Det var bedre før, del II - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 377
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Eh... dette har du sjekket nøye ser jeg.

Det som er på vei er først og fremst heldigitalisering av signalene helt fra preamp inngang (eller enda tidligere) og helt ut til effekttrinnet. Dette er for tiden i eksplosiv vekst, og digitale effekter i form av programvare både på MAC, PC og Linux er i kraftig vekst. Det er også klare tendenser til at mer og mer av de gamle effektene som man har holdt på nå kobles ut da de forringer signalet (sikkert noen resonanser i noen computerkomponenter fra 1840-årene).

Både produksjon digitale miksere og analoge miksere er en bransje som trues kraftig av controllere tilkoblet først og fremst MAC. Fordelen er først og fremst svært god prosessering med ekstremt lav forvengning og et helt annet dynamikkområde enn man er vant til med gamle innspillingsmedier.

Hvordan stemmer dette med AES 2005, se de mange bildene vi har vist ???
    Ikke en eneste digitalboks å se der da.

Virker som du ikke har fulgt helt med i timen .....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får egentlig mest lyst til å høre resten av sangen.

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Hvordan stemmer dette med AES 2005, se de mange bildene vi har vist ???
    Ikke en eneste digitalboks å se der da.

Virker som du ikke har fulgt helt med i timen .....

Er tydligvidu som ikke følger med i timen. Hadde du gjort det hadde du fått med deg at det faktisk er på software markedte det skjer mest med digitalte effekter og ikke som standalone hardware bokser..

Romklang/Reverb f.eks er noe som har blitt mere og mere naturlig med årene etterhvert som man har fått mere og mere regnekraft å rutte med. Ta f.eks impulse repsonse teknikken som ikke var gjennomførbar for noen år tilbake.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deepc0re
    Er tydligvidu som ikke følger med i timen. Hadde du gjort det hadde du fått med deg at det faktisk er på software markedte det skjer mest med digitalte effekter og ikke som standalone hardware bokser..

Romklang/Reverb f.eks er noe som har blitt mere og mere naturlig med årene etterhvert som man har fått mere og mere regnekraft å rutte med. Ta f.eks impulse repsonse teknikken som ikke var gjennomførbar for noen år tilbake.

Digital-teknikken er kommet for å bli -
    a) fordi den representerer et praktisk lagringsmedium for lyd, og
    b) visse effekter kan gjøres digitalt

Men det revolusjonerende nye er hvordan man nå i moderne studioer tenker vintage-preget analogt.
    Analogteknikk er ikke bare noen mystiske bokser med høy varm forvrengning, men man tenker seg nå mere at hele lydlinjen kan kjøres analogt - altså et studio mere slik det så ut i 1960-70. Men det blir dyrt ! Så mellomløsningenr vil uten tvil komme frem.

Konlusjonen blir altså at det skjer en fusjon av vintage teknikk med moderne computer-teknikk, mens alle data-nissene rundt omkring altså trodde at alt skulle skje i det digitale domene. Det skjer bare ikke.

Det er det nye.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital-teknikken er kommet for å bli -
    a) fordi den representerer et praktisk lagringsmedium for lyd, og
    b) visse effekter kan gjøres digitalt

Men det revolusjonerende nye er hvordan man nå i moderne studioer tenker vintage-preget analogt.
    Analogteknikk er ikke bare noen mystiske bokser med høy varm forvrengning, men man tenker seg nå mere at hele lydlinjen kan kjøres analogt - altså et studio mere slik det så ut i 1960-70. Men det blir dyrt ! Så mellomløsningenr vil uten tvil komme frem.

Konlusjonen blir altså at det skjer en fusjon av vintage teknikk med moderne computer-teknikk, mens alle data-nissene rundt omkring altså trodde at alt skulle skje i det digitale domene. Det skjer bare ikke.

Det er det nye.

Hakk i plata ?

Kanskje du kan liste opp alle som har kasta ut pro toolsen sin til fordel for 2" 24 spor analog båndopptaker eller 4 spors portastudio på kasett da ? :P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hakk i plata ?

Kanskje du kan liste opp alle som har kasta ut pro toolsen sin til fordel for 2" 24 spor analog båndopptaker eller 4 spors portastudio på kasett da ? :P

Ha-ha, ikke de små gutta her på berget kanskje.

Men ellers har jeg da referert allerede til flere tråder m/bilder av nygammelt utstyr som nå installeres. Det tar nok noen år før alle har det. Og data-nissene kommer nok til å fortsette en stund til med science fiction-eventyrene sine.

Så for å unngå hakk i plata, kan du ikke lese de referansene jeg har angitt da (og som bl.a. inneholder en omfattende gjennomgang av "tresko" her på forumet).

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du leser mye, og er flink til å referere. Er alt du finner på weben om emnet automatisk en sannhet fordi det passer dine synspunkter?

Jeg skal på jobb til Tromsø om noen uker, hadde det vært mulig med en demo, slik at jeg får ett inntrykk av hva du mener god lyd skal være? Send meg i så fall en PM.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha-ha, ikke de små gutta her på berget kanskje.

Men ellers har jeg da referert allerede til flere tråder m/bilder av nygammelt utstyr som nå installeres. Det tar nok noen år før alle har det. Og data-nissene kommer nok til å fortsette en stund til med science fiction-eventyrene sine.

Så for å unngå hakk i plata, kan du ikke lese de referansene jeg har angitt da (og som bl.a. inneholder en omfattende gjennomgang av "tresko" her på forumet).

Leser du i det hele tatt det jeg skriver ? Jeg har lest igjennom "referansene" dine og finner ikke en dritt som backer up dine påstander med saklige fakta annet enn dustete påstander om at CD-plater låter bedre dersom de avmagnetiseres og puttes i frysern. Haha holdt på å le meg i hjel, men det finnes jo trossalt fortsatt kristne folk så det er kanskje ikke så rart.

Produsentene av dette utstyret som det er bilde av har laget analogt outboard ustyr mange år, det er ikke noe som akkurat har kommet og revlusjonerer 2005.

Helt siden man tok i bruk den digitale teknikken for lyd har man benyttet analoge enheter for å varme opp lyden. Dette er som sagt ikke noe nytt i 2005. Man har i lengre tid kombinert både digital teknikken til inspilling og redigering og effekter som f.eks romklang og delay med analogt ustyr som EQs kompressorer, rør mikrofoner, summerings mixere etc altså kombinert det beste av begge verdner.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1) Leser du i det hele tatt det jeg skriver ? Jeg har lest igjennom "referansene" dine og finner ikke en dritt som backer up dine påstander med saklige fakta annet enn dustete påstander om at CD-plater låter bedre dersom de avmagnetiseres og puttes i frysern. Haha holdt på å le meg i hjel, men det finnes jo trossalt fortsatt kristne folk så det er kanskje ikke så rart.

2) Produsentene av dette utstyret som det er bilde av har laget analogt outboard ustyr mange år, det er ikke noe som akkurat har kommet og revlusjonerer 2005.

3) Helt siden man tok i bruk den digitale teknikken for lyd har man benyttet analoge enheter for å varme opp lyden. Dette er som sagt ikke noe nytt i 2005. Man har i lengre tid kombinert både digital teknikken til inspilling og redigering og effekter som f.eks romklang og delay med analogt ustyr som EQs kompressorer, rør mikrofoner, summerings mixere etc altså kombinert det beste av begge verdner.

Du er visst en av dem man ikke skal diskutere med - så dette blir siste svar fra meg.

1) Dette er jo det rene sprøyt. Jeg har aldri sagt noe sånt.

2) Stemmer ikke. Produsentene begynte såvidt før år 2000, men det er først nå de gamle gode ekte analoge kretsene erstatter digitale emuleringer.

3) Stemmer ikke. Kun noen meget få entusiaster drev med dette, mens hos de store plateselskapene ble det gode utstyret hivd på sjøen i løpet av 70-årene pga de moderne "ingeniørenes" herjinger. Derfor gikk plateselskaper som Polydor, Deutsche Grammophone, Decca og andre konkurs. Klassisk musikk falt nærmest ut - kundene foretrakk de gamle innspillingene.

Du er virker begrenset informert og tar igjen med en dårlig debatt-teknikk, og jeg gidder ikke diskutere med deg.

F.ø. sier du til dels det samme som meg, men gjør en stor sak av å være uenig. Klovnestreker etter min mening.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er visst en av dem man ikke skal diskutere med - så dette blir siste svar fra meg.

1) Dette er jo det rene sprøyt. Jeg har aldri sagt noe sånt.

2) Stemmer ikke. Produsentene begynte såvidt før år 2000, men det er først nå de gamle gode ekte analoge kretsene erstatter digitale emuleringer.

3) Stemmer ikke. Kun noen meget få entusiaster drev med dette, mens hos de store plateselskapene ble det gode utstyret hivd på sjøen i løpet av 70-årene pga de moderne "ingeniørenes" herjinger. Derfor gikk plateselskaper som Polydor, Deutsche Grammophone, Decca og andre konkurs. Klassisk musikk falt nærmest ut - kundene foretrakk de gamle innspillingene.

Du er virker begrenset informert og tar igjen med en dårlig debatt-teknikk, og jeg gidder ikke diskutere med deg.

F.ø. sier du til dels det samme som meg, men gjør en stor sak av å være uenig. Klovnestreker etter min mening.

Har da aldri sagt at det var DU som påstod dette, nevnte det fordi det var i samme tråden som du oppga som referanse..

Som jeg har sagt før, har du noen referanser som bekrefter dette ? Noen undersøkelser gjort på trenden i studio teknologien det siste året ? Synes det er litt rart når du liksom dukker opp fra ingen steder med disse påstandene. Du jobber jo ikke med musikk selv engang. Virker heller som ønsketenkning i fra din side.

Man begynte da ikke å ta i bruk den digitale teknikken for inspilling på 70 tallet! Er det noen som er begrenset informert her så er det deg

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selges det ikke mye rørutstyr for tiden? selv om 100 digitalbegreper dunkes inn fra alle kanter. ikke i tvil om hva jeg vil bruke i åra fremover iallefall.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hos de store plateselskapene ble det gode utstyret hivd på sjøen i løpet av 70-årene pga de moderne "ingeniørenes" herjinger. Derfor gikk plateselskaper som Polydor, Deutsche Grammophone, Decca og andre konkurs.
    Hahahahahaha, nå overgår du deg selv her Kjell. Tenke seg til at til og med BI-studentenes undring og analyser skulle vise seg å ha rot i de grusomme computerkomponentene!

Jeg synes seriøst at du bør komme opp med noe som kan kalles en referanse. Husk at det er ikke sant alt som står på engelsk, og vintage elektronikk, både i studioer og til hjemmebruk, er langt fra noe nymotens greie. Det er bare at det må bli gammelt nok før det er "stuerent" igjen. Dette er akkurat som flashbacks i klesbransjen.

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du skriver er bare bullshit, du vet ikke hva du snakker om! Rør preamps, kompressorer, mikrofoner og ting som "varmer/farger" lyden har alltid vært populært innen studio teknikk.

Og jeg ler av folk som kaller digitalt for kaldt!
    Siterer sjefen for Gotham Audio USA anno 1979-Sthepan Temmer:

"Anyone using the U47 Tube is clearly not an audio professional"

Kan du komme opp med navn på rørbasert studioutstyr produsert mellom 1975 og 1994?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAHAHAHAHA. Sorry, nå klarte jeg ikke å holde meg lenger.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh... dette har du sjekket nøye ser jeg.

Det som er på vei er først og fremst heldigitalisering av signalene helt fra preamp inngang (eller enda tidligere) og helt ut til effekttrinnet. Dette er for tiden i eksplosiv vekst, og digitale effekter i form av programvare både på MAC, PC og Linux er i kraftig vekst. Det er også klare tendenser til at mer og mer av de gamle effektene som man har holdt på nå kobles ut da de forringer signalet (sikkert noen resonanser i noen computerkomponenter fra 1840-årene).

Både produksjon digitale miksere og analoge miksere er en bransje som trues kraftig av controllere tilkoblet først og fremst MAC. Fordelen er først og fremst svært god prosessering med ekstremt lav forvengning og et helt annet dynamikkområde enn man er vant til med gamle innspillingsmedier.
    I low-end delen av markedet er det slik.
    I high-end studioer bruker man:
    a/Analoge miksere tilkoblet analog og digital outboard.

I ganske mange tilfeller også Tapemaskiner i hele eller deler av prossesen.

b/Controllere som fjernkontrollerer opptakssystemet, som f.eks. denne:
    http://www.digidesign.com/products/console/

Kombinert med analoge outboard bokser som tar seg av den praktiske prosseseringen f.eks. EQ, kompressorer etc.

I tilegg til dette brukes gjerne analog passiv summering (et gode man ikke har hatt siden 60-tallet), som f.eks. denne:
    http://www.dangerousmusic.com/2bus.html
    eller
    http://www.ams-neve.com/html/news/8816.php
    eller
    http://aes.harmony-central.com/117AE.../MixDream.html
    eller
    http://www.mercenary.com/rmfo16chpasu.html

Dette gir også bonusen ved at man slipper en ekstra A/D/A konvertering for å komme seg inn på den analoge prosseseringen på masterbussen.

Ved å bruke fordeler med digitalt som:
    -Støyfri svært billig lagring
    -Redigeringsmuligheter
    -Fleksibilitet med hensyn til antall spor: valgmuligheter.
    (og tilhørende beslutningsvegring, men det er en annen debatt)
    -enkel gruppering av spor og utgaver/alternativer
    -Vokal comping og editering
    -Ikke destruktive innhopp(Punch-in, reparering av deler av et take)
    -1:1 kopiering

Har man muligheten til å kvitte seg med 40 kilometer IC-kretser fra signalgangen sin, og bruke analogt der det er best:
    -Prossesering
    -Summering

Da kan vi igjen ta ibruk de beste analoge komponentene, designene og konseptene. Og de stammer fra 1928 til 1970/5.

Legg merke til, at så lenge digitalt kun brukes som lagringsmedium ("tapemaskin") Mener jeg, og svært mange andre at det er et ganske allright format.
    Gjerne noe mer oppløst enn 16/44,1

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan du komme med slike påstander ? Har du noen undersøkelser gjort blant produsenter og studio teknikkere å refere til ? Blant annet sitter mange produsenter og prisgir gamle 12bits samplere for den gritty og varme lyden de produserer og disse ble produsert lenge etter både 60 og 70 tallet.
    Men ikke for å formidle hele miksen, derimot fordi en del gamle klanger b.l.a. har ganske råtne A/D'er, artifaktene fra A/D'en randomiseres og dekoreleres og gir derfor en ekstra følelse av luft til klangen. Lexicon PCM-70 f.eks.
    På masterbussen? Nei.
    Universial Audio selger et DSP kort som emluerer en rekke kjente analoge enheter (pultec, fairhcild 670, LA-2A, 1176 etc) om disse ikke låter 100% likt som sine orginaler for så være, men forhold til prisen (av de orginale enhetene) gjør de mye. Universal Audio lager forresten også tro hardware kopier av mange av disse modellene og har gjort dette i mange år.
    Plug-innene er ikke i nærheten av originalene, LA2a'en er ubrukelig, 1176'en er ok på mindre kritiske applikasjoner. Pultecen kan en bare glemme. Fairchilden er ikke i nærheten avoriginalen, og heller ikke en billig analog kompressor som f.eks. really nice leveling amplifier.

Universal Audio begynte å ny-lage de gamle boksene i 2001-2002, og er litt sånn fattigmanns high-end. Jeg har både de originale boksene(Teletronix LA2a og Urei 1176), plug-innene og re-issuene.
    Universal Audio er en klar bekreftelse av den trenden som har pågått i noen år, og virkelig akselerert de siste årerne.

Kan du forklare oss denne 60 talls teknikken som benyttes for å oppnå "nøytral ufarget lyd" ?
    Dette handler først og fremst om å bruke kortest mulig analog signalgang, noen få komponenter som er laget for å løse en bestemt oppgave, og ikke for å være fleksible og ha flest mulig funksjoner.
    Introduksjonen av digitale non-lineære opptaksystemer med fleskibel editering etc, lar oss kvitte oss med svære drog av miksere som gjør "alt", men samtidig låter dårlig, og har skapt marked for det beste av det beste av analogteknologi.

Vet du forresten når studio teknikkere begynnte å ta i bruk equilizere ?
    På telefonlinjer allerede rett etter 1900.

På 20-30 tallet brukte man passive høy og lav-pass filtre i radiostasjonene for å kunne høre hvilke frekvenser som faktisk slapp igjennom på AM-båndet. (begrenset oppad til 5000Hz) På 50 tallet begynte man å bruke enkle EQ'er for å kontrollere bassmengde på vinyl. Også recording kurver på LP og tape for å maksimere (f.eks RIAA) med tilhørende kompensasjonfilter dukket opp.

Ekcmillerhøypass filter stod installert etter mikrofonen i alle radiostasjoner i europa. RCA filtre i USA.

På 60 tallet begynte enkel EQ å dukke opp i miksere.
    I Abbey Road hadde de f.eks. en to-bånds EQ hvor man kunne velge hvilke frekvenser de skulle hvirke på ved å forandre spenningen til telefunken forsterkerne som var modifisert for å endre frekvenser. Dette gjorde man samtidig for hele mikseren ved hjelp av en knapp der det stod: "POP-CLASSICAL"

Pultecene (passive rør eq'er med bass og diskant kontroll og valgbar frekvens i trinn) begynte å dukke opp i studioer rundt 1965.

Du kan høre blåserne på "got to get you into my life", og høre når beatles fikk en. (den kunne LEGGE TIL frekvenser)
    Trebånds EQ uten variabel Q kom rundt 1968, først i USA.

Den fullparametriske EQ'en kom i 1972:
    Les den ORIGINALE AES FREMLEGGINGEN HER:
    http://www.massenburg.com/gml/downlo...tric_paper.pdf

Det var først ved innføringen av IC baserte miksere at dette lot seg gjennomføre i full skala, og muligheten til å virkelig fucke opp enhver lyd med overivrige ører begynte.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man begynte da ikke å ta i bruk den digitale teknikken for inspilling på 70 tallet! Er det noen som er begrenset informert her så er det deg
    Nei, og dette var heller ikke Kjell B's poeng, men ICer ble introdusert i audioutstyr fra begynnelsen av 70 tallet av p.g.a.:
    -Økt krav til at utstyr skulle være billig
    -Krav om flere fasiliteter og spor på mindre plass
    (dynamics, flere effect og foldback sends, sidechain, 24++spor. og introduksjon av inline layout av ergonomiske og romakustiske grunner, VCAer for å tilrettelegge for datastyring og automasjon fra slutten av 70tallet av.Selve symbolet på alt dette og som også satte standarden for soundet utover 80-tallet, samt hadde gater på allekanaler og dermed satte all normal trommelyd i fare, er: http://www.solid-state-logic.com/music/4000series.html )

Forøvrig begynte BBC med digitale landlinjer og arkiveringsopptak allerede i 1968 (14bit/32kHz)

De første digitale opptaksmaskinene kom i 1975, 50 kHz samplingrate!

De første digitale opptakerne ble presentert allerede i 1967, men var ikke komersiellt tilgjengelige.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Siterer sjefen for Gotham Audio USA anno 1979-Sthepan Temmer:

"Anyone using the U47 Tube is clearly not an audio professional"

Kan du komme opp med navn på rørbasert studioutstyr produsert mellom 1975 og 1994?
    Avalon og Focusrite f.eks kom vel med rør basert outboard utstyr på slutten av 90 tallet (98/99). Jeg er enig i at rør ustyr er noe som har utbredt seg den siste tiden, men dette er ikke noe som er nytt i 2005 som Kjell B. Hevder.

De som har hatt råd til fett analogt utstyr har kombinert dette med digitalt opptak/redigering lengre tid, dette er ikke noe nytt!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hahahahahaha, nå overgår du deg selv her Kjell.

Det er bare at det må bli gammelt nok før det er "stuerent" igjen. Dette er akkurat som flashbacks i klesbransjen.

Dette får representere et høydepunkt i debatten.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    HAHAHAHAHA. Sorry, nå klarte jeg ikke å holde meg lenger.

Vil bare sikre meg at du ikke fjerner dette igjen.
    Slike eviggyldige utsagn må bevares for fremtiden !

Side 3 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •