Det var bedre før, del II - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 19 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 377
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Virkeligheten er kompleks og vi modellerer den ikke alltid korrekt. Men blindtester burde avsløre om strømkabler har en reell påvirkning. Min magefølelse er et rungende "nei, like viktig som en flue som fiser i sahara innesperret i et røra syltetøyglass".

Hvis du tror at grønn tusj reduserer feilavlesning så er jo en mulig test å finne fram mange dårlige CD-er, rippe de (f.eks med EAC), tusje dem, så rippe dem på nytt og sammenligne resultatet. Også her har jeg en solid dose med skepsis, men er som alltid åpen for håndfaste bevis =)

mvh
    Knut

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Beklager å måtte si det - men du mangler rett og slett gode nok musikk-ører.
    Fordi han ikke hører det samme som deg?

Jeg leser denne tråden med finurlig undring og koser meg over at jeg ikke har hundeører som deg som ikke finner noe godt i ny teknologi i det hele tatt, og kan høre ting andre mennesker (etter ditt eget utsagn) ikke hører.....

Sier som jfinneru, gleder meg til å høre andres betraktninger av ditt eget lydnirvana som skal være så mye bedre enn det nye. Hvis de får lov da vel og merke.....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se dette skulle være noe problem å høre da ! "Alle" hører jo forskjell på forskjellige cd´er, vinylskiver, radiostasjoner, kondensatorer og pickups osv med et Eltax anlegg...., eller hur ?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B.,

Om man ikke klarer å høre musikk i årevis fordi utstyret er for dårlig, da stiller jeg virkelig spørsmål ved musikkinteressen. Du sier gjentatte ganger at du kjenner flere som ikke orker å høre musikk med dagens computerskralling, og påstår du representerer folk flest. Dette kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i, og jeg tror det er en påstand de fleste her på forumet har vanskelig for å svelge. Anlegget mitt står på mer eller mindre konstant når jeg er hjemme, selv her i Japan hvor jeg er begrenset til et par grisebillige PC-høyttalere; musikken er uendelig mye viktigere enn teknikken, og om du er avhengig av high end vintage for å kunne nyte musikk kan jeg ikke si jeg misunner deg superørene dine.

Jeg vil våge å påstå at de aller fleste, om vi hadde spilt den MP3en for dem, ville enten sagt de ikke hørte forskjell (utenom plateknitringen), eller at forskjellen ikke var noe å bry seg om. Vi er kanskje uenige, men ingen av oss representerer Ola Dunk. Folk flest synes 128 kbps MP3 på iPod med medfølgende plugger er helt knall.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Kjell B.,

Om man ikke klarer å høre musikk i årevis fordi utstyret er for dårlig, da stiller jeg virkelig spørsmål ved musikkinteressen. Du sier gjentatte ganger at du kjenner flere som ikke orker å høre musikk med dagens computerskralling, og påstår du representerer folk flest. Dette kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i, og jeg tror det er en påstand de fleste her på forumet har vanskelig for å svelge. Anlegget mitt står på mer eller mindre konstant når jeg er hjemme, selv her i Japan hvor jeg er begrenset til et par grisebillige PC-høyttalere; musikken er uendelig mye viktigere enn teknikken, og om du er avhengig av high end vintage for å kunne nyte musikk kan jeg ikke si jeg misunner deg superørene dine.
    Veldig enig over hele linja. Godeste Kjell B er vel litt kjapp til å snakke om "folk flest" når de fleste jeg kjenner bare rister på hodet over enkelte av utsagnene.
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg vil våge å påstå at de aller fleste, om vi hadde spilt den MP3en for dem, ville enten sagt de ikke hørte forskjell (utenom plateknitringen), eller at forskjellen ikke var noe å bry seg om. Vi er kanskje uenige, men ingen av oss representerer Ola Dunk. Folk flest synes 128 kbps MP3 på iPod med medfølgende plugger er helt knall.
    fra blindtesten på hifisentralen:
    "..Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring som følge av reduksjon til 14-bit oppløsning.

Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring som følge av 256kbps MP3 enkoding og dekoding.."

:-)

mvh
    Knut Inge

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, jeg stiller nok høyere krav enn noen billige PC-høyttalere kan tilfredsstille.

Men hovedproblemet var den veldige feilaktige klangbalanse det dyre high-end utstyret ga de fæle 80-årene, så hadde jeg hatt noen billige PC-høyttalere den gangen, ville jeg sikkert syntes de var bedre, ha-ha.

Tenk å ha et anlegg i meget dyr prisklasse og subjektivt kun høre telefon-kvalitet 500 Hz-5 kHz når jeg spilte CD-plater. Det var f.eks. Infinity Reference Standard høyttalere, Pioneer M-90 power amp og den dyreste Denon CD-spilleren. Billige PC-høyttalere etter dagens standard ville definitivt hatt bedre lyd. Hadde også inne utstyr fra Classe Audio og moderne (80-talls) McIntosh.

Det virker derfor på meg som om det er utrolig mye svindel i high-end skiktet, og jeg er forsåvidt enig, AV-utstyr anno 2005 går an å lytte til, men det blir for grått, udynamisk og detaljfattig - jeg vil ha mye mer: altså ha den "gode gamle" lyden + en moderne power amp for å få skikkelig nivå i stuen. Og er man vant til den store homogeniteten i lyden fra LP-plater, får man nærmest inntrykk av 2-veis lyd fra et mislykket delefilter når man lytter til mange CD-plater (som i de kuttene jeg viste først).

Min filosofi.

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man hører det man vil høre. Hadde vært morsomt og gjort noen blind tester på deg, min teori er du bare prøver å gjøre deg spesiell,unik og for å ha noe å syte over, men la oss heller bare konkludere med at du ikke er som folk flest. Det er nok ikke mange som er enig i problemstillingen din, hverfall ikke i den alvorlighets graden at det ikke går ann på lytte til og nyte musikk lenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal legge til at det dyre anlegget på 80-tallet også kunne spille subwoofer-bass.

Så jeg vil korrigere det subjektive frekvensområdet til 10 Hz-60 Hz og 500 Hz til 5 kHz.

En gyselig lyd.

Og de personene som skrev i bladene og ga disse 80 talls-produktene toppkarakter er til dels fortsatt aktive, også på forskjellige fora.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde selv tandberg tr200 innom i noen uker. utvilsomt en meget bra forsterker. med en god nerve og driv i musikken som de fleste surroundreceivere bare kunne drømme om å ha.
    er det ikke flere her som har prøvd desse? "nytt er alltid best" holder ikke vann uten praksis.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ad Tandberg TR-200: Ja det er nettopp det som er det magiske ved godt vintage-utstyr: en voldsom dynamikk og driv (og spilleglede), kombinert med god mellomtone og ørevennlig diskant som kan være utstrakt oppover.

Moderne utstyr som spiller ørevennlig har på en måte mistet kraft og saft - det blir grått og udynamisk. Det henger dessverre bl.a. sammen med audio-kvaliteten på de passive komponentene (idag: computer-komponenter).

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B
    Skal legge til at det dyre anlegget på 80-tallet også kunne spille subwoofer-bass.

Så jeg vil korrigere det subjektive frekvensområdet til 10 Hz-60 Hz og 500 Hz til 5 kHz.

En gyselig lyd.
    Er det derfor du er så snurt? Fordi du hadde et såkalt "hi-end"-anlegg på 80-tallet som spilte i dette frekvensområdet?

Virker som du sammenlikner alle dagens "computer"-anlegg med disse finurlige erfaringene du har med slik rare oppsett.

Enten må du ha plassert det på en latterlig dårlig måte, ellers så var bare utstyret dårlig. Det betyr ikke at alt i dag er dårlig. Tror kanskje du drar alle anlegg av nyere dato under samme kam?

Nå mener ikke jeg at alt nytt er best så klart. Det er mye rart i dag, det er helt sikkert. Hva har du hørt av nyere utstyr? Kan du kanskje nevne noen konkrete merker? Forsterkere, høyttalere, cd-spillere etc.

Har selv hatt en Tandberg cd-spiller (4025 tror jeg det var) som jeg var ganske fornøyd med, men solgte den for lenge siden til fordel for dvd-spiller. Det angrer jeg på... Men har da en cd-spiller av nyere dato i dag, med rør-utganger. Selv om den ikke er 30år gammel er den fortsatt bra..

Regner med at akto får komme å høre på anlegget ditt? Kjenner til han, og det er en hyggelig kar som ikke er ute etter å "sverte" noen. Låter det bra er jeg 100% sikker at han sier det her.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hadde selv tandberg tr200 innom i noen uker. utvilsomt en meget bra forsterker. med en god nerve og driv i musikken som de fleste surroundreceivere bare kunne drømme om å ha.
    er det ikke flere her som har prøvd desse? "nytt er alltid best" holder ikke vann uten praksis.
    Har ikke den store erfaring med "helt gammelt" utstyr, men min Pioneer SA 706 forsterker, en 50 watt sak fra 1977 tror jeg, har helt vill dynamikk, driv og nerve, musikken er helt rå igjennom den. Jeg har av-plastifisert den også...
    Min Nikko NR1415 fra 1980 spiller noe på samme måten men ikke med den voldsomme kraft som Pioneeren. Sammenlikningen får mig til å tenke på den vanvittige fokus der er på antall watt i en forsterker, hos unge mennesker, også idag, Nikkoen har 190 watt, men i ren 8 ohms belastning, betyder ikke en dritt, det er strømforsyningen der teller, se på 8 watt Hiraga Class A.
    Ellers begrenser min erfaring sig til Tandberg Tr receivere og Sølvsuper 12.
    Uansett, jeg er ganske lei av denne debatten, mange har aldrig hørt på eldre utstyr, man skulle jo nødig blive sett på som "rar" om man har noe der er mere enn 5 år gammelt i dagens bruk og kast samfund.
    Man kan få saker og ting faktisk kastet i nakken for få kroner der spiller musikk med nytelse og nerve, har man opplevd dette vet man..., stå på einis, Kjell B og dere andre...nå må jeg gå, skal høre noe Kari Bremnes på mine Carlsson høyttalere...........

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde forøvrig vært morsomt å høre hva tresko hører på musikk med og mixer på. Jeg tviler på at dette er noe utstyr fra 70/80 tallet. Hvis vi ser ibort ifra de gyslie NS10m han har på bildet, som jeg håper han isåfall kun bruker som referanse monitorer.

Selv så har jeg et par Dynaudio BM15A stående, gode monitorer men akustikken i leiligheten tar desverre knekken på dem.

Kjell B: Se f.eks hva Rainbow Studio bruker til monitorering:

"Dynaudio Acoustics M2 and BM6A monitoring" Er dette vintage utstyr fra 70 tallet kanskje ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen

Har ikke den store erfaring med "helt gammelt" utstyr, men min Pioneer SA 706 forsterker, en 50 watt sak fra 1977 tror jeg, har helt vill dynamikk, driv og nerve, musikken er helt rå igjennom den.

Man kan få saker og ting faktisk kastet i nakken for få kroner der spiller musikk med nytelse og nerve, har man opplevd dette vet man..., stå på einis, Kjell B og dere andre...nå må jeg gå, skal høre noe Kari Bremnes på mine Carlsson høyttalere...........

Ja enig med deg - de fleste av "motinnleggene" her kommer nok fra folk uten erfaring med godt vintage-utstyr.

Jeg tror jeg har hørt det aller meste, men jeg har da ikke økonomi til å kjøpe alt selv, så jeg har jo bare nevnt noen få eksempler foran av high-end jeg selv har hatt hjemme og brukt mye tid til å tilpasse.

Det gode gamle utstyr fra 70-tall og tidligere spiller ifølge mine ører langt bedre enn noe moderne utstyr jeg har hørt, men vil kreve en del kyndig service. Og da er det viktig at service-teknikeren ikke bytter vintage-kondensatorer ut med moderne polyprops o.lign, da blir det en helt annen lyd.

Du nevner Pioneer.
    Selv har jeg en Pioneer SA-900 (faktisk 3 stk.) kjøpt på eBay. Den er fra 1972. Pent design. Meget gode tonekontroller (omskiftere, ikke potensiometere !). Utrolig solidt bygd ("studiokvalitet"), 2x50W, veier over 12 kg - enorm strømforsyning. Alle kontroller virker i alle 3 ex uten noe tilleggs-service. Tror dette er den beste japanske forsterkeren jeg har hørt, og fra den tiden da japse-forsterkere var gode. Denne vil muligens erstatte min Huldra 10 som preamp.
    Har de berømte NEC 2SD218 utgangs-transistorer, som Hiraga og Kaneda mener er de beste solid state.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og så må vi ikke glemme de "morsomme" innleggene fra high-end entusiaster som med jevne mellomrom (f.eks. på Hifisentralen) skriver om at de har en Tandberg Huldra 10 som de gjerne gir bort for 100 kr. - eller at de har en vintage-forsterker som er veldig morsom og romantisk, men som selvfølgelig ikke er i klasse med en moderne Rotel eller NAD til et par tusen kroner.

Dette bidrar nok til å holde en del folk borte fra vintage-utstyr.

Sannheten er jo en annen, for å si det mildt. Mye prestisje og overfladiske utsagn i hifi-debatten, pluss da sær-interessene til de som lever av å selge produkter.

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deepc0re
    Hadde forøvrig vært morsomt å høre hva tresko hører på musikk med og mixer på. Jeg tviler på at dette er noe utstyr fra 70/80 tallet. Hvis vi ser ibort ifra de gyslie NS10m han har på bildet, som jeg håper han isåfall kun bruker som referanse monitorer.

Selv så har jeg et par Dynaudio BM15A stående, gode monitorer men akustikken i leiligheten tar desverre knekken på dem.

Kjell B: Se f.eks hva Rainbow Studio bruker til monitorering:

"Dynaudio Acoustics M2 and BM6A monitoring" Er dette vintage utstyr fra 70 tallet kanskje ?
    Når det gjelder høyttalere har lite forandret seg på 30 år, egentlig.

I studiosammenheng er det også viktig med ting som AVSLØRER og PROBLEMATISERER, ikke smigrer, slik Hi-fi kan tillate seg å gjøre.

Dynaudio BM15A er jeg litt skeptisk til. Den passive utgaven av BM15 er derimot veldig bra, og en monitor som overfører svært bra. Bruker slike med Elektrocompagniet amp i b studio.

I A har vi anskaffet noen gigantiske Soffit monterte Tanoyer fra 1973, i kombinasjon med Dynaudio BM15(Hafler amp) og PMC!

Det er faktisk helt utrolig gøy å høre på musikk fra 70 tallet på Tannoyene. Det låter veldig riktig!

NS-10 var ting vi måtte ha fordi "alle" hadde det. Det er heldigvis ikke tilfellet lengre. De overfører godt, men det er ingen grunn til å ha det fælt på jobb!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er det ganske irriterende at det ikke går ann å poste lydfiler her.

Gjorde nemlig, litt inspirert av diskusjonene her et opptak i dag, med en norsk artist hvor jeg kun benyttet tre mikrofoner:
    To slike mikrofoner:

Illustrajon kun for å angi alder på utstyret, regner med at dere forstår det.

Og en tredje(for basstromme) fra 1954.

Dette gikk via en mikrofon preamp fra 1936, og rett i A/D konverteren.

Jeg har laget en nedmiks av dette opptaket på 2minutter, uten EQ, komprimering eller noen prossesering, jeg har riktignok gjort pålegg, slik at alle instrumentene har benyttet nettop denne kjeden.

Denne miksen gjør seg best på Beyer DT-770 headset, kan ikke garantere for resultatet via andre lytteanlegg.

Skulle gjerne postet dette.

Regner med at dette kunne ha satt litt pespektiv inn diskusjonen.

Ja, ja, kommer uansett til "a platekompaniet near you" i 2006, riktignok via
    masteringsteknikerens limiter og plateselskapets synsing.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Forøvrig er det ganske irriterende at det ikke går ann å poste lydfiler her.

Gjorde nemlig, litt inspirert av diskusjonene her et opptak i dag, med en norsk artist hvor jeg kun benyttet tre mikrofoner:
    To slike mikrofoner:

Illustrajon kun for å angi alder på utstyret, regner med at dere forstår det.

Og en tredje(for basstromme) fra 1954.

Dette gikk via en mikrofon preamp fra 1936, og rett i A/D konverteren.

Jeg har laget en nedmiks av dette opptaket på 2minutter, uten EQ, komprimering eller noen prossesering, jeg har riktignok gjort pålegg, slik at alle instrumentene har benyttet nettop denne kjeden.

Denne miksen gjør seg best på Beyer DT-770 headset, kan ikke garantere for resultatet via andre lytteanlegg.

Skulle gjerne postet dette.

Regner med at dette kunne ha satt litt pespektiv inn diskusjonen.

Ja, ja, kommer uansett til "a platekompaniet near you" i 2006, riktignok via
    masteringsteknikerens limiter og plateselskapets synsing.

Ha-ha, med moderne idiot-teknologi hadde ikke Hitler hatt en sjanse. Altfor stygg og unaturlig lyd.

Ellers helt riktig som du sier foran, hifi kan være mer innsmigrende i lydbildet, mens studio skal være avslørende ved lyttekontroll.

Ja Tannoy-høyttalerne, som jo er en gammel vintage-konstruksjon, er bare fantastiske. Mine egne store Turnberry er jo "hypermoderne vintage" - derfor dessverre med moderne polyprop-kondensatorer i delefilteret - jeg har moddet litt her (med de gamle originale papir/polyester-typene), og er kjempefornøyd. Homogenitet og sammenheng, og selvfølgelig dynamikk som heller kan betegnes som dynamitt.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Når det gjelder høyttalere har lite forandret seg på 30 år, egentlig.

I studiosammenheng er det også viktig med ting som AVSLØRER og PROBLEMATISERER, ikke smigrer, slik Hi-fi kan tillate seg å gjøre.

Dynaudio BM15A er jeg litt skeptisk til. Den passive utgaven av BM15 er derimot veldig bra, og en monitor som overfører svært bra. Bruker slike med Elektrocompagniet amp i b studio.

I A har vi anskaffet noen gigantiske Soffit monterte Tanoyer fra 1973, i kombinasjon med Dynaudio BM15(Hafler amp) og PMC!

Det er faktisk helt utrolig gøy å høre på musikk fra 70 tallet på Tannoyene. Det låter veldig riktig!

NS-10 var ting vi måtte ha fordi "alle" hadde det. Det er heldigvis ikke tilfellet lengre. De overfører godt, men det er ingen grunn til å ha det fælt på jobb!
    Når du sier at lite har skjedd på 30 år når det gjelder høyttalere/monitorer er jeg ikke enig med deg, hvertfall ikke når det gjelder nærfelts monitorer. Ellers er jeg enig med deg om at monitorer bør låte naturelt, flate i responsen og ærlige, jeg ville ikke brukt utrykket problematiserer.

Jeg skjønner ikke skepsisen din til aktive høyttalere. Her har produsenten full kontroll og kan skreddersy både forsterker og element/høyttaler mot hverandre.

Har du forresten hørt om Auratone monitoren ?

Side 7 av 19 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •