Bøyer meg for PA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bøyer meg for PA

Hei!
    Jeg er den lokale lyd freaken på lokal klubben vår, jeg var på jobb idag å spilte normal fjortis musikk for småtassene, hørte på anlegget.
    Syntes det var stygg bass, upresist, skrikende høytalere rett å slett.
    Klokken ble 2100-2200 omtrent da småtassene begynnte å røre seg hjemover, da satt jeg å noen andre i Dj-Boks'n å tenkte vi skulle ha det gøy, fant fram de råeste sangene vi hadde på hjertet å spilte omtrent på klokka 10. Nei enda upresis bass, litt høyt men enda dårlig lyd etter min mening.
    Vi ble selvsagt skuffet over PA anlegget vi hadde, skam mobbet Yamaha sine 2x15'' subber. MEN så begynnte det å bli 2300 tiden omtrent. Klubben var tomt å mange folk var dratt for kvelden, og ledern/ansvarlige/sjefen var på røykepause :-P . Da KLINTE vi til anlegget alt vi hadde (klokka 3-4? :grin: ) , det dundret å hamret, lyn høyt så veggene sprakk (egentlig ikke men...ja :-P ) så hørte jeg noe underlig. Ble anlegget vekket til live? kortslutte forsterkerne noe voldsomt?. Det var lyn høyt, bassene slo overaskende og det som var hylende og skrikende ubehagelig ble transformert til HØY lyd uten særlige problemer med skrape lyder. Rommet vi hadde ble satt i Fysisk bevegelse av gode dimensjoner og man så at ansiktet formet et bredt fint svært smil.
    Der sto vi smilende å stirret på anlegget mens man fikk litt magesug å lykkerus med tanke på at PA kanskje ikke er så allerværst alikavell?.

Så kom en voksen å rev meg i jakken å gnelte og symboliserte at vi skulle skru ned lyden... :?

God natt :arrow:

Newcomer Suntrip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe har ikke peiling på PA.. Men morsom historie!

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nirvana? hehe

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.

Når er man voksen?

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man skrur ned lyden

Har jobber som DJ i 7-8 år nå, og har mange fete opplevelser med PA

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man det,ørene tilvente seg lyden etter hvert.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har hatt mange dårlige opplevelser med PA og mange gode. God PA er faktisk veldig bra. Noen systemer har faktisk overaskende bra kvalitet hele veien! Jeg synes pa er skikkelig morsomt. men vil nok aldri ha det hjemme, skal jeg ha et fest anlegg så må det nok ikke ble mer ekstremt enn CV hifi..

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe ja, PA kommer nok bare til å bli på fester og klubber ovs ovs. Blir nok aldri å drege det med inn til rommet. Men svarte hvor artig det blir når db'ene flyger opp :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når det går høye strømmer gjennom moderne computer-komponenter, begynner de å lyde bedre, det har jeg selv opplevd.

Av den grunn kan jeg tolerere moderne power amps, mens moderne preamps og RIAA-enheter bare er rene sorgen uansett pris. Der må man tilbake til utstyr fra 1970.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Når det går høye strømmer gjennom moderne computer-komponenter, begynner de å lyde bedre, det har jeg selv opplevd.
    Ja jeg opplevde det, syntes det var veldig rart

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du spillte så høyt at du tok rotta på svakhetene i rommet rett og slett. PA'en forble den samme.

Det er veldig viktig å huske, at selv om PA ikke er Hifi, og har mange svakheter i kjeden,og kompromisser i elektronikken, så er det først og fremst rommet som skaper problemer og gjør at det ikke låter bra.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bingo, vi skal fikse hele dritt rommet nestegang, høyre vegg er det sånn 3-4 meter med glass, og en rad med vindu til venstre siden...hihi

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror betydningen av rommet er sterkt overdrevet mht god lydgjengivelse kontra kald steril lyd.

Et godt anlegg har i utgangspunktet god lyd i alle rom.

Moderne elektronikk som kjøres hardt, utvikler varme i komponentene som "mykner" til noe, samt produserer harmonisk og annen forvrengning som gir et fyldigere lydbilde.

Den subjektive lyd-påvirkning fra passive komponenter som motstander og kondensatorer (og sikkert også transistorer) avhenger meget av isolasjonsmaterialet i komponentene. Moderne komponenter er stenhårde for å tåle flere hundre varmegrader (computer driftsikkerhet). Det får dessverre følger for lydkvaliteten. Interne resonansproblemer flyttes oppover i frekvens.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Et godt anlegg har i utgangspunktet god lyd i alle rom.
    Jeg forslår du tar og leser litt om akustikk for du kan tydeligvis ikke noe om emnet. Tro meg, rommet har ALT og si for lyden av utstyret.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magking
    Jeg forslår du tar og leser litt om akustikk for du kan tydeligvis ikke noe om emnet. Tro meg, rommet har ALT og si for lyden av utstyret.

De som driver i bransjen støtter gjerne dette synspunktet, så får man overtalt folk til å kjøpe, selge, kjøpe, selge kjempedyre og stadig dyrere høyttalere og tilleggs-utstyr, uten at den store lydopplevelsen kommer.
    Bl.a. tidligere danske møbelsnekkere har fått en stor suksess-periode i moderne tid.

Poenget skal da være at man må finne den rette høyttaleren for lytterommet, og så matche elektronikk i tillegg - et evig kretsløp.

Eller man prøver å skape en fornuftig forklaring til kunden på at det aldri blir bra lyd hjemme.

Jeg har da f.ø. noen flotte standardverk om høyttalere og akustikk (fra 60/70-tallet da).

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Standardverkene fra 60 og 70-tallet er gode de, men de er ikke mye verdt om du ikke leser dem.

Let etter alt som har med akkustikk, spredning, energirespons, off-axis karrakteristikker osv å gjøre så vil du se at "computer eller ikke computer" det er i hva som kommer ut av høyttalere, og i hvilken retning det kommer som bestemmer den subjektive oppfattelsen til slutt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Standardverkene fra 60 og 70-tallet er gode de, men de er ikke mye verdt om du ikke leser dem.

Let etter alt som har med akkustikk, spredning, energirespons, off-axis karrakteristikker osv å gjøre så vil du se at "computer eller ikke computer" det er i hva som kommer ut av høyttalere, og i hvilken retning det kommer som bestemmer den subjektive oppfattelsen til slutt.
    Les og lær:

http://www.audioperfectionist.com/pages/aboutapj.html

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at vintage-utstyr låter likt i alle rom, Kjell?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Synes det er litt rart at denne PA tråden nermest begynner å gå over til en rom-akustisk debatt, ettersom rommet med flere presoner tidligere på kvelden, vel egentlig burde ha en bedre akustisk "arenea" enn senere på kvelden/natta når anlegget fikk kjørt seg. At alle de "lyddempende enhetene" tidligere på kvelden sikkert også hadde en egenstøy, har kanskje også litt med opplevd lyd å gjøre, samt valg av lydmateriale...

Tipper forholdet med kvaliteten på lydgjengivelsen med en nermest bunning av volumkontrollen var delvis den fysiske og følbare "live" effekten slike anlegg ofte kan fremføre, samt at det ble mer riktig nivå mellom bass mellomtone og diskant området, fordi man skrudde anlegget så høyt opp og det endelig fikk nok effekt lenger ned i bass området.
    (synes det tyder på et litt feil oppsatt PA anlegg i utgangspunktet.)

Det finnes kanskje andre faktorer som kan spille inn også, så som renere og mer støyfitt el.nett med mindre påvirkning støy, og en litt spennende og litt "ulovlig" justering av volum kontrollen (mer adrenalin...) osv. ;-)

Ellers må jeg si at jeg har oftere har opplevd at PA anlegg settes opp og drives for hardt og dermed spiller dårligere enn hvis de hadde blitt kjørt mer riktig innenfor arbeidsområdet de egentlig takler. Har ofte hatt en opplevelse av at PA anlegget nermest tar rennefart for å trøkke mest mulig effekt inn i øregangene til de som står lengst unna høytalerene, og "offerene" som kommer nerme et mellomtone eller diskant horn, mer hører flimmerhårende i sneglehuset i øret brekke og bli skadet enn å nyte lydkvaliteten. Synes derfor det er litt possitivt også at voksene folk (med hørselen inntakt) kan ha ansvaret for volumkontrollen........;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Mener du at vintage-utstyr låter likt i alle rom, Kjell?
    Godt spørsmål Pogwag, lurer også litt på hva Kjell.B mener om det etter det han skrev tidliger i tråden.

Skal jeg si noe om hva jeg mener om det, så låtere vel mye godt Vintage-utstyr neppe likt med akustikken i alle rom, men jeg er redd skadd vintage hørsel, oftere kan gjøre det......

Ikke ment som noe frekt spark til Kjell.B eller andre med lang lyderfaring, men mer et sukk om at trådstarter og andre som liker høy "skjel-resettende" fremføring av musikk, også passer på hørselen....;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •