæh? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 100
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Oddgeir
    Hva med en autorisert oversettelse av disse begrepene? Hva betyr tilbaketrukket? Hva betyr tredimensjonal, hva med holografi?
    Legger alle det samme i disse begrepene, eller snakkes det forbi hverandre?
    Det er et viktig spørsmål. Igjen vil jeg trekke paralleller til vinverdenen. Der kan man snakke om smakskomponenter som lær, papir, vanilje etc. Hvis man ikke har opplevd slike smaker, så blir det gresk hva man snakker om.

Den beste måten å få innføring i sansingens verden er å gå kurs. Dette florerer det av i vinverdenen, men lite i musikkverdenen. Jeg tror den beste måten å bygge opp et vokabular på er å skaffe seg erfaring. Det opnår man gjerne ved å lytte sammen med andre og snakke om det man hører. Har man lytteerfaring fra et bestemt produkt, så er det også spennende og lærerikt å lese profesjonelle anmeldelser. Da er det lettere å koble begrepene som blir brukt til konkrete lydegenskaper.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er et viktig spørsmål. Igjen vil jeg trekke paralleller til vinverdenen. Der kan man snakke om smakskomponenter som lær, papir, vanilje etc. Hvis man ikke har opplevd slike smaker, så blir det gresk hva man snakker om.

Den beste måten å få innføring i sansingens verden er å gå kurs. Dette florerer det av i vinverdenen, men lite i musikkverdenen. Jeg tror den beste måten å bygge opp et vokabular på er å skaffe seg erfaring. Det opnår man gjerne ved å lytte sammen med andre og snakke om det man hører. Har man lytteerfaring fra et bestemt produkt, så er det også spennende og lærerikt å lese profesjonelle anmeldelser. Da er det lettere å koble begrepene som blir brukt til konkrete lydegenskaper.
    Det viktige er at du bestemer over lyden, ikke noen i en butikk skal si hvordan deres anlegg låter iforhold til konkurentens.. ;-)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selgere har en jobb: Å selge. Da kan du ikke forvente objektive meninger heller. Men sånn er det ofte når man leser på et forum også. Folk har en tendens til å forsvare sitt eget utstyr. Og når det gjelder tester i blader, så har også anmelderne preferanser.

Slår man sammen alt dette, så kan man likevel bli relativt godt informert hvis man vet litt om hvor store klyper salt man skal bruke. Til syvende og sist er det egen smak som skal tilfredstilles. Og når du da har kjøpt utstyret, så er det kanskje du som en dag skriver på forumet at egen forsterker er "varmt musikalsk i klangen og en perfekt match til høyttaler X".
    Skal vi stole på deg da?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selgere har en jobb: Å selge. Da kan du ikke forvente objektive meninger heller. Men sånn er det ofte når man leser på et forum også. Folk har en tendens til å forsvare sitt eget utstyr. Og når det gjelder tester i blader, så har også anmelderne preferanser.

Slår man sammen alt dette, så kan man likevel bli relativt godt informert hvis man vet litt om hvor store klyper salt man skal bruke. Til syvende og sist er det egen smak som skal tilfredstilles. Og når du da har kjøpt utstyret, så er det kanskje du som en dag skriver på forumet at egen forsterker er "varmt musikalsk i klangen og en perfekt match til høyttaler X".
    Skal vi stole på deg da?

Jeg kan fremdeles ha en formening om hvordan jeg synes mitt anlegg låter..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det som er enda mer kult er å sitte med ryggen mot anlegget, hvor du så holder hendene andre veien. Dvs håndflatene mot høyttalerne som før. Prøv
    JØSS :shock:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var du hakket galere enn meg. Jeg forsøkte grønn tusj og nettpolariteten, men syntes vel at motstander i gardinene ble litt VEL voodoo.
    For alle oss som aldri har vært på randen av sinnsykdom: Hva skulle grønn tusj på CD-platene være godt for? :lol:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor begrense det til dette? Her er noen flere ord som brukes ved beskrivelser av lyd. Jeg velger å utvide med noen andre ord enn adjektiver, for å illustrere at man kan dele inn lydbildet mer for en mer nyansert karakteristikk:

* tredimensjonal
    * holografi
    * klangbalanse
    * detaljert
    * presis
    * kjapp
    * treg
    * bass
    * mellomtone
    * diskant
    * grunntoneområdet
    * mellombassen
    * subbass
    * avrulling
    * dip
    * peak
    * nyansert
    * realistisk
    * kunstig
    * boomete
    * slapp
    * kontroll
    * forvrengning
    * dynamikk
    * kompresjon
    * anstrengt
    * naturlig
    * musikalsk
    * kunstig
    * upolert
    * kantete
    * snilt
    * røft
    * tilbaketrukket
    * høflig
    * tilstedeværelse
    m.fl.

I forhold til en ren adjektivliste, så har jeg gjort det slik for å illustrere at det er ulike aspekter ved lydgjengivelse, ikke bare ulike adjektiver til ordet lyd. Akkurat som vin kan karakteriseres med farge, lukt og smak og ettersmak, med en stor palett av smakskomponenter for å beskrive vinen, så kan et lydbilde beskrives på samme måte.
    Jeg mener nå fortsatt at informasjonen som ligger på CD-plata er viktigere for hvordan vi oppfatter det som kommer ut av høyttalerne enn hvordan elektronikk vi formidler denne informasjonen gjennom Når man leser her skulle man nesten tro at man ikke kunne nyte musikk om man ikke hadde den rette sammensetningen fra vinkartet!!

"Altså, har du ikke noen litt tilbakelente signalkabler med støyfilter som matcher rørforsterkeren, gullstrømper på høyttalerkablene for å oppnå en mer sprudlende mellomtone, motstander i gardinene samtidig som du har snudd nettpolariteten og ikke minst et eksklusivt glass årgangsvin fra sør-Frankrike i hendene i tillegg til å være plassert i det gyldne snitt i forhold til høyttalerne kan du bare glemme god lyd".

Det optimale er vel å bygge sitt eget kraftverk i sibir med et spesialkonstruert rakkettskjold rundt hele området for å hindre interferens fra månefaser og solstormer?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    For alle oss som aldri har vært på randen av sinnsykdom: Hva skulle grønn tusj på CD-platene være godt for? :lol:
    Lyden blir jo litt grønnere med tusj i den fargen.. :grin:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teorien tok utgangspunkt i at CD-pickupen bruker rød laser. Grønt er komplementærfargen og skulle stenge ute rødt "strølys" som skulle kunne innvirke negativt på avlesningen av CD-platen.

Konklusjon: Det virker ikke, noe som ikke er så rart, siden CD-spilleren ikke får bitfeil av dette "strølyset" uansett. Det er også en gåte hvorfor man valgte grønn og ikke sort, siden det ville sperret ute alt lys, noe som teoretisk sett skulle være hakket bedre etter min mening (såfremt teorien holdt stikk, noe den ikke gjør). Hifi-klubben m.fl. solgte spesialtusjer til formålet i sin tid.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trist at det ikke funker, hvordan hadde vært med rosa farge tror dere??? ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teorien tok utgangspunkt i at CD-pickupen bruker rød laser. Grønt er komplementærfargen og skulle stenge ute rødt "strølys" som skulle kunne innvirke negativt på avlesningen av CD-platen.

Konklusjon: Det virker ikke, noe som ikke er så rart, siden CD-spilleren ikke får bitfeil av dette "strølyset" uansett. Det er også en gåte hvorfor man valgte grønn og ikke sort, siden det ville sperret ute alt lys, noe som teoretisk sett skulle være hakket bedre etter min mening (såfremt teorien holdt stikk, noe den ikke gjør). Hifi-klubben m.fl. solgte spesialtusjer til formålet i sin tid.
    Jøss. Ja der kan man se hvordan butikkene skor seg på folks uvitenhet. Teorien var forøvrig bedre begrunnet enn fryktet. Jeg trodde imidlertid at man av en eller annen grunn tusjet på motsatt side av cd-platen (der platen ikke blir lest av). Vil ikke platen bli ødelagt om man kjører på med sprit-tusj på "undersiden"? Må ha vært et forferdelig klin.. :grin:

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg _tror_ at mengden at "spesialprodukter" økte drastisk da de fleste gikk over fra analog til digital, har man en platespiller er det ikke noe problem å finne noe å flikke på som har en klar effekt, man kan dempe vibrasjoner, leke seg med å finjustere hastigheten på tallerkenen, justere VTA, nåletrykk, motstanden på RIAA-trinnet, vinkel på arm og i det hele ha ganske så mye å henge fingrene i om man ønsker å tweake litt. Med CD er dette noe mer problematisk.

Synspunkter?

Ellers synes jeg det mest betegnende med lydspråket er overdrivelser. Forskjeller man virkelig må anstrenge seg for å høre blir blåst opp til enorme proporsjoner, og etter beskrivelsene å dømme, skulle det som tidligere påpekt være umulig å oppnå noe i nærheten av tilfredsstillende ytelse om man ikke tar hensyn til allverdens småting.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss. Ja der kan man se hvordan butikkene skor seg på folks uvitenhet. Teorien var forøvrig bedre begrunnet enn fryktet. Jeg trodde imidlertid at man av en eller annen grunn tusjet på motsatt side av cd-platen (der platen ikke blir lest av). Vil ikke platen bli ødelagt om man kjører på med sprit-tusj på "undersiden"? Må ha vært et forferdelig klin.. :grin:
    Ikke på oversiden eller undersiden, men langs kanten ytterst...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overdrivelser er ordet. Det er i praksis ikke noe særlig forskjell på lyden fra en surroundreceiver til 10 000,- og en high-end integrert forsterker til 100 000,-.

Det er snakk om nyanser mannen i gata ikke oppfatter i alle fall. Det viktigste for meg er at det låter bra, at utstyret har den funskjonaliteten jeg er på jakt etter, og at utstyret passer til mine preferanser for design og kvalitetsfølelse.

Ørsmå nyanseforskjeller i lyden som skal være verdt titusenvis av kroner er bare sprøyt i mine øyne (og ører)!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke på oversiden eller undersiden, men langs kanten ytterst...
    Seriøst? Ja der kan man se. Jeg er ikke videre bevandret innenfor hifi-voodoo men dette her var jo artig

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg inn i denne morsomme tråden
    Jeg mener (merk ) at rørforsterkere generelt har en "varm" lyd pga noe mindre nivå i det mest påtrengende frekvensområdet av diskanten, samt en fyldig bass, som for noen kan virke litt overdreven. Dette er hvertfall mine erfaringer med det gamle røranlegget mitt, og stemmer garantert ikke med alles oppfatning.
    Det er ofte høyfrekvent lyd som avgjør hvordan lyden "føles", tror jeg.
    Hvis diskanten er overdreven, brukes ofte begreper som "kald" og "steril". Hvis bass, dynamikk og trøkk er satt i høysetet, blir det ofte kalt "svulstig", "mørkt", "udetaljert", "boomete" eller "tøft". Det er vanskelig å tolke/tyde alle utsagnene, alle andres mening er ikke verdt mye, hvis det ikke funker hjemme hos deg. Det er heller ikke lett å handle nytt utstyr. Hjelper ikke å høre et par høyttalere som er koblet opp på et par high-end forsterkere, hvis du drar hjem og kobler de på recieveren som kostet 1290 på elkjøp. Lyden blir garantert ikke den samme.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Hvis bass, dynamikk og trøkk er satt i høysetet, blir det ofte kalt "svulstig", "mørkt", "udetaljert", "boomete" eller "tøft".
    Dynamikk(/trøkk) og boomete er for meg to motpoler. Et anlegg med "boomete" bass er for meg et anlegg som ikke klarer å skille én basstone fra en annen, men istedet står og blafrer så godt det kan for i det minste å skape noen vibrasjoner som kan kile lytteren litt i stumpen.

Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Hjelper ikke å høre et par høyttalere som er koblet opp på et par high-end forsterkere, hvis du drar hjem og kobler de på recieveren som kostet 1290 på elkjøp. Lyden blir garantert ikke den samme.
    Det sier seg nesten selv En veldimensjonert strømforsyning er første bud hvis man skal konstruere en god effektforsterker. De færreste 1290kr'ers receiverene på Elkjøp er i nærheten av å forsvare effektangivelsen når man begynner å studere strømforsyningen som skal levere "råvarene". Det tilkommer dessuten et miljøgebyr på 10kr, så man ender opp med å betale sviende 1300kr for sørgeligheten

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Dynamikk(/trøkk) og boomete er for meg to motpoler. Et anlegg med "boomete" bass er for meg et anlegg som ikke klarer å skille én basstone fra en annen, men istedet står og blafrer så godt det kan for i det minste å skape noen vibrasjoner som kan kile lytteren litt i stumpen.
    Det jeg har av erfaring med boomete bass, strekker seg ikke så mye lengre enn CV-CLSC15S. Der opplevde jeg en bass som jeg vil kalle boomete, selv om den spilte bra når DVD-platen snurret. Bassen var utrolig bra til prisen,men var monoton i forhold til andre (bedre) subbere. Når jeg tenker på boomete bass, tenker jeg på en hevning i et spesielt frekvensområde, som gjør at bassen virker bedre enn den egentlig er. Kult å imponere med, men slitsomt i lengden

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veldimensjonert strømforsyning? et par hodetelefoner går på 20-100mW, og mange fhøyttalere spiller 90% av tiden på 2-3watt. strøm er oppskrutt. kvalitet derimot...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En viktig forskjell på vinsmakere og folk med "gullører" er at vinsmakere med stor grad av treffsikkerhet kan kjenne igjen viner i blindtester. En god vinsmaker kan si at vin er "rund", har god "boquet", stram ettersmak etc, og så senere kjenne igjen den samme vinen i en blindtest, nettopp pga. disse egenskapene.

Tenk deg det samme med Hi-Fi-komponenter. Finnes det noen som kan høre på et tilfeldig oppsett, og med stor presisjon fastslå at han nå hører den og den komponenten fra den og den produsenten?

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •