Høytallere og romkoreksjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytallere og romkoreksjon

Hei..
    Jeg ser att her er endel tråder på forumet om lytterrommet og det som følger med, er her noen i forumet som kan si hva som er best for den idielle lyd opplevelsen..?og hva som angår plassering osv..??:wink:

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tråden har jeg lest igjennom 2 ganger, men den gir meg ingenting. En masse krangling om hvordan man måler diverse parametere og hvorfor det er sånn og slik. Ikke noe fornuftig om hvordan man (med enkle grep) forandrer på rommet, møbler, høttalerplassering m.m. for å bedre lytteopplevelsen. Har lest masse om emnet, bl.a. en som løftet HTen 10 cm fra gulvet og fikk tilbake den fraværende bassen, det er slike ting jeg savner. Å snu polaritet i stikkontakten ligger nok utenfor hva mine ører oppfatter, men det er likevel innen samme felt. Selv har jeg opplevd store forskjeller ved å flytte rundt på basskassa, men der stopper det.

En vakker dag kommer jeg etter tips til å flytte på noen møbler eller gjøre noe annet, og som resultat få hørbart bedre lyd, og tenke "hvorfor har ingen foreslått dette før?"

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt tips er å sørge for tilstrekkelig demping av rommet. Dette kan gjøres på mange forskjellige måter. Tunge gardiner, bilder på veggene (evt. veggtepper), og generell asymmetrisk innredning av rommet.
    Stående bølger er noe du vil unngå. Bassfeller er også effektivt.
    Jeg bodde hos foreldrene mine for noen år siden, og da hadde jeg en stor kjellerstue til disposisjon (50m2). Lyden ble elendig pga av at alle veggene var av mur, og at det var et stort tomt rom ved siden av, kun adskilt med en dør. Det jeg gjorde var følgende: Jeg hentet en gammel sofa på gjenvinningsstasjonen (gratis), og slengte alle putene inn på det tomme rommet for å dempe ekko. Jeg hengte også opp noen gamle dyner i taket.
    Vider kjøpte jeg noen store papprør fra den lokale emballasjegrossisten, og fylte disse med dempeull og kledde de med filt. Dette hjalp veldig mye på lyden i rommet, og gjorde at jeg innså hvor mye rommet spiller inn.
    Men dette er et litt ekstremt tillfelle. Men i en vanlig stue eller gutterom, kan disse prinsippene gjøre seg gjeldende. Hvis rommet "spiser" mye bass, kan forholdsvis enkle grep gjøre stor forskjell.
    Jeg slet med en litt skrikende diskant tidligere, og dette bedret seg da jeg hengte opp et stort maleri på bakveggen. Cluet er å bryte opp bølgene som skaper uharmonisk lyd i rommet.

Plasseringen av høyttalerne er selvfølgelig viktig, og krever en del jobbing.
    Av erfaring vil jeg påstå at en symmetrisk plasseing av frontene er ønskelig hvis dette er mulig. Vinkling inn mot lytteposisjon kan bedre lydbildet og følelesen av tilstedeværelse av musikken. Hvis du har store høyttalere med bassport på baksiden, lønner det seg å flytte disse et stykke ut fra veggen. Hvis de står for nærme veggen, kan det føre til en overdreven og forstyrrede bass som ødelegger lyden. Her er det eksperimentering som gjelder. Føl deg frem. Hvis rommet er veldig vanskelig, kan du prøve å kle deler av veggen med profilert skumgummi http://www.ane.com.sg/images/foam.gif
    Ikke bruk eggekartonger! Det lukter dritt!

Å plassere en subwoofer er ganske vanskelig, men det gjelder å høre seg frem til riktig plassering. Prøv det gode gamle triksert med å sette subben i lytteposisjon, og lytt deg frem til det stedet i rommet hvor bassen er best, etter din smak. Plasser subben på dette stedet.

Håper jeg hjalp

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse nyttig der! Takk

Har testet å vinkle HTene inn mot lytteposisjon. I hotspot ble lyden den samme, men på sidene ble den merkbart dårligere. Valgte å vinkle dem mot øret til en som sitter helt på enden av sofaen/på armlenet.

Fikk tidligere tips om å fylle bassrefleksportene på frontene med dempeull. Dette fungerte greit på den pinglete forsterkeren jeg hadde tidligere. Primare'n har god kontroll, så nå har jeg fjernet ulla. Må likevel teste flere HT posisjoner; hvis det blir bedre å dra HTen ut på gulvet må jeg finne et nytt triks siden jeg ikke vil la dem ta opp for stor plass i den lille stua.

Kan også nevne at et sted jeg bodde tidligere hadde hengende tak (som om det var en tung tapet i taket, men at den bare hang fast langs veggene, og hang ned midt på taket). Lyden der ble vanvittig tam, vi klarte å sprenge et par 15" elementer uten å ha hørt bassen i det hele tatt. Vi flyttet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    vi klarte å sprenge et par 15" elementer uten å ha hørt bassen i det hele tatt. Vi flyttet.

Newcomer Oddgeir sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Masse nyttig der! Takk
    Lyden der ble vanvittig tam, vi klarte å sprenge et par 15" elementer uten å ha hørt bassen i det hele tatt. Vi flyttet.
    Det kaller jeg en sjefsavgjørelse. :grin: :grin: :grin: :grin:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •