Det var bedre før, del II - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 19 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19
Viser resultater 361 til 377 av 377
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Designe ditt ultimate produkt kan du, eller er det skryt

Jeg lurer på nårtid det skal komme noe mere enn alt var bedre før og ingen kan noe i dag. Slik som en konstruksjon som bidrar med sin gode lyd i ett eller annet ledd.
    DIY sidene venter spent på dine design KJÆLLB

Vil du vi skal lage en avstemning om hvilket apparatur du skal lage først eller kommer du med prosjektet sjøl?

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, hva er forresten god lyd ? Det tror jeg det er mange forskjellige meninger om.

Jeg har ingen fasitt selv, men liker variasjon! Ting kan fort bli for glatt og varmt, akkurat som ting også fort kan bli for flatt og nøytralt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ha-ha - det er ihvertfall stimulerende å prate med deg ! Og av og til kommer du med momenter som om enn uvanlige i min verden, så ihvertfall viktige, ikke minst for lesere med forskjellig type bakgrunn.

Så vi får gå løs på momentene her da.

1) Hvis avvik er av frekvensmessig art (pickup, høyttaler, etc.), ja så er en equalizer godt anvendelig.
    I prinsippet er det kun her en equalizer skal anvendes, så alle andre typer avvik må korrigeres på annen måte. F.eks. ved å fjerne alle computer-chips i den analoge lydkjeden.
    Hvis man påstår at en CD er mastret på en annen måte, så kan man motvirke frekvens-messig mastring (forsøksvis) ved å skru kontrollene opp eller ned et par dB ihvertfall.

2) Spørsmålet er irrelevant. Hvis LP-lyden er mer komprimert og derved liksom skulle lyde best, så er det bare å trykke på en knapp i Knut's moderne studio, og vips, så er CD-lyden komprimert akkurat på samme måte. Vi har massevis av moderne prosessorer som kan komprimere eller ekspandere lyd. Enorme muligheter. Men dessverre - LP'en lyder som regel bedre. Så de som utgir CD-plater bruker selvfølgelig alle disse moderne hjelpemidlene for å få så god CD-lyd som mulig. Hvorfor er fortsatt LP-platen mer musikalsk å lytte til ?

3) Spørsmålet er irrelevant. En equalizer, eller ofte en billig tonekontroll kan rette ut 1 dB. Likevel blir det ikke likt.

4) Jaha, så det er bare computer-teknikere som kan uttale seg om den lydkatastrofen som skjedde i 1980 (og som computer-teknikerne sier ikke var der) ?? Vil be leserne merke seg slike argumenter. De er typiske for lydbransjen.

5) Gamle kondensatorer er konstruert med ANDRE materialer og vil derfor ihvertfall lyde ANNERLEDES.

1) Du som har "tatt noen fag i matte ved universitetet" vet vel selvfølgelig at fouriertransformen inneholder både reelle og komplekse ledd? Og at enhver funksjon glatter ut frekvens-responsen ikke nødvendigvis gjør det samme med faseresponsen?

2) Gitt 2000 bokser med kompleks funksjonalitet skulle jeg gjerne sett den teknikeren som greier å skru seg fram til identisk lyd bare fra øret... Greier du? Fremdeles har vi problemet med at selv om samme lyd KUNNE skrus fram, så vet vi ikke om teknikeren ØNSKET samme lyden. Se de tre-fire siste postene mine...

3) Har du måleutstyr for å korrigere avvik på under en dB?

4) Computer-teknikere er sikkert flinke folk, jeg kjenner ikke så mange. Hvis jeg var ute etter lydteknisk kompetanse ville jeg kanskje spørre elektronikk og akustikk-folk før jeg spurte etter noen som er råflink på å installere Windows XP. Eller hva mener du?

5) Ok. Da låter altså kabler annerledes. Og vinyl-maling på veggen gir annerledes lyd enn vannbasert. Det er jo lagd av et annet materiale, så da MÅ det jo låte annerledes, ikke sant?

-k

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deepc0re
    Nå er det ikke det alltid det er studioet som bestemmer hvordan ting skal låte da, dette har det jo blitt nevnt flere ganger her før.

Loudness krigen, hørt om den ?
    Nettopp.
    Så lenge denne pågår er en sammenligning mellom gammelt og nytt desverre ikke så enkelt som å høre på en CD og en LP, eller en ny og gammel CD-remaster.

Presset på å få høyere og høyere CD'er ødelegger lyden på mer eller mindre alle nye utgivleser.
    Jeg vil gjerne se den kondensatoren, kabelen, forsterkeren, høyttaleren eller CD spilleren som klarer å gjennopprette 10-15dB med avkortede transienter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

1) Kan du gi meg linken til der jeg har sagt at verden går kun fremover, eller fantaserer du opp utsagn for å lage en spennende diskusjon?

2) Logikken din er bl.a. at alle kompliserte problemer har enkle svar (det finnes bare god og dårlig lyd, og bare dumme mennesker vil velge dårlig lyd.

3) Alle verdens problemer blir løst om vi alle går over til å bruke rør og gamle krets-komponenter. Lydteknikere bidrar ikke til lyden , det gjør bare sølvfargede bokser.) Sa vi noe om manglende logikk??

mvh
    Knut

1) Her har du rett. Det du vel mener, er at a) den tekniske utviklingen har gått en vei: fremover, mens b) lydteknikerne tenker bare på ghettoblastere og så blir det dårlig CD-lyd. Er det rett ? Andre i bransjen sier ihvertfall det.

Punkt b) faller isåfall på sin egen urimelighet, men noen eventyr må jo bransjen finne på for å forklare elendigheten. Med Knut's moderne super-teknologi så skulle det jo være kjempe-enkelt å produsere ghettoblastere med super-lyd fra vanlige CD-plater ???

2) Mine enkle svar skyldes at jeg har studert problemene i detalj etter at jeg selv nesten ikke kunne spille plater i 5-6 år med et dyrt high-end anlegg på 80-tallet. Må tilstå at min hovedkonklusjon dessverre ble at man tenker for ensidig og i for enkle vendinger i (den "analoge del" av) lydbransjen idag, og jeg gikk derfor gjennom alt fra elektroniske krets-diagrammer til material-teknologi ved hjelp av et pent lager av audio-komponenter og apparater fra alle tider. Fant til slutt noen klare svar (sammenhenger) som beskriver det jeg hører med ørene mine. Og det handler ikke om FREKVENSGANG !!!!!!!!!!!!!!

3) Nå er du slem, synes jeg ......

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Nettopp.
    Så lenge denne pågår er en sammenligning mellom gammelt og nytt desverre ikke så enkelt som å høre på en CD og en LP, eller en ny og gammel CD-remaster.

Presset på å få høyere og høyere CD'er ødelegger lyden på mer eller mindre alle nye utgivleser.
    Jeg vil gjerne se den kondensatoren, kabelen, forsterkeren, høyttaleren eller CD spilleren som klarer å gjennopprette 10-15dB med avkortede transienter.

En sammenligning mellom gammelt og nytt kan bestå av flere slags analyser:

1) En CD utgitt 1990 kontra en parallell LP utgitt 1970

2) En CD utgitt 1990, deretter avspilt gjennom forskjellige typer vintage-kretser og sammenlignet med en LP 1970

3) En CD utgitt 1990 sammenlignet med remastret versjon 2005

4) En CD utgitt 1990 sammenlignet med gjengivelsen på NRK FM, P3 eller DAB

5) Viktig: Svært mange innspillinger 1950-60 er ikke utgitt påny på CD. Prøv likevel disse, se nedenfor.

Og sikkert mye mer.

Det er mange forskjellige faktorer ute og går her. Anvendt type utstyr. Årsklasse utstyr. Studio-beslutninger. Annet.

I pkt. 1 kan man en del ganger ha tilgang på CD-plater som er lite processert og som derfor viser den tekniske lydkvalitet 1970 sammen med konsekvensene av ny type studio-utstyr 1990 inklusive den analoge del av A/D-konvertering.

I pkt. 2 kan man som konsument (og spesielt interessert) analysere om lyden kan matches tilbake til original type lyd - er det en ensidig fargning av moderne komponenter som kan (delvis) motvirkes av klangfarger i eldre komponenter fra en annen tid ?

I pkt. 3-4 kan man som konsument høre om der er artefakter i lyden som skyldes amplitude- eller fil-kompresjon (hvis dette er kjent). Inklusive loudness-krigen .....

I pkt. 5 kan man oppleve en utrolig flott periode lydmessig, og selv om man ikke kan sammenligne direkte samme innspilling, så får man en ide om lyd-standarden på den tiden. Prøv i store antikvariater i utlandet (jeg hadde med meg 2 kofferter med slike LP'er fra Berlin sist sommer).

Og bare for å ha det sagt. Etter at jeg fikk mitt vintage rørpreamp-system på CD-spilleren, så foretrekker jeg ofte CD-platen foran LP. Uten denne modifikasjonen synes jeg LP'er nesten alltid er best. Begge formater er tilfredsstillende hos meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny D
    Jeg lurer på nårtid det skal komme noe mere enn alt var bedre før og ingen kan noe i dag. Slik som en konstruksjon som bidrar med sin gode lyd i ett eller annet ledd.
    DIY sidene venter spent på dine design KJÆLLB

Vil du vi skal lage en avstemning om hvilket apparatur du skal lage først eller kommer du med prosjektet sjøl?

Ja hvis noen kan hjelpe meg med å få laget pene diagrammer, m.m., så skal jeg gjerne fristille det jeg har bygget selv:

1) en trafokoblet (inngang) 1-rørs heptode preamp for CD-spilleren, kan med en bryter stilles om fra 1 % til 10 % 2. harmoniske forvrengning (v/høyt nivå).
    Heptoden er RCA 6L7G eller RCA/Mullard 6L7 (uten G) metallrør fra WW II - flott lyd, ikke lett å skaffe idag.

2) en trafo-koblet (inngang og utgang) 3-rørs headphone amp som brukes som en ekstra line amp for alle signalkilder for å gi "vintage sound" som effektivt motvirker den skjeve klangbalansen i moderne chips. Bruker TungSol 6K5G triode inngang, RCA 6J5 metallrør triode driver og det kjente 6V6GT (franske Mazda) utgangsrør. 6V6 er en såkalt beam-tetrode.
    Alle rør er NOS 1950. Ikke så lette å skaffe idag.

Både 1) og 2) er designet av undertegnede, i tilfelle 2) har jeg kikket på nokså standardiserte 1940/50-diagrammer.

Strømforsyningene er et kapittel for seg. Meget store og tunge, i egne kasser, bygget som dual mono, og nr. 2 bruker en kraftig rørlikeretter (et russisk NOS AZ4-rør, trolig 1960).

Hovedkonseptet mitt er at moderne power amps er brukbare pga høye strømmer og lave impedanser i kretsene. Men skal vi bruke metallfilm-motstander med verdier over 1 kohm eller uansett i preamps med lave kretsstrømmer, så blir lyden dårlig. Så i (høyimpedante) preamp-kretser må vintage-komponenter brukes. Så er man i mål.

Hvem er forresten "vi" og har "vi" kjennskap til rørdiagrammer og interesser for vintage-teknologi ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    1) Du som har "tatt noen fag i matte ved universitetet" vet vel selvfølgelig at fouriertransformen inneholder både reelle og komplekse ledd? Og at enhver funksjon glatter ut frekvens-responsen ikke nødvendigvis gjør det samme med faseresponsen?

2) Gitt 2000 bokser med kompleks funksjonalitet skulle jeg gjerne sett den teknikeren som greier å skru seg fram til identisk lyd bare fra øret... Greier du? Fremdeles har vi problemet med at selv om samme lyd KUNNE skrus fram, så vet vi ikke om teknikeren ØNSKET samme lyden. Se de tre-fire siste postene mine...

3) Har du måleutstyr for å korrigere avvik på under en dB?

4) Computer-teknikere er sikkert flinke folk, jeg kjenner ikke så mange. Hvis jeg var ute etter lydteknisk kompetanse ville jeg kanskje spørre elektronikk og akustikk-folk før jeg spurte etter noen som er råflink på å installere Windows XP. Eller hva mener du?

5) Ok. Da låter altså kabler annerledes. Og vinyl-maling på veggen gir annerledes lyd enn vannbasert. Det er jo lagd av et annet materiale, så da MÅ det jo låte annerledes, ikke sant?

-k

Kjære deg da,

vi trenger da ikke en voldsom Fourier-analyse/kontroll for å juster opp eller ned 1 dB ???

Og om vi ikke er sikre på om vi korrigerer 1 dB eller 1/2 dB, så kan vi jo gjerne skru forsiktig opp eller ned og høre om vi finner et punkt som passer.

Kan love deg at både undertegnede og erfarne lydfolk forlengst har funnet ut at en equalizer kan ikke rette på dårlig lyd-kvalitet. Derfor: når folk flest hører at LP-platen er bedre, så skyldes det andre forhold enn frekvensgang.

Ellers skulle jo kjente studioer nøye seg med noen greie equalizere og kanskje moderne solid state kompressorer, og så var man i mål. Hvorfor alt dette vintage-utstyret når Knut's equalizer klarer brasene. Og som du vet, finnes det bokser idag som klarer alt: frekvensgang, fase, kompresjon. Og alt kan justeres kontinuerlig og gradvis.

Hvorfor vintage da ?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjære leser, bare glem dette. Typisk moderne desinformasjon når man ikke vet bedre eller ikke vil høre etter.
    Nå må du bremse her, Kjell B. Å kalle min enkle utledning om teoretisk og praktisk RIAA for desinformasjon er desinformasjon i seg selv. Det er velkjent i audio-kretser at den ideelle RIAA-kurven er vanskelig å gjenskape nøyaktig med analoge kretser, spesielt på grunn av de skarpe knekkpunktene. Det er heller ikke noen tvil om at vinylspillere gjennom ulike innstillinger, valg av pickup, arm etc. gjengir lyd fra vinylplaten på ulik måte. Valg av RIAA-trinn er også vesentlig. Dette er småsignaler og helt parallellt med valg av mikrofoner i et innspillingsstudio. Når jeg møter slik usaklighet som dette så er det lettere å be folk om å søke etter teori og praksis rundt RIAA-trinn selv. Så er du i tvil om hvem du skal tro på når det gjelder RIAA-trinn og om disse varierer i implementasjon, så les selv på internett.

Og legg merke til at Kjell B fortsatt tror at alt jeg sier er motargumentasjon mot hans meninger. Jeg har så langt ikke sagt noe om at dette RIAA-trinnet og teknologien rundt det er bestemmende for hva som er best av CD og LP. Kun at LP-avspilling har store lydmessige avvik fra vinylrigg til vinylrigg, og at LP-innspilling kjøres gjennom en prosess for å kunne representeres på vinyl som i seg selv representerer potensielle avvik fra CD.

Jeg velger å se helt bort fra dine utlegninger om bruk av equalizer, Kjell B, siden du skifter mening i den saken oftere enn agressive køkjørere i Oslo skifter fil.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

1) Nå må du bremse her, Kjell B. Å kalle min enkle utledning om teoretisk og praktisk RIAA for desinformasjon er desinformasjon i seg selv.

2) Og legg merke til at Kjell B fortsatt tror at alt jeg sier er motargumentasjon mot hans meninger.

3) Jeg velger å se helt bort fra dine utlegninger om bruk av equalizer, Kjell B, siden du skifter mening i den saken oftere enn agressive køkjørere i Oslo skifter fil.

1) Nå skriver du igjen noe annet enn det jeg har sagt. Din "desinformasjon" (unnskyld uttrykket) var at forskjeller mellom CD og LP kan skyldes forskjeller i frekvensgang. Fordi 1 dB er hørbart (hvilket det jo er). Hvis vi aksepterer at LP'er ble innspilt med vintage-utstyr, så er det et faktum at forskjeller mellom vintage og moderne lyd ikke kan utlignes med en equalizer. Da ville moderne studioer kaste alt de har og kun bruke en equalizer for å få den ettertraktede vintage-sounden.

2) Det du skriver kan virke sånn, men jeg skjønner likevel at det ikke er meningen !!! Din fremstilling av RIAA-kurven var veldig fin - mitt svar ble dessverre preget av dette med den ene decibel'en og CD-lyd.

3) Jeg har ikke skiftet en eneste mening. Jeg bruker selv en equalizer for å fintrimme lyden til rommet - justering av frekvensgang er supert til å finjustere rommet samt i eksperimenter å teste om forskjell på LP og CD skyldes frekvensgang. I det siste tilfellet blir svaret alltid et rungende NEI.

Derimot kan en equalizer godt være fornuftig for å høre forskjell på forskjellige pickuper. Det skyldes at vi der hører på den samme innspilling - det samme studio, den samme mastering, og det er kun et element, selve pickupen vi tester. Da kan det være at en pickup gir 1 dB lavere nivå enn en annen, og da er en equalizer fornuftig.

Men når vi sammenligner en CD 1990 med en LP 1970 er det store forskjeller på re-mastering (1990) kontra originalt (1970) - avspillingsutstyret er noe annet i 1990 enn i 1970. Om man da prøver å få vintage sound ved å skru opp bassen litt, så virker det ikke. Det blir ikke vintage v.h.a. equalizeren.
    Selv om der også kan være 1-2 dB forskjeller i frekvensgang, så skyldes forskjellene NOE ANNET.

Ellers kunne som sagt studioene bare kaste vintage-utstyret og anskaffe en equalizer, og så var alt i skjønneste orden. Dette er allerede prøvd av nesten alle som er opptatt av disse forskjellene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er de som står i stua hjemme.

100 l? 10"? hmmmm. Dette begynner jo å likne noe! Ikke nok til å "dra skinnet av pølsa", men litt "fuktig på tuppen". :grin: Jeg for min del måtte hatt to par av disse og en sub.

Men jeg må si at designet ikke hørrer hjemme i noen tidsalder. De ser rett og slett ut som det er en sløydlærer som har fått litt vel frie tøyler i høytalerdesign.

Roffe: Usaklig? Kanksje, men jeg følte for litt "lett harselering". Og desverre Kjell B. så havnet det kanskje litt ufortjent på dine høytalere. Og en ting skal du ha Kjell B. du kan svare for deg! Du er vel kanskje lik din bror?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Men jeg må si at designet ikke hørrer hjemme i noen tidsalder. De ser rett og slett ut som det er en sløydlærer som har fått litt vel frie tøyler i høytalerdesign.
    Litt enig med deg, men på den annen side:

Ref: http://www.exoticaudio.org/
    Say no more! 8-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Litt enig med deg, men på den annen side:

Ref: http://www.exoticaudio.org/
    Say no more! 8-)
    Dette er antagelig "kunst" hvor det er ettermontert et høytalerelement! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja-ja, litt morsomheter hører vel med her .....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er litt interessant å lese gjennom denne tråden og all motstanden du fikk i denne tråden nå Kjell B, nå som rør forsterker trådene dine er i skuddet her i forumet og du nermest får bevis dine vintage påstander med f.eks responsene rundt Music Angel forsterkeren. :-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

He-he,det spørs om ikke misjoneringen har vært til hjelp likevel ja..-Men leirinndeling vil man vel alltid finne uansett.Men hva folk ville foretrekke å høre på om de bare fikk det ordentlig demonsterert,spesiellt de som aldri har hørt et ordentlig godt vintage,eller vintage-rørbasert anlegg,se det-kan man bare gjette på.Prinsippene sitter vel temmelig godt spikret hos motstanderne også,selv om kanskje de også kunne likt det de hørte..Derfor tror jeg ikke innrømmelser er det vi kan forvente akkurat.-Og så kommer vel dette med målinger inn også sikkert.
    -Men sant! Du verden så mange kinaforsterkere det har blitt solgt i Norge de siste par årene,nesten rart.Flere av de jeg kjenner med god nok økonomi til å rive på seg langt dyrere saker enn disse,bruker slike nå.-Så noe må det da være med dem.
    Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Synes det er litt interessant å lese gjennom denne tråden og all motstanden du fikk i denne tråden nå Kjell B, nå som rør forsterker trådene dine er i skuddet her i forumet og du nermest får bevis dine vintage påstander med f.eks responsene rundt Music Angel forsterkeren. :-D

Ha-ha, skal vi ha en ny debatt nå ?

Vel, det spesielle nå er jo at man kan få et rør-basert anlegg med god lyd til utrolig lav pris takket være noen iherdige kinesere som ikke har vært i nærheten av moderne vestlig ingeniør-teknologi. Den lave prisen gjør at alle kan få høre dette, og så blir det jo plutselig en helt annen og realistisk historie. Nå nytter kanskje ikke alle disse high-end skrivebordsteoriene lenger. ;-)

Side 19 av 19 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •