Det var bedre før, del II - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 19 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 377
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    :grin:

Hvor gamle er de? Designet tilsier at de er min. 15 år. Hvordan er membranet på disse etter så mange år. De må være totalt "utspillte" hvis det er noe som heter det i ht terminologi. Min mor og far kjøpte et gromt (på den tiden) anlegg med Huldra 10 og noen B&O høytalere. Det satt en 8" mellomtone og diskant i dem. Etter 20 år var membranet på basselementet smuldret opp. jeg byttet de ut med noen billige Seas elementer med platsic coat. Får du tak i nytt element til disse? For dette er vel et fulltone element også?
    Nei Kjell, det MÅ være alternativer som spiller MYE bedre enn disse.(?) Hvis du har tid så kan du jo bygge deg et par BEL og sammenligne. Dette er Snickers-is sin kreasjon ( din "motstander"). Det må da være verdt noen dager i garasjen + noen peanøtter og bananer og faktisk høre hva ungdommen får til.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad

Hvor gamle er de? Designet tilsier at de er min. 15 år. Hvordan er membranet på disse etter så mange år. De må være totalt "utspillte" hvis det er noe som heter det i ht terminologi. Min mor og far kjøpte et gromt (på den tiden) anlegg med Huldra 10 og noen B&O høytalere. Det satt en 8" mellomtone og diskant i dem. Etter 20 år var membranet på basselementet smuldret opp. jeg byttet de ut med noen billige Seas elementer med platsic coat. Får du tak i nytt element til disse? For dette er vel et fulltone element også?
    Nei Kjell, det MÅ være alternativer som spiller MYE bedre enn disse.(?) Hvis du har tid så kan du jo bygge deg et par BEL og sammenligne. Dette er Snickers-is sin kreasjon ( din "motstander"). Det må da være verdt noen dager i garasjen + noen peanøtter og bananer og faktisk høre hva ungdommen får til.

Dette er usaklig, Konrad. Du kan ikke bedømme lyden fra en høyttaler ut fra utseende eller alder. Dette er et eksempel på Tannoys Prestige-serie (Turnberry-modellen), og det er ingenting umoderne med dem med unntak av utseendet. De er altså ikke gamle, selv om de ser slik ut, og lyden er ikke blant de dårlige, ihvertfall, selv om jeg ikke har lyttet til Prestige-serien annet enn i forbifarten.

B&O-høyttalere har vært spesielt hardt angrepet av den nevnte smuldringen. Andre høyttalere har klart tidens tann vesentlig bedre, men Tannoy Prestige Turnberry er ikke en gammel høyttaler, så selv om det er en koselig historie som fortelles over, så er den irrelevant i forhold til denne høyttaleren.

Link til Tannoys side om serien:
    http://www.tannoy.com/PrestigeOverview

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vil anbefale deg å høre disse høytalerene før du skriver noe du kanskje kan komme til å se på med litt andre øyne /ører senere. Hvis jeg tolker riktig så har jeg tilfeldigvis et de eldre og mye lignende disse elementene liggende som er i disse høytalerene (eller et eldre 12" som ligner veldig i alle fall som jeg kom over i en brukt butikk og har planer om å bygge en grei senter høytaler med det) og de har en egen diskant dome inne i senter av det store papp membranet. Synes ikke det er så ofte man kommer over elementer i en såpass god byggekvalitet, og holdarhets messig over tid, tror jeg neppe disse har så store problemer, annet enn at man kan være uheldig å fysisk komme bortpå og skade disse, hvis man skal løfte rundt på dem osv.

Med tanke på at man på bilde ser et parr høytalere med 10" mebraner, må vel disse høytalerene ruve godt i et lytterom, og med det kassevolumet der, spiller de vel litt ned i bass området også vil jeg tro.;-)

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et inntrykk at det er et elske/hat forhold til fulltone elementene til Tannoy. Eneste jeg har hørt av Tannoy er 600A som er en aktiv studio monitor, denne imponerte meg ikke.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Når det gjelder lange høytaler kabel strekk, så er det vel kabelenes kapasative egenskaper som spiller inn og som kan drive forsterkeren opp i selvsving som er det store problemet
    Nei, det er egentlig ikke problematisk med kapasistansen i forhold til lengden fordi kapasistansen får kabelens lengde som seriemotstand. Det er derfor bare dersom kabelen har ekstremt lav impedans i forhold til kapasistansen at dette kan bli problematisk. For eksempel Goertz som har høy kapasistans på korte strekk har brent av en del forsterkere.

Seriemotstanden i kabelen derimot vil øke forvrengningen i høyttaleren og redusere kontrollen rundt alle reaktive deler av impedanskurven (typisk ifm bassrefleks).

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nei, det er egentlig ikke problematisk med kapasistansen i forhold til lengden fordi kapasistansen får kabelens lengde som seriemotstand. Det er derfor bare dersom kabelen har ekstremt lav impedans i forhold til kapasistansen at dette kan bli problematisk. For eksempel Goertz som har høy kapasistans på korte strekk har brent av en del forsterkere.

Seriemotstanden i kabelen derimot vil øke forvrengningen i høyttaleren og redusere kontrollen rundt alle reaktive deler av impedanskurven (typisk ifm bassrefleks).
    mulig du har rett i dette Snickers-is, men det må skje noe annet enn det du angir også siden problemet ikke er konstant og uavhengi med kabel lengden som vel blir litt av konklusjonen hvis dine påstander med kapasitans og serie motstand er korrekte, da ville man vel nesten bare hatt som du skriver "forvrengningen i høyttaleren og redusere kontrollen rundt alle reaktive deler av impedanskurven ".

Har også tenkt på problemstillingen som et fenomen man kan få, og nærmest se f.eks for analoge bildekabler som sees som ringing eller en forskyvning og "ekko" rundt sterke konturer i bildet. Slike ting kommer vel ofte av fenomener som skjer i signal kabelen og termineringene og er at et signal ikke absorberes 100% av endepunktene, og reflekteres frem og tilbake mellom ende punktene og forskyvningen er vel også avhengig av frekvens og lengden til kabelen. Det er vel derfor man terminerer endepunktene med en motstand på f.eks scsi kabler og har begrensninger på kabel lengder osv og er nøye med 75 ohm i alle ledd i coax kabler osv, for ikke å få reflektert signalet uheldig så det blander seg tidsmessig forskøvet med hovedsignalet.

Enkelte effekt forsterkere er jo i stand til å jobbe helt opp i MHz området hvor disse fenomenene begynner å bli merkbart store og da kan vel refleksjonene også tunes og påvirkes av lengden på kabelen de skal drive. Raske forsterkere bør vel hindres med fra å komme opp i høyfrekvens, og det er vel hvis ikke denne filtreringen er gjort tilstrekkelig, at refleksjonene muligens kan drive en forsterker til å komme ut av fatning og inn i selvsving med overopphetede og kanskje avbrennte transistorer som resultat.

Vet ikke helt om disse tingene stemmer helt, ettersom det er noen antagelser jeg har gjort selv, og ikke har funnet så mye underbyggende materiale om.

Det ble jo også litt OT dette, men det er mulig at ikke Vintage utstyr er like følsomt for disee fenomener i MHz området og takler og demper dette internt i mykere materialer osv bedre enn nyere "hardt" "PC" utstyr, og f.eks valg av kabler, lange signalveier osv, vil gjøre større utslag for fenomener langt utenfor det hørbare frekvens området, men vil belaste elektronikken slik at det også påvirker innenfor det hørbare frekvens området.

Slike uønskede belastninger kan kanskje ha mye og si for hvordan utstyret spiller og låter sammen og reagerer med hverandre. Mulig det er her Vintage og moderne utstyr matchet sammen, er med på å trylle frem god lyden ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Dette har du selvfølgelig rett i.
    Jan erik kan få et strykeorkester til å låte bra med shure sm57 og en behringer mixer.
    Så bra at vi er enige! Endelig som forstår at studio/master-teknikere gjør mer enn å plugge vintage-bokser inn i lydkjeden :-) F.eks å skru kreativt.

mvh
    Knut Inge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B
    Ut fra denne enkle betraktningen skulle disse motstandene gi en mer markert impuls-gjengivelse - og det er faktisk det subjektive inntrykket man får ved lytting. De gir et deilig trykk i bass og nedre mellomtone, og man føler at en slapp innspilling faktisk lyder litt kvikkere med CC-motstander.
    Jeg ønsker at en slapp innspilling skal låte slapt i stua mi :-) Og en perfekt innspilling skal ikke låte noe annet enn perfekt...

Et høypassfilter/en derivator satt inn i et system vil også gi mer "markert impuls-gjengivelse". Er det dette du ønsker?

Jeg ønsker en impulsrespons som er mest mulig lik en dirac-puls, evt et ideelt båndpassfilter i den virkelige verden....

mvh
    Knut

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har skrevet litt om selvsving i tidligere tråder Snickers-is, i en tråd om kabler skrev du blandt annet at

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Når det gjelder delefilter så sitter det jo allerede en spole eller minimum en motstand foran alle paralellkondensatorer. Det samme gjelder for elementenes egenkapasistans.

Selvsving kan oppstå når kapasistansen kommer opp på et visst nivå. Denne selvsvingen vil på en måte tømme forsterkeren for ressurser slik at det blir lite igjen til å spille musikk med. Jeg har aldri selv hørt denne effekten, men jeg regner med den i hovedsak finner sted utenfor det hørbare området.

Problemet er ikke stort med de produktene som finnes på dangens marked, men jeg ser for meg at med hjemmetweakerens forsøk på å oppnå minimum induktans bør man være klar over dette.

Da jeg bygde min "TheEnd" var det fokus på blant annet hvor fremtredende evnen til å gå i selvsving er. På den konstruksjonen er det så godt som umulig, og jeg tror personlig at det skyldes blant annet mangelen på global motkobling.

Dersom jeg finner mer dokumentasjon om temaet skal jeg komme tilbake til det.

Motkobbling kan vel nettop spille inn når det gjelder følsomheten for selvsving, men jeg mener å huske konstutøren(e) på et tidspunkt hadde visse problemer med "TheEnd" forsterkeren også, og måtte konstruere og montere en feritt ring med noen få kobbervikklinger på, for å redusere arbeidsområdet opp i frekvens for enkelte komponenter internt i forsterkeren, ettersom enkelte tidlige utgaver "tok avsted" og brant utgansgstrinnet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også tenkt på problemstillingen som et fenomen man kan få, og nærmest se f.eks for analoge bildekabler som sees som ringing eller en forskyvning og "ekko" rundt sterke konturer i bildet. Slike ting kommer vel ofte av fenomener som skjer i signal kabelen og termineringene og er at et signal ikke absorberes 100% av endepunktene, og reflekteres frem og tilbake mellom ende punktene og forskyvningen er vel også avhengig av frekvens og lengden til kabelen. Det er vel derfor man terminerer endepunktene med en motstand på f.eks scsi kabler og har begrensninger på kabel lengder osv og er nøye med 75 ohm i alle ledd i coax kabler osv, for ikke å få reflektert signalet uheldig så det blander seg tidsmessig forskøvet med hovedsignalet.
    Dette er jo typisk for hvordan man anvender teori som gjelder ett fagfelt feilaktig i et annet fagfelt. Forskjellen mellom analog video og analog audio er båndbredden.
    For å si det enkelt: Refleksjonsproblematikken forbundet med impedanstilpasning i kabler er neglisjerbar for audiofrekvenser. Såvidt jeg husker gjelder den først når kablene blir lenger enn en viss brøkdel av bølgelengden (hentet fra en mulig sviktende hukommelse, mener jeg det dreier seg om 1/4 av bølgelengden). Gitt at vi har en skikkelig dårlig kabel, der elektronene beveger seg med 50% av lysets hastighet, så blir bølgelengden på 20kHz omtrent 7500 meter eller 7,5kilometer. Gitt at hukommelsen min ikke svikter, så vil altså refleksjonsproblematikken for audiofrekvenser da først gjøre seg gjeldende ved kabellengder på omtrent 1,9 km. Du skal jobbe hardt for å få så lange kabelstrekk i et audiooppsett hjemme, selv med nevnte moderne motstander.

For datamaskiner er imidlertid dette en stor utfordring, siden vi der nå snakker om opp mot 5GHz. Da får man refleksjonsproblematikken allerede nede på centimeternivå...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dette er jo typisk for hvordan man anvender teori som gjelder ett fagfelt feilaktig i et annet fagfelt. Forskjellen mellom analog video og analog audio er båndbredden.
    For å si det enkelt: Refleksjonsproblematikken forbundet med impedanstilpasning i kabler er neglisjerbar for audiofrekvenser. Såvidt jeg husker gjelder den først når kablene blir lenger enn en viss brøkdel av bølgelengden (hentet fra en mulig sviktende hukommelse, mener jeg det dreier seg om 1/4 av bølgelengden). Gitt at vi har en skikkelig dårlig kabel, der elektronene beveger seg med 50% av lysets hastighet, så blir bølgelengden på 20kHz omtrent 7500 meter eller 7,5kilometer. Gitt at hukommelsen min ikke svikter, så vil altså refleksjonsproblematikken for audiofrekvenser da først gjøre seg gjeldende ved kabellengder på omtrent 1,9 km. Du skal jobbe hardt for å få så lange kabelstrekk i et audiooppsett hjemme, selv med nevnte moderne motstander.

For datamaskiner er imidlertid dette en stor utfordring, siden vi der nå snakker om opp mot 5GHz. Da får man refleksjonsproblematikken allerede nede på centimeternivå...
    Er enig i det du skriver innenfor det hørbare området roffe 20-20000Hz, men jeg mener jeg beskrev i inlegget mitt at jeg snakket om frekvenser opp i MHz området, og som elektronikken og forsterkerene jo i enkelte tilfeller netopp kan behandle og slite med hvis det ikke er tatt noen grep for å hindre dette.

Hva mener du forresten skjer når en effekt forsterker går i selv-sving pga 100m lange kabelstrekk da roffe ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1) Hvor gamle er de? Designet tilsier at de er min. 15 år. Hvordan er membranet på disse etter så mange år. De må være totalt "utspillte" hvis det er noe som heter det i ht terminologi.

2) For dette er vel et fulltone element også?

3) Nei Kjell, det MÅ være alternativer som spiller MYE bedre enn disse.(?) Hvis du har tid så kan du jo bygge deg et par BEL og sammenligne.

1) Disse er re-issue vintage high-end, ble produsert i fabrikken for ca. 3 år siden.

2) De er 2-veis og diskanten er et separat kompressor-horn (co-axialt midt i bass-elementet) etter god gammel oppskrift, ca 10 ganger bedre enn en moderne dome-tweeter.
    Kompressorhorn er veldig avslørende i toppregisteret, og passer derfor dårlig sammen med moderne elektronikk.

3) Hvorfor skulle BEL være bedre enn andre gode moderne høyttalere ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Så bra at vi er enige! Endelig som forstår at studio/master-teknikere gjør mer enn å plugge vintage-bokser inn i lydkjeden :-) F.eks å skru kreativt.

mvh
    Knut Inge

Neida, dere er ikke enige.

Men godt forsøk, Knut.

Det er jo ingen som mener at det er nok å plugge inn noen vintage-bokser og så er det tilstrekkelig.

Problemet er at du har problem med å oppfatte nyanser i setningsoppbygning, hva som er inkludert og hva som er eksludert i en saklig formulering.

Det er mange forutsetninger som må oppfylles for at en innspilling skal bli vellykket. Av de mange, så er en TILGANG på vintage-teknologi - en annen er KOMPETANSE i å gjøre en innspilling.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med tanke på at man på bilde ser et parr høytalere med 10" mebraner, må vel disse høytalerene ruve godt i et lytterom, og med det kassevolumet der, spiller de vel litt ned i bass området også vil jeg tro.;-)

Ja slike co-axial høyttalere kan spille mer HOMOGENT enn noe annet høyttaler-prinsipp. Noe jeg setter pris på.

Kasse-volumet er på vel 100 Liter - som alle vintage-design er høyttaleren lett å drive, men den krever "rør-lyd" for å yte sitt beste. Derimot kan utgangstrinnet godt være en billig transistor-forsterker, siden de er lettdrevne.

Mine billige Rotel gir en DUNDRENDE rom-ristende bass med disse (når innspillingen er der) - men altså med trafo-koblet rør-pre i signalveien.

Diskanten er et godt gammeldags kompressorhorn - slike co-axial horn var standard på studio- og high-end (hos mange fabrikanter) på 50/60-tallet. Bedre lyd enn slappe moderne dome-tweetere etter mine ører da.

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    1) Disse er re-issue vintage high-end, ble produsert i fabrikken for ca. 3 år siden.

2) De er 2-veis og diskanten er et separat kompressor-horn (co-axialt midt i bass-elementet) etter god gammel oppskrift, ca 10 ganger bedre enn en moderne dome-tweeter.
    Kompressorhorn er veldig avslørende i toppregisteret, og passer derfor dårlig sammen med moderne elektronikk.

3) Hvorfor skulle BEL være bedre enn andre gode moderne høyttalere ?

Om de er 10 ganger bedre enn en dome diskant er DIN påstand. Som sagt så er det mange som avskyr denne trademark løsningen til Tannoy.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    2) For meg virker det som hodene til teknikerne i lydstudioene er den viktigste komponenten under innspillingene
    2) Nei, det er tilgangen på vintage-utstyr og vintage-komponenter, særlig i preamp/equalizer-kretsene. Heldigvis ble ikke alt kastet av ingeniørene i 1980.
    ...1.Dårlige lydteknikere med topp utstyr lager generelt dårlige album (uansett alderen på kondensatorene)
    2.Verdens beste lydtekniker kan lage et helt ok album på billig utstyr fra 1989
    Hvilket skulle vise at KjellB farer med tullball når han sier at vintage utstyr er viktigere enn god lydtekniker...
    ...3.Det finnes veldig gode album laget på UTELUKKENDE moderne utstyr
    4. Det finnes fantastisk dårlige album laget på UTELUKKENDE gammel utstyr
    Altså er det ingen mekanisme som gjør at vintage automatisk gir bra lyd og moderne automatisk gir dårlig...

Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Dette har du selvfølgelig rett i.
    Jan erik kan få et strykeorkester til å låte bra med shure sm57 og en behringer mixer.
    Så bra at vi er enige! Endelig som forstår at studio/master-teknikere gjør mer enn å plugge vintage-bokser inn i lydkjeden F.eks å skru kreativt
    Neida, dere er ikke enige.

Men godt forsøk, Knut.

Det er jo ingen som mener at det er nok å plugge inn noen vintage-bokser og så er det tilstrekkelig.

Problemet er at du har problem med å oppfatte nyanser i setningsoppbygning, hva som er inkludert og hva som er eksludert i en saklig formulering.

Det er mange forutsetninger som må oppfylles for at en innspilling skal bli vellykket. Av de mange, så er en TILGANG på vintage-teknologi - en annen er KOMPETANSE i å gjøre en innspilling.

Så bra at du har full kontroll over med-debattanters meninger, Kjell :-)

Jeg observerer at du mener at bokser/kondensatorer er viktigste ingrediens i et mastering-studio, mens de fleste med-debattanter, inklusive han som har det som levebrød mener at det er teknikeren. Interessant.

mvh
    Knut Inge

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1) Jeg ønsker at en slapp innspilling skal låte slapt i stua mi :-) Og en perfekt innspilling skal ikke låte noe annet enn perfekt...

2) Et høypassfilter/en derivator satt inn i et system vil også gi mer "markert impuls-gjengivelse". Er det dette du ønsker?

3) Jeg ønsker en impulsrespons som er mest mulig lik en dirac-puls, evt et ideelt båndpassfilter i den virkelige verden....

mvh
    Knut

Som vanlig er vi mer enige enn du får det til å se ut som, ha-ha.

1) I prinsippet 100 % enig.
    Men hvis du var en praktisk erfaren elektronikk-designer så ville du vite følgende: a) Ingen komponenter er nøytrale. Og b) Nøytral lyd får du ved å blande komponenter med til dels "motsatte" egenskaper.
    Dette finner du i all god anerkjent vintage-elektronikk. Åpner du en gammel Tandberg fra 1970 finner du 3-4-5 forskjellige fabrikater motstander (og d.o. kondensatorer) med temmelig forkjellige egenskaper i forskjellige toneområder (subjektivt lyttet). Når designeren setter disse sammen, velger han en mix som gir mest mulig nøytral lyd, men også lyd som skal passe best til tidsalderens innspillingsteknikk. Gamle transistor Tandberg 1970 er perfekte til studio sound med klassisk vintage rør-teknologi.
    Slik tilpassing kalles "voicing" i det industrielle designer-miljø (analog design). Vet ikke hvor kjent dette er i bitte-lille Norge da.

2) Jeg kjenner godt denne effekten etter egne forsøk, men foretrekker å ha med hele frekvensområdet da. Derfor er det bedre å sette inn CC-motstander i en målrettet blanding med andre motstander/komponenter, slik at total-lyden blir "nøytral". CC-motstander har NEGATIV temp-koeff. Andre motstander, som klassike CF (carbon film, egentlig karbon-skikt) har en POSITIV temp-koeff. Hvis man blander disse i en passende mix får man en "nøytral" temp-koeff. Pluss den ENORME fordelen at vintage CF + CC gir en (mye) mer homogen og naturlig lyd (subjektivt) enn moderne metallfilm-motstander. Her har vi ikke 50 meter (totalt) ultratynt pådampet materiale. Denne pådampningsteknikken er en del av moderne miniatyriserings-teknologi.

3) Vi er sikkert enige der også. Jeg er motstander av alle slags frekvens-begrensninger, men synes samtidig at det gamle Red Book CD-formatet, som er kraftig begrenset oppover, lyder bra hjemme hos meg, når jeg kombinerer med år 1940 pre-amp vintage-teknologi med frekvensgang 5 Hz - 100 kHz (slik at det altså er det nye formatet som virker frekvens-begrensende).

Men kan nevne at jeg jo oppfatter at moderne lyd har et problem med manglende dynamikk i området 100 - 400 Hz, og det er nettopp her CC-motstandene subjektivt drar inn noe ekstra. Jeg har bygget en liten ekstra rør-pre (etter gammel 1940 vintage-design) til CD-spilleren. Denne rør-pre'en bruker BARE CC-motstander. Etter dette har CD-lyd ikke noen særlige mangler hos meg lenger - ifølge mine ører.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Er enig i det du skriver innenfor det hørbare området roffe 20-20000Hz, men jeg mener jeg beskrev i inlegget mitt at jeg snakket om frekvenser opp i MHz området, og som elektronikken og forsterkerene jo i enkelte tilfeller netopp kan behandle og slite med hvis det ikke er tatt noen grep for å hindre dette.

2. Hva mener du forresten skjer når en effekt forsterker går i selv-sving pga 100m lange kabelstrekk da roffe ?
    1. Dette er jo noe RF-ingeniørene jobber med hver dag. Det samme gjør de som designer hovedkort til PC og lignende. Og det håndteres i de sammenhengene, noe som viser at teknologien ikke har stått stille på disse områdene ihvertfall.
    Jeg snakker om analog audio i denne tråden. Det er nok av ting å diskutere her til at vi ikke behøver å utvide med signalbehandling av høyere frekvenser også. Innledningen til tråden dreier seg om hørbare forskjeller. La oss holde oss til det.

2. Ikke på grunn av refleksjon på grunn av dårlig impedanstilpasning i termineringspunktene, ihvertfall. For å være ærlig vet jeg ikke, siden jeg ikke har oversikt over alle mekanismene som kan forårsake selvsving i et effekttrinn. Jeg synes dessuten 100m kabelstrekk er uinteressant i en diskusjon som handler om hifi-utstyr til hjemmebruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så bra at du har full kontroll over med-debattanters meninger, Kjell :-)

Jeg observerer at du mener at bokser/kondensatorer er viktigste ingrediens i et mastering-studio, mens de fleste med-debattanter, inklusive han som har det som levebrød mener at det er teknikeren. Interessant.

mvh
    Knut Inge

Hmm Knut, er ikke helt enig med klippingen din her.

Mitt poeng var at den begrensende faktor i et vilkårlig valgt studio vil være tilgang på vintage teknologi siden a) alle gode studioer bruker vintage teknologi, og b) ekte vintage-utstyr er pr. definisjon ikke lenger i produksjon og kan derfor være en mangelvare som ikke kan skaffes, mens gode lydteknikere jo "produseres" hele tiden og derfor kan skaffes frem.

Tror ellers de fleste her på forumet har fått med seg budskapet til tresko.

Skulle man analysere disse raske beskjedene litt mer nøye, så ble det sagt at Jan Erik Kongshaug var istand til å få god lyd av (nesten) hva som helst. Men alle studioer kan jo ikke benytte Jan Erik Kongshaug samtidig. Han må jo befinne seg kun på ett sted i gangen, ha-ha. Dette blir analysen av en slik utklippet setning tatt fra den store helheten (alle innleggene).

Og så spørs det da om du tar dette litt vel bokstavelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, dette er veldig enkelt. Du korrigerte på Roffe når han sa at hodene til menneskene i studio var den viktigste faktoren. Argumentasjonen min bygger opp om at roffe har rett og du har feil, Kjell. Gode teknikere lager gode album med 8-bits amigaer og soundtracker! Lottomillionæren i nabohuset kan kjøpe alt som er av neumann men greier uansett ikke å spille inn noe som helst...

Du snakker som om gode teknikere var lett å få tak i mens vintage utstyr ikke er det. Jeg tror ikke det er korrekt, og det rokker uansett ikke ved at det ikke finnes noen rød tråd av utstyr for "gode" album. Tilsynelatende kan gode album lages med hvilket som helst utstyr, selv om det nok er mer vanlig med gode mikrofoner enn billigste behringer.

mvh
    Knut

Side 17 av 19 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •