Lys? Mørk? Varm? Hæh? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 100
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    for å si om en forsterker er lys eller mørk må man jo samenligne med noe????

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En interessant tråd, Pogwag, somhar potensiale til å "nå opp" til de meste intense diskusjonene, spesielt på et konkurrerende forum med fokus på lydprodukter......;-)

Jeg kan også finne på å beskrive produkter med ord som lys, mørk, slank m.m. Men når en kommenterer dette må detvære viktig å sette fokus på noe av det viktigste; sammensetningen av produktene. NAD kan sikkert oppleves både som lys og mørk avhengig av hvilke andre komponenter, og da helst høytalere, de er kombinert med. Så derfor om en skal kommentere egenskapene til et produkt fra et subjektivt synspunkt kan det jo være det mest korrekte å fortelle hva man testet det sammen med.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Å beskrive akkurat hvordan hifi (og da tenker jeg på selve UTSTYRET) låter er som regel bare synsing og tullball, sludder og pølsevev fra ende til annen. Enten låter det BRA, eller så låter det DÅRLIG. Man har selvfølgelig en gradvis stigende skala fra dårlig til bra.

Forøvrig er det vel gjerne MUSIKKEN som kan ha en mørk eller lys klang spør du meg. Derfor blir jo ekstra vanskelig å avgjøre hvordan den og den forsterkeren høres ut med mindre man har inngående og detaljert kunnskap om akkurat den og den innspillingen.

Spiller man av en lys og lystig sang med litt overvekt i diskantområdet på en forsterker som noen vil ha til å låte litt "mørkt" vil jeg tro forsterkeren allikevel kan bli oppfattet som det motsatte. Og så påstår jo noen at hele klangbalansen blir totalt snudd på hodet igjen dersom man bytter ut noen kabler. Hva så, hvis man bytter om litt på høyttalerne i tillegg? Ikke godt å si hva man ender opp med. Nei, dette er håpløst i og med at det ikke finnes noen referanse-målestokk å sammenligne med.

Enten bra, eller dårlig.

Hva som er bra og hva som er dårlig får bli opp til hver enkelt å avgjøre.
    Dette blir jo svært unyansert. Når man har hørt et bestemt stykke musikk mange ganger, spesielt i eget anlegg, og så bytter ut en komponent av anlegget med en annen, så vil man kunne høre en indikasjon på hvordan komponenten farger lyden. Når man så gjentar dette med 10-20 utvalgte stykker fra ulike sjangere, så er det ikke så vanskelig å danne seg et bilde av hvordan en komponent påvirker lyden, og da mer nyansert enn å plassere fargingen et sted på bra-dårlig skalaen.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vokbularet er vel for å beskrive relative forksjeller mellom utstyr som egnetlig låter faretruende likt, men har svært ulik prislapp Det er jo vanskelig å beskrive lyd med ord, men et av de mer vettuge poengene jeg har sett fremkom i en tråd på et annet forum: Størrelsen på ørene. En gang du er sikker på at absolutt ingen ser deg, prøv å holde hendene bak ørene og se hvor ulik lyden blir da. Dette blir jo selvsagt en overdrevet effekt, men den burde jo være gjeldene, om enn i litt mindre skala. Bortsett fra om man heter Dumbo, da.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    En gang du er sikker på at absolutt ingen ser deg, prøv å holde hendene bak ørene og se hvor ulik lyden blir da.
    :lol: :lol: :lol:

Dette setter i grunn det meste av lyddiskusjonene i perspektiv! Det eneste en kan stole på er igrunn egne ører (evt med hendene bak). :lol:

Jeg synes likevel det er greit å høre andres kommentarer på hvordan de opplever lydsignaturen til forskjellig utstyr. Når forklaringene blir litt vel detaljerte beveger en seg over i personlige preferanser har jeg inntrykk av, mens flere er enige om de mere generelle beskrivelsene av et produkt (om ikke alle).

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydene mørk eller lys osv. er personpreget. Ok vi kan alle høre om en diskant er lysere en en annen diskant, men å si at lyden på naden er mørk blir for enkelt. Det må stå iforhold til en annen lyd. En kan ikke tenke på en komponent, jeg mener at hele oppsettet med forsterker, kabler og høytalere må tas med, samt hva jeg oppfatter som lys er ikke nødvendigvis det samme som du oppfatter som lys...

eller er jeg helt på jordet...?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe veldig bra tråd det her Har alltid vert litt forsiktig med å strø om meg med slike adjektiver nettop av den grunn at mine referanser kan vere helt forskjellig fra en annen person. En annen morsom observasjon; mange produsenter hevder at deres produkter er konstruert for å ha en gunstig synergieffekt med et annet merke, f.eks B&W og Classè dette har jeg tilgode å høre...

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Lydene mørk eller lys osv. er personpreget. Ok vi kan alle høre om en diskant er lysere en en annen diskant, men å si at lyden på naden er mørk blir for enkelt. Det må stå iforhold til en annen lyd. En kan ikke tenke på en komponent, jeg mener at hele oppsettet med forsterker, kabler og høytalere må tas med, samt hva jeg oppfatter som lys er ikke nødvendigvis det samme som du oppfatter som lys...

eller er jeg helt på jordet...?
    Det var akurat dette jeg mente med personlig smak osv. Hva synes jeg er mørk lyd, hva synes du er mørk lyd etc. Det, i tillegg til mye av det andre som er nevnt er jo ting man absolutt må tenke på når man hører eller leser andres beskrivelse av sine erfaringer med produkter.

Slenger meg på den om at resten av utstyret som er brukt er viktig å vite i samme slengen. Er det å riktig å si at en forsterker generelt sett, er mørk eller lys? Kan det være, at resten av utstyret også spiller såppas stor rolle for resultatet, at forsterkeren i seg selv faktisk ikke kan være lys eller mørk? (en kan jo ikke lage lyd uten høytaler, og kilde til lyden ) Og at det heller må snakkes om generelle kombinasjoner som kan være lyse eller mørke eller runde eller hissige eller gudene vet hva?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp, jeg er ganske lei av enkelte butikker som sier at ens konkurent har for mørke toner i diskanten. Det eneste en kan er å lytte, å gå for det en liker best, på tross av tester osv. (det har jeg gjort, å er kjempefornøyd...) ;-)

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Å beskrive akkurat hvordan hifi (og da tenker jeg på selve UTSTYRET) låter er som regel bare synsing og tullball, sludder og pølsevev fra ende til annen.
    Kan ikke være mere enig.
    Jeg kan ikke fatte og begripe at folk fortsatt tror på allt selgere, testere og andre klarer å lire ut av seg når det kommer til lyd.

Hilsen en som for 15år siden dekorerte cd-plater med grønn tusj, snudde nettpolariteten, og hengte motstander i gardiner.
    Men som til slutt kasta inn håndkle, og tok til fornuften ;-)

Roger
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    En gang du er sikker på at absolutt ingen ser deg, prøv å holde hendene bak ørene og se hvor ulik lyden blir da. Dette blir jo selvsagt en overdrevet effekt, men den burde jo være gjeldene, om enn i litt mindre skala
    Jøss, det virker!! Med hendene bak ørene hører jeg plutselig støyen fra pc'en 5 ganger bedre. Utrolig :shock:

Hadde kanskje vært smart å mekket seg et par dumbo-ører til å montere på under de mest kritiske lytteseansene. Eneste som er dumt er at det har vel lett for å stenge ute surroundkanalene i hjemmekinoen..

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, du har rett, vifta blir jo betydelig mer intens. Tror jammen jeg skal snekre noen ører til å ha med på lytterunde. Eventuelt kan lygren ordne en kasse til neste forumtreff.

Igjen, det med forhold spiller selvsagt inn på hvordan man oppfatter lyden av en forsterker, men når to personer diskuterer to forsterkere og er uenige om hvilken som er lys og hvilken som er mørk, da mener jeg det må være noe annet som spiller inn. På Hifiklubben husker jeg jeg først fikk høre at Dali 5005 ikke ville spille bra med Denon 1804, det ville bli altfor mørkt, NAD T742 var et bedre valg. En annen dag fikk jeg høre det motsatte; Denon er altfor lys til å passe bra sammen med Dali. (Jeg endte med å kjøpe NADen da jeg likte designet bedre, og bassen var en anelse strammere ).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor begrense diskusjonen til "lys" og "mørk". Vi har jo også begreper som:

frempå
    tilbaketrukket
    bred
    smal
    åpen
    lukket
    høy
    fast
    løs,

alle sett i diverse omtaler av lyd og lydutstyr. Noe sier meg at vi beveger oss i samme sfære som avanserte vinsmakere her...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, nå snakker vi, det finnes en haug av ord som skal fortelle oss hvordan andre synes vi skal oppfatte lyden, kult! hvis testen sier at mitt anlegg er mørk og tilbaketrukket så er den vel det da, eller.....
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er enda mer kult er å sitte med ryggen mot anlegget, hvor du så holder hendene andre veien. Dvs håndflatene mot høyttalerne som før. Prøv

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp, den ultimate opplevelsen!! ;-)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogers
    Hilsen en som for 15år siden dekorerte cd-plater med grønn tusj, snudde nettpolariteten, og hengte motstander i gardiner.
    Men som til slutt kasta inn håndkle, og tok til fornuften ;-)
    Da var du hakket galere enn meg. Jeg forsøkte grønn tusj og nettpolariteten, men syntes vel at motstander i gardinene ble litt VEL voodoo.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mojo
    Hvorfor begrense diskusjonen til "lys" og "mørk". Vi har jo også begreper som:

frempå
    tilbaketrukket
    bred
    smal
    åpen
    lukket
    høy
    fast
    løs,

alle sett i diverse omtaler av lyd og lydutstyr. Noe sier meg at vi beveger oss i samme sfære som avanserte vinsmakere her...
    Hvorfor begrense det til dette? Her er noen flere ord som brukes ved beskrivelser av lyd. Jeg velger å utvide med noen andre ord enn adjektiver, for å illustrere at man kan dele inn lydbildet mer for en mer nyansert karakteristikk:

* tredimensjonal
    * holografi
    * klangbalanse
    * detaljert
    * presis
    * kjapp
    * treg
    * bass
    * mellomtone
    * diskant
    * grunntoneområdet
    * mellombassen
    * subbass
    * avrulling
    * dip
    * peak
    * nyansert
    * realistisk
    * kunstig
    * boomete
    * slapp
    * kontroll
    * forvrengning
    * dynamikk
    * kompresjon
    * anstrengt
    * naturlig
    * musikalsk
    * kunstig
    * upolert
    * kantete
    * snilt
    * røft
    * tilbaketrukket
    * høflig
    * tilstedeværelse
    m.fl.

I forhold til en ren adjektivliste, så har jeg gjort det slik for å illustrere at det er ulike aspekter ved lydgjengivelse, ikke bare ulike adjektiver til ordet lyd. Akkurat som vin kan karakteriseres med farge, lukt og smak og ettersmak, med en stor palett av smakskomponenter for å beskrive vinen, så kan et lydbilde beskrives på samme måte.

Dere må gjerne synes at det holder med bra-dårlig skalaen, akkurat som det er en del som mener at det holder å skille mellom hvit og rød vin. Dem om det.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    greit med nyanseforskjeller, men hvordan kan en i en butikk si til meg at jeg skal velge deres anlegg, og ikke konkurenten sin - når han uttrykker det med at den andre sin butikk selger mørke og tilbaketrukket lydutstyr.... :-?

Newcomer Oddgeir sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvorfor begrense det til dette? Her er noen flere ord som brukes ved beskrivelser av lyd. Jeg velger å utvide med noen andre ord enn adjektiver, for å illustrere at man kan dele inn lydbildet mer for en mer nyansert karakteristikk:

* tredimensjonal
    * holografi
    * klangbalanse
    * detaljert
    * presis
    * kjapp
    * treg
    * bass
    * mellomtone
    * diskant
    * grunntoneområdet
    * mellombassen
    * subbass
    * avrulling
    * dip
    * peak
    * nyansert
    * realistisk
    * kunstig
    * boomete
    * slapp
    * kontroll
    * forvrengning
    * dynamikk
    * kompresjon
    * anstrengt
    * naturlig
    * musikalsk
    * kunstig
    * upolert
    * kantete
    * snilt
    * røft
    * tilbaketrukket
    * høflig
    * tilstedeværelse
    m.fl.

I forhold til en ren adjektivliste, så har jeg gjort det slik for å illustrere at det er ulike aspekter ved lydgjengivelse, ikke bare ulike adjektiver til ordet lyd. Akkurat som vin kan karakteriseres med farge, lukt og smak og ettersmak, med en stor palett av smakskomponenter for å beskrive vinen, så kan et lydbilde beskrives på samme måte.

Dere må gjerne synes at det holder med bra-dårlig skalaen, akkurat som det er en del som mener at det holder å skille mellom hvit og rød vin. Dem om det.
    Hva med en autorisert oversettelse av disse begrepene? Hva betyr tilbaketrukket? Hva betyr tredimensjonal, hva med holografi?
    Legger alle det samme i disse begrepene, eller snakkes det forbi hverandre?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •