Bøyer meg for PA - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Mener du at vintage-utstyr låter likt i alle rom, Kjell?

Et godt spørsmål som jeg kan svare klart på, men ikke gi en god begrunnelse for.

Ja jeg mener vintage-utstyr er i stand til å "skape" et troverdig lydbilde - og musikken skinner så sterkt igjennom, at rommet kommer mer i bakgrunnen.
    Dette er en erfaring jeg har - og bl.a. kommer rommets problematiske resonanser ikke så sterkt i forgrunnen som når moderne utstyr benyttes.

Det nærmeste jeg kommer en slags forklaring, er at godt vintage-utstyr gir et mye sterkere trykk og kraft i øvre bass/nedre mellomtone, og denne egenskapen demper problemene lengre ned. Motsatt er øvre bass/nedre mellomtone dempet på en steril måte i moderne utstyr (allerede før lyden når høyttalerne), og nå er det subwoofer-frekvensene som mere dominerer "der nede". Og de er problematiske, anslår sterke resonanser ved f.eks. 50-80 Hz og enda lengre ned.

Jeg gjør oppmerksom på at dette er en mangeårig erfaring med mange slags utstyr, uten at jeg skal gi noen god fysisk forklaring på det.

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    høhøh jeg er den eneste som repekterer og som tar ansvar for PA anlegget ask4me2 . Jeg har god peiling på hva anlegget kan takle så hvorfor ikke leke seg litt noen ganger, lyd kan jo være spennede så hvorfor ikke utfordre fysikk å desibel litt? :P . Det synes jeg man kan gjøre ^^

Anlegget er spilt inn også, dette anlegget har vært brukt til film i begynnelsen, så det var akkurat passe volum i ja..halv mnd? for småtassene så ikke mødrene klagde.

Og hørsel? dette er ikke 130db anlegg med skrikkende gale gubber med svart klær eller ecstasy og partydop dj'er anlegg. Vi passer på hørselen derborti, våres frykt er å miste den å bli hemla resten av livet med å se på starwars med bare sub. Og ikke ta meg feil ask4me2, jeg er ikke så sinnsyk at jeg dreger med meg ett pa anlegg hjem å hører på klassiske låter. Foretrekker fin lyd framfor PA søppel. Men vel å merke jeg foretrekker PA til fjortis musikk, for der er det bare pang pang og ooohhhmmm, masse trance lyder å en skrikende kjærring, uansett anlegg. Denne musikken forblir den samme, enda det er i millionklassen så forblir fjortismusikk fjortismusikk, kanskje stemmen blir bedre og flere detaljer kommer frem og dybden i musikken framheves?. Men hva er vitsen?
    Da kan det hende at du missliker sangen fordi at den hørtes anderledes ut enn når du var på rave? eller når du klinte til cw'en din?. Jeg har opplevd dette både sånn ear to ear og på live opptak. Det er en sang jeg digger på et liveopptak, nei dæven sa jeg å måtte laste ned sangen...sangen var så dårlig som ''knust torskehode i rødvinsaus''. Det var ikke verdens beste live opptak men kanskje det bidro til at jeg likte sangen?

Bha jeg begynner å bli trøtt igjen.....SE!!!, Hva er det fornoe der borte!?
    **Springe som **** mens du snur deg og roper ''Jeg er AtomFysiker!''**

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •