Dropp Blueray - gå for HD-dvd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Dropp Blueray - gå for HD-dvd

Vil vi egentlig at en produsent som sony skal få lov til å bestemme vår neste "mediehverdag".

Bakgrunnsinfo for utsagnet mitt leste jeg her:
    http://www.theinquirer.net/?article=27641

Har lest en del om kranglingen mellom de to partene blueray og hd-dvd. Mitt håp var at de skulle finne en felles løsning og bli ferdige med standarden slik at jeg snart kunne begynne se filmer i full HD kvalitet. Det gikk jo ikke som alle vet.

Jeg hadde egentlig ikke noen preferanser før jeg leste om sonys kopibeskyttelsessytem på cd plater.

Nå håper jeg at alle sonys produkter støver ned i butikkhyllene og at produsenter begynner å tenke på rettighetene til oss forbrukere.

.......

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skal bekymre deg så mye, "BluerayJon" fikser nok at vi får tilbake "rettighetene" våre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

=)

Hehe det er lov å håpe.

Om få år er det vel ikke mye optiske plater som blir brukt alikevel.. alt går via nettet og rett til disk..

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nexusxero
    Om få år er det vel ikke mye optiske plater som blir brukt alikevel.. alt går via nettet og rett til disk..
    Nemlig

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om få år?

Hva er snitthastigheten til de som har bredbånd her i landet? kanskje 1-2mbit. Hvem vil\kan laste ned 50gb på en sånn linje? og hvor billig blir det å ha alt lagret på disk? Eller skal vi komprimere Hd video og lyd og droppe ekstramaterialet og ekstra lydspor da?

Tror uansett de som kjøper flest filmer liker å ha filmene i hylla Noen som trodda at bøker skulle forsvinne da pc'n kom?

Det kommer nok til å bli en del video over nettet (bare se på itunes video) men ikke helt som bill gates ser for seg, tror ialleflall vi snakker 2 sifret antall år

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også ganske sikker på at det vil være et håndfast format en lang stund ennå. Hvis ikke må linjene i Norge oppgraderes kraftig. Streaming er jo i dag begrenset til et lite vindu på pc-skjermen. Jeg tør ikke tenke på hvordan det ser ut på 80-100" lerret.

Ja jeg vet at en rekke personer laster ned 6GB filer fra nettet og noen laster ned enda større HD klipp. Men altså hallo, 13 timer for å laste ned en film... i SD oppløsning. Det er i allefall langt igjen til at jeg gidder å KJØPE noe til 200kr og måtte la linjen være opptatt i et halvt døgn. MP3 er greit, men det er den #"%#€#"& DRM'en som gjør at jeg heller kjøper CD og ripper til MP3 selv.

Vedr. HD-DVD vs BD så heller jeg selv mot BD, men kun fordi formatet har overlegen lagringskapasitet. DRM'en er desverre bakdelen, men det er jo også DRM på HD-DVD. Det bare virker som BD har tatt ett skritt ekstra... Noe som følgelig gleder filmbransjen. Så lenge platene kan brukes på folkelig vis så er jeg nok fornøyd med det neste formatet.

Mvh

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående nett-tv. Jeg tror mange har et annet eierforhold til fysiske plater enn innhold streamet fra nettet og mange vil følgelig foretrekke førstnevnte. Dessuten, selv om noen titusen studenter gjennom universitetsnettverkene har tilgang på høyhastighetsbredbånd, samt noen i Bergen og Oslo gjennom hhv. Lyse og BBB, er det lenge til en vil se gjennomsnittlige hastigheter på nettet som er høye nok til streaming av video med god nok kvalitet. Og linjen inn til folk er ikke største problemet heller. Bare se på NRKs nett-tv satsning, selv om de streamer i 900 kbps får de store problemer med stabiliteten med en gang brukermassen blir høy nok (i rush-tid er nett-tven deres helt ubrukelig). Bare tenk på problemene dersom annenhver hustand skulle streame samme innhold kontra de underkant av tusen stykkene som gjør det i dag. I fremtiden er selvsagt det meste mulig, men ikke om "noen år".

Angående Blu-Ray vs HD-DVD så satser jeg på at det teknisk overlegne formatet skal vinne frem, nemlig Blu-Ray. DRM og brukersperrer er selvsagt et viktig tema og Sonys rootkit avsløringer er egentlig skremmende med tanke på det nye formatet. For oss forbrukere er kampen mot brukersperrer umulig og vinne og alt tyder på at vi i fremtiden får sperrer som ikke lar seg knekke. Eneste sjansen vi har er dyktige politikere som gjennom et nytt lovverk kan greie å beskytte våre rettigheter bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skremmer meg mest er at de StOre selskapeNe gYver løs på rettighetene våre og personvernet, og ved hjelp av lobbyister (les: penger) klarer å få myndighetenes velsignelse for det. Jeg ble regelrett skremt av artiklene om Sonys rootkits. Kan vanskelig se for meg at Sony kommer med ukentlige sikkerhetspatcher fordi noen har klart å lage virus som utnytter dems kode, og sprer seg på alle maskiner som har hatt en Sony-CD inni seg. Hvis et eller flere selskap fortsetter å dure fram på den måten kommer jeg konsekvent til å kopiere dems musikk, og fortsette å kjøpe musikk fra de resterende selskapene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men foreløpig har vi veldig liberalt regelverk for kopiering her til lands. "Sikkerhetskopiering" har strekt seg langt. Det er faktisk lov til å ha kopier hos nære venner og slekt.

I Sverige har nå den andre fått rimelig stor bot for nedlasting. Det er tydelig en tendens vi vil se her etterhvert som bransjen presser på.

Men det er helt klart. Når en bruker har kjøpt en lisens på en DVD,CD, UMD o.l bør man kunne ta en kopi som kan brukes. Nå har ikke Konrad jr. blitt så gammel enda at han har så mye digitalt media, men alle med "snørrisser" har sikert erfart at levetiden på dagens digitale media er svært kort i barnerommene. Dette er vel en av de sterkerste kortene vi som forbrukere har. Hadde bransjen heller foreslått at man kunne hente seg en ny plate ved behov er det behovet dekket. Men jegkan aldri tenke meg at noe slikt vil skje, det ville jo kostet de en promille av hva de påstår at de taper på piratkopiering. Kanskje vanskelig å gjennomføre i praksis, men helt klart en vinn/vinn situasjon som vil begrense ulovlig nedlasting og kopiering noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt så vil et format som kan brukes på folkelig måte bli godkjent og velsignet. Problemet mitt er at fleksibiliteten forsvinner. Til slutt vil alle måtte ha en boks fra hvert selskap til å spille av musikk/filmer fra respektive selskap. Det funker fint for de uinteresserte politikerne som evt kommer til å godkjenne dette, men er totalt uinteressant for meg som vil ha alt jeg kjøper inn i HTPCen, og spille det av med den softwaren jeg synes har best brukergrensesnitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Konrad. Målet mitt når jeg får bygd HTPC i vinter er å stue alle CDene inn i lukkede skap, og la gjester leke seg med playlists, coverart og musikkvideoer på skjermen. Hvis de er interessert i hele "booklet"en eller av annen grunn vil se selve CDen er den lett tilgjengelig. Men de skal ikke ligge fremme så man kan snuble og knuse 10-20 plater på en fest. Eller bli stjålet. Fleksibilitet, brukervennlighet, musikkinteresse, alt i ett

Edit: Jeg vil også ha en brent kopi i bilen dersom jeg ønsker det, ikke en original

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kopièr

er jo akkurat dette med kopiene jeg er redd for da, hvis det eneste man kan spille av en sony/bmg fil på er en sony godkjent spiller osv..
    Eu regler ang kopier kommer nok tredd ned på oss før eller siden.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er ikke så veldig langt frem i tid vi kan streame, her jeg bor kan jeg få 25MBit internett til 800kr i måneden. Hastigheten går oppover og prisene går nedover, det største hinderet som jeg ser det er pcene egentlig, kan ikke helt se for meg en celeron prosessor som den vanlige nordmann har spiller av 720p eller 1080i matriale :wink:

Men jeg vil nå heller mye heller ha filmen på et "fast" medie i hylla ja.
    Spennende blir det iallefall, siste ord er abselutt ikke sagt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nexusxero
    er jo akkurat dette med kopiene jeg er redd for da, hvis det eneste man kan spille av en sony/bmg fil på er en sony godkjent spiller osv..
    Eu regler ang kopier kommer nok tredd ned på oss før eller siden.
    Som nevnt tidligere vil almenheten få hjelp av hackere som knekker systemene "just4fun" og ser seg lei av de store lommebøkene til bl.a $ony. Problemet ser ut til å bli at de nevnte lobyister klarer å innføre strengere straffer enn voldtekter, drap og narkotikasmugling for å knekke krypteringene.

En HTPC med alt samlet på høres jo meget genialt ut, og når man først har betalt for lisensen ser jeg det som en slevfølge at dette skal kunne gjøres lovlig. Noe som teknisk sett ikke er umulig, men hva med viljen hos bransjen? For de da som ønsker å ikke betale for lisens, de har som regel en grunn til det. Det serveres faktisk utrlig mye "drit" som ikke er verdt lisens summen. Faktisk synes jeg det er svært få spill-, film- og musikktitler som fortjener lisenssummen. For tiden synes jeg The Simpsons sesongutgivelser er det som fortjener det mest. 500.- for mange tider udødelig humor. Wohooo!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evolved
    Men det er ikke så veldig langt frem i tid vi kan streame, her jeg bor kan jeg få 25MBit internett til 800kr i måneden. Hastigheten går oppover og prisene går nedover [...]
    Vel, jeg betaler 130 kr/mnd for en 100 mbits linje, men det betyr jo ikke at disse hastighetene er vanlig for det. Dersom valget mellom å kjøpe fysiske plater fremfor å betale 800 kr/mnd for internett i tillegg til en fast pris pr film, tror jeg de fleste dessuten velger fysiske plater. Apparatet som trengs for å tilby 25 mbits streamer til flere enn 10.000 samtidige brukere i Norge trenger vi ikke å nevne..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •