Det var bedre før, del II

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 19 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 377
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Det var bedre før, del II

Jeg låner fra en diskusjon på Hifisentralen - og viser her et lydklipp fra Genesis album "Trespass". Først hører du original LP fra syttitallet, deretter original MCA CD fra 80 tallet, og sist digital re-master fra dette årtusen.

http://home.comcast.net/~captaincasu...sk_Compare.mp3

Ikke vanskelig å høre at 70-talls originallyd er best. Men hva med de to digitale versjoner ?

Forskjellene kan høres selv på billige PC-høyttalere.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan i all verden kan jeg høre original LP via min PC?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hører forskjell på min koss ;P, nei ble overasket, men har hørt noe sånt før. Gamlinganlegget nede er jo 80 talls, syns det funker som bare *PiP*

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Har du lyst til å høre på hvordan det låter hjemme i stua mi?Jeg kan sende deg et lite opptak på email.

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, tror MMS er tingen for videreformidling av LP....

uff!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å være helt ærlig hørte jeg ikke noe spess forskjell... kanskje introen var lit lysere på de to siste delene, men mer var det ikke..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    savner linken til "hvordan høre god rørlyd straks"

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo en innspilling som er offer for trendforandringer. Ingen av de tre variantene kan selv med beste mulige godvilje kalles for gode innspillinger. Den siste er imidlertid relativt tydelig komprimert og har fått en kraftig EQ i toppen. Imidlertid låter jo diskanten katastrofalt på de to første. På den siste har de i det minste prøvd å veie den riktig, men med de to foregående kuttene friskt i minnet låter det veldig matt i forhold.

Vinylkuttet bærer preg av dårlig rengjort plate som ikke er antistat-behandlet. På mine PC-høyttalere er det heller ikke vesentlige forskjeller på de to første kuttene utover platestøyen og en bittelitt mer volumiøs nedre mellomtone på vinylkuttet. Diskanten bærer preg av "grusomme computerkomponenter" mens det siste kuttet heller ikke har god diskant selv om den er klart mer tilbake i lydbildet.

Hvis noen ba meg gjette hva kuttet inneholdt ville jeg tippet:
    1: Vinylutgave
    2: CD-utgave
    3: Kassettkopi av CD-utgaven

Det som får meg til å stå ved at den første ikke er en CD-utgave som er fikset på er et par stemmer der stemmen til Phil sprekker litt. Med andre ord har denne innspillingen enten en dynamikk som ikke vinylmediet håndterer, ellers har overstyring skjedd et annet sted i løpet av mastringen, men på selve innspillingen ligger det ikke da det ikke var hørbart på samme måte på spor 2 og 3 (med mindre det enten også er skapt kunstig eller er fikset på på senere mastre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Mener du at du ikke har LP-ROM på PC-en din?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

1) Dette er jo en innspilling som er offer for trendforandringer. Ingen av de tre variantene kan selv med beste mulige godvilje kalles for gode innspillinger. Den siste er imidlertid relativt tydelig komprimert og har fått en kraftig EQ i toppen. Imidlertid låter jo diskanten katastrofalt på de to første. På den siste har de i det minste prøvd å veie den riktig, men med de to foregående kuttene friskt i minnet låter det veldig matt i forhold.

2) Hvis noen ba meg gjette hva kuttet inneholdt ville jeg tippet:
    1: Vinylutgave
    2: CD-utgave
    3: Kassettkopi av CD-utgaven

3) ... Med andre ord har denne innspillingen enten en dynamikk som ikke vinylmediet håndterer, ellers har overstyring skjedd et .....

1) Enig i analysen av forskjeller her, men nr. 1 er jo LANGT LANGT bedre og mer naturlig, med både bredde og dybde slik en rimelig god analog recording skal være. Derimot er jo ikke diskanten katastrofalt dårlig på den første, men jeg forstår at du kanskje har behov for å rakke ned på den gode gamle lyden.
    Nr. 2 er en OK CD-utgivelse, mangler romklang og fylde, men det er jo alltid forskjellen på CD og LP-lyd anno 1960/70. Ikke noe å gjøre med.
    Nr. 3 er en moderne remastered utgave, synes den minner om mange såkalte nyere remastere, hvor man fjerner diskant og komprimerer lyden for å fjerne "digitale unoter", men så fjerner man ennå mer av musikkens liv.

Nå er uttrykket "digitale unoter" misvisende, for det er ikke noe i veien med digital-teknikken som sådan. Problemet er den elendige analog-teknikken i moderne studioer. Se tidligere debatter her og andre steder.

Jeg viser dette lydklippet (tatt fra diskusjon på Hifisentralen) fordi jeg synes den viser selv på en bilig PC den store degraderingen av audio i moderne tid.
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...;start=125#125

2) Litt humor må til hvis man ikke har argumenter ellers .....

3) Tror vi bruker ordet dynamikk på forskjellig måte. Tradisjonelt er jo dynamikk et uttrykk for det som skjer særlig i det lavere registeret, altså skikkelig god slagkraft og trykk i bass og (nedre) mellomtone. I nyere tid er jo denne dynamikken i praksis mere forsvunnet (bortsett fra i sub-bassregionen), så ordet brukes visst nå om den skrallende klangen i øvre mellomtone (?), og som selvfølgelig ikke er tilstede i samme grad på vinyl-opptaket.

Det er jo lett å høre at dynamikken (livligheten) i bassen (og nedre mellomtone) nærmest er borte på spor 2 og 3.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    savner linken til "hvordan høre god rørlyd straks"
    Så-så, jeg var vel mere heldig med denne da ......

Og vi fikk jo en forrykende diskusjon den gangen, ha-ha.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    1) Enig i analysen av forskjeller her, men nr. 1 er jo LANGT LANGT bedre og mer naturlig, med både bredde og dybde slik en rimelig god analog recording skal være.
    Ja, om man ønsker sterkt nok så blir det vel sånn...

Derimot er jo ikke diskanten katastrofalt dårlig på den første, men jeg forstår at du kanskje har behov for å rakke ned på den gode gamle lyden.
    Begge sporene har svært kunstige sibilanter, men på vinylskjæringen blir det dels kamuflert av støy.

Nr. 2 er en OK CD-utgivelse, mangler romklang og fylde, men det er jo alltid forskjellen på CD og LP-lyd anno 1960/70. Ikke noe å gjøre med.
    Forskjellene på romklang mellom 1 og 2 er ikke klart hørbare på mine PC-høyttalere. I grunnen er det vanskelig å høre romklang over hodet på denne innspillingen.

Nr. 3 er en moderne remastered utgave, synes den minner om mange såkalte nyere remastere, hvor man fjerner diskant og komprimerer lyden for å fjerne "digitale unoter", men så fjerner man ennå mer av musikkens liv.
    Jeg håper så absolutt du er i stand til å høre at diskanten i begge de to første sporene er helt feil balansert. Det å fjerne noe av den var da mildt sagt på tide.

Nå er uttrykket "digitale unoter" misvisende, for det er ikke noe i veien med digital-teknikken som sådan. Problemet er den elendige analog-teknikken i moderne studioer. Se tidligere debatter her og andre steder.
    Den er relativt god i forhold til den oppgaven den skal gjøre.

Jeg viser dette lydklippet (tatt fra diskusjon på Hifisentralen) fordi jeg synes den viser selv på en bilig PC den store degraderingen av audio i moderne tid.
    Jeg synes klippet er et veldig dårlig eksempel da det representerer en endring fra dårlig til dårlig, og videre til dårlig på en helt annen måte.

2) Litt humor må til hvis man ikke har argumenter ellers .....
    Jeg synes heller du skal holde deg til saken selv om du slipper opp for argumenter. Det var seriøst ment fra min side.

3) Tror vi bruker ordet dynamikk på forskjellig måte. Tradisjonelt er jo dynamikk et uttrykk for det som skjer særlig i det lavere registeret, altså skikkelig god slagkraft og trykk i bass og (nedre) mellomtone. I nyere tid er jo denne dynamikken i praksis mere forsvunnet (bortsett fra i sub-bassregionen), så ordet brukes visst nå om den skrallende klangen i øvre mellomtone (?), og som selvfølgelig ikke er tilstede i samme grad på vinyl-opptaket.
    Dynamikk er kun en ting, og det har ikke noe med bass å gjøre. Imidlertid kan det høres mer dynamisk ut med litt oppfetet lyd.

Det er jo lett å høre at dynamikken (livligheten) i bassen (og nedre mellomtone) nærmest er borte på spor 2 og 3.

Alt er lett å høre bare viljen er sterk nok. Hos meg gir en direkte sammenlikning tilnærmet ingen forskjell annet enn nivåmessig i nedre mellomtone fra kutt 1 til 2. Det er også ekstremt lite. Kutt 1 og 2 har også tilsvarende like mye unoter i toppen men kutt 1 har hørbart mer forvrengning enn kutt 2. Det er også grunn til å tro at følelsen av mer nivå i bunnen på kutt 1 skyldes en mild komprimering i forhold til kutt 2. Å nevne kutt 3 er jo bare tøys så lenge dette tydelig er en ghettoblastermix.

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss håpe det blir ingen krangel nå :grin: , hvis det blir så skylder jeg på den første som kommer med ett ''agressive'' innlegg.
    Men men, no hørte jeg på en Beatles låt, trur det var all you need is love eller hva den no het. Hørte på hele, digitalt, via pcen, nedlasta mp3 på min rxv-450. Så gikk jeg ned å loffet i gamlingen sin ''lp'' skuffe. Der fant jeg den gode gamle beatles plata fra 19-pil-å-bue. Rev inn LPen i gamlinganlegget å satte meg ned. Det var mere bunndrag i sangen, stemmene var ikke ''digitale'' for å si det sånn å jeg kunne høre på det. Jeg kunne aldri ha hørt Beatles på Techno anlegget mitt oppe, men nede blir en annen sak, Der er varm å hyggelig atmosvære og litt klikk lyder og bakkgrunnsstøy fra meget brukt lp plate, mens oppe enda det var en 320kb mp3, ENDA jeg lasta ned 1/4 av sangen i wav så var det så kaldt som på pluto, en gørr kjedelig sang. Og hvor de syngte! å min gud jeg fikk frysninger igjenna hele ryggraden. (Vel å merke det jeg lasta ned var digitalt remastered).

Mens jeg var igang så måtte jeg såklart skru på Vintage radio fra 19-jesus-kristus. søkte litt her å der etter P4, å fant det utrulig men sant. Turte ikke å ha det så høyt med tanke på at det tar fyr å det flyver stikkflammer fra stikkkontakten. Der satt jeg på knær 1 meter forran den stakkars radioen på sånn akkurat passelig volum så man kunne høre hva de sa, så spilte de Kurt Nilsen - she's so high. **Hæ!!** å jeg forble paff.

God natt å sov godt

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Forskjellene på romklang mellom 1 og 2 er ikke klart hørbare på mine PC-høyttalere. I grunnen er det vanskelig å høre romklang over hodet på denne innspillingen.

Eller med dine ører .........

Jeg har noen rimelig brukbare små BOSE powered minimonitorer (fulltonehøyttalere m/innbygget forsterker/equalizer, 20-25 år gamle) på PC'en, og forskjellen er enorm med min hørsel .....

Dette bestyrker dessverre inntrykket mitt om at vi har to grupper folk i lydmiljøet (som interesserer seg for lyd): de som arbeider med moderne lyd og alle de andre ("folk flest").

Vel uansett hvordan nå akkurat det forholder seg, du har ikke fått med deg problemstillingen at kvaliteten på det opprinnelige opptaket ikke er avgjørende. Det er nettopp det som er det fantastiske med analogteknikken fra 1960/70 - det blir så flott lyd uansett om den tekniske gjennomføringen ikke alltid er perfekt. Så kan man lene seg tilbake og nyte gode musikere.

Og moderne digitalteknikk - eller egentlig den tilhørende analogteknikken - klarer å maltraktere denne musikaliteten.

Du får prøve å lese de senere lyd studio-debattene, trenger ikke gjenta argumentene her. En av dem utviklet seg i tråden:
    http://avforum.no/forum/generelt-audio-og-hifi/25241-sacd-snart-daud-som-en-sild.html

og et par her:
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1129665223

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...3603;start=0#0

Det virker som om AES–messen i New York 2005 signaliserer en ny trend innen analog audio. Anbefaler deg å følge litt med her.

Litt generell info om audio:
    http://www.audioperfectionist.com/pages/aboutapj.html
    Les og lær.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ører fra 50 og 60-tallet er kanskje bedre enn de litt mer moderne 70-talls ørene også da eller?

Det er tydelig at enkelte har ører som er spesiellt gode til å detektere alt som ikke kan måles mens andre er spesiellt gode på å høre målbare forskjeller. Heldig vis hører jeg til den siste gruppen for hva i all verden skal man med en hørsel som er viljestyrt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann Kjell B :-)

Jeg synes eksempelet ditt illustrerer hvordan lyd er subjektivt og det er umulig å si at kutt 1 låter bedre eller dårligere enn kutt 3 objektivt. Spør du 1000 personer vil sannsynligvis alle tre kuttene bli stemplet som elendige eller fantastiske.

En mastring påvirker lyden utrolig mye mer enn utstyr! Jeg vil mye heller høre på en strålende master gjennom et møkka-anlegg enn å høre på himmesnikra dårlig master gjennom gull-utstyr. Derfor viser eksempelet ditt ikke alt var så mye bedre før, men at mastering-teknikere har forskjellig smak og forskjellige mål. Så kan vi enten like resultatet eller ikke.

mvh
    Knut

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en kommentar, kan ikke holde mig siden jeg har et par jo.
    Her er et studio med vintage høyttalere : http://www.beaufortstudio.nl/modules...article&sid=18
    De har forresten 4 sett IMF mere....

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Dette bestyrker dessverre inntrykket mitt om at vi har to grupper folk i lydmiljøet (som interesserer seg for lyd): de som arbeider med moderne lyd og alle de andre ("folk flest").
    ...
    Eller:
    de som arbeider med old school lyd og alle de andre ("folk flest").

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å høre om Kjell B som hudfletter de fleste moderne teknikker og moderne utstyr, og som nesten i samme settning sier at rom og plassering ikke er viktig. Da trenger jeg heldigvis ikke bry med noe mer om det er noe hold i hans teorier...

http://avforum.no/forum/generelt-audio-og-hifi/26803-yer-meg-pa.html

[spøk]

Tror trådstarter kanskje burde prøve en slik først

[/spøk]

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)