Det var bedre før, del II - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 19 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 377
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

1) ... menneskene i studio var den viktigste faktoren. Argumentasjonen min bygger opp om at roffe har rett og du har feil, Kjell.

2) Gode teknikere lager gode album med 8-bits amigaer og soundtracker! Lottomillionæren i nabohuset kan kjøpe alt som er av neumann men

mvh
    Knut

1) Har jeg virkelig feil ??????

Det vil jo alltid finnes dyktige mennesker, mens teknologi er noe som ikke kommer av seg selv - den må skapes og produseres og kvalitets-testes av følsomme ører.

Dette ligner ellers litt på den med høna og egget.

2) Jeg har tidligere stilt spørsmål ved ørene dine Knut. Vet det egentlig ikke er særlig passende ...... men moderne chipslyd er etter min mening grunnleggende umusikalsk, mens gammeldags BILLIG teknologi er fortsatt musikalsk, slik at utsagnet ditt ville vært korrekt i 1960, men dessverre ikke i år 2000.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe sa at det mellom ørene var viktigst.
    Du sa han tok feil, det var tilgangen på vintage utstyr som var viktigst.

Jeg mener at kombinasjonen av lydtekniker og utstyr er best, men teknikeren er absolutt viktigst.

-k

Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har en timg å si.

Må bare slenge meg på her jeg ass! Har selv testa ut dette med forskjellen mellom Analog og digitale utgaver av diverse sanger. Jeg skjekka ut litt Billt Idol og noe CCR /Creedence Clearwater Revival) For fattern hadde disse på Lp. Gikk da og kjøpte disse på cd utgave. Det var Billy Idol : Com On, com on, com on og CCR : Bad Moon Rising. Og begge disse er MYE bedere på LP. Og enda jeg har en sikkelig god cd spiller! På LP'en hadde man den gode "peis kosen" som jeg kaller det og et bedere trøkk i bassen. Rett og slett deiligere å høre på. Men på cd utgaven så var lyden mye mere kald og kjedelig og høre på. Åsså lurer jeg så
    veldig mye på HVORFOR er det sånn? Noen som i det hele tatt kan svara på detta??

Nilsen

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy Nilsemn
    Må bare slenge meg på her jeg ass! Har selv testa ut dette med forskjellen mellom Analog og digitale utgaver av diverse sanger. Jeg skjekka ut litt Billt Idol og noe CCR /Creedence Clearwater Revival) For fattern hadde disse på Lp. Gikk da og kjøpte disse på cd utgave. Det var Billy Idol : Com On, com on, com on og CCR : Bad Moon Rising. Og begge disse er MYE bedere på LP. Og enda jeg har en sikkelig god cd spiller! På LP'en hadde man den gode "peis kosen" som jeg kaller det og et bedere trøkk i bassen. Rett og slett deiligere å høre på. Men på cd utgaven så var lyden mye mere kald og kjedelig og høre på. Åsså lurer jeg så
    veldig mye på HVORFOR er det sånn? Noen som i det hele tatt kan svara på detta??

Nilsen
    Kan jo være mange faktorer for dette. Tok du en blind test ? Hvis ikke så kan det jo være at hodet ditt allerede var innstillt på at vinyl låter bedre som påvirket deg.

Noen synes jo automatisk ting låter bare de hører litt vinyl støy.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En LP mastret på 70-tallet og en CD mastret på 80- eller 90-tallet vil høyst sannsynlig låte veldig forskjellig. Hvis du tok miksen fra et platestudio og sendte den til to forskjellige master-studio, ville du får to CD-er som låter mer eller mindre forskjellig.

Hvis du gir to fotografer hvert sitt kamera og beskjed om å ta bilde av samme motiv vil du få to forskjellige fotografier...

mvh
    Knut Inge

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.... den gode "peis kosen" som jeg kaller det og et bedere trøkk i bassen. Rett og slett deiligere å høre på. Men på cd utgaven så var lyden mye mere kald og kjedelig og høre på. Åsså lurer jeg så

Nilsen

Ja har du en god LP plate-spiller så er dette lett å høre.

Som du kan lese i innlegg tidligere her, så forklarer jeg dette ut fra moderne chips-teknologi - man har ukritisk kopiert elektronikk beregnet for data-maskiner over på analog lyd, og dette har nærmest blitt en katastrofe.

Et eksempel: Moderne komponenter til data er bygget opp med såkalt tynnfilm, dvs. ledere og motstander (de interne "kablene") finnes der som et ultratynt belegg, så tynt at man må ha mikroskop for å se de.
    I en typisk moderne forsterker eller forforsterker (eller mixepult) vil et signal måtte gå gjennom noe sånt som 50 meter tynnfilm-belegg (metallfilm-belegg).

Og tenk på kabel-debatten. Folk kjøper dyre tykke kabler uten å vite at inne i de dyre boksene de har hjemme må signalet gå gjennom 50 meter av en leder som er så tynn at det er nærmest ingenting der.

De 50 meter er et anslag. Det kan være 10 eller 100 meter eller mer.

Denne computer-teknologien er overført til lyd (audio) uten at noen har sjekket at dette er bra eller brukbart.

Når man lytter på moderne utstyr eller innspillinger, får man nettopp en følelse at trykket der nede mangler (bass og nedre mellomtone). LP-platen er mer dynamisk og fyldig i klangen.

Det er også mange andre ting, se tidligere innlegg. Noen er nok veldig tekniske, og så er det nok av og til en diskusjon om hvem som kan mest.

Man bruker i det hele tatt andre typer materialer til å lage moderne computer-deler, men da kan det jo godt tenkes at disse materialene ikke er så bra i lyd-sammenheng.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og noen her kommer med villedende informasjon og hevder at LP'en er mastret slik at man har skrudd opp bassen og senket diskanten.

Hvis du prøver på et anlegg med bass og diskant-kontroll vil du lett høre at du får ikke en CD til å lyde som en LP ved å skru opp til mer bass.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Og noen her kommer med villedende informasjon og hevder at LP'en er mastret slik at man har skrudd opp bassen og senket diskanten.

Hvis du prøver på et anlegg med bass og diskant-kontroll vil du lett høre at du får ikke en CD til å lyde som en LP ved å skru opp til mer bass.

Man kan mer eller mindre få en CD til å låte som Vinyl, men ikke vice versa..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så ville to fotografer sannsynligvis ta to forskjellige bilder selv om de fikk utlevert samme motiv.

Å begynne å forklare forskjeller utifra ubekreftede hypoteser om at fotografiaparater er forskjellige ut fra at det er for mange lag med glass i linsa er å angripe problemet feil. Det er mer effektivt å prøve å teste kameraene teknisk ved å justere dem likt og plassere dem på stativ med samme vinkel. Da først kan vi si om det ER en faktisk forskjell.

For å dra analogien tilbake til LP, så vet vi med god sikkerhet at materialet som er gravert inn på LP plata er ulikt det som er lagt inn i CD masteren. Dermed er det totalt uinteressant å snakke om tekniske fordeler og ulemper ved de to medier ut fra den forskjellen du observerer. Hvis du kan finne to LP/CD innspillinger der de har brukt samme master OG teknikeren som har gravert LP-plata har gjort jobben sin meget nøytralt (og helst dokumentert) OG du matcher nivå veldig nøye på LP spiller og CD spiller kan vi begynne og snakke om de respektive mediers fordeler og ulemper.

Det kan godt tenkes at computer-materialer ikke er egnet til audio-teknikk, men KjellB snakker stort sett tullball når han bevisst later som om alle LP-plater er spilt inn på vintage utstyr og har dårlig lyd, mens alle CD-plater er spilt inn på moderne utstyr og låter dårlig. Kjell vet veldig godt at alle variasjoner over vintage/moderne, CD/LP, God/dårlig lyd finnes. F.eks finnes det CD-er spilt inn på moderne utstyr med bra lyd. Det finnes også CD-er spilt inn med gammeldags utstyr med god lyd. Etc etc ...

mvh
    Knut Inge

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som så på hva Neil Young sa om lydkvaliteten fra 80 tallet i lydverket på Nrk i går.

Mvh Linus

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man lytter på moderne utstyr eller innspillinger, får man nettopp en følelse at trykket der nede mangler (bass og nedre mellomtone). LP-platen er mer dynamisk og fyldig i klangen.
    Det er en liten detalj som er viktig her:
    En LP-plate er i utgangspunktet komprimert i bassen og hevet i diskanten fordi bassutslagene ellers ville føre til at stiften ville hoppe ut av sporet, mens signal/støynivået ville blitt for høyt i diskanten. Her er et eksempel på en typisk RIAA-kurve, som viser hvordan RIAA-trinnet modifiserer lyden:

Dette må ikke forveksles med en equalizer, siden dette er nødvendig for å gjenskape et nøytralt lydbilde fra en LP-plate.

Så er det bare å gjette: Hvor store avvik tror dere det er mellom den ideelle RIAA-kurven og de ulike implementasjonene?
    Den ovenstående figuren indikerer at avvikene er der både i "knekkene" i den ideelle RIAA-kurven, men spesielt i dypbassen. Når platen spilles inn vil det også være i bruk en invers av dette trinnet som komprimerer bassen og booster diskanten, samt at bassen samles til et monospor (siden sideveis bass også ville ført til at stiften ville hoppet ut).
    Ta også nå i betraktning de avvikene som er mellom ulike stifter, forskjellen i trykk på innsiden og utsiden av stiften i forhold til valg og balansering av armen etc, så skjønner man at avvikene fra spiller til spiller er relativt store. Avspilling av en LP-plate er med andre ord tweakerens drøm. Her er det store muligheter for å få akkurat den lydsignaturen man vil ha.

Det er klart det vil bli forskjeller i lydbildet mellom avspilling av en CD-plate og en LP-plate med alle disse avviksfaktorene inne i bildet. Jeg ville tvert imot være overrasket om det var likt.

Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har en veldig god Plate spiller ja. Nei jeg tok ikke en blind test. Men lurer på om jeg skal gjøre det.. Søstra mi å sa at Lp'en ga en mer behagligere lyd mente hun. Og hun har veldig dårlig kjennskap til lyd!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Så er det bare å gjette: Hvor store avvik tror dere det er mellom den ideelle RIAA-kurven og de ulike implementasjonene?

Kjære leser, bare glem dette. Typisk moderne desinformasjon når man ikke vet bedre eller ikke vil høre etter.

Jeg og flere har i denne tråden tydelig sagt fra at vi har prøvd å bruke (for mitt vedkommende) en tonekontroll med 2x33 separate reguleringer.
    Er det virkelig noen som tror på roffe her. At ikke en slik avansert 2x33 bånds equalizer kan motvirke de små 1 dB avvikene mellom forskjellige platespillere, etc.

Hele den store gruppen av lydfolk som idag går over til vintage-teknologi og eldre teknikker (blandet med moderne) har startet med å prøve frekvensgang-reguleringer.

roffe er blitt grundig informert om dette, men fortsetter sin desinformasjon med at forskjellen mellom CD og LP gjelder frekvensgang. Skal tro hva dette skyldes ?

Tenk på Neil Young - en anerkjent musiker - som sier (på NRK igår) at god audio forsvant i 1980, akkurat som det jeg sier. Og vi som sier dette har prøvd alle former for enkle teknologier for å motvirke forskjeller i frekvensgang, faseskift, m.m.

Og så må vi fortsatt ha denne diskusjonen om at 0,1 dB er hørbart, altså en diskusjon på barnehage-stadiet hvis vi snakker audio. Siden det er andre forhold som er 1000x viktigere.

Jeg gjentar: roffe er blitt grundig informert om hva folk har prøvd FØR de hevder at moderne lyd er elendig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For å dra analogien tilbake til LP, så vet vi med god sikkerhet at materialet som er gravert inn på LP plata er ulikt det som er lagt inn i CD masteren. Dermed er det totalt uinteressant å snakke om tekniske fordeler og ulemper ved de to medier ut fra den forskjellen du observerer. Hvis du kan finne to LP/CD innspillinger der de har brukt samme master OG teknikeren som har gravert LP-plata har gjort jobben sin meget nøytralt (og helst dokumentert) OG du matcher nivå veldig nøye på LP spiller og CD spiller kan vi begynne og snakke om de respektive mediers fordeler og ulemper.

For å sitere dine uttrykk, så snakker du tullball nesten hver eneste gang du begynner med mere kompliserte utlegninger.

Den manglende logikken i det du sier her er som vanlig lett å avsløre:

Ifølge deg går verden kun fremover. Da må jeg spørre - ville ikke det moderne lydstudiet foretrekke den beste masteren, og mastre slik at folk synes CD-en lyder bedre enn LP'en ?
    Hvorfor gjør de ikke det, hvis det bare er snakk om forskjeller i mastring.

Hvorfor i all verden vil det nye studioet ha slik lyst til å lage en dårligere CD-versjon ??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har tidligere sagt at bruk av EQ er helt utelukket for å kompensere for svakhetene ved moderne IC-er, og nå sier du at den er fullgod for å kompensere for avvik på LP spillere?

Hvordan kompenserer du for avvik i kompresjon/ekspansjon med en EQ?

1dB er faktisk noe man kan høre (hvis det gjelder tilstrekkelig stort frekvensområde).

Jeg tror ikke Neil Young kan brukes som referanse for elektronikk. Det er mange musikere som mener at "lyden var bedre før" og det skal man ta alvorlig. Men forklaringen deres må man se i lys av at de er utøvere og ikke nødvendigvis teknisk bevandret.

"Og så må vi fortsatt ha denne diskusjonen om at 0,1 dB er hørbart, altså en diskusjon på barnehage-stadiet hvis vi snakker audio. Siden det er andre forhold som er 1000x viktigere.
    "

Så som alderen på kondensatorene ja =)

Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har en veldig god Plate spiller ja. Nei jeg tok ikke en blind test. Men lurer på om jeg skal gjøre det.. Søstra mi å sa at Lp'en ga en mer behagligere lyd mente hun. Og hun har veldig dårlig kjennskap til lyd!
    Vær oppmerksom på at et slikt forum som her har en del faste deltagere som fritt kommer med alt de har lyst til. Jeg kaller noen kommentarer for bakgrunnsstøy. Hensikten er nok å skremme bort en del folk som er kritiske til moderne lyd.

Det du skriver her stemmer stort sett med det jeg hører fra alle jeg kjenner - enten de er veldig musikalske eller bare bruker musikk som litt bakgrunns-underholdning. Bare stå på !

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å sitere dine uttrykk, så snakker du tullball nesten hver eneste gang du begynner med mere kompliserte utlegninger.

Den manglende logikken i det du sier her er som vanlig lett å avsløre:

Ifølge deg går verden kun fremover. Da må jeg spørre - ville ikke det moderne lydstudiet foretrekke den beste masteren, og mastre slik at folk synes CD-en lyder bedre enn LP'en ?
    Hvorfor gjør de ikke det, hvis det bare er snakk om forskjeller i mastring.

Hvorfor i all verden vil det nye studioet ha slik lyst til å lage en dårligere CD-versjon ??

Kan du gi meg linken til der jeg har sagt at verden går kun fremover, eller fantaserer du opp utsagn for å lage en spennende diskusjon?

Det er ikke sikkert at lydteknikeren og studioet er enige med deg (eller seg selv) om hva som er "bedre" og "dårligere". Men jeg regner med at du, KjellB vet best? =)

Logikken din er bl.a. at alle kompliserte problemer har enkle svar (det finnes bare god og dårlig lyd, og bare dumme mennesker vil velge dårlig lyd. Alle verdens problemer blir løst om vi alle går over til å bruke rør og gamle krets-komponenter. Lydteknikere bidrar ikke til lyden , det gjør bare sølvfargede bokser.) Sa vi noe om manglende logikk??

mvh
    Knut

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ikke det alltid det er studioet som bestemmer hvordan ting skal låte da, dette har det jo blitt nevnt flere ganger her før.

Loudness krigen, hørt om den ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1) Du har tidligere sagt at bruk av EQ er helt utelukket for å kompensere for svakhetene ved moderne IC-er, og nå sier du at den er fullgod for å kompensere for avvik på LP spillere?

2) Hvordan kompenserer du for avvik i kompresjon/ekspansjon med en EQ?

3) 1dB er faktisk noe man kan høre (hvis det gjelder tilstrekkelig stort frekvensområde).

4) Jeg tror ikke Neil Young kan brukes som referanse for elektronikk. Det er mange musikere som mener at "lyden var bedre før" og det skal man ta alvorlig. Men forklaringen deres må man se i lys av at de er utøvere og ikke nødvendigvis teknisk bevandret.

5) "Og så må vi fortsatt ha denne diskusjonen om at 0,1 dB er hørbart, altså en diskusjon på barnehage-stadiet hvis vi snakker audio. Siden det er andre forhold som er 1000x viktigere.
    "

Så som alderen på kondensatorene ja =)

Knut

Ha-ha - det er ihvertfall stimulerende å prate med deg ! Og av og til kommer du med momenter som om enn uvanlige i min verden, så ihvertfall viktige, ikke minst for lesere med forskjellig type bakgrunn.

Så vi får gå løs på momentene her da.

1) Hvis avvik er av frekvensmessig art (pickup, høyttaler, etc.), ja så er en equalizer godt anvendelig.
    I prinsippet er det kun her en equalizer skal anvendes, så alle andre typer avvik må korrigeres på annen måte. F.eks. ved å fjerne alle computer-chips i den analoge lydkjeden.
    Hvis man påstår at en CD er mastret på en annen måte, så kan man motvirke frekvens-messig mastring (forsøksvis) ved å skru kontrollene opp eller ned et par dB ihvertfall.

2) Spørsmålet er irrelevant. Hvis LP-lyden er mer komprimert og derved liksom skulle lyde best, så er det bare å trykke på en knapp i Knut's moderne studio, og vips, så er CD-lyden komprimert akkurat på samme måte. Vi har massevis av moderne prosessorer som kan komprimere eller ekspandere lyd. Enorme muligheter. Men dessverre - LP'en lyder som regel bedre. Så de som utgir CD-plater bruker selvfølgelig alle disse moderne hjelpemidlene for å få så god CD-lyd som mulig. Hvorfor er fortsatt LP-platen mer musikalsk å lytte til ?

3) Spørsmålet er irrelevant. En equalizer, eller ofte en billig tonekontroll kan rette ut 1 dB. Likevel blir det ikke likt.

4) Jaha, så det er bare computer-teknikere som kan uttale seg om den lydkatastrofen som skjedde i 1980 (og som computer-teknikerne sier ikke var der) ?? Vil be leserne merke seg slike argumenter. De er typiske for lydbransjen.

5) Gamle kondensatorer er konstruert med ANDRE materialer og vil derfor ihvertfall lyde ANNERLEDES.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deepc0re
    Nå er det ikke det alltid det er studioet som bestemmer hvordan ting skal låte da, dette har det jo blitt nevnt flere ganger her før.

Loudness krigen, hørt om den ?
    Det er ikke noe poeng. Han har bestemt seg, og argumentene noen har fremført på hver femte side faller ut etter 2-3 sider og må gjentas på nytt.... og på nytt... og på nytt. Samtidig er alle som er uenige med KjellB automatisk PC-nisser, utstyrt med dårlige ører, og alle samlet i et komplott for å ødelegge god lyd...

mvh
    Knut

Side 18 av 19 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •